×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

کامیون دودساز مدل TDA-3 ساخت روسیه

TDA 3 - کامیون دودساز مدل TDA-3 ساخت روسیه

اِستِتار (به انگلیسی: Camouflage) یکی از راه‌هایی است که برای در امان ماندن موجودات زنده و غیر زنده از دیده شدن به وسیله دشمن از طریق غیرقابل تشخیص شدن از محیط اطراف به‌کار می‌رود. استتار به هر گونه بهره بردن یا ترکیب کردن مواد، رنگ‌ها، ایجاد خطای دید، و این قبیل چیزها که باعث پنهان شدن یا سخت‌تر دیده شدن حیوانات یا اجسام (دید گریزی) یا اینکه آنها با استتار خود خود را به چیز دیگری شباهت داده (محاکات) گفته می‌شود. برای مثال می‌توان به پوست خالخالی یوزپلنگ‌ها، لباس جنگی سربازان امروزی، بالهای حشره راست بال که شبیه به برگ درخت می‌باشد، اشاره کرد. رویکرد سوم، حرکت خیره کننده که ناظر را با یک الگوی آشکار اشتباه می‌گیرد و باعث می‌شود تا شیء قابل مشاهده باشد اما فهمیدن موقعیت آن لحظه به لحظه سخت‌تر می‌شود.

هدف اکثر روشهای استتار دیدگریزی است. دیدگریزی غالباً از طریق شباهت کلی به پس زمینه، رنگ متضاد با کنتراست بالا، از بین بردن سایه و دورنگ بودن مانند تیره‌تر بودن در سطح بالایی بدن و روشن‌تر بودن در سطح زیرین بدن صورت می‌پذیرد. در اقیانوس آزاد، که هیچ زمینه ای در آن وجود ندارد، روش‌های اصلی استتار شفاف بودن، نقره ای بودن و دورنگ بودن است و توانایی تولید نور از جمله موارد دیگری است که برای ضد روشنایی استفاده می‌شود مانند قسمت زیرین بدن سفالوپودهایی همچون ماهی مرکب. بعضی از حیوانات مانند آفتاب‌پرست و اختاپوس قادرند به‌طور فعال الگو و رنگ پوست خود را تغییر دهند، چه برای استتار و چه برای علامت دهی. ممکن است که برخی از گیاهان برای خورده نشدن توسط حیوانات گیاهخوار از استتار استفاده کنند.

Amphibious Assault - کامیون دودساز مدل TDA-3 ساخت روسیه

استتار با دود:

معمولا به ذرات بسیار ریز (۱۰۰ نانومتر الی ۱۵ میکرومتر) مایع در هوا، مه و جامد معلق در هوا، دود گفته می شود. سرعت سقوط ذرات دود، اندک بوده و تابع اندازه ذره است. برای ایجاد تاریک کنندگی موثر، باید به مشخصاتی از قبیل مقدار، اندازه و رنگ ذرات دود توجه داشت. برای تولید دود استتاری، علاوه بر ماده دودزا و سامانه پخش دود، سرعت وزش باد نیز از شرایط لازم می باشد. دامنه کاربرد دود، متفاوت است به گونه ای که برای علامت گذاری، فریب، پوشش و اختفاء اهداف گوناگون استفاده می شود. یکی از کاربردهای مهم دود، به کارگیری آن در میادین نظامی است. هرچند، دود به عنوان یک سلاح کشنده و ابزار جنگی محسوب نمی شود، اما استفاده از آن، همواره به عنوان یک پدیده یا تاکتیک برای کاهش توان عملیاتی دشمن، مطرح است.

دود استتاری به صور پرده ای و لایه ای در منطقه عملیاتی برای پوشش اهداف بر علیه امواج الکترومغناطیسی مورد استفاده قرار می گیرد و به همین دلیل، عدم کارآیی ابزار جنگی دشمن را از طریق کور کردن دید مرئی و ابزارهای الکترو اپتیک او رقم می زند. دود، امکان مناسبی برای پوشش اهداف و حفاظت از نیروها، تاسیسات و تجهیزات و نیز فریب دشمن در عملیات نظامی است. دود استتاری، در هر کدام از نواحی طول موج الکترومغناطیسی (ناحیه مرئی ۴/۰ الی ۷/۰، ناحیه فروسرخ ۹/۰ الی ۱۴ میکرون و ناحیه رادار ۱ الی ۳۰ میلی متر) دارای مواد مناسب، فرمولاسیون های مشخص و سامانه های پخش مختلف است. در این مقاله، سابقه مختصری از دود، انواع آن، اهداف عملیات دود، دسته بندی کاربردهای دود، مواد دودزا، عوامل موثر در انتخاب مواد دودزا، انواع سامانه های پخش دود و محدودیت های آن بحث و بررسی شده است.

769051248096545 - کامیون دودساز مدل TDA-3 ساخت روسیه

پرده های دود به طور معمول از یک محفظه، مانند نارنجک دودزا، آزاد شده یا توسط یک وسیله نقلیه مانند تانک یا کشتی جنگی در منطقه عملیاتی مورد نظر تولید می شوند.

یکی از وظایف نیروهای پدافند تشعشعی، شیمیایی و بیولوژیکی استتار نیروها و وسایل با استفاده از انواع سیستم ها و مدل های تجهیزات است. با توجه به توسعه سریع ابزارهای نظارت و شناسایی، تقاضاهای فزاینده ای در مورد استتار ایجاد می شود و بنابراین روش ها و وسایل جدیدی برای محافظت از نیروها تولید می شود. برخی از پیشرفت‌های امیدوارکننده در حال حاضر در ارتش‌های نیروهای شیمیایی روسیه اجرا می‌شوند و تحت شرایط تمرین‌های کامل آزمایش می‌شوند.

امروزه به واسطه پیشرفت فناوری در اشکال جدیدی نیز بکار گرفته می شوند. آنها می توانند در طیف فروسرخ و همچنین طیف نور مرئی برای جلوگیری از تشخیص توسط حسگرهای فروسرخ استفاده شده و همچنین در شکل فوق متراکم برای مسدود کردن پرتوهای لیزری دستگاه های فاصله یاب یا تعیین کننده هدف نیروهای دشمن بکار گرفته شوند.

حالا با توجه به اهمیت استتار ارتش روسیه دست به تولید خودرویی زده که در مقیاس وسیع تولید دود میکند.

Smoke vehicle TDA 3 - کامیون دودساز مدل TDA-3 ساخت روسیه

اسم این خودرو کامیون دودساز مدل TDA-3 نام دارد که در سال 2017 طی یک رزمایش رونمایی شد و توانست پرده دود از پل شناور در عرض رودخانه ولگا در منطقه یاروسلاول ایجاد کند.

این خودرو به یک پیشرانه جت مجهز است که پرده دود متراکمی را تولید کرده و نیروهای خودی را از دید دستگاه های نظارتی و دوربین های فروسرخ نیروهای دشمن پنهان می کند. خودرو تی‌دی‌ای-3 توانایی تولید پرده های دود افقی و عمودی را دارد. پرده های دود عمودی می توانند به پنهان کردن پل ها و تاسیسات بزرگ دیگر کمک کنند. این خودرو دارای یک کنسول کنترل از راه دور است و خدمه مورد نیاز برای اداره کردن آن فقط دو نفر است.

برای تولید پرده های دود از مواد مختلفی استفاده می شود که از آن جمله می توان به کلرید روی، کلروسولفوریک اسید، تیتانیم تتراکلرید، فسفر، سولفونیک اسید مخلوط‌های مایع کامپوزیت و پلیمری مبتنی بر فرآورده‌های نفتی و رنگ ها اشاره کرد.

بنابراین، بخارهای مات ساده برای مقابله با شناسایی نوری از زمین یا هوا استفاده می شود. پرکننده های شیمیایی ویژه ای به مخلوط دودکش اضافه می شوند که استفاده از تجهیزات تصویربرداری حرارتی،برای مشاهده منطقه را برای دشمن مسدود می کنند.این دستگاه رادارهارا با استفاده ذرات فلزی ریز پراکنده که تابش را منعکس می کنند را کور یا منحرف میکند.

23456789uytgf - کامیون دودساز مدل TDA-3 ساخت روسیه

به گفته وزارت دفاع روسیه دود تولید این کامیون می تواند یک پرده دود را برای 4-8 ساعت حفظ کنند.

در واقع، صرف نظر از روش های شناسایی، دشمن در تمام طیف ها تنها ابری از دود را می بیند که تشخیص اشیاء و افراد زیر دود امکان پذیر نخواهد بود. به همین دلیل سازماندهی اهداف کاذب نیز امکان پذیر است. دشمن نمی تواند تعیین کند که نیروها در زیر چه ابری قرار دارند. این دود موشک های هدایت شونده و پایگاه های موشکی یا دید جنگنده ها و پهپادها که از هدایت رادار، فروسرخ، نوری یا لیزری استفاده می کنند را مختل می کند.

Smoke TDA 3 - کامیون دودساز مدل TDA-3 ساخت روسیه

با توجه به استفاده از مواد شیمیایی و نفتی هنوز از میزان آسیبی که ممکن است به نیروهای خودی یا محیط زیست در منطقه مورد استفاده از این دود اطلاعی در دست نیست.

  1. ابوالفضل

    کم آلودگی هست اینام که کارو بدتر میکنن

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.