×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

در این مقاله که بقلم اینجانب نگاشته شده قصد داریم دو تانک اکراینی موجود در بازار صادراتی یعنی اپلوت که یک تانک جدید و بسیار پیشرفته که توسط صنایع ماشین سازی خارکف طراحی شده و تانک بولات که پیشرفته ترین نسخه تانک تی -۶۴ است که توسط اکراین جهت عرضه به بازار صادراتی مورد ارتقایی سنگین قرار گرفت را قیاس کنیم تا ببینیم بهترین تانک اکراین کدامیک است.

توضیح اینکه هدف ما بهترین تانک است که فاکتورهای مختلفی در آن دخیل هستند از جمله کارایی تانک ، قیمت کلی تانک ، هزینه تعمییرات و نگهداری و کاریری آسانتر ، زیرا اگر هدف پیشرفته ترین تانک باشد بی شک آپلوت ام یک تانک جدید و نوساز است و قطعا پیشرفته تر از بولات است ولی بولات هم در ویژگی هایی مانند قیمت پایین تر و هزینه های عملیاتی مناسب تر برتری هایی دارد.

Oplot M1 - مقایسه دو تانک آپلوت ام و تانک تی ۶۴ بولات

کدامیک بهترین تانک اکراین است؟ oplot یا Bulat

 

کشور اکراین سالهای طولانی در زمینه توسعه و تولید محصولات زرهی و تانکهای اصلی میدان نبرد جزو پیشگامان و تولید کنندگان برتر بشمار می اید.

در زمان اتحاد جماهیر شوروی که این کشور یکی از جهموری های ان بود اکراین جزو مناطق صنعتی شوروی بشمار می امد و اکثر صنایع عمده نظامی شوروی مانند صنایع زرهی و حوضچه های کشتی سازی نظامی این کشور در این جمهوری ایجاد گردیده بود که پس از فروپاشی در این جمهوری به میراث گذاشته شد و بی اغراق میتوان گفت بعد از فروپاشی شوروی بخش عمده ای از توانایی های تولید جنگ افزار شوروی در این کشور بجا ماند که با توجه به ارتش کوچک اکراین این کشور توان بهره گیری از این ظرفیت و توان بالقوه نداشت لذا بعد از فروپاشی بخشی از این صنایع تغییر کاربری داده و به تولید تجهیزات مهندسی و غیر نظامی اختصاص یافت و بخش دیگری نیز تعطیل و تولیدات انها متوقف ماند و در این میان تنها صنایع و زیر ساخت های نظامی همچنان فعال و به تولید خود ادامه دادند که موفق به دستیابی به بازار خارجی و صادرات گردیدند.

در میان این صنایع ، کارخانجات زرهی و تانک سازی از جایگاه ویژه و برجسته ای برخوردار بودند چه در زمان شوروی سابق که این جمهوری سازنده گروهی از بهترین تانکهای اصلی میدان نبرد و معروف مانند تی -۳۴ ؛ تی – ۶۴ و تی ۸۰ که در زمان خود جزو بهترین محصولات زرهی جهان بوده و ستون فقرات زرهی شوروی را تشکیل میدادند و چه در زمان بعد از فروپاشی شوروی در سالهای بعد از جنگ دوم و جنگ سرد همواره استراتژی زرهی شوروی استفاده از دو تانک در کنار یکدیگر در یگان های زرهی بود و لشکر های زرهی بصورت معمول و متداول از یک تانک قدرتمند ، پیچیده و گرانقیمت در کنار یک تانک ساده تر ، ارزانتر و پرتیراژ تر بهره گرفته اند ، که مثال ان استفاده از تانک تی ۶۴ بعنوان تانک برتر در کنار تانک تی ۶۲ بعنوان تانکی ارزانتر ساده تر و با تیراژ بالا و یا استفاده همزمان از تی ۸۰ بعنوان یک تانک قدرتمند و گرانقیمت در کنار تی ۷۲ بعنوان تانکی ساده تر ارزانقیمت و پر تیراژ و همواره در طی دوران شوروی تانکهای توانمند و برتر این کشور مانند تی ۶۴ و تی ۸۰ در صنایع ماشین سازی خارکف در جمهوری اکراین طراحی و تولید میگردید.

 

پس از فروپاشی نیز این جمهوری با تجربه بالا و گرانبهایی که در صنایع تانک سازی داشت اقدام به طراحی و تولید تانک اپلوت ام بعنوان یکی از بهترین محصولات زرهی و ۱۰ تانک برتر دنیا نمود تا هم یگانهای زرهی خود را تجهیز کند و هم آنرا در بازار جهانی سلاح عرضه کند.

 

البته این تنها تانک اکراین نبود زیرا پس از فروپاشی شوروی ، اکراین با انبوه تانکهای تی ۶۴ بجا مانده از شوروی که در این جمهوری مستقر بودند مواجه شد که به بیش از ۵۰۰۰ دستگاه بالغ میگردید.

 

تانک تی ۶۴ در زمان ساخت تانکی بسیار مدرن و توانمند چه از لحاظ حفاظت و چه برخورداری از توان اتش بالا بود این تانک اولین تانک شوروی بود که از سامانه گلوله گذار اتوماتیک و توپ ۱۲۵ میلیمتری بهره میبرد و زره توانمندنیز حفاظت فوق العاده ای به ان داده بود که در زمان ساخت تا سالها بهترین تانک جهان بحساب می امد و در غرب رقیبی که از توانایی مشابهی برخوردار باشد وجود نداشت

البته با گذشت زمان و پیشرفت سلاحهای ضد زره و جنگ افزارهای دیگر تانک تی ۶۴ تا حدودی از چشم افتاده بود و فاقد توانایی های قبل بود و توان رقابت با تانکهای بروز دنیا را از دست داده بود ولی بخاطر بهره بردن از طراحی عالی و توان ارتقا پذیری بالا امکان تقویت تانک در بخش های مختلف وجود داشت

اکراین پس از استقلال تصمیم به اجرای ارتقایی سطح بالا بر روی این تانک و عرضه آن جهت صادرات گرفت و نسخه T – 64 BM Bulat را توسعه داد که با ارتقاهای انجام گرفته نسخه ای بسیار توانمند و کارا میباشد که در کنار اپلوت ام دو تانک موجود اکراین جهت بازار صادرات را تشکیل میدهند.

در این نوشتار ما قیاسی بین این دو محصول زرهی خواهیم داشت تا مشخص شود کدامیک برتر میباشند

لازم به ذکر میباشد تفکر و دلیل طراحی تانک تولید جنگ افزاری بود که ازتوان اتش بالا برای پشتیبانی از نیروهای خودی و همچنین تحرک بالا جهت جابجایی سریع و حمله و تصرف مواضع دشمن در حالیکه حفاظت قابل قبول و بالایی از خدمه و سرنشینان فراهم میکند.

در ادامه به معرفی کامل و بررسی هر دو تانک اکراینی میپردازیم

 

معرفی و بررسی T-64 BM bulat

 

تانک تی ۶۴ بی ام بولات نسخه ارتقا یافته و بروز شده تانک تی ۶۴ است که توسط دفتر ( KMDB ) توسعه یافته و در کارخانجات ماشین سازی خارکف ارتقا یافته است.

این ارتقا شامل موارد زیر میباشد

در بخش اتش توپ 2A46M-1 جایگزین توپ قبلی گردیده که باعث افزایش توان و برد اتش توپ اصلی گردیده و قدرت کشندگی توپ را افزایش داده است.

t64m bulat - مقایسه دو تانک آپلوت ام و تانک تی ۶۴ بولات

این نسخه دارای یک لودر خودکار است و برد اتش مفید توپ ۱۵۰۰ متر است خزانه مهمات و توپ اصلی با موشک های 9k119 و AT-11sniper سازگار است که تا فاصله ۵۰۰۰ متری توان اتش مستقیم ضد تانک را دارد.

سلاح ثانویه این تانک یک تیربار ۷/۶۲ میلیمتری کواکسیال (مسلسل هم محور با توپ اصلی کواکسیال نام دارد )  و سلاح ضد هوایی ان تیربار ۱۲/۷ میلی متری کنترل از راه دور میباشد.

در بخش پیشرانه تانکهای سری تی ۶۴ بولات مجهز به یک موتور دیزل با قدرت ۸۵۰ اسب بخاری 5TDFM است که برد ان را به ۳۸۵ کیلومتر میرساند وزن تانک تی ۶۴ بی ام ۴۵ تن میباشد و حداکثر سرعت برای این تانک ۵۵ کیلومتر بر ساعت میباشد.

 

تانک از زره واکنشی مدولار جدید Nozh بهره میبرد که حفاظت قابل قبولی را برای تانک بهمراه می اورد

t64bm bulat 33 - مقایسه دو تانک آپلوت ام و تانک تی ۶۴ بولات

برخی از ویژگی های تانک تی ۶۴ بولات به این شرح میباشد

وزن تانک : ۴۵ تن

تعداد خدمه : ۳ نفر

سلاح اصلی : توپ ۱۲۵ م م 2A 46 M

برد موثر توپ : ۱۵۰۰ متر

برد موثر با موشک لوله پرتاب : ۵۰۰۰ متر

پیشرانه : موتور دیزل با توان ۸۵۰ اسب بخار

حداکثر برد ۳۸۵ ک م

حداکثر سرعت : ۵۰ کیلومتر در جاده

نسبت رانش به وزن : ۱۸/۹ تن

دمای قابل تحمل : ۴۰- تا ۵۵+

میزان شیب جانبی : ‘۲۵

عبور از گودال : ۲/۸۵متر

مانع عمودی : ۰/۸ متر

توان عبور از عمق اب بدون اماده سازی : ۱/۸ متر

توان عبور از عمق اب با اماده سازی : ۵ متر

 

معرفی و بررسی تانک اپلود ام

 

در حالیکه بولات یک نسخه ارتقا یافته و بروز شده از تانک تی ۶۴ میباشد و نه یک نسخه تازه تولید در مقابل اپلود بی ام نسل جدیدی از تانکهای اصلی میدان نبرد میباشد.

در بخش الکترونیک آپلوت دارای تجهیزات کاملا دیجیتال میباشد که توسط دفتر طراحی ماشین سازی موزوروف توسعه یافته و تجهیز گردیده است.

اپلوت نسخه پیشرفته تر و بروز سری تانکهای تی ۸۰ ساخت شوروی میباشد.

این تانک در ابزار فرامین و تجهیزات کنترل اتش و دقت در هدفگیری و میزان کشندگی تانک پیشرفت بسیاری داشته است و از تجهیزات با اعتمادپذیری بالاتری بهره میبرد.

Oplot M - مقایسه دو تانک آپلوت ام و تانک تی ۶۴ بولات

در بخش پیشرانه تانک oplot BM از موتور TD-26 که یک موتور ۶ سیلندر است با توان ۱۲۰۰ اسب بخار بهره میبرد.

حداکثر برد تانک ۴۵۰ کیلومتر است و حداکثر سرعت تانک ۷۰ کیلومتر بر ساعت در جاده و وزن کامل تانک ۵۱ تن میباشد.

 

از دیگر ویژگیهای تانک و و برتری ها نسبت به تی ۸۰ شامل سیستم یکپارچه کنترل اتش تانک سیستم اطفای حریق اتوماتیک و افزایش مهمات قابل حمل میباشد.

از تجهیزات کابین دستگاههای دید در روز و شب جهت راننده و فرمانده ؛ سیستم محافظ و تمیزکننده پنو‌ماتیک برای پریسکوپ ها و تجهیزات دید در بدنه و برجک تانک ؛ سیستم ناوبری و جهت یابی ماهواره ای ؛ دستگاههای ارتباطی و نقشه خوان ماهواره ای رادیو وی اچ اف و یو اچ اف برای فرمانده سیستم ارتباط داخلی خدمه میباشد.

 

در حال حاضر تانک آپلوت در لیست 10 تانک برتر دنیا قرار گرفته و عنوان هفتم را از آن خود نموده

این تانک توان انجام طیف گسترده ای از ماموریت های رزمی را در شرایط مختلف اب و هوایی و شرایط محیطی در محدوده دمای ۴۰- تا۵۵+ درجه سانتیگراد و رطوبت تا ۹۸ درصد و مناطق صحرایی و با گرد وغبار بالا را دارد.

برخی ویژگی های تانک اپلوت بی ام به شرح زیر میباشد.

Oplot M2 - مقایسه دو تانک آپلوت ام و تانک تی ۶۴ بولات

وزن : ۵۱ تن

خدمه : ۳نفر

سباح اصلی : توپ ۱۲۵ میلی متری KBA-3

برد مفید توپ : ۲۱۰۰ متر

برد توپ با موشک لوله پرتاب : ۵۰۰۰ متر

پیشرانه : دیزل ۱۲۰۰ اسب بخاری

حداکثر برد : ۴۵۰ کیلو متر

حداکثر سرعت : جاده ۷۰ کیلومتر

رانش به وزن : ۲۴/۷ تن

شیب جانبی : ‘۲۵

عبور از چاله : ۲/۸۵

مانع عمودی : ۰/۸ متر

عمق قابل عبور از اب بدون اماده سازی : ۱/۸ متر

عمق قبل عبور با اماده سازی : ۵ متر

قیمت هر دستگاه تانک آپلوت ۶ میلیون دلار و هر دستگاه تانک بولات ۱/۴ میلیون دلار میباشد:

 

نوشته : مینا گلرو

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.