×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

کنگره آمریکا با فروش جنگنده های اف ۱۵ به اندونزی موافقت کرد.

طی این قرارداد ۳۶ فروند جنگنده F-15ID (نسخه ویژه اندونزی) به همراه ملزومات آن ها ، طی قراردادی به ارزش ۱۳.۹ میلیارد دلار به اندونزی فروخته می شود.

همانطور که در لیست جزئیات قرارداد میبینید ، این رقم سنگین شامل سلاح نمی شود و جزئیات بیشتر شامل ملزومات اصلی جنگنده است و موارد اضافه ای به آن شکل وجود ندارد. مثلا کلا ۱۵ موتور اضافه یا ۹ رادار اضافه خریداری می شود. در بقیه موارد هم اگر شما اعداد را به صورت خام ببینید احساس میکنید که مثلا در کنار جنگنده ها 48 واحد هسته پردازنده نمایشگر های پیشرفته به صورت اضافی خریداری شده در حالی که از این تعداد حتما باید ۳۶ مورد روی جنگنده ها نصب باشد! در بقیه موارد هم جریان به این صورت است.

IMG 20220212 025044 694 300x169 - موافقت آمریکا با فروش جنگنده های اف ۱۵ به اندونزی

طبق جزئیات موجود قیمت هر فروند از این جنگنده های اف ۱۵ (بدون در نظر گرفتن هزینه های خرید سلاح و آموزش و ایجاد زیرساخت و …) برای اندونزی عددی نزدیک به ۳۸۵ میلیون دلار خواهد بود و با کم کردن قیمت ملزومات اضافی این رقم برای هر جنگنده عملیاتی به حدودی بیش از ۳۰۰ میلیون دلار می رسد.

خبر خرید اف ۱۵ ها دقیقا یک روز پس از اعلام خبر خرید ۴۲ فروند جنگنده رافال از فرانسه توسط اندونزی رسانه ای شده است.

از قرارداد خرید رافال ها ظاهرا قرار است ۶ فروند فوری تحویل شود و البته فعلا جزئیاتی از این قرارداد وجود ندارد ولی مطمئین باشید هر فروند رافال عملیاتی برای پرواز با موتور و رادار و توپ و پایلون ها و کامپیوتر مرکزی و … حوالی همان ۳۰۰ میلیون دلار درآمده است.

سال ۲۰۱۸ اندونزی قراردادی با روسیه جهت خرید جنگنده های SU-35 منعقد کرد که طبق آن قرارداد هر فروند از این جنگنده ها به همراه هزینه های آموزش ، ایجاد زیر ساخت و پشتیبانی و … در حدود ۱۱۰ میلیون دلار تمام می شد. پس از اعلام قرار داد ، آمریکا ورود کرد و اندونزی را تهدید به تحریم های کاتسا و تحریم های سنگین بانکی نمود. مقامات اندونزی نزدیک دوسال کوتاه نیامدند ولی نهایتا در اثر فشار های آمریکا قرارداد سوخو ۳۵ ها با پرداخت غرامت کنسل شد و قرارداد های رافال و اف ۱۵ با غرب منعقد شد.
اتفاقی که برای مصر و تا حدودی مالزی و الجزایر هم رخ داد و کافی است کمی گوگل گردی کنید تا تایم لاین این اتفاقات را ببینید.

Partizan

  1. کپل آرت

    سایتتون مطالب خوبی داره‌‌…. ولی حیف که دیگه آپدیت نمیشه…

  2. علیرضا انصاری نیا

    صنایع تسلیحاتی آمریکا ورشکست شده اند اندونزی نیاز چندانی به جنگنده فوق پیشرفته نداشت
    بهتر بود با نصف قیمت اف ۱۵ های آمریکا ، هواپیماهای کوثر ایران را خریداری کند .
    جنگنده های سبک ، برای نقش پشتیبانی هوایی نزدیک و عملیات ضد تروریسم عالی هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.