×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

در این بخش به یک خودروی بازیابی و مهندسی لکرک ساخت فرانسه میپردازیم

در ابتدا لازم میبینم یک توضیح کوچک جهت درک بهتر مقاله در مورد صنایع جنگ افزاری فرانسه ذکر کنم :

فرانسه از جمله کشورهای بسیار پیشرفته در زمینه صنایع دفاعی است که در همه جهات کاملا خودکفا و به همراه ایالا متحده خودکفا ترین کشورهای جهان در زمینه تسلیحات نظامی هستند که علاوه بر اینکه تمامی تسلیحات و تجهیزات نظامی خود را بشکل کاملا بومی تولید میکندبه کشورهای صاحب نام متعددی فن آوری نظامی صادر میکند ، ازجمله روسیه ، هلند ، بلژیک ، روسیه ، برزیل و …..

leclerc dng - خودروی بازیابی و مهندسی لکرک ساخت فرانسه
این کشور اگر جنگ افزاری خارجی را هم بخدمت میگیرد دلیل به عدم توان ساخت مشابه ان نباید تلاقی شود ، بلکه دلایلی جدای از توان فنی دارد و یا بخاطر اقتصادی بودن دست به خرید زده یا برای حمایت از صنایع تسلیحاتی کشور مورد نظر یگان زرهی فرانسه ناوگان پر تعدادی از تانک های اصلی میدان رزم لکرک را در خدمت دارد لذا در شرایط یک جنگ تمام عیار برای پشتیباتی از این تانکها در میدان جنگ نیاز به یک خودروی بازیابی دارد.
فرانسه پیشتر نسخه بازیابی توسعه یافته ای از تانک AMX30D را در خدمت داشت ولی به دلایلی نیاز مبرم به یک خودروی بازیابی جدید داشت زیرا اولا زره خودروی آ ام ایکس سبک بود و توان مقابله و محافظت از خدمه در برابر موشک های ضد زره و‌پرتابه های سنگین را نداشت  و دوم قدرت محدودی داشت و قادر به پشتیبانی از تانکهای لکرک سنگین را نداشت
لذا در سال ۱۹۹۱ وزارت دفاع فرانسه نیاز خود به یک خودروی بازیابی مدرن و کارامد را اعلام کرد نکته مهم در اعلام نیاز وزارت دفاع فرانسه توان چند منظورگی کامل از الزامات طرح اعلام شده بود
در واقع وزارت دفاع فرانسه با بررسی خودروی مشابهی که ساخت المان بود و سال پیش وارد خدمت شده بود و دارای قابلیتهای متعددی بود بسیار به آن طرح علاقمند و یک نسخه کاملا مشابه آن با همان توان و قابلیت میخواست و  در نیاز خود تاکید داشت باید خودرو هم قادر به ایفای نقش خودروی بازیابی باشدو هم یک خودروی مهندسی و راهسازی
طراحی و توسعه
فرانسه برای توسعه شاسی مشکل خاصی نداشت و شاسی تانک لکرک را در خط تولید داشت ولی مشکل تجهیز شاسی بود که به این منظور فرانسه بسراغ المان رفت کشور ژرمن ها که در تولید ابزارصنعتی حرف اول را در جهان میزند المان خود خودروی برگ پانزر را یکسال قبل عملیاتی کرده بود و فرانسه پس از بررسی خودرو بسیار از کارایی و توانایی آن راضی بود لذا طی قرارداد با شرکت راین متال توافق گردید خودروی بازیابی جدید فرانسه بشکل مشترک توسط فرانسه و آلمان تولید گردد و سهم فرانسه تولید شاسی و سهم المان تجهیز شاسی در نظر گرفته شد
مشابه همین قرارداد را دو سال بعد در سال ۱۹۹۳ کره جنوبی با المان بست و شاسی تانک کا – ۱ توسط راین متال تجهییز گردید
به همین دلیل سه خودروی بازیابی در خدمت فرانسه ، المان و کره جنوبی از نظر توانایی های فنی و تجهیزات مهندسی کاملا مشابه و‌از یک قابلیت برخوردار هستند
پس از اعلام نیاز ارتش فرانسه توسعه خودرو در سال 1991 آغاز شد و در سال 1994 خودروی بازیابی لکرک اماده نصب تجهیزات فنی و انجام تست های آزمایشی پیش از ورود  خودرو بخدمت شد و پس از انجام تست های مختلف آزمایشی در سال 1999وارد خدمت شد و بشکل عملیاتی بخدمت گرفته شد که در دو نسخه مختلف تولید شد که نسخه اول جهت فرانسه و نسخه دوم جهت امارات تولید شد.
leclerc dng  - خودروی بازیابی و مهندسی لکرک ساخت فرانسه
خودرو در نسخه تولید انبوه از طولی برابر با 9/87 و عرض 3/71 متر برخوردار و ارتفاع خودرو هم 2/53 متر است و دارای وزن 59 تن است که در صورت نصب زره اضافه وزن انهم روی این رقم باید اضافه شود
پیشرانه 1500 اسب بخاری خودرو هم توان رساندن خودرو به حداکثر سرعت 65 کیلومتر در ساعت را در جاده دارد و دامنه برد خودرو هم رقم 700 کیلومتر است که رقمی چشمگیر است
در بخش فنی هم بیل لودر خودرو از قابلیت 170 متر عملیات خاکی درساعت برخوردار است و خودرو توان جابجا کردن خودرو هایی تا وزن 70 تن را دارد و جرثقیل خودرو هم استاندارد 30 تن است
تجهیزات فنی خودرو
کمپانی راین متال شاسی را مجهز به یک بازوی جرثقیل ، یک بیل یا باگت لودر و یک تیغه بولدوزر به علاوه دو دستگاه وینچ و یک دستگاه پاور وینچ کشنده یک الکترومولد برق صنعتی یک جایگاه حمل محموله و یک تعمیرگاه مجهز نمود
جرثقیل خودرو دارای یک بازوی تلسکوپی جمع شونده و بسیار قدرتمند است و یک جرثقیل 30 تن است و در دسته جرثقیل های سنگین دسته بندی میشود و توان ان بسیار عالی و برای بلند نمودن اغلب وسایل توان کافی دارد ، جرثقیل بسیار مدرن است و بازو کاملا هیدرولیک است و دارای سیستم قطع کننده اتوماتیک است
بطوریکه هرگاه جرثقیل باری را بلند کند که از توان عملیاتی ان سنگین‌تر باشد سیستم بشکل اتوماتیک بازو را غیر عملیاتی میکند این درحالی است که جرثقیل خودروی بلک پانتر کره 25 تن است
بازوی جرثقیل یک MBT آسیب دیده را میتواند براحتی تعمییر کند و موتور ، برجک و حتی شاسی تانک های سبک را بلند میکند ، جرثقیل بر روی یک سکوی متحرک نصب شده که از قابلیت چرخش 360  درجه به حول محور خود و 260 درجه برای پایین و بالا رفتن برخوردار است و دارای بازوی تلسکوپی است که در صورت نیاز میتواند مسافت قابل ملاحظه ای دور از خودرو را نیز پوشش بدهد  جرثقیل با توجه به توان حرکت دادن بازوی خود تا 260 درجه بشکل افقی قادر است در صورت نیاز جلو یا عقب خودروی آسیب دیده را بلند کند تا دسترسی به بخشهای آسیب دیده که دور از دسترس هستند فراهم شود
در صورت عدم‌نیاز بازوی جرثقیل در قسمت سمت راست بدنه جمع و تا میشود
خودرو در بخش بالا دارای یک وینچ 1/3 تنی است که دارای 230 متر کابل فولادی است و معمولا بعنوان وینچ مورد استفاده برای کارهای روزانه مورد استفاده است
البته این سوای از وینچ اصلی و سنگین خودرو است زیرا در قسمت جلوی شاسی دارای یک وینچ سنگین است که وینچ 70 تنی و اصلی خودرو بحساب می آید و دارای 180 متر کابل ضخیم فولادی است که به دور قرقره قدرتمند جمع میشود و این وینچ را جهت بکسل کردن و کشیدن خودرو و تجهیزات معیوب و آسیب دیده و همچنین تانک یا خودرو هایی که در لجن و یا باتلاق گیرافتاده یا در موانع دشمن گیر افتاده اند مورد استفاده قرار میدهند
وینچ در صورت یدک کشیدن یک وسیله بدنبال خودرو تا توان بکسل کردن ۷۰ تن را دارد و در صورت کشیدن یک خودرو با قرقره تا 35 تن را بدون نیاز به حرکت خودرو و تنها با قرقره خود میکشد.
leclerc dng 0 - خودروی بازیابی و مهندسی لکرک ساخت فرانسه
همچنین یک دستگاه پاور وینچ‌کمکی در قسمت عقب خودرو است که بیشتر جهت بکسل کردن خوروهای دیگر بکار میرود
از دیگر قابلیت های منحصر بفرد خودروی بازیابی و مهندسی لکرک دارا بودن یک تعمیرگاه بسیار مجهز است که در قالب یک محفظه در کنار تانک قرار دارد و از ویژگی های آن تجهیز به دستگاه جوش و برش آهن آست که دستگاه جوشکاری برق خود را از طریق یک سیستم بسیار مدرن تولید برق که میتوان آن را نیرو گاه کوچکی بحساب آورد تامبن میکند ، این سیستم بر روی موتور خودرو نصب است و زمانیکه موتور خودرو روشن باشد برق مورد نیاز را از آن تامین میکند که برق تولیدی وارد پریزهایی که در یک جعبه پریز جاسازی شده درب دار حاوی چند پریز برق در کناره خودرو منتقل میکند خدمه تنها باید دوشاخه دینام جوش را به پریز برق در جعبه پریز خودرو متصل کنند و براحتی میتواند دو انبر جوش را همزمان فعال نگه دارد علاوه بر آن میتواند بعنوان یک نیروگاه برق جهت تامین برق نیاز دیگر مصرف کننده ها ایفای نقش کند
در جعبه وسایل خودرو اغلب تجهیزات فنی مورد نیاز موجود است و در واقع یک تعمیر گاه مجهز را در قالب یک جعبه نچندان بزرگ گرد آورده اند
دیگر وسیله فنی خودرو یک باگت لودر است که میتواند برای خاکبرداری ، تسطیح و ساخت کانال و سنگر مورد استفاده قرار گیرد و در صورت عدم نیاز در قسمت جلوی خودرو در سینه جمع میشود که خود میتواند بعنوان یک زره محافظ،  حفاظت اضافه خدمه را در برابر پرتابه های مختلف فراهم کند
وسیله فنی دیگر خودرو دارا بودن یک تیغه لودر باریک در بخش عقب است که زمانیکه خودرو در حال کشیدن وسیله بسیار سنگین است بعنوان یک تثبت کننده جهت جلوگیری از عقب نشینی خودرو مانند یک ستون مورد استفاده قرار میگیرد همچنین میتواند برای تسطیح یک محدوده مورد استفاده قرار گیرد ولی بیشتر برای اتکای خودرو وثابت نگه داشتن خودرو طراحی شده است
برای جلوگیری از آسیب رساندن شنی ها به جاده ها و راهها شنی خودرو مجهز به کفشک هایی از جنس لاستیک سخت و فشرده شده است که وجود این کفشک ها علاوه بر جلوگیری از آسیب دیدگی آسفالت خیابان و راهها ، قابلیت حرکت نرم و راحت تری را به خودرو میدهد و از فرسایش و سایدگی شنی ها جلوگیری میکند همچنین باعث کاهش سر و صدای خودرو در حین حرکت میشود
اما دیگر ویژگی شاخص خودروی بازیابی و مهندسی لکرک قابلیت مین روبی  است که به دو صورت میتواند مین ها را از بین ببرد در یک شیوه با استفاده از باکت لودر یا تیغه تثبیت کننده خود و کشیدن آن‌روی زمین باعث نابودی مین ها شود و یا در یک وضعیت بسیار کارآمد و اساسی تر با تجهیز و  نصب یک سیستم مین روب در جلوی خودرو بعنوان یک پکیچ اصافه برای خودرو تبدیل به یک خودروی پاکسازی میادین مین شود
برای استفاده در نقش مین روب باید باکت لودر را از خوورو جدا کرد و بجای آن خیش و غلطک  مین روب را به جلوی خودرو و روی بازوهای هیدرولیک نگهدارنده بیل متصل کرد
در بخش عقب خودروی بازیابی و مهندسی لکرک هم یک بخش بار  نیز در بخش فوقانی موتورخانه تعبیه شده که برای حمل بارهای نچندان حجیم کافی است
بطوریکه زره پوش قادر به حمل یک دستگاه موتور یدک تانک در قسمت مخصوص بار در بخش عقب است و ظرف مدت کمتر از 30 دقیقه قادر به تعویض موتور یک تانک آسیب دیده است
در کل این خودروی بسیار کارآمد و در واقع مجموعه ای از توانایی های چند خودرو را در خود گرد آورده و علاوه بر یک خودروی بازیابی و پشتیبانی ، یک تعمییرگاه مجهز سیار ، و مجموعه از چند خودروی مهندسی است
سیستم سلاح و زره خودروی بازیابی و مهندسی لکرک
در بخش حفاظت ، شاسی کاملا از نظر زره و مقاومت مشابه تانک لکرک است و مقاومتی در سطح تانک لکرک ارائه میدهد
علاوه‌بر زره بدنه خودرو این زره پوش توان استفاده از زره اضافی را در دو نسخه دارد هم از توان اتصال زره ماژولار که بشکل بلوک های زره اضافه د روی بدنه نصب و در صورت عدم نیاز برداشته میشود این زره از مواد مرکب ساخته شده که از وزن نسبتا سبک ولی از مقاومت بالایی برخوردار است و با اتصال پیچ ومهره روی بدنه نصب میگردد
نوع دوم بلوکهای زره واکنش گر است که پس از اصابت پرتابه  مواد منفجره موجود دربلوک  منفجر و‌موج انفجار بلوک سبب ایجاد یک نیروی حائل بین بدنه اصلی زره پوش و اثرات انفجار مهمات برخورد کرده به بدنه میشود
همچنین خودرو مجهز به یک سیستم NBC  برای مقابله با تشعشعات هسته ای ، و آلودگی های شیمیایی است
در بخش تسلیحات خودروی بازیابی و مهندسی لکرک مجهز به یک سیستم تسلیحاتی است که در حالت استاندارد دارای یک قبضه مسلسل 12/7 میلیمتری جهت دفاع از خود است ولی سیستم سلاح این قابلیت را به کاربر میدهد بسته به نیاز خود آنرا بایک مسلسل ۷/۶۲   یا نارنجک انداز 40 میلیمتری و یا یک توپ بیست میلیمتری تجهییز کند که میتواند با تجهیز به توپ 20 میلیمتری و حتی مسلسل 12/7 میلیمتری دست به پشتیبانی آتش از پیاده نظام در نقش یک خودروی زرهی و دفاع هوایی ایفای نقش کند خودرو داری 20 لوله نارنجک انداز دود زا هم میباشد
از دیگر ویژگی های بارز خودرو کابین بسیاربزرگ و جادار آن است که باعث راحتی خدمه است سیستم تعلیق خودرو هم از نوع هیدرو پناماتیکی است که به خودرو قابلیت کاهش ارتفاع را میدهد
در بخش کاربری هم دارای 3 خدمه شامل راننده ، اپراتور تجهییزات فنی و فرمانده است که فرمانده و اپراتور به سلاح خودرو هم دسترسی دارند
البته علاوه بر این 3 نفر یک صندلی اضافه هم جهت یک مسافر اضافه موجود است که احتمالا برای نگهبان در نظر گرفته شده است
در بخش پیشرانه هم از یک دستگاه موتور خورجینی توربو شارژ دیزل V-12آلمانی MUT MT-883 با قدرت 1500 اسب بخار و یک سیستم برقی KA-500 بهره میبرد مشابه همین موتور بر روی تانک های لکرک صادر شده به امارات هم نصب شده
درکل ماموریت این خودرو تعمییرات خودرو و تانکهای آسیب دیده ، ارائه خدمات فنی و تعمییرگاهی ، بکسل نمودن و یدک‌کشیدن خودروهای آسیب دیده و بازیابی خودروهای زرهی و ماموریت ثانویه  انهم اجرای عملیات خاکبرداری ، پاکسازی کرانه های رودخانه قبل از انجام عملیات پل اندازی ، سنگرسازی و ایجاد کانال و ……. است
 کشورهای کاربر خودروی بازیابی و مهندسی لکرک
خودروی بازیابی لکرک را در حال حاضر نیروی زمینی ارتش فرانسه بغنوان کاربر اصلی در خدمت دارد و امارات عربی متحده بعنوان دومین کاربر این این خودرو اقدام به در خدمت گرفتن ان کرده است در واقع امارات پس از اینکه برای تجهییز یگانهای زرهی خود دست به خرید تانک لکرک زد بلافاصله پس از ان خودروی بازیابی آن را هم خریداری کرد.
leclerc dng 1 - خودروی بازیابی و مهندسی لکرک ساخت فرانسه
تعداد خودروهای توسعه یافته
درکل تعداد 20 دستگاه از این نسخه که بانام Leclerc DNG نامگذاری شده برای ارتش فرانسه توسعه یافته است
بجز فرانسه امارات کشور دیگر کاربر این خودرو است که 46 دستگاه که با نام‌ Leclrc DCL را در خدمت دارد
خودروی زرهی لکرک دریک نگاه
کشور سازنده : فرانسه / آلمان
کاربر : فرانسه / امارات متحده عربی
سال معرفی و ورود بخدمت : 1999
طول خودرو : 9/87 متر
عرض خودرو 3/71 متر
ارتفاع: 5/2 متر
وزن خودرو‌: 59 تن
حداکثر سرعت : 65 کیلومتر در جاده
دامنه برد عملیاتی : 700 کیلومتر
پیشرانه : یک دستگاه موتور دیزل V-12 توربو شارژ آلمانی با قدرت 1500 اسب بخار است

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.