×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

SIG Sauer XM17 Service Pistol 2 - آشنایی با پیستول جدید نیروی زمینی و هوایی ایالات متحده XM17

در نمایشگاه شات شو ٢٠١٧ که هر ساله در شهر لاس وگاس ایالت نوادا برگزار می شود ، نیروی زمینی و هوایی ایالات متحده اعلام کردند برنده نهایی مناقصه MHS ( Modular Handgun Sustem ) طرح شرکت زیگ زاور می باشد که بر اساس مدل P320 ساخته شده است و تحت نام M17 وارد سرویس خواهد شد و جایگزین مدلهای M9 و M11 خواهد گردید. طبق برنامه ریزی های انجام شده و طی یک قرارداد ۵٨٠ میلیون دلاری از سال ٢٠١٧ اولین تحویل های این پیستول آغاز می شود. سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده نیز در این برنامه شرکت کرده و علاقه مندی خود را اعلام نموده اما به دلیل جوان بودن قبضه های M9 مورد استفاده این نیرو تا دهه ٢٠٢٠ میلادی احتیاجی به تعویض اسلحه های کمری خود ندید اما ممکن است در آینده این نیرو نیز به استفاده کنندگان XM17 تبدیل شود.
تاریخچه کوتاه برنامه MHS
مناقصه MHS در سال ٢٠١١ اعلام گردید اما به دلیل یک سری مشکلات تصمیم گیری های نهایی برای اعلام نتیجه نهایی تا تاریخ فوریه ٢٠١۶ عقب افتاد ( بیشتر مشکلات بودجه ای ) تا اینکه سرانجام در تاریخ ١٩ ژانویه ٢٠١٧ کمپانی زیگ برنده مناقصه اعلام شد. اما چی موضوعی باعث شد تا ارتش به جای سفارش M9 یا M11 های بیشتر دست به توسعه پیستول جدیدی بزند؟
در سال ١٩٨۵ هنگامی که نیروی زمینی ایالات متحده برتا مدل ۹۲FS را تحت نام M9 به خدمت گرفت همه کارشناسان سلاح های سبک معتقد بودند که این اسلحه کمری بهترین انتخاب برای جایگزینی سری کُلت M1911A1 کالیبر ۴۵ خواهد بود اما این نظر هنگامی که آمریکا درگیر جنگ با تروریسم شد تغییر کرد ، کالیبر ٩ میلیمتری قابلیت از کار انداختن هدف را به مقدار کافی نداشت و این به خصوص در جریان جنگ های شهری در عراق ثابت گردید و در کنار این موضع حساس بودن قطعات متحرک به شن و ماسه و شکنندگی آنها به دردسرها می افزایید و در ادامه طول عمر این پیستول ها رو به پایان بود و فریم های آن به شدت فرسوده بودند. همین امر باعث شده بود تا نیروهای عملیات ویژه رو به استفاده از سلاحهای کمری غیر استاندارد بیاورند که به طور مثال SEALs نیروی دریایی دو محصول زیگ ، مدلهای P226 و P228 ، هنگ ٧۵ رنجر Glock 19 و نیروی دلتا Glock 22 را به خدمت گرفتند ، دلیل مهم عدم انتخاب M9 توسط این نیروها عدم نصب صداخفه کن ، نبود ریل پیکاتینی برای نصب تجهیزات جانبی ، سلکتور ضعیف ، ماشه سنگین و قبضه غیر ارگونومیک و راحت بود، پس نیروی زمینی و دیگر نیروهای مسلح می بایست سلاحی را انتخاب می کردند که مدولار بوده و بتواند تمامی نیازهای نیروهای مسلح را تأمین نماید. نیروی زمینی ایالات متحده برای مناقصه کالیبر مشخصی نیست تعیین نکرد و اعلام کرد اسلحه کمری جدید می بایست فوق. العاده ارگونومیک بوده تا تیراندازهای زن و مرد بتوانند به راحتی با پیستول کار کنند، لگد حاصل از شلیک با طراحی منحصر به فرد به پایین ترین حد ممکن برسد و در طول عمرش بتواند یک هدف ۴ اینچی را در فاصله ۵٠ متری با دقت ٩٠ درصد به بالا مورد هدف قرار دهد. برنامه از سال ٢٠١۴ آغاز گردید که در ابتدا با سرسختی کمیته نیروهای مسلح سنا روبرو شد ، اعضای کمیته معتقد بودند که نیروی زمینی به جای به خدمت گرفتن پیستول جدید می بایست به دنبال رفع عیبهای برتاM9 و زیگ M11 برود که به عقیده فرماندهان نظامی و کارشناسان به خدمت گرفتن یک پیستول جدید بسیار ارزان تر از برنامه ارتقا خواهد بود پس بر همین اساس بودجه لازم تأمین شده و برنامه مناقصه به حیات خودش تا سال ٢٠١٧ و تعیین برنده نهایی ادامه داد. شرکت برتا در اقدامی طرح M9A3 خود را معرفی کرد تا شاید بتواند نظر ارتش را جلب نماید ، این اسلحه کمری شامل تغییراتی بر روی مدل استاندارد M9 می شد که شامل سیستم ماشه استرایک فایر، سایتهای نشانه روی جا شونده ایریدیومی ، واشر مخصوص لوله برای نصب صداخفه کن ، ریل پیکاتینی و قبضه ارگونومیک بود اما ارتش حاضر به پذیرش این مدل جدید برتا نشد و به برنامه ادامه داد.

لیست سلاح های شرکت کننده در مناقصه :
١- اسلحه کمری CZ P-09 از جمهوری چک
٢- اسلحه کمری استرایک فایر و ساخته شده از پلیمر ساخت فابریک نشنال از بلژیک ( اطلاعات بیشتری از این مدل به رسانه ها گذارش نشده است )
٣- گلوک مدل ١٩ و ٢٢ به ترتیب شلیک کننده کالیبر ٩ میلیمتری و ۴٠ اسمیت وسون از اتریش
۴- اسلحه کمری ٩ میلیمتری مدل Sphinx SDP ساخت Kriss USA از ایالات متحده
۵- زیگ زاور مدل P320 MHS از ایالات متحده  ( شعبه آمریکایی شرکت زیگ زاور )
۶- اسلحه کمری M&P محصول شرکت اسمیث و وسون از ایالات متحده
٧- اسلحه کمری STI محصول شرکت STI و Detonics Systems از ایالات متحده

xm17 handgun pistol - آشنایی با پیستول جدید نیروی زمینی و هوایی ایالات متحده XM17

ویژگی های زیگ زاور XM17

مهمترین ویژگی این پیستول ، طراحی مدولار آن است. قلب سیستم XM17 یک سیستم کنترل آتش است که از جنس فولاد ضد زنگ است که شامل دو قسمت می شود که یک قسمت سیستم ماشه ( ماشه از نوع استرایک فایر ) و اجزایی که اتصال آن را به بدنه اصلی فراهم می کند و اجزای متحرک آن که در دو طرف سلاح ( برای تیراندازان دست چپ و راست ) ، پوکه ران و چهار ریل اسلاید است. این سیستم در تمامی مدولهای سیستم XM17 وجود دارد. لوله ، گلنگدن و دیگر قسمتهای سلاح مربوط به کالیبرهای موجود برای آن به راحتی در درون بدنه قرار گرفته و با پین در جای خود قرار می گیرند. کالیبر اصلی سفارش ارتش ، کالیبر ٩ میلیمتری پارابلوم است اما می توان آن را به شلیک کننده کالیبر ۴٠ اسمیت وسون و ٣۵٧ زیگ تبدیل کرد طبق قرارداد ، ارتش می تواند به دنبال برنامه مهمات XM1152 غلاف تمام فلزی و مهمات مخصوص XM1153 نیز برود. نکته جالب در باره سیستم کنترل آتش این اسلحه کمری در این است که شماره سریال سلاح به جای بدنه روی آن نقش بسته است. شرکت زیگ این پیستول را در سه سایز مختلف عرضه می کند ، سایز کوچک، متوسط و بزرگ که از شیشه تقویت شده پلیمری ساخته شده اند. برای هرچه راحت تر قرار گرفتن اسلحه در دستان تیرانداز ، برای پیستول چند نوع مختلف قاب قبضه طراحی شده که به راحتی قابل تعویض هستند. سیستم تغزیه XM17 خشاب جدا شونده با ظرفیت ١۵ و ١٧ فشنگ است . سایت هدفگیری استاندارد این پیستول از سه نوع سه نقطه است که می توان سایت نوع SIGLITE که از جنس تریتیم خودروشن است و توانایی هدفگیری دقیق را در شب به تیرانداز می دهد.
مشخصات کلی:
شرکت سازنده : زیگ زاور ( شعبه آمریکا )
نوع: اسلحه کمری نیمه اتوماتیک پلیمری با سیستم ماشه استرایک فایر
کالیبر پایه : ٩ میلیمتری پارابلوم قابل تبدیل به کالیبر ۴٠ اسمیث وسون و ٣۵٧ زیگ
ظرفیت خشاب: ١۵ و ١٧ فشنگ
طول لوله: ١١٩، ١١٧ و ٩٩ میلیمتر
طول کلی: ١٨٣، ٢٠٠ و ٢٠٣ میلیمتر
قیمت: مشخص نیست

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.