×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

اسلحه اتوماتیک P90 ساخت بلژیک سلاحی ویژه نیروهای پیاده‌نظام و نیروهای امنیتی کشورها، سلاحی سبک‌وزن با نرخ آتش بسیار سریع است. سازنده آن شرکت بلژیکی اف‌ان هرستال (FN Herstal) است. از این سلاح به عنوان سلاح دفاع شخصی برای نیروهای غیر خط مقدم ، رانندگان وسایل نقلیه ، خدمه تانک و توپخانه در نظر گرفته شده بود.

fn p90 - معرفی اسلحه اتوماتیک P90 ساخت بلژیک

تفنگ FN P90

تفنگ FN P90 در اوایل دهه 1990 معرفی شد که در زمان معرفی آن به عنوان یک سلاح نسل جدید شناخته می شد. این اولین سلاح دفاع شخصی بود که در بین تفنگ های تهاجمی اسلحه ای متوسط محسوب می شد. در سال 1991 این سلاح توسط نیروهای ویژه بلژیک مورد استفاده قرار گرفت و در همان سال اسلحه اتوماتیک P90 در طول جنگ خلیج فارس به کار گرفته شد. در حال حاضر این سلاح در خدمت بلژیک است و نزدیک به 50 کشور در سراسر جهان صادرشد. با این وجود فقط حدود 20 هزار دستگاه از این اسلحه تولید شده است.

اولین فروش این اسلحه کشور عربستان سعودی بود در سال ۱۹۹۰. امروزه کاربران این سلاح سرویس‌های مخفی ویژه به خصوص ارتش اتریش و نیروهای پلیس تقریباً تمامی کشورها از آن استفاده می‌کنند. ضامن این سلاح نیز در زیر حفاظ ماشه قرار داده شده است. برگه ناظم آتش دارای رگبار تک تیر و در برخی از انواع همین سلاح به صورت سه تیر می‌باشد.

FN P90 - معرفی اسلحه اتوماتیک P90 ساخت بلژیک

FN P90 SMG یک طرح تمیز با تعدادی ویژگی غیر معمول است. برای صرفه جویی در وزن این سلاح طراحان آن را همانند مدل‌های بولپاپ طراحی کرده‌اند. خشاب‌های پلیمری مهمات که با ضربات کم و سرعت بالا برای گلوله های 5.7×28 mm ساخته شده است. گلوله شلیک شده از این سلاح در یک کلاه ایمنی استاندارد ارتش آمریکا از فاصله 150 متری نفوذ می کند.

در اوایل دهه 2000 آزمایشاتی توسط کشورهای ناتو برای مقایسه گلوله بلژیکی 5.7×28 میلی متر با یک گلوله آلمانی 4.6×30 mm (که توسط تفنگ دستی HK MP7 استفاده می شود) انجام شد. آزمایش ها نتیجه گیری کردند که گلوله بلژیک برتر است. با این حال برخی از کشورهای ناتو ، به ویژه آلمان ، توصیه به پذیرش مهمات بلژیکی 5.7×28 mm را به عنوان فشنگ استاندارد ناتو برای اسلحه های دستی به جای گلوله 9×19 mm Parabellum رد کردند. در نتیجه برخی از کشورهای ناتو به طور مستقل سلاح هایی را برای مهمات 5.7×28 mm یا مهمات 4.6×30 mm استفاده کردند.

FN P90 Tactical - معرفی اسلحه اتوماتیک P90 ساخت بلژیک

شایان ذکر است بسیاری از کشورهای دارنده FN P90 از این سلاح برعکس کاربرد اصلی آن برای دفاع شخصی و اغلب برای ماموریت های تهاجمی استفاده می شود. گاهی اوقات از آن به عنوان سلاح اصلی تیم های حمله استفاده می شود. سلاح P90 دارای حداقل اندازه و وزن است و استفاده و نگهداری از این تفنگ دستی آسان است. ادعا می شود که این سلاح از فاصله نزدیک دقیق است و لگد کمی دارد و به راحتی با یک دست قابل کنترل است.

تفنگ FN P90 دارای یک خشاب غیرمعمول است که 50 گلوله در خود نگه می دارد. این خشاب با ظرفیت بالا از پلیمر نیمه شفاف ساخته شده و فشنگ ها را در دو ردیف نگه می دارد و در حالت افقی ذخیره می شوند. روی سلاح P90 می تواند یک ماژول لیزر یرای هدف گیری که پرتوی لیزر مرئی یا مادون قرمز را ارسال می کند نصب شود. FN P90 SMG با صدا خفه کن سازگار است ، که در کنار مهمات مخصوص ضد صوت مورد استفاده قرار می گیرد.

fn p90 l22 - معرفی اسلحه اتوماتیک P90 ساخت بلژیک

انواع FN P90 TR مجهز به ریل های لوازم جانبی از نوع Picatinny سه گانه است. این مدل فاقد تجهیزات استاندارد  است اما قابلیت نصب دوربین اسکوپ 4 ایکس دوربین اسکوپ 8 ایکس چراغ قوه و در بعضی از مدلهای سلاح دستگیره ی حمل نگه دارنده را دارد. گلنگدن آن نیز در جلوی حفاظ ماشه قرار دارد و این یکی از ویژگی های این سلاح برای سرعت و کم کردن زمان کشیدن گلنگدن می باشد.

مشخصات عمومی:

کالیبر:5.7در28 م م اس اس 190

وزن:2.54 کیلوگرم خالی و 3 کیلو گرم خشاب لود شده.

طول:500 میلیمتر

نرخ آتش:900 گلوله در دقیقه

ظرفیت خشاب:50 گلوله

برد موثر:200 متر

شرکت سازنده:FN FAL بلژیک

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.