×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تلاش ایران برای ساخت موشک های بالستیک با برد زیاد در خلال جنگ با دشمن بعثی شروع شد. در زمانی که اکثر کشورها از فروش موشک های برد بلند به ایران خودداری می کردند و عراق هم بدون نگرانی از پاسخ ایران بمباران وحشیانه شهرهای ایران را ادامه می داد.

اما در آن زمان کشورهایی بودن که به ایران در مقابل تهاجم صدام کمک می کردند مثل سوریه و لیبی,سوریه مسئولیت آموزش نیروهای یگان پرتاب موشک و لیبی مسئولیت انتقال و فروش موشک اسکاد بی را به ایران داشتند که البته بعد از فشارها به لیبی , کره شمالی فروشنده موشک اسکاد بی به ایران شد. میتوان عنوان کرد که با توجه به اینکه ایران در جریان جنگ هشت ساله تاثیر و توانایی موشک های بالستیک و فناوری موشکی را درجنگ و استراتژی دفاعی به خوبی فهمید و درک کرد,بعد از جنگ به سمت استراتژی دفاع موشکی نامحدود روی آورد.

بعد از اتمام جنگ ایران و عراق,ایران تلاش کرد که با کمک گرفتن از مهندسین خارجی برزگ که از کشور خود رانده شده و یا بیکار بودند به توسعه و پیشرفت فناوری موشکی خود بپردازد,که بعد از مدت کوتاهی برنامه موشکی ایران به سرعت پیش رفت و باعث تعجب و حیرت جهانیان گشت که حتی برخی ادعاهای موشکی ایران را دروغ می دانستند.

بعد گذشت ۲۸ سال از شروع نخستین اقدامات در ساخت موشک اکنون ایران از موشک‌های مختلفی در بردهای گوناگون و با ویژگی‌های متفاوت بهره می برد. موشک‌های خلیج‌فارس، قیام،موشک هدایتی عماد,موشک سجیل،موشک قدرF، شهاب ۳ و چندین و چند موشک دیگر، جزو معروفترین وبهترین موشک‌های ایران به شمار می‌روند.

موشک بالستیک و هوشمند خلیج فارس با سرعتی مافوق صوت و با شعاع برد عملیاتی ۳۰۰ کیلومتر می‌تواند انواع ناوها و شناورهای دشمن را مورد اصابت قرار دهد. موشک خلیج فارس با سرعتی مافوق صوت و به صورت بالستیک از خشکی شلیک شده و به صورت عمودی از ارتفاع بالا می‌تواند هرگونه ناو و یا شناور دشمن را مورد اصابت قرار دهد.

khalijfars - توان و قدرت موشکی ایران

موشک بالستیک و هوشمند خلیج فارس

موشک سوخت جامد سجیل مدل پیشرفته و ارتقا یافته موشک شهاب ۳ با برد حدود ۲هزار کیلومتراست. این موشک محصول پروژه عاشورا اولین موشک دوربُرد سوخت جامد ایران با بُرد ۲۰۰۰ کیلومتر و تاکنون در ۲ نمونه سجیل ۱ و ۲ تولید شده است.موشک سجیل به سرعت و تنها ظرف چند دقیقه آماده پرتاب شده همچنین به دلیل شتاب بسیار بالای سجیل، امکان ردگیری آن در فازهای اولیه پرتاب بسیار کم و عملآً شانس دشمن برای انهدام این موشک در طی پرواز را ناچیز می‌کند.

1469566884 %20%DA%A9%D9%85%20%D8%AD%D8%AC%D9%85 - توان و قدرت موشکی ایران

موشک برد بلند سجیل

موشک شهاب ۶ یک بالستیک قاره پیمای دوربرد است که از راکتی با سوخت جامد-مایع که ۲ یا ۳ مرحله ای است استفاده می کندو برد آن از ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر می رسد.

موشک دوربرد شهاب ۵ یکی از موشک های بسیار پیشرفته ایران با برد بالا می باشد که اطلاعات کمی درباره این موشک منتشر شده است.

1016 1202 - توان و قدرت موشکی ایران

موشک شهاب

موشک شهاب ۴ با برد بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر، یک موشک ساخت ایران است که برای حمل ماهواره و قرار دادن آن در مدار طراحی شده‌است. تغییرات روی موشک شهاب ۴ منجر به ساخت موشک فضایی ایرانی که کاوشگر ۱ نام دارد، شده است.

شهاب ۳ یکی از بهترین موشک های بالستیک میان‌برد با سوخت مایع است و توانایی هدف قرار دادن اهدافی در ۲۰۰۰ کیلومتری را داراست. نوع آخر این موشک شهاب – دی ۳ نامیده می شود که بردی بین ۲۲۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر را دارد و به معنای پوشش کامل سرزمین های اشغالی است.

موشک قدر با قابلیت بهره‌گیری از کلاهک‌های Multi War Head (بارانی)، تولید و تحویل رده های عملیاتی گردیده که قابلیت هدف‌گیری تا بُرد ۲هزار کیلومتر را دارند. قدر البته در ۲ نوع قدر F و قدر H تولید شده که برد این موشک در نوع دوم آن چیزی در حدود ۱۳۵۰ کیلومتر است.

ghadr f1 - توان و قدرت موشکی ایران

قدر

قدر

موشک قیام با بُرد ۸۰۰ کیلومتر یک موشک ۶ تُنی موشک که نداشتن بالک به عنوان یکی از ویژگی‌های آن، علاوه بر افزایش سرعت، قابلیت پرتاب موشک از انواع لانچرهای خاص را به آن می‌دهد. این موشک بالستیک بنا بر ماموریت‌های تعریف شده، با طول حدود ۱۱٫۵ متر و وزن سرجنگی ۶۵۰ کیلوگرم می‌تواند اهداف را در فواصل مختلف مورد اصابت قرار دهد.

موشک سوخت جامد عاشورا با برد ۲۵۰۰ کیلومتر که از لحاظ تکنولوژی قادر است به هر هدف آمریکایی در شرق اروپا و هر هدف صهیونیستی برخورد کند و در محل برخورد ویرانی گسترده‌ای را ایجاد کند.

%20%D9%88%20%D8%A7%DA%98%D8%AF%D8%B1%20%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87%20%DB%8C%20%D8%AD%D9%88%D8%AA - توان و قدرت موشکی ایران

اژدر حوت

موشک ایرانی حوت یکی از سریع ترین موشک های رادارگریز آبی جهان است که معادل ۱۰۰ متر در ثانیه سرعت دارد که حدود ۳ برابر بیشتر از آن موشکی سرعت دارد که آمریکایی ها از داشتن آن به خود می بالند. فناوری ساخت چنین موشکی فقط در اختیار ایران و روسیه (موشک اشکوال) است.

موشک عماد با برد با برد ۱۷۰۰ کیلومتر اولبن موشک ایرانی است که قابل هدایت تا لحظه اصابت به هدف و از این رو دقت این موشک بسیار بالاست و شاید ضریب خطایی زیر ۱۰ متر داشته باشد.موشک عماد همچنین توانایی حمل کلاهک جنگی تا وزن ۷۵۰ کیلوگرم را دارد.

1476468 487 - توان و قدرت موشکی ایران

موشک عماد

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.