×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

بررسی کامل و معرفی خودروی تانکبر KIAN-X600 ساخت صنایع سنگین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی مسلح جمهوری اسلامی به همراه خانواده سوئدی و پدر این خودرو که در خط تولید در کمپانی ولوو سوئد قرار دارد و دیگر از اعضای این خانواده بسیارمتنوع و پر تعداد

گرداوری و ترجمه : شیرین گودرزی

همراهان همیشگی سایت میلیتاری نیوز (اخبار نظامی) با ما همراه باشید.در این مقاله موضوع مقاله بر پایه معرفی دو عضو کیان ایکس ۶۰۰ و نسخه اصلی و سوئدی ان FMX-8×8 است.

FMX 8×8 - بررسی یدک کش ولوو FMX و تانکبر کیان X-600 ساخت ایران

سری کامیونهای F-MX در واقع یک خانواده بزرگ‌ از سری کامیون های سنگین ساخت کمپانی ولووسوئد هستند که دارای کاربری دوگانه تجاری و نظامی است و سری بسیار متنوعی است که اعم از FMX-4×2  ,  FMX-4×4  ,  FMX-4×4 ,  FMX-4×6. ,  FMX- 4×8 ,  FMX-8×8  ,     , FMX-8×6. ,  FMX-10×4  FMX-10×6  FMX-10×8 از این سری در دسترس هستند که هر نسخه با توجه به کاربری ویژه ای طراحی گردیده و بی اغراق میتوان گفت یک خانواده بسیار کامل از انواع خودروهای دیزل هست که با توجه به هر نوع کاربری نسخه ای ویژه در دسترس است.
در واقع سری FMX  را باید سری تکامل یافته و بروز شده ای از سری قبلی تولیدات کمپانی ولوو سوئد که نسخه های تجاری آن تحت برندFHونسخه نظامی ان بابرند FMتولید میشداگرچه این کامیونهابعنوان خودروی نظامی وتجاری موارداستفاده فراوان دارد ولی دراصل کمپانی ولوو این سری کامیون راجهت کار در معادن طراحی نمودلذا دو ویژگی ممتاز خودرو ، قدرت زیاد و استحکام قطعات خودرو است که در کنار سیستم تعلیق کارامد ان را به کامیونی سخت جان علیرغم ظاهر زیبا و دارای ظرافت های جاده ای تبدیل نموده.
بدلیل کیفیت بالای خودرو واستقبال زیاد بازار تجاری از خودرو ولوو نسخه ای از این سری را جهت بازار تجاری نیز طراحی کرد که در نسخه تجاری قدری بر روی زیبایی ظاهری و برخی ظرافت ها کار شده بود ولی در مجموع از نظر دوام و‌قدرت خیلی با نسخه های معدن تفاوت زیادی نداشت.
کمپانی ولوو با اصلاحاتی که بر روی نسخه های تجاری انجام داد نسخه های نظامی ویژه خدمت در ارتش و نیروهای مسلح‌کشورهای مختلف معرفی کرد.
تمامی نسخه های خودرو از سه نوع خانواده اصلی یعنی خودروهای بیابانی ، تجاری و نظامی ساخته شده با استقبال خوبی مواجه شده ویکی از کاربردی ترین سری کامیونهای سنگین است
در میان خانواده FMX کامیون مورد بحث امروز مانسخه 8×8 است که بعنوان یدک کش طراحی و مورد استفاده قرار میگیرد این کلاس از کامیون بین تریلی و باری قرار میگیرد ، یعنی پایین تر از تریلی و بالاتر از کامیون باری قرار میگیرد خودروی FMX-8×8  در میان خودروهای نظامی بعنوان یک خودروی سنگین‌ بعنوان حامل سیستم های موشکی ، راکتی و راداری دارای مورد کاربرد بسیار زیادی است.
یکی از متداولترین و پر کاربردترین نسخه های خودرو است این خودرو بجز حمل بار توسط خود برای حمل تجهیزات دیگر هم قادر به یدکدکشیدن یک مینی تریلر است و قادر به حمل انواع محموله است.
این خودرو‌ دارای دو نسخه است که یک نسخه کانتینربر ثابت است و نسخه دیگر دارای سیستم بارگیری است.
نسخه FMX-8×8 نسخه کانتینر دار ساده است و نسخه دیگر FMX8×8H نام دارد که یک دارای سیستم نظارت و بارگیری است  هر دو نسخه از نظر مشخصات فنی در یک سطح هستند فقط نسخه H دارای سیستم بارگیری است که میتواند ظرف 30 ثانیه یک کانتینر را بارگیری کند
این موضوع از این حیث قابل ملاحظه است که امروزه کانتینر ها ستون فقرات یگان های ترابری و لجستیکی را تشکیل میدهند.
نسخه FMX-8×8 علاوه بر کشیدن کفی های ویژه بارهای سنگین قادر به بکسل نمودن و حمل انواع سلاحهای توپخانه ای کششی هم است که با بکسل نمودن توپ و حمل مهمات ان در بخش کانتینر حمل بار خود یک خودروی بسیار ایده ال برای یگان های توپخانه بشمار میروند.
امروزه شرکت های کم شماری توان تولید خودروهای فوق سنگین را دارند که در میان تمامی این کمپانی ها میتوان چهار کمپانی ولوو‌ سوئد ، مرسدس بنز آلمان ، ایویکو مشترک ایتالیا و فرانسه و آلمان و ماک‌ ایالات متحده سرامد دیگر کمپانی ها هستند ، البته کمپانی های دیگری مانند مان ، رنو ، اسکانیا ، لیولاند اشکوش و ماز هم  در بازار خودرو های فوق سنگین دارای جایگاه مناسبی هستند ولیکن چهار کمپانی اول دارای اعتباری بسیار بالا هستند.
در میان این چهار کمپانی هم محصولات ولوو منحصر به فرد هستند زیرا علاوه بر تحرک و استحکام بالای این خودروها در جاده سخت بیابانی که ویژگی خودروهای نظامی است دارای تحرک بالا و ظرافت ها و‌زیبایی ظاهری هستند که ویژه جاده هاو اتوبانها است که سبب شده این خودرو در یک زمان هم میتوانند به عنوان خودروی نظامی بکار گرفته شوند و هم بعنوان یک خودروی تجاری فوق سنگین در جاده های بین شهری و حتی بین کشوری بکارگیری شوند این ویژگی است که‌ما در سایر برندهای مطرح کمتر میبینیم .
این خودرو از پیکربندی 8×8 برخوردار است و کابین دارای فضا برای راننده و کمک‌وی است که‌در مجموع دو خدمه نیاز دارد کابین از ویژگی های برجسته خودرو هست زیرا کابین از فضای کافی برای استفاده بعنوان خوابگاه دو خدمه برخوردار است یا میتوان از این فضا برای جابجاکردن ایمن نفرات اضافه استفاده کرد که دستکم میتوان 3 نفر مسافر اضافه را بصورت ایمن جابجا کرد زیرا خودرو دارای دو نوع زره ثابت و‌ماژولار است لایه اول بصورت زره ثابت است که روی بدنه کابین قرار دارد و بتنهایی خدممه را در برابر  کالیبر 5/52 و 7/6.
‌البته اگر از فواصل خیلی نزدیک شلیک نشور محافظت میکند ولی اگر محافظت بیشتر مورد نیاز است لایه دوم زره که بشکل کیت های ماژولار است را باید نصب نمود که در این صورت زره کابین در برابر آتش مسلسل های  تا کالیبر 14/5 میلیمتری و تر کش پرتابه های توپخانه ای محافظت میکند از دیگر امکانات خودرو یک‌دریچه فرار است که در صورت گیر افتادن در بین دشمن میتوان از دریچه فرار استفاده نمود ( در مورد دریچه خروج اضطراری توضیح‌بیشتری در منبع داده نشده بود ولی بصورت متداول لین دست دریچه بسمت کف اسفالت باز میشوند و‌از زیر خودرو میتوان خارج شد ) همچنین یک سیستم نصب سلاح روی سقف خودرو وجود دارد که میتوان از ان برای نصب طیف وسیعی از تسلیحات سبک و‌نیمه سنگین استفاده کرد
ولی بصورت معمول مسلسل ۱۲/۷ م م یا نارجنک انداز 40 م م اتوماتیک روی ان نصب میشود البته میتوان مسلسل های سبک پیاده نظام هم روی ان نصب کرد.
وزن خالی خودرو 12 تن است و از یک موتور دیزل ساخت کمپانی ولوو با قدرت 540 اسب بخار بهره میبرد که موتور مجهز به توربو شارژ است و در جاده خودرو را به 90 کیلومتر در ساعت میرساند.
kian x600 1 - بررسی یدک کش ولوو FMX و تانکبر کیان X-600 ساخت ایران
خودروی کیان X-600نسخه ایرانی FMX-8×8 است. دامنه برد خودرو بدون سوختگیری مجدد 1000 کیلومتر ثبت شده حداکثر توان حمل بار خودرو هم 18 تن که بصورت دو بار ۹ تنی حمل میشود این در حالیست که تریلی ۲۳ تن و کامیون باری ۱۴ تن حمل میکند که این خودرو میان این دو است در بخش موتور نسخه های دیگری از موتور با قدرت 420 ، ۴۶۰. ، ۴۸۰ اسب بخار هم در دسترس است که بسته به نوع نیاز میتوان موتور را جایگزین نمود و موتور به یک گیربکس اتوماتیک متصل است خودرو بشکل استاندارد به یک وینچ ریکاوری مجهز است.
خودرو بدون اماده سازی توان عبور از عمق 1/2 متر را دارد خودرو توان تحمل شیب کناری 30 درجه را داشته و در جاده های شیب داری تا حداکثر 60 درجه را نیز داراست.
خودروی کیان  X-600
ایران در اوایل سال  ۲۰۲۱ از خودروی کشنده تانک بر جدیدی رونمایی کرد با نام Kian X-600  که ادعا میشد بشکل بومی در ایران ساخته میشود.
خودرو از سری محصولات FMX  بود که احتمالا تعدادی توسط ایران خریداری شده و به دلیل محدودیت های تحریم و برای دور زدن تحریمها احتمالا بشکل کیت های اماده وارد ایران شده و‌در ایران مونتاژ شده  باتوجه نه نوع خودرو احتمالا نسخه ای از کامیون FMX-8×8 است که از نسخه های تجاری است که با تغییراتی به نخه نظامی تبدیل شده .
طبق مشخصات اعلام‌شده در بحث فنی و قابلیت های موتور و گیربکس تغییری صورت نگرفته هرچند که بنظر می اید خودرو در دو‌نسخه سنگین و‌فوق سنگین ساخته شده و‌مشخصات اعلام شده متعلق به نسخه سنگین است که کاملا مشابه پدر سوئدی خود است و‌از همان موتور 540 اسب بخاری مجهز به توربوشارژ بهره میبرد و برد و سرعت هم همان مشخصات است.
خودرو داری کابین بسیار بزرگی است که از دو تخت برای راننده و کمک برخوردار است که با توجه به اینکه روی بدنه تا میشود از فضای لازم برای حمل و جابجایی خدمه زره پوشی که در حال حمل آن است برخوردار است.
نسخه فوق سنگین و‌تانکبر به احتمال قوی از یک موتور 600 اسب بخاری برخوردار است هنوز مشخص نیست که چگونه شرکت ولوو چنین ریسک بالایی را پذیرفته.
kian x600 - بررسی یدک کش ولوو FMX و تانکبر کیان X-600 ساخت ایران
تصور میشود که برای فروش این خودرو ها احتمال اینکه کمپانی ولوو از وزارت خزانه داری امریکا مجوز اوفک را اخذ کرده باشد میرود.
زیرا خودروهای تانکبر میتوانند بعنوان حامل لانچرهای متحرک موشک مورد استفاده قرار گیرد لذا در این مورد سختگیری زیادی وجود دارد و شرکت ماز بخاطر فروش چند خودرو که در ایران مونتاژ و با نام جدیدی معرفی شد دردسر زیادی کشید و درنهایت مجبور به پرداخت جریمه شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.