×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

روز گذشته خبرگذاری فاکس نیوز مدعی شد که نیروی دریایی ایران یک موشک را از زیردریایی پرتاب کرده است.چندی بعد مقامات امریکایی اعلام کردند که موشک از زیر دریایی(میدجت) کلاس غدیر شلیک شده است و ناموفق بوده است.
اگرچه شلیک موشک از زیردریایی در ایران برای اولین بار نیست و پیشتر در سال۸۵ موشکی با عنوان ثاقب (احتمالا موشک کلاب) از زیردریایی کلاس کیلو(طارق) نیروی دریایی ارتش شلیک شد ولی ناموفق بودن این ازمایش چیزی از ماهیت ان کم نمیکند.در خلیج همیشه فارس تنها کشوری که زیردریایی دارد ایران است و زیردریایی های سنگینتر مثل کیلو برای عملیات در خیلج همیشه فارس مناسب نیستند.دستیابی و رسیدن به تکنولوژی پرتاب موشک از زیردریایی برای ایران دستاورد مهم و بزرگی است و سختی ها و پیچیدگی های خاص خود را دارد ولی در صورت موفقیت ازمایش های بعدی و تجهیز زیردریایی های دریا دلان نیروی دریایی ارتش قدرت این نیرو دو چندان میشود و میتوان به غیر از نقش ضد کشتی از موشکها برای تهاجم زمینی نیز استفاده کرد!.

photo 2017 05 04 14 43 26 - اطلاعاتی از موشک زیردریایی پرتاب ایران

موشک شلیک شده احتمالا یک نسخه زیردریایی پرتاب از موشک نور و یا قادر بوده است.قادر بر اساس نور و خود نور بر اساس موشک چینی C-802 ساخته شده است.
موشک چینی C-802 دو نسخه زیردریایی پرتاب دارد به نامCM-708UNA با برد ۱۲۸کیلومتر و CM-708UNB با برد ۲۹۰کیلومتر.
البته این فقط احتمال است و امکان شلیک موشک نصر یا C-704 هم وجود دارد(با توجه به ابعاد کوچکتر نسبت به نور یا قادر).
عمده موشک های زیردریایی پرتاب درون یک تیوپ و به شکل اژدر از جایگاه پرتاب اژدر شلیک میشوند‌.سپس در فاصله ایمن بوستر موشک روشن شده و موشک به روی اب می اید و به سمت هدف میرود.(مانند موشکی چون کلاب اس)

klub mis - اطلاعاتی از موشک زیردریایی پرتاب ایران

اگر ما بتوانیم به تکنولوژی پرتاب موشک از زیردریایی برسیم زیردریایی های کلاس کیلو و غدیر ما و در اینده فاتح و بعثت قدرت بیشتری در توان ضد کشتی و حتی در توان تهاجم زمینی خواهند داشت.(چین بر اساس موشک C-802 موشکهای تهاجم زمینی چون KD-88 با هدایت اینرسی و برد۲۰۰ کیلومتر و سرجنگی ۱۶۵کیلوگرمی برای پرتاب از جنگندهJH-7 و بمب افکن H-6/H-6K ساخت.همچنین موشک YJ-2 هم مانند همان موشک KD-88 است منتها با هدایت مبتنی بر GPS)

شلیک موشک از زیردریایی ها همانگونه که پیشتر در مبحث شلیک موشک های زیردریایی پرتاب گفتم بیشینه ای عقبگرد به جنگ جهانی دوم دارند .
اما شلیک موشک های زیردریایی پرتاب به طور کلی در دو حالت انجام میشود ، توسط سیلو مخصوص و یا تیوپ اژدر .
در حالت اول هر زیردریایی دارای تعدادی سیلو مخصوص شلیک موشک است (بالستیک ، کروز ، ضد کشتی) به عنوان مثال زیردریایی تهاجمی کلاس اسکار روسی دارای ۲۴ سیلو مایل پرتاب موشک ضد کشتی پی-۷۰۰ گرانیت هستند و یا زیردریایی تهاجمی کلاس ویرجینیا-بلاک۱-۴ ایلات متحده دارای ۱۲ سیلو عمودی شلیک موشک کروز تهاجمی تاماهاوک هستند . زیردریایی ها در این حالت فقط به سیلو خود متکی هستند و بعد از شلیک باید مجدد به سطح آب بیایند و مجدد سیلو های آنها در یک بارانداز ، مسلح شوند.

ghadir - اطلاعاتی از موشک زیردریایی پرتاب ایران

اما شیوه دوم ، در شیوه دوم موشک در واقع به جای اژدر در درون زیردریایی حمل میشود ، مثلا زیردریایی کلاس ویرجینیا-بلاک۱-۴ تا ۳۷ اژدر در درون خود نگهداری میکند . موشک های زیردریایی پرتاب که از تیوپ اژدر شلیک میشوند دارای ابعاد مشابه و یا کوچکتر از اژدر استاندارد زیردریایی دارند تا در تیوپ اژدر جای گیرند ، این گونه موشک ها در صورت کوچکتر بودن ابعاد از لانچر در درون یک پوسته قرار میگیرند تا درون تیوپ اژدر جای گیرند همانند موشک اگزوست . سپس موشک مورد نظر توسط فشار هوا از تیوپ اژدر پرتاب میشود و موشک در فاصله ایمن از زیردریایی اقدام ب روشن کردن یک بوستر میکند ، این بوستر موشک را تا خارج از آب همراهی میکند و بعد آن موتور اصلی موشک روشن میشود ، در این حالت اگر موشک دارای پوسته باشد از آن جدا میشود و به دریا می افتد .
(این روش فقط برای موشک های کروز تهاجمی و ضد کشتی است)

حال بپردازیم به موشک احتمالی شلیک شده در شب گذشته .
فاکس نیوز تو متن ادعا خودش (این خبر از سوی دولت مردان کشور همچنان تایید نشده لذا همچنان در حد یک ادعا باقی می ماند) کشورمان اقدام به شلیک یک موشک از زیردریایی کرده و در متن خودش زیردریایی پرتاب گر رو کلاس غدیر معرفی کرده .
کلاس غدیر یک زیردریایی کوچک است که فقط دو تیوپ ۵۳۳ میلیمتری استاندارد شرقی دارد ، از این نظر نظر به طیفی از موشک های زیردریایی پرتاب قابل پرتاب از تیوپ های شرقی بر می خوریم (مثل خانواده کلاب) اما احتمال استفاده یا اصلا وجود همچین موشکی در میشود نیز در حد یک احتمال است همچنین استفاده از همچین موشکی از زیردریایی کلاس غدیر (در حضور کلاس کیلو در کشور) بعید به نظر میرسد (حتی تست) اما مورد باقی میماند ، موشک های ضد کشتی زیردریایی پرتاب . به عنوان مثال موشک زیردریایی پرتاب اگزوست ، اگزوست ابعادی کوچکتر نسبت به تیوپ اژدر دارد از این نظر درون یک پوسته قرار میگیرد تا اندازه تیوپ اژدر شود . امکان ساخت یک موشک ، پلاتفورم پروازی و پوسته موشک در کشور وجود دارد و امکان استفاده آن در زیردریایی کلاس غدیر بسیار محتمل تر است و درواقع استفاده از همچین موشکی در زیردریایی های کلاس غدیر توانایی های رزمی این زیردریایی را به شدت بالا میبرد .
اگر چه فاکس نیوز مدعی شکست خوردن است موشک نیز شده است اما باید یاد آوری کرد تا شکست نباشه پیروزی هم نیست ، ساخت یک موشک زیردریایی پرتاب پیچیدگی های خاص خودش را دارد و حرکت کشور به سمت این چنین موشک ها به توان دریایی کشورمان بسیار خواهد افزود اما لازمه موفقیت تست های مداوم و گرفتن ایراد هاست .
به امید خبر هایی بهتر در این خصوص در آینده نچندان دور.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.