×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

بیشترین برد موشک های ایران چقدر است؟

با سلام خدمت شما همراهان همیشگی سایت میلیتاری نیوز

در این مطلب قصد داریم به بررسی دوربردترین موشک های ایران بپردازیم.

همیشه چند سوال بی پاسخ در ذهن هموطنان عزیز در مورد برد موشک های ایران وجود دارد که هیچ گاه بنا به دلایل امنیتی و غیره پاسخی روشن داده نمی شود.

Iranian Long Range Missiles - بیشترین برد موشک های ایران چقدر است؟

دوربردترین موشک ایران چه نام دارد؟

بیشترین برد موشک های ایران چقدر است؟

آیا ایران موشک قاره پیما دارد؟

کمترین برد موشک های ایران!

برد موشک های ابران چقدر است؟

ایران توانایی ساخت موشک تا چه بردی را دارد؟

مقاله دوربردترین موشک ایران با توجه به گزارش های غبر رسمی از سرویس های جاسوسی و سخنان شخصیت های سیاسی نگارش شده است.

در ادامه با ما همراه باشید…

shahab4 - بیشترین برد موشک های ایران چقدر است؟

موشک یالستیک شهاب 4و5

موشک شهاب ۴ با برد بیش از 3000 کیلومتر، یک موشک ساخت ایران است که تقریبا بردش رسانه ای شده و در برنامه موشک‌های بالستیک دوربرد ایران قرار دارد. این موشک نخستین موشک ایرانی است که برای حمل ماهواره و قرار دادن آن در مدار طراحی شده‌است. تغییرات روی موشک شهاب ۴ منجر به ساخت موشک فضایی ایرانی که کاوشگر ۱ نام دارد، شده است.

موشک دوربرد شهاب 5 یکی از موشک های بسیار پیشرفته با برد تقریبی 3500 کیلومتر می باشد که اطلاعات کمی درباره این موشک منتشر شده است.

شهاب ۵ نامیست که برخی منابع اسرائیلی و غربی بر روی پروژهٔ ساخت یک موشک بالستیک دوربرد ایران گذاشته‌اند. گزارش‌های مربوط به برنامه ساخت این موشک و موشک‌های شهاب ۴ و شهاب ۶ از سال ۱۹۹۶ تاکنون بارها منتشر شده اما مقامات ایران هیچگاه وجود برنامه ساخت چنین موشک‌هایی یا موشک‌هایی با مشخصات مشابه را تایید نکرده‌اند و مدرکی از برنامه ساخت این موشک نیز در دست نیست. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در سال ۱۹۹۸ نیز گفته بود که ایران در حال توسعه شهاب ۴ که قادر به هدف قرار دادن اروپا است و شهاب ۵ و شهاب ۶ برای هدف قراردادن سواحل شرقی ایالات متحده است.

موشک 3 مرحله ای شهاب 6 دور بردترین موشک ایران

هبچ عکس و ویدئویی از موشک شهاب 6 موجود نیست.

گزارش‌های مربوط به برنامه ساخت این موشک و موشک‌های شهاب ۴ و شهاب ۵ از سال ۱۹۹۶ تاکنون بارها منتشر شده اما مقامات ایران هیچگاه وجود برنامه ساخت چنین موشک‌هایی یا موشک‌هایی با مشخصات مشابه را تأیید نکرده‌اند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که ایران برای جلوگیری از تحریم این موشک‌ها را رونمایی نمی‌کند و در صورت جنگ از آن‌ها استفاده خواهد کرد بسیاری معتقدند این موشک روز به روز در حال افزایش دقت خود است.

بر اساس گزارش‌هایی که در سال ۱۹۹۶ منتشر شده این موشک حدود ۸۰۰۰ کیلومتر برد با یک کلاهک ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلوگرمی دارد و تکنولوژی ساخت آن از روسیه و کره شمالی به دست آمده‌است. بر اساس این گزارش‌ها موشک شهاب ۶ تا سال ۲۰۱۴عملیاتی شده‌است؛ و یک مدل کاملاً باز طراحی شده از موشک بالستیک کره شمالی تائپودونگ ۲ (ان‌کااس‌ال-ایکس-۲) است.

North Korea Nuclear Horo - بیشترین برد موشک های ایران چقدر است؟

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در سال ۱۹۹۸ نیز گفته بود که ایران در حال توسعه شهاب ۶ که قادر به هدف قرار دادن امریکا است.

از نگاه تحلیل گران ولادمیر یفسیوف تحلیلگر روسی هم در سال ۲۰۰۷ مدعی شد که ایران با همکاری کره شمالی به زودی موشک‌های شهاب ۵ و شهاب ۶ را تولید خواهد کرد.

سجیل اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران

سجیل اولین موشک دوربرد سوخت جامد ایران است که برخی کارشناسان آن را برترین موشک بالستک ایرانی می دانند که از سامانه پرتاب متحرک با قابلیت حمل موشک آماده پرتاب برخوردار است. این موشک به دلیل استفاده از سوخت جامد به سرعت و ظرف چند دقیقه آماده پرتاب شده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت محل را ترک می کند که این ویژگی باعث کاهش احتمال نابودی موشک قبل از پرتاب می شود.

34529746 - بیشترین برد موشک های ایران چقدر است؟

همچنین به دلیل شتاب بسیار بالای سجیل امکان ردگیری آن برای دشمن در فازهای اولیه پرتاب بسیار کم و عملآً شانس دشمن برای انهدام سجیل در طی پرواز ناچیز است. سجیل جزو آن دسته از موشک‌های بالستیک کشور است که با خروج از جو و طی مسیر در چنین ارتفاعی به داخل جو بازگشته و با سرعت حدود 10 تا 12 ماخ (حدود3400 تا 4080 متر بر ثانیه) به سوی هدف سرازیر می‌شود که انهدام آن از سوی سامانه‌های دفاع هوایی موجود را ناممکن می‌سازد و تاکنون در دو نمونه سجیل 1 و 2 معرفی شده است که در سجیل 1 بردی بین 2000 تا 2500 کیلومتر و در سجیل 2 بردی بین 2500 تا 3000 کیلومتر دارد.

موشک قدر 110

موشک قدر 110 یکی دیگر از موشک‌های ایران است که از لحاظ سرعت جز سریع‌ترین موشک‌های دنیاست و قادر است بر تمام رادارها و موشک‌های ضد موشک فائق آید. در نتیجه هر چقدر قدرت سامانه دفاعی ضد موشک دشمن قوی باشد، این موشک به هدف اصابت می‌کند. برخی منابع به برد 2500 تا 3000 کیلومتری این موشک اشاره کرده‌اند با این تفاسیر این موشک توان ضربه زدن به دورترین نقاط اروپا را داراست و بیش از 70 درصد آسیا را در تیررس توان موشکی ایران قرار می‌دهد. قدر-110 بهبود یافته موشک معروف ایرانی شهاب 3 است.

ghadr 110 - بیشترین برد موشک های ایران چقدر است؟

این موشک بر خلاف شهاب 3 از موتوری 2 مرحله ای بهره می جوید که توانایی رسیدن به بردی 2500 تا 3000 کیلومتر را برای آن فراهم می اورد.اعتقاد بر این است که موتور اول این موشک سوخت مایع و موتور دوم این موشک از سوخت جامد بهره می برد. ایران در سال 2005 میلادی طراحی موتور جدیدی با سوخت جامد را به پایان رساند و بنابر منابع نا معتبر احتمالا از این موتور در طراحی گروهی از موشک ها از جمله Ghadr-110,Ghadr-110A,Ghadr-101 مورد استفاده قرار گرفته است. البته برخی از وجود دو نسخه از موشک قدر نام برده اند که نسخه دوم ان با نام Ghadr-110 A نامگذاری شده و از موتوری سه مرحله ای سود می برد.از دیگر تفاوت های این نسخه و نسخه Aاین موشک می توان به طول 19 الی 20 متری این موشک نسبت به طول 17.5 متری نوع اول اشاره کرد. منابع غربی طبق سیاست خود موشک قدر را به یک موشک چینی با نام M-18 ارتباط داده و قدر-110 را نوع ارتقا داده شده این موشک چینی معرفی کرده و اعلام داشته موشک های شاهین پاکستان هم در زمره این گروه از موشک ها قرار می گیرند.

موشک قدر-110 قابلیت مانور بهتری را نسبت به شهاب 3 دارا می باشد و زمان آماده سازی آن برای شلیک نسبت به نسخه های اولیه شهاب 3 پایین تر بوده و در حدود 30 دقیقه می باشد در حالی که در نسخه های اولیه شهاب این زمان بالغ بر چندین ساعت بود. کلاهک جنگی این موشک ماسوره انفجاری، ضربتی و مجاورتی است و به صورت عمود پرواز شلیک می‌شود. بسیاری از منابع غربی این ساخت این موشک را تلاش مخفیانه ایران برای تولید شهاب 4 و دستیابی به موشک هایی با برد بلندتر عنوان ساختند اما ایران این اطلاعات را بارها تکذیب و عنوان کرده است که برنامه ای برای تولید موشک هایی با برد بیشتر از 2000 کیلومتر را ندارد. این موشک توان ضربه زدن به دورترین نقاط اروپا را داراست و بیش از 70 درصد آسیا را در تیررس توان موشکی ایران قرار می دهد که با تلاش متخصصین داخلی و در صنایع موشکی شهید همت طراحی و تولید شده است.

موشک عاشورا

عاشورا موشک بالستیک میان برد با برد 2500 کیلومتر است که تاج صنعت موشک ایران لقب گرفته است. زمانی که جمهوری اسلامی ایران، آزمایش موفقیت آمیز موشک «عاشورا» را اعلام کرد، واشنگتن و تل آویو در واکنشی به این موشک اعلام کردند موشک جدید ایران از لحاظ تکنولوژی قادر است به هر هدف آمریکایی در شرق اروپا و هر هدف صهیونیستی برخورد کند و در محل برخورد ویرانی گسترده‌ای را ایجاد کند؛ بنابراین چنین موشکی با چنین قابلیت ها و برد بلند، ابزاری برای خاموش کردن رجزخوانی های کشوری مانند عربستان سعودی است چراکه با این موشک تقریبا تمام نقاط این کشور در تیررس ایران قرار می گیرد.

Ashura Missile - بیشترین برد موشک های ایران چقدر است؟

هفته نامه گلوبال سکیوریتی در گزارش خود درباره موشک عاشورا نوشت که این موشک با قطر 1.2 تا 1.4 متری از تعداد زیادی بمبلِت ها تشکیل شده و کلاهک آن وزنی در حدود 750 کیلوگرم دارد و کلاهکی با این وزن قدرت تخریب این موشک را افزایش داده است. ارتفاع این موشک در حدود 19 تا 23 متر بوده و روند طراحی، تحقیق و توسعه موشک عاشورا توسط صنایع شهید باقری و در گروه صنعتی صنام (گروه ۱۴۰) زیرمجموعه صنایع دفاع انجام شده است.

 

نتیجه گیری..

کشوری که سالهاست در حال تولید انواع موشک به عنوان اصلی ترین سلاح دفاعی و تهاجمی خود است قطعا به تکنولوژی ساخت موشک های برد بلند و قاره پیما رسیده است که نمونه آن را ساخت چند موشک ماهواره بر در سال های گذشته دانست.

همانطور که اطلاع دارید موشک های قاره پیما به صورت چند مرحله ای ساخته می شوند که بتوانند سوخت بیشتری حمل کنند و در نتیجه برد بیشتری خواهند داشت که جدیدترین موشک ماهواره‌برِ 3 مرحله ای ایرانیِ ذوالجناح است که ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ از آن رونمایی شد، و در مسیری زیر مداری از پایگاه فضایی سمنان به فضا پرتاب شده است.

ساختمان و فناوری موشک های ماهواره بر ساخته شده ایرانی دقیقا به صورت موشک های قاره پیما به صورت مرحله ای طراحی شده که می توان گفت ایران قادر به تولید موشک های قاره پیما است اما بنا به دلایل سیاسی رسانه ای نشده و احتمالا چندین فروند ساخته شده و در موقع نیاز قطعا استفاده خواهد شد.

 

sorosh - بیشترین برد موشک های ایران چقدر است؟

ماهواره بر سروش جدیدترین موشک ایران

این ساختار، سروش را در ردیف حامل‌های بزرگ و سنگین فضایی قرار می‌دهد. این‌که بوسترهای سروش از نوع سوخت جامد یا مایع هستند، اعلام نشده و در دنیا به‌کارگیری هر دو نوع به‌عنوان موتورهای شتاب‌دهنده جانبی، سابقه داشته است.

همان طور که اطلاع دارید دکترین سیاسی و نظامی ایران به این صورت است که سلاح های تولید شده استراتژیک را با تاخیر 5 تا 10 ساله رونمایی میکند.

بررسی برد موشک های ایران

  1. ali

    سروش جدیدترین موشک ایران که با توجه به شکل ظاهری و بوسترهایش باید بردی تا 10000 کیلومتر داشته باشه

  2. معلوم نیست تا الان چقدر موشک برو بلند داشته باشیم که اعلام نشده

    معلوم نیست چقدر موشک بردبلند تولید کرده باشیم ولی اعلام نشده

  3. مقداد

    سلام. آیا این موشک ها توانایی حمل کلاهک های الکترومغناطیسی که گفته میشه ایران در اختیار داره رو دارن؟

    • aria-moazeni

      سلام کلاهک موشک ها با توجه به نباز قابل تغییر است

  4. محمد

    متن فوق مشتمل بر اباطیل گوناگون است و تکنولوژی ساخت موشک در ایران در بهترین حالتش همان سرهم بندی موشکهای دهه نود میلادی در کشور عقب افتاده کره شمالی است.
    اساسا سرتاپای موشک و… در ایران چیزی نیست مگر فناوری دانگرید شده ی دهه هشتاد و نود در کره شمالی مفلوک.
    بنظر بنده جمهوری اسلامی با ریختن سرمایه های کشور در چاه ویل موشک، ایران عزیز را از داشتن نیروی هوایی مدرن و سرآمد محروم کرده است.

  5. علی

    طامات توهمات شما هست که هنوز نمی دانی کره شمالی با موشک های خود توانسته است آمریکا را به زانو دربیاورد و البته این فن آوری ها چون اطلاعات نداری آن را کپی شده میدانی

  6. هموطن

    درود خدمت همه هموطنان،، در خصوص نظراتی که گفت میشود برخی دوستان متاسفانه خواسته یا ناخواسته،، همدیگر را متهم به داشتن گرایش های و عقیدهای زد وطن پرستی ،میکنن و ملاک را همین چند کلمه در نظر میگیرن،، در صورتی که همه ما ایرانی ها عشق به سرزمین و کشورمان داریم ،،و حتی همان اظهارنظری هم که ایراد یا نقدی دارد از سر دلسوزی و تمایل برای داشتن بهترینها ست ،، و نقد بر نحوه مدیریت یا تفکر ست نه از برای خار و کوچک شمردن مملکتش،، پس اینقدر همدیگر را به وطن فروشی یا غربزدگی یا شرق زدگی و…..خطاب قرار ندهیم ،،والله همه ما قدرتمند شدن کشورمان را آرزومندیم با هر سلیقه و نگاه، مذهب، زبان، قوم که ریشه هایمان هزاران سال است در این خاک فرو رفته نمیتواند در سرمان جز سربلندی برایش وجود داشته باشد،،،(( زنده باد ایران و ایرانی))

  7. رامین

    دمشون گرم به امید روزی که بتونیم از اینجا آمریکا رو بزنیم واقعا خداقوت

  8. سجاد

    کاربر 27 بهمن 1400 بی شک پشت این جملات قلمبه سلمبه هدفی شوم هستش.
    که حتی بچه 3 ساله هم می‌فهمه
    حرفات مثل این هستش که من وسط خیابان شعار مرگ بر آمریکا سر دهم بعد هم ادعا داشته باشم که ما عاشق آمریکا هستیم این شعار مرگ گفتن هم برای نشان علاقه و اتحاد مان هستش!
    از کی تا حالا سعی در تحقیر با کلام و مزدوری برای غرب و سعی در کشتن اعتماد به نفس سپاهیان و دروغ پراکنی و تطهیر دشمن و…. شده انتقاد به همراه وطن دوستی؟

    این رو هم بدان هیچ کافر منافقی پیرو ایران اسلامی نیست و حتی آرزوی بمباران ایران رو دارند

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.