×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1834271 317 - ناوشکن انگلیسی عازم لیبی شد

به گزارش میلیتاری نیوز، این اقدام مخاطره آمیز همزمان با تشدید اقدامات اروپا برای مقابله با بحران فزاینده ای انجام می شود که در پی بسته شدن مرزهای یونان به روی پناهجویان در پاییز گذشته، لیبی را به مسیر اولیه عبور پناهجویان بدل کرده است.
 
از ابتدای سال جدید میلادی تاکنون دست کم ۱۰۰ هزار زن، مرد و کودک از این مسیر دریایی برای ورود به ایتالیا از شمال آفریقا استفاده کرده اند که به غرق شدن بیش از سه هزار و ۱۰۰ نفر منجر شده است. اما در این مدت کمتر از ۱۰۰ قاچاقچی انسان در آب های بین المللی بازداشت شده اند.
 
ناوشکن تیپ ۴۵ «اچ ام اس دایاموند» مجهز به سلاح کالیبر ۴٫۵ اینچی، موشک و سلاح های خودکار در ماموریت جدید خود به عملیات اتحادیه اروپا موسوم به «صوفیه» که مقابله با قاچاقچیان در دریا را برعهده دارد، ملحق خواهد شد. بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) ژوئن (خرداد) گذشته مجوز چنین عملیاتی را صادر کرد؛ این عملیات هفته گذشته به منظور رهگیری قاچاقچیان سلاح و آموزش نیروهای گارد ساحلی لیبی گسترش یافت.
 
اقدام انگلیس برای اعزام این ناوشکن با تردیدهایی از سوی «کریسپین بلانت» رئیس کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس مواجه شده است و وی قرار است این هفته از مقام های انگلیسی درباره سیاست این کشور در قبال لیبی سوال کند.
 
به گفته بلانت، این ماموریت جدید بدون همکاری نیروی دریایی لیبی به موفقیتی نسبی دست خواهد یافت. وی در مصاحبه با آبزرور گفت: بدون وجود راه حلی سیاسی برای تشویق دولت لیبی برای همکاری در زمینه آب های سرزمینی این کشور این ماموریت موثر نخواهد بود و فقدان دولتی منسجم در لیبی به نفع قاچاقچیان تمام خواهد شد.
 
این اظهارات بازتاب گزارش مجلس اعیان انگلیس در مه گذشته بود که اهداف عملیات جلوگیری از قاچاق انسان را زیر سوال برد. عملیات صوفیه پارسال آغاز شد و تاکنون فقط بر جمع آوری اطلاعات و عملیات نجات متمرکز بوده است. کشتی هایی که در این ماموریت شرکت دارند فقط توانسته اند ۷۱ مظنون قاچاق انسان را بازداشت کنند که اکنون در دادگاه های ایتالیا به پرونده های آنها رسیدگی می شود.
 
خودداری دولت جدید لیبی از صدور مجوز برای ناوهای جنگی به منظور نزدیک شدن به آب های سرزمینی و استفاده از نیروهایش برای دستگیری قاچاقچیان، رهگیری هدفمند را ماه ها به تاخیر انداخته است. دریاسالار «اندریکو کردندیو» فرمانده عملیات صوفیه بتازگی هشدار داده بود که این راهبرد جدید خطر مقابله مسلحانه در دریای مدیترانه را به دنبال دارد.
 

ناوشکن ‘اچ ام اس دایاموند’ انگلیس به بیش از دوازه کشتی اتحادیه اروپا و کشتی ‘اچ ام اس اینترپرایز’ انگلیس ملحق خواهد شد که هفته گذشته جان ۷۰۰ مهاجر را در سواحل لیبی نجات دادند.

منبع

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.