×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش سرویس دفاع و امنیت ميليتاری نيوز، حمله سریع و غافلگیر کننده به اهداف دارای ارزش بالا خصوصا در موقعیت هایی که محدودیت زمانی در میان باشد، یکی از موضوعات مهم و استراتژیک برای طراحان نظامی به شمار می رود. در بسیاری از موارد یک کاروان نظام، یک جلسه مربوط به سران بلند پایه سیاسی، اطلاعاتی یا نظامی، یک شناور یا هواپیمای خاص یا یک شخص هدف که در حال عبور از نقطه ای یا حضور در محل مشخصی است، باید مورد اصابت قرار گرفته و نابود شود. حمله به این گونه اهداف خصوصا در موارد ضد تروریستی که به صورت رسمی، اعلام جنگی بین دو یا چند کشور وجود ندارد مسئله ای بسیار پیچیده و بغرنج برای طراحان نظامی محسوب شده و می شود.

استفاده از هواپیماهای رزمی سرنشین دار یک گزینه مرسوم و متداول برای این نوع حملات است، اما در پاره ای از موارد، مسائلی مثل عدم دسترسی به منطقه مورد نظر، امکان لو رفتن عملیات، امکان سقوط جنگنده و اسیر شدن خلبانان و تبدیل حمله به یک افتضاح بین المللی وجود دارد. در مورد استفاده از نیروهای مخصوص برای این عملیات ها نیز ریسک لو رفتن حمله در یک کشور دیگر و اسیر شدن نیروها بسیار بالاست. بر این اساس در حال حاضر پرنده های بدون سرنشین، بخش زیادی از این گونه حملات را به عهده دارند اما مباحثی مثل عدم در اختیار داشتن سرعت لازم، نداشتن برد کافی و یا مهمات سنگین پهپادها از جمله محدودیت های استفاده از پرنده های مذکور در این حملات است.

آمریکا به دنبال حمله به تروریست ها با موشک قاره پیما!

در فضای پس از جنگ سرد و خصوصا بعد از حادثه 11 سپتامبر، ایالات متحده آمریکا با زرادخانه بزرگی از تسلیحات رو به رو بود که در اصل برای استفاده در یک جنگ اتمی بر علیه شوروی سابق طراحی شده بودند و حالا در فضایی جدید برخی طرح های جدید در ذهن طراحان نظامی آمریکا شکل گرفت. یکی از این برنامه ها Prompt Global Strike نام دارد. این عبارت می توان “حمله سریع دنیای” ترجمه کرد. آمریکایی ها به دنبال استفاده از تسلیحاتی با سرعت و برد بالا و در عین حال دقت زیاد بر علیه آنچه تهدیدات تروریستی در نقاط دور دست از خاک اصلی آمریکا بودند که  این سامانه های تهاجمی بایستی بتوانند در کمتر از یک ساعت به هر هدفی در هر نقطه از دنیا حمله کنند.

2360626 - سپاه زودتر از ارتش آمریکا دکترین Prompt Global Strike را اجرایی کرد/ جزییات مهم استفاده تاکتیکی ایران از موشکهای بالستیک +عکس
LGM-30 Minuteman موشک قاره پیمای 

یکی از نخستین گزینه های مورد نظر آمریکایی ها، استفاده از موشک های بالستیک قاره پیمای LGM-30 Minuteman یا مدل زیردریایی پرتاب ترایدنت بود که مسلح به سر جنگی متعارف شده است. از نظر فنی، این گزینه برای آمریکا کامل ممکن و در دسترس بود اما یک مشکل بزرگ در مسیر آنها قرار داشت چراکه با شلیک هر کدام از این موشک ها و خارج شدن آنها از جو زمین، سیستم های هشدار دهنده حمله موشکی کشورهایی مثل چین و روسیه فعال شده و این کشورها نیز به هیچ عنوان نمی توانند تشخیص بدهند این موشک آیا یک موشک هسته ای است یا یک موشک متعارف و همچنین در مراحل اولیه پرواز اصولا مشخص کردن هدف نهایی این کلاس از موشک ها بسیار سخت است.

این مسئله به راحتی می تواند دلیل یک سوء برداشت و حتی آغاز جنگ اتمی شود. در عین حال آمریکا موشک های کوتاه و میان برد بالستیک خود را نیز به دلیل پیمان های کاهش تسلیحاتی با شوروی سابق، عملا از دور خارج کرده بود و در نتیجه گزینه بالستیک از روی میز آمریکایی ها کنار رفت. در حال حاضر این برنامه در آمریکا در غالب پرتاب های هایپر سونیک با سرعت بیش از 5 ماخ در حال پیگیری است که البته هنوز عملیاتی نشده.

خانواده فاتح 110؛ سلاحی برای حمله سریع به تروریست ها

نیروهای مسلح کشورمان از سال گذشته تا به امروز شاهد چند حادثه تروریستی و البته 3 پاسخ موشکی به گروه های داعش در سوریه و تجزیه طلبان کرد در شمال عراق بوده است؛ حملاتی که به نوعی بعد از پایان جنگ تحمیلی نخستین آزمون عملیاتی یگان های موشکی نیروی هوافضای سپاه محسوب می شوند که کارنامه پر افتخاری هم به همراه داشت. در این حملات البته سیستم تصمیم گیری و فرماندهی ایران یا همان C4I هم با چالش های بسیار زیادی رو به رو بود که خوشبختانه نمره بالایی را به خود اختصاص داد.

اولا برای دو حمله به شرق سوریه احتمال آسیب به غیر نظامیان وجود داشت پس در ابتدا بایستی کار بسیار دقیق اطلاعاتی در زمینه هدف یابی انجام می شد. سپس باید سلاحی با دقت بالا و در عین حالا سر جنگی که ضعیف شده باشد انتخاب میشد. برای توضیح این حرکت باید گفت که خانواده فاتح به طور معمول از سر جنگی بین 500 الی 600 کیلوگرمی استفاده می کند که با توجه به انتخاب اهداف در مناطق شهری حتی به فرض اصابت مستقیم و دقیق به هدف ممکن بود به غیر نظامیان اطراف آسیب وارد شود لذا به نظر می رسد سر جنگی ضعیف تری در این حملات به کار رفته است.

این مسئله خصوصا در دومین حمله به داعش در سوریه بسیار مهم تر بود زیرا که هم منطقه در دست داعش بسیار کم تر بوده و هم فاصله با نیروهای آمریکایی بسیار کم بود. در حمله اول به داعش از موشک ذوالفقار و در حمله دوم از موشک های ذوالفقار و قیام ارتقاء یافته استفاده شد.

2360629 - سپاه زودتر از ارتش آمریکا دکترین Prompt Global Strike را اجرایی کرد/ جزییات مهم استفاده تاکتیکی ایران از موشکهای بالستیک +عکس
موشک ذوالفقار در حال شلیک به سمت داعش در شرق سوریه در سال 1396

2360628 - سپاه زودتر از ارتش آمریکا دکترین Prompt Global Strike را اجرایی کرد/ جزییات مهم استفاده تاکتیکی ایران از موشکهای بالستیک +عکس
موشک ذوالفقار در حال اوج گیری برای حمله داعش در شرق سوریه – سال 1397

حمله به جلسه سران گروهک های تروریستی در شمال عراق را ولی به نوعی باید یک نقطه عطف در حملات ضربتی یگان موشکی سپاه دانست؛ حمله ای که حدود 16 نفر از نیروهای تروریست خصوصا چند فرمانده ارشد را به هلاکت رساند. هدف، جلسه ای در یک قلعه نظامی بوده است و مشخصا زمان کمی در اختیار سپاه بوده است. در عین حال مردم غیر نظامی نیز در نزدیکی محل این جلسه قرار داشتند.

در این عملیات از موشک های فاتح 110  استفاده شد که سرعتی در حدود 3 ماخ دارند. فاصله محل پرتاب تا هدف حدود 200 کیلومتر است که با احتساب سرعت 3 ماخ و تبدیل آن به واحد متر بر ثانیه، عدد تقریبی 1020 متر بر ثانیه می رسیم. حدود 196 ثانیه یا به عبارت دیگر 3.2 دقیقه طول کشیده است تا موشک مورد نظر فاصله محل پرتاب تا هدف را طی کند. ترکیبی از عملیات دقیق اطلاعاتی، استفاده از سلاحی بسیار دقیق و در عین حال با سرعت بالا و سر جنگی کم وزن دلیل شد تا ضربه ای دقیق و مهلک بر پیکر تروریست های مستقر در شمال عراق وارد شود و در عین حال کمترین خسارت جانبی نیز به اطراف وارد شده و از خسارت جانی به غیر نظامیان نیز جلوگیری شود.

2360630 - سپاه زودتر از ارتش آمریکا دکترین Prompt Global Strike را اجرایی کرد/ جزییات مهم استفاده تاکتیکی ایران از موشکهای بالستیک +عکس
شلیک موشک فاتح 110 به سمت محل ملاقات تروریست ها در شمال عراق

در حقیقت می توان با آنالیز سه حمله اخیر موشکی سپاه به این نتیجه رسید که ایرانی به نوعی در فضای امنیتی مورد نظر خود، برنامه Prompt Global Strike آمریکایی ها را که در نهایت نتوانستند آنرا اجرا کنند، در اندازه ای متناسب با نیازهای امنیتی خود داخلی سازی کرده و پرچمدار این مدل عملیات تاکتیکی و دقیق در نیروهای مسلح دنیا محسوب می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.