×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

false
true
false

همانطور که مستحضر هستید در طی بازدید از نمایشگاه دفاعی از دستاورد های دوسال گذشته وزارت دفاع از نمونه جدید پرنده قاهر رونمایی شد که با شماره بدنه ۰۸ مشخص شده بود. و در واقع نمونه ای بروز رسانی شده از پیش نمونه قبلی است که در دولت قبل رونمایی شد مهمترین تفاوت های ظاهری وجود دوخروجی موتور بود که به معنی دوموتوره شدن میباشد و رنگ آمیزی نوک پرنده که به احتمال زیاد نشان از جای گیری راداری در این فضا میباشد.

قاهر 313 واقعا در رده جنگنده نسل

از دیگر تغییرات قابل دیدن میتوان به بخش آسمانه بسیار بزرگ اشاره کرد که نسبت به نمونه اول متفاوت است و همچنین یک آنتن دورسال یا پشتی اشاره کرد که به نسبت کوچکی پرنده بسیار بزرگ به چشم می آید اشاره کرد. در این بازدید پرنده در حضور بازدید کنندگان عمل تست تاکسی را بر روی باند انجام داد. بطور کلی این نمونه با ماکتی که در سال ۲۰۱۳ نشان داده شده بود به صورت محسوسی تفاوت دارد و برای جای گیری رادار در رادوم و دو موتوره شدن پرنده نسبت به ماکت قبلی کشیده تر شده است.

در این مطلب قصد من به چالش کشیدن عرق ملی میهنی نیست، زیرا خود من نیز یک ایرانی وطن پرست هستم و به شدت به دنبال پیشرفت ایران و دیدن این پیشرفت میباشم، ولی هیچ وقت نباید چشم را به روی حقیقت ها بست. مسئله مهمی که در پی این جنگنده قرار گرفته است استفاده از عبارت نسل پنجم میباشد همانطور که شاید شما نیز متوجه شده باشید به نسبت جنگنده های نسل چهارم و پنجم فعال در جهان این جنگنده بسیار کوچکتر میباشد و به صورت کاملا معناداری میتوان از سایز بزرگ و ناهمخوانی آسمانه پرنده و استراکچرنیمه جلویی جنگنده محدودیت فضا را متوجه شد.

در کل باید گفت که وجود فضای مکفی در داخل بدنه و جای گیری سیستم های پیشرفته اویونیکی و جنگی در داخل آن تعیین کننده کیفیت کلی هواپیما خواهد بود و نه شکل نامعمول آن. در صورتی که رادار هوایی در سطح روزی نیز برای این هواپیما طراحی شده باشد باز به علت محدودیت فضا انتظار زیادی از رادار جای گرفته در دماغه پرنده نمیتوان داشت. این محدودیت فضا در کاکپیت کاملا مشهود هست علاوه بر اینکه جای کافی برای قرار گیری سیستم های اویونیکی و اینسترومنت وجود ندارد فضای قرار گیری خلبان نیز به شدت محدود است  موضوع بعدی که باز با سایز پرنده مرتبط میباشد ورودی های هوای موتور و یا اینتیک پرنده است. اگرچه قرار گیری این ورودی ها در نیمه بالایی پرنده با اصول پنهانکاری مطابقت دارد ولی این مسئله را باید در نظر بگیریم که در زمانی که اولین بار ماکت پرنده رونمایی شد و پرنده نمونه ای با تک موتور بود به سایز و مساحت ورودی هوای موتور ها ایراد وارد میشد حال که پرنده با طراحی دو موتوره دیده شده است به احتمال بسیار هواپیما در سرعت های متفاوت و تغییرات ناگهانی سرعت با چالش روبرو خواهد شد.

حتما بخوانید:  آلبانی بازهم نظامی به افغانستان اعزام می‌کند

قاهر 313 جنگنده نسل

در بخش موتور این هواپیما به احتمال بسیار زیاد از موتور توربوجت ملی اوج استفاده شده است که نسبت به نمونه های توربوفن از بازده به مراتب پایین تری برخوردار هستند و مورد عجیب دیگر طراحی خاص و قرار گیری نازل های موتور در داخل بدنه است که در صورت مداومت پرنده در حالت پس سوز احتمال ذوب شدن بخش عقبی پرنده بسیار بالا است. همچنین در صورت استفاده از موتور توربوجت، به جهت حرارت بیشتر موتور بازتاب های حرارتی پرنده نیز بالا خواهد بود.

البته بر اساس اخباری که قبلا اعلام شد انتظاری که وزارت دفاع از این هواپیما دارد پشتیبانی نزدیک هوایی است و استفاده از برجک FLIR در زیر دماغه نیز میتواند این موضوع را پیشتر تایید کند. اما باز هم استفاده از یک توپ موثر هوایی در داخل بدنه به علت محدودیت فضا جای سوال دارد. مورد بعدی که از روبرو باز به چشم آمد نبود سیستم هدآپ دیسپلی یا نمایشگر سربالا است که در این نمونه نیز وجود نداشت.البته نسبت به نمونه ماکت اولی که در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد این پرنده به یک نمونه با قابلیت پروازی شبیه تر بود ولی باز به احتمال بسیار زیاد تا زمان به پرواز در آمدن نیز دچار تغییرات کلی خواهد شد.

اما به احتمال بسیار رونمایی دوباره این پرنده با رویداد سیاسی آینده نزدیک مرتبط بوده است و بهره گیری سیاسی هم در این نمایش دخیل است. اما هواپیمای دیگری که در این نمایشگاه دیده شد جت سبک آموزشی کوثر بود،که بالواقع حرکتی در خور ستایش است و تلاش در زمینه های هوایی نیاز مند بالا رفتن از پله های تحقیق و توسعه است که به خوبی میتوان با استفاده از تجارب بدست آمده از طرح هایی همچون کوثر اقدام به تولید نمونه های بهتر و با کارایی بیشتر کرد.

و هیچ وقت نمیتوان بدون پیمایش پله های اول به بالای قله های اهداف رسید. ساخت یک جنگنده نسل پنجم در غرب و یا شرق با سالها تحقیق و توسعه بر روی نسل های قبل بدست آمده است. و به همین جهت اطلاق عبارت نسل پنج به پرنده قاهر جای تامل دارد.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true
  1. محمود

    نه نسل ششم هستش…
    :))))))))))))))))))))))

    ۳

    ۰
  2. FFF

    سلام لطفا از مسولین بپرسید چرا به جای خلق این گونه پرنده ها همون F14 کپی و تولید نمی کنن؟

    ۴

    ۰
  3. حسین

    من از نویسنده یک سوال دارم:
    نمونه قبلی که در دولت قبلی رونمایی شد رو فرمودید ماکت.

    اگر اطلاعات من درست باشه که همون نمونه قبلی با ی موتور روی باند تاکسی کرد ، با موتور خودش ، بازهم میشه بش گفت ماکت؟

    ایا تو ماکت میشه موتور رو روشن کرد؟

    ۶

    ۲
    • Ali.P

      اون چیزی که نشون دادن به هیچ وجه از فاصله نزدیک فیلم برداری نشده بود و در اون برهه از زمان فقط یه دروغ بود که به ملت گفتن,واقعا جنگنده ساختن به این راحتی نیست اونم نسل ۵,اگه میخوایم از قاهر جواب بگیریم واقعا ایراداتی که بهش وارد هست رو بگیریم و حل کنیم به دنبال توسعه موتورهای جدید باشیم و استفاده از مواد جدید در بدنه نه اینکه از داشته هایی که داریم هم سال به سال عقب تر بریم

      ۰

      ۰
  4. Ali.P

    در زمان نمایش اولیه قاهر تمام کارشناسان خارجی به همه ی این ایرادات اشاره داشتند از جمله پس سوز موتور که باعث ذوب شدن بدنه,فضای کافی نداشتن خلبان,عدم استفاده از رادار مناسب به دلیل دماغه کوچک,ورودی های هوای کوچک و…… نمایش این هواپیما ر حال حاضر فقط استفاده تبلیغاتی داشت همین و بس

    ۲

    ۲
  5. فراز

    این هواپیما به یک آبروریزی بزرگ در سطح جهانی تبدیل شده هر کسی که کوچکترین اطلاعاتی در مورد هواپیما داشته باشه می فهمه که در ساخت این شی به اصطلاح هواپیما ابتدایی ترین اصول آیرودینامیک هم رعایت نشده و من به شما اطمینان میدم که این شی با دیزاین فعلیش قابلیت پرواز و حتی بلند شدن از زمین رو هم نداره چه برسه به اینکه بخواد هواپیمای جنگنده باشه اون هم نسل پنجش!!! من یه توصیه ای که به مسیولین دارم اینکه که حداقل وقتی می خواین خالی ببندین کوچولو خالی ببندین که هم بیشتر قابل باور باشه و هم کمتر باعث تمسخرتون در سطح جهانی بشه.کشوری که هنوز این توان رو نداره که قطعات اف ۴ و اف ۵ با تکنولوزی ۶۰ سال پیش رو خودش تولید بکنه و اکثر قطعات رو به چند برابر قیمت واقعی و مخفیانه از ترکیه وارد میکنه چطور می تونه جنگنده نسل پنجم بسازه .کشوری که حتی با تکنولوزی ساخت یک جنگنده نسل سه هم دهه ها فاصله داره چطور می تونه جنگنده نسل پنجی رو بسازه که روس ها با این همه سابقه و تکنولوزی و زیرساخت های عظیم در صنعت هوا و فضا هنوز موفق به ساختش نشدن.

    ۴

    ۲
    • احمد

      انیشتین نمونه های کوچیکتر با همین استایل پرواز کردن

      ۲

      ۰
    • احمد

      صاعقه حداقل دیگه نسل ۳ هست بعدشم اگه مخفیانه از ترکیه میارن تو از کجا میدونی

      ۲

      ۰
    • آرش

      ازتمام متخصصان ودانشمندان وطراحان وهمچنین خلبانان زبده کشورمیخام که چندواحددرسی وتوجیحی برای آموزش خلبانی وساخت جنگنده نزداین عزیزبگذرانید.من موندم یک نفرتوی مجموعه نیروی هوایی ودانشگاهی ماپیدانمیشده اینهمه مشکلوببینه که این برادران ازتوی فضای مجازی یکهوکارشناس صنعت هوافضاشدن وایرادات این جنگنده رومیگیرن.تمام این انتقادات فقط یکسری حرفهای تخیلی وغیرکارشناسی است.مگرمیشه یکسری متخصص جمع بشن هواپیمایی طراحی کنن که حداقل نیاز یک نیروی راهبردی را برآورده کنه،امادرطراحی خودشون ابتدائی ترین اصول ایرودینامیک ونحوه قرارگیری موتوروخروجیهای ان یاقراردادن راهدارومهمترازهمه جانشدن سلاح رادرموردیک جنگنده به گفته شمانسل۱راندانند.مگه داریم مگه میشه.بایداینودرتظرداشته باشیدکه این مجموعه نزدیک۴۰سال سابقه تولیدقطعه واورهال جنگنده های ازکارافتاده باتکنولوژی بسیارپیشرفته وساخت چندمدل جنگنده راداردکه دستاوردکمی نیست حالا اسمشو هرچی میخایدبزاریدکپی یامهندسی معکوس یا…ولی همین هم هنراست.امروزحاصل ان تجربیات شده طراحی قاهر.شفق.کوثر.برهان.صاعقه.حتی اگرچندتاازاین طرحهادرابتداباشکست زوبروبشن بازهم نشان دهنده اینه که مسیردرست انتخاب شده درصنعت نظامی.اینومطمئن باشیدحتی باپروازاین جنگندهانتنها دهان یاوه گویان بسته نخواهدشدبلکه شروع به تخریب وزیرسوال بردن آن میکنن.همانطورکه تاکنون کرده اند اینهاچشم دیدن پیشرفت کشوروخودکفایی راندارندبلکه عاشق آنند که مادستمان بسوی خارجیهادرازباشدوسرمایه کشوررادرجیب آنها بریزندتازبان به تمجیدازاین خریدهاومحصولات خارجی بگشایند.من بعنوان یک ایرانی حتی اگراین جنگنده نسل ۱هم باشدبهش افتخار میکنم زیراکشوریکه زمانی آفتابه نمیساخت اکنون دربسیاری ازعلوم پیشرو وحرفی برای گفتن دارد.بیایدازصنعت خودوپیشرفت وتوفیقات آن حمایت کنیم وباگوش دادن اراجیف یاوه گویان باعث دلسردی خودودیگران نشویم

      ۵

      ۰
    • آرش

      ازتمام متخصصان ودانشمندان وطراحان وهمچنین خلبانان زبده کشورمیخام که چندواحددرسی وتوجیحی برای آموزش خلبانی وساخت جنگنده نزداین عزیزبگذرانید.من موندم یک نفرتوی مجموعه نیروی هوایی ودانشگاهی ماپیدانمیشده اینهمه مشکلوببینه که این برادران ازتوی فضای مجازی یکهوکارشناس صنعت هوافضاشدن وایرادات این جنگنده رومیگیرن.تمام این انتقادات فقط یکسری حرفهای تخیلی وغیرکارشناسی است.مگرمیشه یکسری متخصص جمع بشن هواپیمایی طراحی کنن که حداقل نیاز یک نیروی راهبردی را برآورده کنه،امادرطراحی خودشون ابتدائی ترین اصول ایرودینامیک ونحوه قرارگیری موتوروخروجیهای ان یاقراردادن راهدارومهمترازهمه جانشدن سلاح رادرموردیک جنگنده به گفته شمانسل۱راندانند.مگه داریم مگه میشه.بایداینودرتظرداشته باشیدکه این مجموعه نزدیک۴۰سال سابقه تولیدقطعه واورهال جنگنده های ازکارافتاده باتکنولوژی بسیارپیشرفته وساخت چندمدل جنگنده راداردکه دستاوردکمی نیست حالا اسمشو هرچی میخایدبزاریدکپی یامهندسی معکوس یا…ولی همین هم هنراست.امروزحاصل ان تجربیات شده طراحی قاهر.شفق.کوثر.برهان.صاعقه.حتی اگرچندتاازاین طرحهادرابتداباشکست زوبروبشن بازهم نشان دهنده اینه که مسیردرست انتخاب شده درصنعت نظامی.اینومطمئن باشیدحتی باپروازاین جنگندهانتنها دهان یاوه گویان بسته نخواهدشدبلکه شروع به تخریب وزیرسوال بردن آن میکنن.همانطورکه تاکنون کرده اند اینهاچشم دیدن پیشرفت کشوروخودکفایی راندارندبلکه عاشق آنند که مادستمان بسوی خارجیهادرازباشدوسرمایه کشوررادرجیب آنها بریزندتازبان به تمجیدازاین خریدهاومحصولات خارجی بگشایند.من بعنوان یک ایرانی حتی اگراین جنگنده نسل ۱هم باشدبهش افتخار میکنم زیراکشوریکه زمانی آفتابه نمیساخت اکنون دربسیاری ازعلوم پیشرو وحرفی برای گفتن دارد.بیایدازصنعت خودوپیشرفت وتوفیقات آن حمایت کنیم وباگوش دادن اراجیف یاوه گویان باعث دلسردی خودودیگران نشویم

      ۱

      ۰
    • arsh

      ازتمام متخصصان ودانشمندان وطراحان وهمچنین خلبانان زبده کشورمیخام که چندواحددرسی وتوجیحی برای آموزش خلبانی وساخت جنگنده نزداین عزیزبگذرانید.من موندم یک نفرتوی مجموعه نیروی هوایی ودانشگاهی ماپیدانمیشده اینهمه مشکلوببینه که این برادران ازتوی فضای مجازی یکهوکارشناس صنعت هوافضاشدن وایرادات این جنگنده رومیگیرن.تمام این انتقادات فقط یکسری حرفهای تخیلی وغیرکارشناسی است.مگرمیشه یکسری متخصص جمع بشن هواپیمایی طراحی کنن که حداقل نیاز یک نیروی راهبردی را برآورده کنه،امادرطراحی خودشون ابتدائی ترین اصول ایرودینامیک ونحوه قرارگیری موتوروخروجیهای ان یاقراردادن راهدارومهمترازهمه جانشدن سلاح رادرموردیک جنگنده به گفته شمانسل۱راندانند.مگه داریم مگه میشه.بایداینودرتظرداشته باشیدکه این مجموعه نزدیک۴۰سال سابقه تولیدقطعه واورهال جنگنده های ازکارافتاده باتکنولوژی بسیارپیشرفته وساخت چندمدل جنگنده راداردکه دستاوردکمی نیست حالا اسمشو هرچی میخایدبزاریدکپی یامهندسی معکوس یا…ولی همین هم هنراست.امروزحاصل ان تجربیات شده طراحی قاهر.شفق.کوثر.برهان.صاعقه.حتی اگرچندتاازاین طرحهادرابتداباشکست زوبروبشن بازهم نشان دهنده اینه که مسیردرست انتخاب شده درصنعت نظامی.اینومطمئن باشیدحتی باپروازاین جنگندهانتنها دهان یاوه گویان بسته نخواهدشدبلکه شروع به تخریب وزیرسوال بردن آن میکنن.همانطورکه تاکنون کرده اند اینهاچشم دیدن پیشرفت کشوروخودکفایی راندارندبلکه عاشق آنند که مادستمان بسوی خارجیهادرازباشدوسرمایه کشوررادرجیب آنها بریزندتازبان به تمجیدازاین خریدهاومحصولات خارجی بگشایند.من بعنوان یک ایرانی حتی اگراین جنگنده نسل ۱هم باشدبهش افتخار میکنم زیراکشوریکه زمانی آفتابه نمیساخت اکنون دربسیاری ازعلوم پیشرو وحرفی برای گفتن دارد.بیایدازصنعت خودوپیشرفت وتوفیقات آن حمایت کنیم وباگوش دادن اراجیف یاوه گویان باعث دلسردی خودودیگران نشویم

      ۰

      ۰
  6. سیدمحمدرضاشفیعی

    سلام. ببخشید صاعقه روکی ساخت؟ صاعقه ۲روکی ساخت؟پس توان تولیداونهایی روکه بالا گفتی روداره ولی بعضی قطعات صرفه اقتصادی نداره می خره وبجایه اینکه وقت وتکنولوژی وبقول شما روی قطعات ۶۰سال پیش بذاره صرف ساخت هواپیمای جدیدتر میکنه.البته ازانسانهای بدون ایمان و اراده ضعیف فقط حرف ازناامیدی ودوست دارن بگن مانمی تونیم وعقب افتاده هستیم بله نمی تونن این موفقیت هاروداشته باشن.ولی شکر خدا رهبرماکه فرماندکل نیروهای مسلح کشورهستنندهرچیزی روکه ازفرماندهان خواستنندتاحالا عملی کردنندبه کوری چشم حسودان ودشمنان درهمه زمینه ها.کسی به ایران زیردریایی نمی ده .پس این زیردریای های کوچیک وبزرگ ازکجا اومدن شایدازکشورهای دیگه توپاکت کردن اوردن! یک فرمانده ارشد امریکایی که گفت زیردریایی های کوچک ایران خطرناک تراز زیردریایی های اتمی روسیه است. تکنولوژی زیردریایی از هواپیمابالاتره تونستن ازپس زیردریایی سبک تانیمه سنگین بربیان ازاین هم برمیان.انشالله عملیاتی شدن قاهر۳۱۳رودراینده ای نزدیک میبینیم مثل خیلی توانمندی هایی که هم دشمنان می گفتن هم انسان های بی اراده وناامیدداخل کشورکه این ها دروغ هست وماکت هست وایران نمی تونه بسازه……ولی تاحالا همه دنیافهمیدن که مامی توانیم.

    ۳

    ۱
  7. ایرانی

    سلام
    باید شروع کرد تا به مقصد رسید
    درسته نقص هایی وجود داره اما این نقص ها با گذشت زمان و کسب تجربه برطرف خواهد شد مسلما توقع داشتن جنگنده نسل پنجم در زمان نزدیک محال به نظر میرسه اما آینده خوبی پیش رو خواهیم داشت

    ۱

    ۰
  8. علیرضا

    درست میشه درررست از خودتون شروع کنید تا برسه به کشور

    ۳

    ۰
  9. پنهان

    اگر من جزو. طراح ها و مهندس های پروژه هستم که بدونید این کوچلو خیلی بچه بدیه اخه کاری کردیم ۲ماخ سرعت بگیره تازه دریچه هواش هم از اف۲۲کوچکتره که دلیل داره به زودی توربو فنش هم میاد رادار گریز هم هست ولی چندسال دیگه میپره باید بتونه زیر جدیدترین نسخه ضدهوایی فرارکنه بدون اینکه دیده بشه خلاصه بگم قراره دماغ خیلی ها روبه خاک بمالونه ولی اندکی باید صبر کرد جیمیل وارده هم الکیه

    ۲

    ۱
  10. vojdan

    این رو بدونید درسته دولتها دروغ میگن خیلی مشکلات هم داریم تواناییمون در حد بالایی نیست ولی آمریکا و اسراییل هم جز خفت و خواری چیزی برامون به ارمغان نمیارن.. پس دستارو باید به زانو زد و بلند شد هرقدر هم عقب باشیم برای سربلندی کشور باید همت داشت. پس ایراد بگیرید ولی امید هم بدید و اگه اینکاره اید راهکار بدید وگرنه آیه یاس خوندن آسونه

    ۱

    ۰
  11. ی بنده خدا

    خیلییییییی کارای یک سری آدم ها بده و ناراحت کننده هستش که مردم ما میرن تا چهار صبح زحمت میکشن و این وسیله ها رو برای آینده کشور و برای آرامش مردم و سربلندی کشورمان ایران زحمت میکشند و بعد یک سری آدم ها میگن که دروغ و ماکت و…
    ولی اگر این هواپیما صد درصد ایرانی اگر در خارج از کشور ساخته میشد میگفتن ببین چه کشوری دارن مردمشان خیلی توانا هستن ولی کشور ایران رو ببین که یک سری مغز فندقی داره
    واقعا برای شما ها متاسفم که این حرف ها رو میزنین. به جای اینکه شما هم بروید تلاش کنید برای سربلندی کشور زحمت بکشید بر عکس میگین دروغ و…

    ۱

    ۰
  12. Sasan

    سلام دوستان
    قاهر انشاالله که عملی بشه چون اینم مثل شفق از آب دربیاد مورد تمسخر جهانیان قرار میگیریم بعدشم یه هواپیما رو بسازیم و عملیاتی کنیم بعد بیام نظر بدیم که نسل چندمیه من آیه یاس نمیخونم ولی بیاد و اینم مثل خیلی چیزایه دیه فقط قصد سیاستی داشت و بلوف بود بخدا آبرو برامون نمیمونه پ اول یه وسیله رو بساز عملی کن بعد بیا و نشون بده الان این با نسخه اولیش ۵۰ درصد تغییر کرده موندم کی عملیاتی میشه ! بابا بخدا منم ایرانیم منم عرق ملی دارم منم غیرت ایرانی دارم ولی میترسم اینم یه مانورسیاسی درمنطقه و داخل کشور از آب دربیاد آخرش ولی خدا کنه که انشاالله اول خدا بعد مهندسین هوا فضا قاهر عملیاتی بشه نمیخوایم نسل پنج باشه اصلا نسل یک باشه ولی عملیاتی بشه پرواز کنه بعدشم زدن یه هواپیمایه نسل پنجمی تو عرض چند سال نمیشه برین یه تحقیق کنین ببینین از چه سالی اف ۲۲ رو آمریکا طراحی کرد و بعد شروع به ساخت کرد و آخرش چندین سال طول کشید عملیاتی بشه از نویسنده هم دوست دارم بجا این همه ایراد گیری به فکر خوبی هاشم باشه الکی هم پرواز کنه باز برا ما اقتداره و ما افتخار میکنیم چون آمریکا از چندین شرکت بزرگ و از نغبگان تمام جهان استفاده میکنه ولی ما از مهندسین و دانشجوهایه بومی پ افتخار میکنم قاهر و موقع پرواز ببینم برام مهمم نیست نسل چندمی باشه همین همت برا من یه دنیاست ولی بازم میگم میترسم قاهر یه مانور سیاسی استراتژیکی باشه چون الان هردو پنجاه در پنجاه هست خداکنه حس ترسم دروغ باشه و قاهر عملیاتی بشه ولی اینم بدونین اگه قاهر عملیاتی بشه ربطی به جسه نداره که رادار کوچیکه داخل کابین کوچیکه و فلان و بهمان چند صد نفر مهندس و دانشمند ایرانی زحمت کشیدند پ عقلشون از منو تو بیشتره و علنا این همه ایرادو که گفتی رو نمیذارند که افرادی امثال ما ایراد بگیرند نویسنده هم خودش درک نکرده از شبکه هایه خارجی این بنظر عیب هارو کپی میکنه و به اسم خودش میگه پ مهندسین ما صد در صد کشف جدیدی در رادار کوچیک و مانیتورهایه اپتیکی کوچیک داخل کابین انجام دادند که اگه عملیاتی بشه صد در صد نسل پلاس پنج میشه از رپتور هم سر تر

    ۰

    ۰
  13. K1

    پدر بنده نظامیه قسم میخوره چندین هلیکوپتر رو که باز کردیم نمیتونیم مث روز اول ببندیم حالا جنگنده نسل ۵ بومی بخدا ادم شاخ درمیاره

    ۰

    ۰

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false