×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

false
true
false

همانطور که مستحضر هستید در طی بازدید از نمایشگاه دفاعی از دستاورد های دوسال گذشته وزارت دفاع از نمونه جدید پرنده قاهر رونمایی شد که با شماره بدنه ۰۸ مشخص شده بود. و در واقع نمونه ای بروز رسانی شده از پیش نمونه قبلی است که در دولت قبل رونمایی شد مهمترین تفاوت های ظاهری وجود دوخروجی موتور بود که به معنی دوموتوره شدن میباشد و رنگ آمیزی نوک پرنده که به احتمال زیاد نشان از جای گیری راداری در این فضا میباشد.

قاهر 313 واقعا در رده جنگنده نسل

از دیگر تغییرات قابل دیدن میتوان به بخش آسمانه بسیار بزرگ اشاره کرد که نسبت به نمونه اول متفاوت است و همچنین یک آنتن دورسال یا پشتی اشاره کرد که به نسبت کوچکی پرنده بسیار بزرگ به چشم می آید اشاره کرد. در این بازدید پرنده در حضور بازدید کنندگان عمل تست تاکسی را بر روی باند انجام داد. بطور کلی این نمونه با ماکتی که در سال ۲۰۱۳ نشان داده شده بود به صورت محسوسی تفاوت دارد و برای جای گیری رادار در رادوم و دو موتوره شدن پرنده نسبت به ماکت قبلی کشیده تر شده است.

در این مطلب قصد من به چالش کشیدن عرق ملی میهنی نیست، زیرا خود من نیز یک ایرانی وطن پرست هستم و به شدت به دنبال پیشرفت ایران و دیدن این پیشرفت میباشم، ولی هیچ وقت نباید چشم را به روی حقیقت ها بست. مسئله مهمی که در پی این جنگنده قرار گرفته است استفاده از عبارت نسل پنجم میباشد همانطور که شاید شما نیز متوجه شده باشید به نسبت جنگنده های نسل چهارم و پنجم فعال در جهان این جنگنده بسیار کوچکتر میباشد و به صورت کاملا معناداری میتوان از سایز بزرگ و ناهمخوانی آسمانه پرنده و استراکچرنیمه جلویی جنگنده محدودیت فضا را متوجه شد.

در کل باید گفت که وجود فضای مکفی در داخل بدنه و جای گیری سیستم های پیشرفته اویونیکی و جنگی در داخل آن تعیین کننده کیفیت کلی هواپیما خواهد بود و نه شکل نامعمول آن. در صورتی که رادار هوایی در سطح روزی نیز برای این هواپیما طراحی شده باشد باز به علت محدودیت فضا انتظار زیادی از رادار جای گرفته در دماغه پرنده نمیتوان داشت. این محدودیت فضا در کاکپیت کاملا مشهود هست علاوه بر اینکه جای کافی برای قرار گیری سیستم های اویونیکی و اینسترومنت وجود ندارد فضای قرار گیری خلبان نیز به شدت محدود است  موضوع بعدی که باز با سایز پرنده مرتبط میباشد ورودی های هوای موتور و یا اینتیک پرنده است. اگرچه قرار گیری این ورودی ها در نیمه بالایی پرنده با اصول پنهانکاری مطابقت دارد ولی این مسئله را باید در نظر بگیریم که در زمانی که اولین بار ماکت پرنده رونمایی شد و پرنده نمونه ای با تک موتور بود به سایز و مساحت ورودی هوای موتور ها ایراد وارد میشد حال که پرنده با طراحی دو موتوره دیده شده است به احتمال بسیار هواپیما در سرعت های متفاوت و تغییرات ناگهانی سرعت با چالش روبرو خواهد شد.

حتما بخوانید:  وحشت مقام نظامی آمریکا از قایق‌های تندروی سپاه

قاهر 313 جنگنده نسل

در بخش موتور این هواپیما به احتمال بسیار زیاد از موتور توربوجت ملی اوج استفاده شده است که نسبت به نمونه های توربوفن از بازده به مراتب پایین تری برخوردار هستند و مورد عجیب دیگر طراحی خاص و قرار گیری نازل های موتور در داخل بدنه است که در صورت مداومت پرنده در حالت پس سوز احتمال ذوب شدن بخش عقبی پرنده بسیار بالا است. همچنین در صورت استفاده از موتور توربوجت، به جهت حرارت بیشتر موتور بازتاب های حرارتی پرنده نیز بالا خواهد بود.

البته بر اساس اخباری که قبلا اعلام شد انتظاری که وزارت دفاع از این هواپیما دارد پشتیبانی نزدیک هوایی است و استفاده از برجک FLIR در زیر دماغه نیز میتواند این موضوع را پیشتر تایید کند. اما باز هم استفاده از یک توپ موثر هوایی در داخل بدنه به علت محدودیت فضا جای سوال دارد. مورد بعدی که از روبرو باز به چشم آمد نبود سیستم هدآپ دیسپلی یا نمایشگر سربالا است که در این نمونه نیز وجود نداشت.البته نسبت به نمونه ماکت اولی که در سال ۲۰۱۳ رونمایی شد این پرنده به یک نمونه با قابلیت پروازی شبیه تر بود ولی باز به احتمال بسیار زیاد تا زمان به پرواز در آمدن نیز دچار تغییرات کلی خواهد شد.

اما به احتمال بسیار رونمایی دوباره این پرنده با رویداد سیاسی آینده نزدیک مرتبط بوده است و بهره گیری سیاسی هم در این نمایش دخیل است. اما هواپیمای دیگری که در این نمایشگاه دیده شد جت سبک آموزشی کوثر بود،که بالواقع حرکتی در خور ستایش است و تلاش در زمینه های هوایی نیاز مند بالا رفتن از پله های تحقیق و توسعه است که به خوبی میتوان با استفاده از تجارب بدست آمده از طرح هایی همچون کوثر اقدام به تولید نمونه های بهتر و با کارایی بیشتر کرد.

و هیچ وقت نمیتوان بدون پیمایش پله های اول به بالای قله های اهداف رسید. ساخت یک جنگنده نسل پنجم در غرب و یا شرق با سالها تحقیق و توسعه بر روی نسل های قبل بدست آمده است. و به همین جهت اطلاق عبارت نسل پنج به پرنده قاهر جای تامل دارد.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

دیدگاه بگذارید

12 نظر ثبت شده برای: "آیا قاهر ۳۱۳ واقعا در رده جنگنده نسل پنجم قرار دارد؟"

انتخاب موضوع
avatar
به ترتیب:   جدیدترین نظرات | قدیمی ترین نظرات | نظرات محبوب
محمود
مهمان

نه نسل ششم هستش…
:))))))))))))))))))))))

FFF
مهمان

سلام لطفا از مسولین بپرسید چرا به جای خلق این گونه پرنده ها همون F14 کپی و تولید نمی کنن؟

حسین
مهمان

من از نویسنده یک سوال دارم:
نمونه قبلی که در دولت قبلی رونمایی شد رو فرمودید ماکت.

اگر اطلاعات من درست باشه که همون نمونه قبلی با ی موتور روی باند تاکسی کرد ، با موتور خودش ، بازهم میشه بش گفت ماکت؟

ایا تو ماکت میشه موتور رو روشن کرد؟

Ali.P
مهمان

اون چیزی که نشون دادن به هیچ وجه از فاصله نزدیک فیلم برداری نشده بود و در اون برهه از زمان فقط یه دروغ بود که به ملت گفتن,واقعا جنگنده ساختن به این راحتی نیست اونم نسل ۵,اگه میخوایم از قاهر جواب بگیریم واقعا ایراداتی که بهش وارد هست رو بگیریم و حل کنیم به دنبال توسعه موتورهای جدید باشیم و استفاده از مواد جدید در بدنه نه اینکه از داشته هایی که داریم هم سال به سال عقب تر بریم

Ali.P
مهمان

در زمان نمایش اولیه قاهر تمام کارشناسان خارجی به همه ی این ایرادات اشاره داشتند از جمله پس سوز موتور که باعث ذوب شدن بدنه,فضای کافی نداشتن خلبان,عدم استفاده از رادار مناسب به دلیل دماغه کوچک,ورودی های هوای کوچک و…… نمایش این هواپیما ر حال حاضر فقط استفاده تبلیغاتی داشت همین و بس

فراز
مهمان
این هواپیما به یک آبروریزی بزرگ در سطح جهانی تبدیل شده هر کسی که کوچکترین اطلاعاتی در مورد هواپیما داشته باشه می فهمه که در ساخت این شی به اصطلاح هواپیما ابتدایی ترین اصول آیرودینامیک هم رعایت نشده و من به شما اطمینان میدم که این شی با دیزاین فعلیش قابلیت پرواز و حتی بلند شدن از زمین رو هم نداره چه برسه به اینکه بخواد هواپیمای جنگنده باشه اون هم نسل پنجش!!! من یه توصیه ای که به مسیولین دارم اینکه که حداقل وقتی می خواین خالی ببندین کوچولو خالی ببندین که هم بیشتر قابل باور باشه و هم… ادامه..
احمد
مهمان

انیشتین نمونه های کوچیکتر با همین استایل پرواز کردن

احمد
مهمان

صاعقه حداقل دیگه نسل ۳ هست بعدشم اگه مخفیانه از ترکیه میارن تو از کجا میدونی

سیدمحمدرضاشفیعی
مهمان
سلام. ببخشید صاعقه روکی ساخت؟ صاعقه ۲روکی ساخت؟پس توان تولیداونهایی روکه بالا گفتی روداره ولی بعضی قطعات صرفه اقتصادی نداره می خره وبجایه اینکه وقت وتکنولوژی وبقول شما روی قطعات ۶۰سال پیش بذاره صرف ساخت هواپیمای جدیدتر میکنه.البته ازانسانهای بدون ایمان و اراده ضعیف فقط حرف ازناامیدی ودوست دارن بگن مانمی تونیم وعقب افتاده هستیم بله نمی تونن این موفقیت هاروداشته باشن.ولی شکر خدا رهبرماکه فرماندکل نیروهای مسلح کشورهستنندهرچیزی روکه ازفرماندهان خواستنندتاحالا عملی کردنندبه کوری چشم حسودان ودشمنان درهمه زمینه ها.کسی به ایران زیردریایی نمی ده .پس این زیردریای های کوچیک وبزرگ ازکجا اومدن شایدازکشورهای دیگه توپاکت کردن اوردن! یک… ادامه..
ایرانی
مهمان

سلام
باید شروع کرد تا به مقصد رسید
درسته نقص هایی وجود داره اما این نقص ها با گذشت زمان و کسب تجربه برطرف خواهد شد مسلما توقع داشتن جنگنده نسل پنجم در زمان نزدیک محال به نظر میرسه اما آینده خوبی پیش رو خواهیم داشت

علیرضا
مهمان

درست میشه درررست از خودتون شروع کنید تا برسه به کشور

پنهان
مهمان

اگر من جزو. طراح ها و مهندس های پروژه هستم که بدونید این کوچلو خیلی بچه بدیه اخه کاری کردیم ۲ماخ سرعت بگیره تازه دریچه هواش هم از اف۲۲کوچکتره که دلیل داره به زودی توربو فنش هم میاد رادار گریز هم هست ولی چندسال دیگه میپره باید بتونه زیر جدیدترین نسخه ضدهوایی فرارکنه بدون اینکه دیده بشه خلاصه بگم قراره دماغ خیلی ها روبه خاک بمالونه ولی اندکی باید صبر کرد جیمیل وارده هم الکیه

wpDiscuz

false