×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1968638 707 - برقراری مجدد خدمت سربازی در مونته نگرو

به گزارش میلیتاری نیوز، در بیانیه وزارت دفاع مونته نگرو به علاقمندی جوانان برای خدمت سربازی به عنوان یکی از مهمترین دلایل جهت برقراری مجدد وظیفه مدنی در این کشور اشاره شده است.
 
بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۰۳ میلادی خدمت سربازی داوطلبانه در مونته نگرو لغو شده بود.
 
تحقیقاتی که از طرف شورای آتلانتیک مونته نگرو انجام شد، نشان می دهد بیش از نیمی از جوانان این کشور خواهان انجام خدمت نظام وظیفه هستند که در کمتر از ۲ سال آینده این فرصت را می توانند بدست بیاورند.
 
این تحقیقات نشان می دهد که ۵۵ درصد از جوانان تا سن ۲۵ سالگی در مونته نگرو به سئوال اینکه آیا خواهان خدمت سربازی دواطلبانه هستند، پاسخ مثبت دادند.
 
‘میخایلو ولکوف’ از وزارت دفاع مونته نگرو روز شنبه در جمع خبرنگاران در پودگوریتسا خدمت نظام وظیفه داوطلبانه را از جمله طرح های بلندپایه برای توسعه دفاعی کشور توصیف کرد و گفت: این وزارتخانه موظف است که چارچوب های حقوقی و قانونی برای اجرای این پروژه را تامین کند.
 
وی همچنین افزود که جوانان علاقمند می توانند در آزمونی که برای انجام خدمت دواطلبانه نظام وظیفه اعلام می شود، خود را معرفی کنند. قرار است در تمامی مدت خدمت نظام وظیفه، هزینه ای به داوطلبان علاقمند به خدمت سربازی پرداخت می شود.
 
بنا به اظهارات عضو وزارت دفاع مونته نگرو؛ علاقمندان پس از انجام خدمت وظیفه می توانند به عنوان سرباز های حرفه ای به خدمت خود ادامه بدهند.
 
مونته نگرو که در سال ۲۰۰۶ میلادی با برگزاری همه پرسی استقلال خود را از یوگسلاوی پیشین کسب کرد، اکنون در یک قدمی پیوستن به ۲۸ عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قرار دارد.
 
هدف مونته نگرو برای پیوستن به ناتو را می توان برای افزایش ضریب امنیتی کشور، جذب سرمایه خارجی برای توسعه اقتصادی دانست و عضویت در ناتو به سرعت بخشیدن مراحل الحاق این کشور به اتحادیه اروپا کمک بسیاری می کند.
 
مونته نگرو که از زمان استقلال تاکنون از لحاظ سیاسی و اقتصادی با فراز و نشیب های زیادی رو به رو بوده است و اکنون در آستانه ورود به ناتو قرار دارد، بسیاری از مردم و احزاب اپوزیسیون به دلیل بمباران این کشور توسط هواپیماهای ناتو در سال ۱۹۹۹ میلادی با ورود کشورشان به این سازمان نظامی مخالف هستند.
 
مونته نگرو در نوامبر سال ۲۰۱۰ برای پیوستن به اتحادیه اروپا نامزد و در ماه ژوئن ۲۰۱۲ مذاکرات این کشور در مراحل پیوستن به اتحادیه اروپا آغاز شد.
 
کشورهای حوزه بالکان از جمله رومانی، بلغارستان، آلبانی، اسلوونی و کرواسی از اعضای ناتو هستند.
 
مونته نگرو و مقدونیه در این منطقه از اروپا تلاش دارند که با انجام اصلاحات نهادهای خود با استانداردهای اتحادیه اروپا و ناتو به این سازمان نظامی بپیوندند.
 
صربستان دیگر کشور واقع در بالکان غربی با داشتن سیاست بی طرفانه نظامی، انگیزه ای برای عضویت در ناتو ندارد، ولی در چارچوب طرح پیمان صلح با این سازمان نظامی همکاری دفاعی دارد.
 
در همه پرسی که روز ۲۶ ماه می ۲۰۰۶ میلادی در مونته نگرو برگزار شد، ۵۵٫۵ درصد به استقلال این جمهوری رای مثبت دادند و بدین صورت فروپاشی یوگسلاوی سابق که از ۱۹۹۱ میلادی آغاز شده بود با استقلاال مونته نگرو کامل شد و جمهوری مونته نگرو پس از گذشت ۸۸ سال دوباره به استقلال دست یافت.
 
مونته نگرو به لحاظ وسعت و جمعیت، کوچکترین جمهوری از یوگسلاوی سابق به شمار می رود که از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی اروپا واقع شده و مساحت آن ۱۳٫۸۱۲ کیلومتر مربع است و جمعیت آن ۶۷۸ هزار و ۱۷۷ تن و پایتخت آن « پودگوریستا » است.
 
جمهوری مونته نگرو با داشتن ۱۹۹ کیلومتر سواحل با دریای آدریاتیک و چند بندر مهم از جمله بند بار از اهمیت راهبردی در منطقه بالکان برخوردار است.
 

مونته نگرو از جنوب شرقی با آلبانی و از جنوب غربی دریای آدریاتیک، از غرب با کرواسی، از شمال غربی با بوسنی و هرزگوین و از شمال شرقی با صربستان هم مرز است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.