×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

falcon 9 exploding  - انفجار مهیب موشک فالکون ۹ همراه با ماهواره چند میلیون دلاری فیسبوک + ویدیو

 

موشک فالکون ۹ که قرار بود این هفته ماهواره‌ای را به خارج از جو زمین ارسال کند؛ بر سکوی پرتاب خود در «کیپ کاناوِرال» ایالت فلوریدا منفجر شد. این اتفاق ساعت ۹:۰۷ صبح به وقت محلی رخ داد. انفجار در زمان آماده‌سازی راکت برای انجام تستی به نام «static fire» که مرتبط با موتورهای این راکت فضایی است اتفاق افتاد و تلفات جانی در پی نداشته است. هرچند طبق گزارش‌ها موج انفجار ساختمان‌های اطراف را «تا مایل‌ها دورتر» به لرزه در آورده است.

این موشک که همان فالکون ۹ است پیش از این برای ارسال محموله های ناسا به سمت ایستگاه بین المللی فضایی مورد استفاده قرار گرفته بود. گفته میشود بر اثر این انفجار ساختمان هایی که در چند مایل دورتر قرار داشتند، به لرزه درآمده و همچنین برای چند دقیقه انفجار های پیاپی رخ داده است و دود سیاه آسمان منطقه را پوشانده است و تا نیم ساعت بعد از این حادثه یک ابر سیاه آسمان تمام منطقه شرقی را فراگرفته بود.

دوربین های تلویزیونی تا سه ساعت بعد شاهد خارج شدن دود از سایت بوده اند و در حالی که موشک فالکون ۹ هنوز سرپا ایستاده بوده است، قسمت فوقانی آن به کلی بر اثر انفجار جدا، نابود و ذوب شده است.

این انفجار در سایت شماره ۴۰ این پایگاه هوایی و در نزدیکی مرکز تحقیقات فضایی کندی رخ داده است و کارکنان و نیروهای اضطراری این مرکز تحقیقاتی در پی این انفجار به حالت آماده باش در آمدند. در عین حال کارکنان این سایت مشغول رصد وضعیت هوا برای بررسی وجود بخارات سمی در آن هستند. نیروی هوایی آمریکا گزارش داده است که تا کنون هیچ خطر جدی برای ساکنان منطقه مشاهده نشده است.

انفجار اولیه تمامی کارکنان سایت های اطراف را که از کارمندان ناسا هستند هراسان به بیرون از محل های خود و برای دیدن ماجرا کشانده است. به گفته شاهدان عینی، این حادثه در ابتدا شبیه به یک رعد و برق شدید بوده است اما با صدای انفجار های پیاپی و غرش های کر کننده همراه بوده است.

اسپیس‌ایکس در حال آماده‌سازی راکتِ فالکون ۹ برای پرتاب ماهواره‌ای به نام «Amos 6» بود. Amos 6 –به عنوان بخشی از پروژه‌ی جدید فیسبوک- در پی فراهم کردن اینترنت برای کشورهای واقع در جنوب صحرای بزرگ در قاره‌ی آفریقا است. فیسبوک با همکاری «یوتل‌ست» توانسته این ماهواره را از Spacecom اجاره کند. Spacecom در سال ۲۰۱۲، Amos 6 را از یک شرکت دیگر به نام Aerospace Industries، در معامله‌ای به ارزش ۱۹۵ میلیون دلار خریداری کرده بود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.