×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

maxr85875 - معرفی ۱۰ زیردریایی تهاجمی برتر جهان

۱۰ زیردریایی تهاجمی برتر جهان

کدام زیردریایی برترین زیردریایی تهاجمی دنیاست؟
قویترین و مرگ اور ترین زیردریایی تهاجمی مدرن دنیا کدام است و چرا؟
ما بررسی ده زیردریایی تهاجمی برتر رو براساس امتیاز ترکیبی که شامل سلاح های تخریبی،مخفی کاری و بعضی ویژگی های دیگه بود انجام دادیم.
وظیفه اصلی این نوع از کشتی ها درگیری با زیردریایی ها و کشتی های متخاصمه بنابریان این زیردریایی ها باید به سیستم سونار خوبی مجهز باشن تا بتونن زیردریایی های دشمن رو شناسایی کنن همچنین بسیار حیاتیه که بتونن بدون شناسایی شدن توسط زیردریایی ها وکشتی های دشمن اونهارو دنیال کنن.
بعد از درگیر شدن هم مهم تر حتی اینه که بتونن منطقه رو بدون شناسایی شدن توسط کشتی های مخصوص عملیات ضد زیردریای و هواپیماهای کشت دریایی دشمن ترک کنن.
بعضی از اخرین زیردریایی های تهاجمی هم توانایی شلیک موشک های کروز علیه کشتی ها وهدف های زمینی رو دارن.
بنابراین معیارهای اصلی ما برای تصمیمی گیری در مورد این که کدوم زیردریایی تهاجمی بهترینه؛ مخفی کاری و تسلیحات بودن.
البته این لیست تنها شامل زیردریایی های تهاجمی میشه که سوخت هسته ای دارن و اخیرار در سرتاسر دنیا در حال خدمت بودن و زیردریایی هایی که در حال طراحی یا در حال ساخت هستند در این مقاله گنجانده نشدن.
از نظر ما اینها ده زیر دریایی تهاجمی برتر اخیر دنیا هستند:

seawolf class1 - معرفی ۱۰ زیردریایی تهاجمی برتر جهان
۱٫زیردریایی های کلاس sea wolf متعلق به ایالات متحده امریکا:

سال ورود به خدمت:۱۹۹۷ میلادی
جایگاه اژدر((tube:660 میلی متری×۸
تسلیحات:اژدر مارک ۴۸((Mk.48
موشک های ضد کشتی هارپون ((sub-harpoon
موشک های کروز تاماهاگ
زیردریای های کلاس seawolf پیشرفته ترین و البته گران قیمت ترین زیردریای های قاتل یا شکارچی دردنیا هستن .این زبردریایی ها برای باز سازی لبه تکنولوژی (برتری تکنولوژیکی) امریکا در نظر گرفته شدن که نیروی دریای انریکا از این برتری مابین سال های ۱۹۴۵ تا ۱۹۸۰ میلادی لذت میبرد.زمانی که تمرین های نمایشی و تبادل تجربیات با برخی از متحدین امریکا،اون رو تا حدی دچار فرسودگی کرده بود.
زیردریایی های کلاس seawolf برای این در نظر گرفته شدن تا بتونن جدیدترین زیردریایی های شوروی رو که توانایی شلیک موشک های کروز رو داشتن جشتجو و نابود کنن. مثل زیردریایی های کلاس Typhoonیا زیردریایی های کلاس Akula
درنهایت دوازده زیردریای از این کلاس در نظر گرفته شدن در حالی که این زیردریایی های پیشرفته بسیار پرهزینه بودن حتی برای انریکا تا بخواد اونها رو تولید کنه و در خدمت نگه داره و برای بودجه دوران جنگ سرد امریکا بسیار سنگین تمام میشدن.
درنهایت با ساخت تنها سه زیردریایی از این کلاس تولید متوقف شد که تنامی اونها در حال حاضر در حال خدمت هستن و نیروی دریایی امریکا به سمت طراحی زیردریایی هایی بسیار ارزانتر کلاس ویرجینیا تمایل پیدا کرد.
زیردریایی های این کلاس از زمان تولیدشان تا حالا مسلما ساکت ترین و بی صداترین زیردریایی های جهان هستند که حتی به طور اشتثنایی درسرعت های بالا هم ساکت هستن.در حالی که اکثر زیردریایی ها باید سرعت خودشون رو تا حدود ۵ نات کم کنن تا بتونن مانع از تشخیصشون توسط زیردریایی هایی با سیستم سونار ارایه پسیو(غیرفعال)بشن.
یک زیردریایی کلاس Seawolf در سرعت ۲۵ نات صدای کمتری نسبت به زیردریایی قدیمی تر کلاس لوس انجلس (los angeles) که حتی در کنار اسکله بسته شده باشه تولید میکنه همچنین این زیردریایی ها میتونن درمناطق عمیقتری نسبت به سایز زیردریایی های ایالات متحده به ماموریت بپردازن و توانایی اون رو دان که در زیر کلاهک های یخی قطبی هم فعالیت داشته باشن و علاوه بر اون سریعتراز بقیه زیردریایی ها هستن.
این زیردریایی ها داریای هشت جایگاه اژدر ۶۶۰ میلی متری هستن که برای شلیک اژدر های مارک ۴۸ و موشک های زیرسطحی هارپون که علی کشتی ها استفاده میشن به کار گرفته میشن هچنین از این جایگاه ها برای شلیک موشک های ضد اهداف زمینی تاماهاگ با برد ۱۷۰۰ کیلومتر هم استفاده میشن که توانایی حمل ترکیبی از ۵۰ اژدر ،موشک هارپون و تاماهاگ رو دارند.

virginia class2 - معرفی ۱۰ زیردریایی تهاجمی برتر جهان
.۲ زیردریایی های کلاس ویرجینیا متعلق به ایالات متحده امریکا

ورود به خدمت :۲۰۰۴ میلادی
عمق دریانوردی (شیرجه زنی):بیش از ۲۵۰ متر
جایگاه عمودی شلیک اژدر:۵۳۳ میلی متری×۴
تسلیحات اژدر مارک ۴۸
موشک های ضد کشتی هارپون
موشک های کروز تاماهاگ
زیردریایی های تهاجمی کلاس ویرجینیا جانشین زیردریایی های کلاس لوس انجلس هستند که به عنوان یک زیردریایی کوچکتر ،ارزانتر و بسیار کارامدتر با قابلیت جانشین شدن برای زیردریایی های پیشرفته و گران قیمت کلاس seawolf طراحی شدن و درکل ۳۰ زیردریای اتمی از این کلاس در نظر گرفته شده.
زیردریایی های این کلاس با پوشش جدید بی نظیری طراحی شدن مثل ساختار عرشه ایزوله شده و طراحی نوعی سوخت دیزل جدید برای رسیدن به انعکاس صوتی کمتر تا جایی که سطح صدای زیردریایی virginia تقریبا به سطح برابری با زیردریایی کلاس Seawolf رسیده .
زیردریایی های این کلاس ۱۲ جایگاه بپرتاب عمودی دارند که از اونها برای شلیک موشک های تاماهاگ که موشک های کروز تهاجم زمینی با رنج ۱۷۰۰ کیلومتر هستند استفاده میشه .
علاوه بر اینها،۴ جایگاه پرتاب اژدر ۵۳۳ میلی متری هم وجود داره که ازشون برای شلیک ۲۶ اژدر مارک ۴۸ و موشک های ضد کشتی هارپون استفاده میشه. این کشتی ها همچنین توانایی به خدمت گرفته شدن برای ماموریت های ویژه رو دارن و اولین زیردریایی به خدمت گرفته شده توسط تکاوران دریایی ایالات متحده هستن که در منطقه پیمایش خودشون میتونن به یه تیم ۹ نفره اجازه ورود و خروج از زیردریایی رو بدن.

astute class3 - معرفی ۱۰ زیردریایی تهاجمی برتر جهان
.۳زیردریایی های کلاس astute متعلق به انگلیس

ورود به خدمت:۲۰۱۰
عمق شیرجه زنی :بیش از ۱۵۰ متر
جایگاه اژدر:۵۳۳ میلی متری ×۶
تسلیحات :اژدرهای spearfish
موشک های ضد کشتی هارپون
موشک های کروز تاماهاگ.
اولین زیردریایی اتمی -تهاجمی کلاس astute درسال ۲۰۱۰ به نیروی سلطنتی انگلیس ملحق شد وبرای اینده دور برای تولید و استفاده از ۷ زیردریایی این کلاس برنامه ریزی شده که جایگزین زیردریایی های تهاجمی قدیمی تر کلاس swiftsure میشن.
زیردریایی های این کلاس از لحاظ انعکاس صوتی مخفی کارتر هستن و میتونن تسلیحات بیشتری نسبت به زیردریایی های قدیمی تر کلاس trafalgar حمل کنن.
این زیردریایی های تهاجمی دارای ۶ جایگاه اژدر ۵۳۳ میلی متری هستن که برای شلیک اژدرهای spearfish موشک های ضد کشتی هارپون و موشک های کروز تاماهاگ استفاده میشن که ترکیبی از ۲۶ موشک و اژدر توسط اونها حمل میشه.
موشک های تهاجم زمینی تاماهاگ بلوک ۴ بردی برابر ۱۷۰۰ کیلومتر دارن که میتونن کشتی های دشمن رو به خوبی اهداف زمینی هدف بگیرن .

graney class4 - معرفی ۱۰ زیردریایی تهاجمی برتر جهان
۴٫ زیردریایی های کلاس Graney متعلق به روسیه

سال ورود به خدمت:۲۰۱۳
عمق شیرجه زنی:۳۰۰ متر
جایگاه شلیک عمودی:۶۵۰ میلی متری×۸
تسلیحات:اژدرها و موشک های ضد کشتی و کروزمختلف
پروژه Yasen 885 (با نامگذاری ناتو :Graney class اخرین پروژه زیردریایی تهاجمی -اتمی روسیه است.اولین کشتی بانام severodvinsk درسال ۱۹۹۳ میلادی به اب انداخته شد اما به دلیل مشکلات مالی این پروژه متوقف شد تا این که در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط نیروی دریایی روسیه به سفارش دراومد و دومین زیردریایی از این کلاس درحال شدن تحت پروژه بهینه تریه که درکل ۶ زیردریایی از این کلاس اخیرا مدنظر قرارگرفته شده تا تبدیل به جانشینی برای زیردریایی های قدیمی تر کلاس Akula باشه.
با وجود اینکه تنها ارتقای انجام شده در این زیردریای ها اینه که نسبت به زیردریایی های بهینه شده کلاس Akula کمی ساکتر هستن.
زیردریایی severodvinsk که تنها زیردریایی از این کلاسه داری ۲۴ جایگاه پرتاب عمودیه که برای شلیک موشک های کروز مختلف به کار میره که شامل موشک های کروز p-800 اونیکس (با نامگذاری ناتو SSN-26 میشه که هر کدام ۳۰۰ کیلومتر برد دارن. همچنین ۸ جایگاه شلیک اژدر۶۵۰ میلی متری برای پرتاب اژدر و موشک های کروز ضد کشتی در اون در نظر گرفته شده که بنابر گزارشات میتونه ۳۰ اژدر و موشک ضد کشتی حمل کنه.

sierra 2 class5 - معرفی ۱۰ زیردریایی تهاجمی برتر جهان
۵٫ زیردریایی های کلاس SIERRA II متعلق به روسیه

ورود به خدمت :۱۹۹۲ میلادی
عمق شیرجه زنی:۴۰۰ متر
جایگاه پرتاب اژدر:۵۳۳ میلی متری×۴و۶۵۰ میلی متری ×۴
تسلیحات :اژدرهای صدزیردریای starfish با نامگذاری ناتو (SSN 15
یا استالیون (نامگداری ناتو SSN16
موشک های کروز samson (نامگذاری ناتو N-21
زیردریایی های گران قیمت کلاس Sierra I و Sierra II جانشین زیردریایی های بدشانس کلاس Alfa شدن .
این زیردریایی ها بدنه سبک و محکم تیتانیومی دارن و میتونن در مناطق بسیارعمیق و با انعکاس صوتی به حدی خوب که مقاومتشون رو در برابر اسیب های تهاجم اژدر های دشمن افزایش میده به اجرای ماموریت بپردازن.
تکنولوژی ساخت تیتانیومی شوروی بسیار پیشرفته و دوراز دسترس تر از تکنولوژی غرب بود که نیازمند سطع مقطع عبوری کمتری بود تا بتونه به یه جوشکاری موفقیت انیز برسه اما هزینه بالای ساخت پوسته یا جداره اون تعداد کشتی هارو محدود میکرد بدون در نظر گرفتن مزایای دیگش که مثلا در عمق زیاد ایجاد میکرد یا باعث افزایش سرعت زیر اب میشد.
به هر حال نیروی دریایی روسیه با وجود هزینه های بالای عملیاتی نگه داشتن این زیردریایی ها اونهارو درخدمت حفط کرده.

los angeles class6 - معرفی ۱۰ زیردریایی تهاجمی برتر جهان
.۶زیردریایی های بهینه شده کلاس Los angeles متعلق به ایالات متحده امریکا

ورود به خدمت:۱۹۹۸ میلادی
عمق شیرجه زنی:۴۵۰ متر
جایگاه اژدر:۵۳۳ میلی متری×۴
تسلیحات:اژدرهای مارک ۴۸
موشک های ضد کشتی هارپون
موشک های کروز تهاجم زمینی تاماهاگ
نیروی دریایی امریکا اخیرا از مجموع چهل زیردریای کلاس Los angeles درکنار زیردریایی های جدیدتر کلاس Seawolf و virginia استفاده میکنه که این زیردریایی ها ثابت کردن که پلتفرم ASW خوبی دارن .
اولین زیردریایی بهینه شده از این کلاس درسال ۱۹۹۸ سفارش داده شد(به خدمت گرفته شد)
زیردریایی های بهینه شده کلاس Los angeles ساکت تر از نمونه اصلی خود هستن به گونه ای که انعکاس صدا ی اونها نسبت به گونه ی اصلی هفت برابر کمتر توصیف شده.
از ویژگی های این زیردریایی ها اینه که سلاح های قدرتمندی از جمله اژدرهای مارک ۴۸ و موشک های ضد کشتی هارپون و موشک های تهاجم زمینی تاماهاگ رو حمل میکنن که موشک های تاماهاگ در این زیردریایی از جایگاه های پرتاب عمودی شلیک میشن.
این کشتی ها توانایی انجام ماموریت در زیر یخ ها همونجایی که زیردریایی های مخصوص شلیک موشک های بالستیک روسی در حال مخفی شدن هستن رو دارن.

akula class7 - معرفی ۱۰ زیردریایی تهاجمی برتر جهان
۷٫ زیردریایی های کلاس Akula متعلق به روسیه

ورود به خدمت: ۱۹۸۶ میلادی
جایگاه اژدر:۵۳۳ میلی متری ×۴ و ۶۵۰ میلی متری ×۴
تسلیحات: موشک های و اژدرهای مختلف
اتحاد جماهیر شوروی در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی تعدادی زیردریایی کلاس Akula به خدمت گرفت زیردریایی های این کلاس بهبود قابل توجهی رو در طراحی زیردریایی های این کشور به ارمغان اوردن به گونه ای که بسیار ساکت تر نسبت به زیردریایی های قبلی این کشور طراحی شده بودن و حتی بسیار ساکت تر از انچه کشورهای غربی انتظار داشتن.
در حوزه زیرسطحی استفاده تجاری غرب از توانایی های تکنولوژیکی برای کاهش سطح صدا نقش مهمی در حفظ مافع طولانی مدت و در نبرد فرسایشی زمان جنگ سرد داشت.
البته این روند زمانی متوقف شد که زیردریایی های بهینه شده کلاس Akula II این روند رو تغییر دادن و تبدیل به اولین زیردریایی های روسی شدن که در زمان خودشون از اخرین زیردریایی های ساخته شده توسط امریکا(وغرب) ساکت تر و کم صداترهستن .مثلا از زیردریایی های بهینه شده کلاس Los angeles
همچنین از دیگر بهبود های این زیردریای میشه به این اشاره کرد که سنسورهای این زیردریایی نسبت به زیردریایی های قبلی اتحاد جماهیر شوروی بسیار کارامدتر و بهتر عمل میکردن.
این زیردریایی های تهاجمی چهارجایگاه اژدر ۶۵۰ میلی متری و چهار جایگاه اژدر ۵۳۳ میلی متری داشتن که تا ۴۰ اژدر و موشک میتونستن حمل کنن.
امروزه زیر دریایی های کلاس Akula نیمی از توان زیرسطحی اتمی روسیه رو تشکیل میدن.

soryu class8 - معرفی ۱۰ زیردریایی تهاجمی برتر جهان
۸٫ زیردریایی های کلاس soryu متعلق به ژاپن

ورورد به خدمت:۲۰۰۹ میلادی
عمق دریانوردی : ۲۵۰ متر
جایگاه اژدر: ۵۳۳ میلی متری×۶
تسلیحات: اژدرهای تایپ ۸۹(type 89
موشک های ضد کشتی هارپون
اولین نمونه از زیردریایی های کلاس Soryu توسط نیروی دفاع دریای ملی ژاپنی در سال ۲۰۰۹ به خدمت گرفته شد.
برخلاف زیردریای های دیگه ای که در این لیست نام برده شدن زیردریای های کلاس Soryu سیستم تامین نیروی محرکه دیزل-الکتریکی دارن و دراین زیردریایی های تهاجمی از سیستم تامین انرژی مستقل از هوا استفاده شده که ژاپن تنها کشور استفاده کننده از این نوع زیردریای محسوب میشه.
سیستم تامین انرژی مستقل از هوا به این زیردریایی ها اجازه دریانوردی برای مدت طولانی تری رو بدون نیاز به اومدن به سطح دریا برای شارژ مجدد باطری ها میده و همچنین این عامل باعث افزایش میزان مخفی کاری و سایر قابلیت های اجرای ماموریت برای این زیردریای ها شده اما به هر صورت این زیردریایی ها فاقد دامنه (رنج) دریانوردی و استقامت موجود در زیردریای های تهاجمی هستن.
این زیردریایی ها طراحی هیدرودینامیکی دارن و دارای پوشش بی نظیری هستن ،قسمت های داخلی هم از خاصیت ایزوله صوتی برای اجزای درونی زیردریایی بهره مندن .
به هر حال این زیردریایی ها سیستم پرتاب عمودی ندارن و قابلیت های جنگی اونها محدود به اژدرها و موشک های ضدکشتی هارپونه و توانایی شلیک موشک های کروز تهاجم زمینی رو ندارن.

ohio class9 - معرفی ۱۰ زیردریایی تهاجمی برتر جهان
.۹ زیردریایی های کلاس Ohio متعلق به ایالات متحده امریکا

ورود به خدمت:۲۰۰۶ میلادی
عمق شیرجه زنی: ۳۰۰ متر
جایگاه عمودی پرتاب :۲۲ عدد
جایگاه اژدر:۵۳۳ میلی متری×۴
تسلیحات: اژدرهای مارک ۴۸
موشک های کروز تاماهاگ
زیردریایی های کلاس Ohio اساسا به این منظور طراحی شدن که بتونن موشک های بالستیک قاره پیما رو حمل کنن این زیردریایی های که این قابلیت رو دارن با نام اختصاری SSBNS طبقه بندی میشن ،به هر حال مابین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ میلادی نیروی دریایی امریکا ۴ فروند ازیردریایی های قدیمی این کلاس رو برای حمل موشک های کروز تغییرداد که این نوع زیردریایی ها هم با نام اختصاری SSGNS طبقه بندی میشن. و ارتقای اولین زیردریایی درسال ۲۰۰۶ به اتمام رسید.
زیردریایی های این کلاس با نام های Ohio,Michigan,florida,Georgia به زیردریایی هایی با توانایی حمل موشک های هدایت شونده با جایگزین کردن ۷ موشک کروز تاماهاگ به جای موشک های بالستیک قاره پیما تبدیل شدن.
هر کدوم از این زیردریای توانایی حمل در مجموع ۱۵۴ موشک کروز تاماهاگ رو داره که دقیقا به اندازه موشک هاییه که یک گروه رزم سطحی حمل میکنن.
در این زیردریایی همچنین چهار جایگاه پرتاب اژدر ۵۳۳ میلی متری مارک ۴۸ نیز وجود داره ،همچنین این زیردریایی های تغییرپیدا کرده دارای اتاق های ایزوله (قفل شونده) هستن و میتونن پرسنل ویژه نظامی رو هم حمل کنن.

oscar 2 class10 - معرفی ۱۰ زیردریایی تهاجمی برتر جهان
.۱۰ زیردریایی های کلاس Oscar II متعلق به روسیه

ورود به خدمت :۱۹۸۶ میلادی
عمق شیرجه زدنی:۵۰۰ متر
جایگاه عمودی پرتاب موشک:۲۴ عدد
جایگاه پرتاب اژدر:۶۵۰ میلی متری×۲ و ۵۳۳ میلی متری ×۴
تسلیحات: موشک های ضد کشتی و اژدرهای مختلف
موشک های کروز p-700 (با نام گذاری ناتو SS-N-19 Shipwreck
پروژه ۹۴۹A Antey که در ناتو با نام کلاس Oscar II شناخته میشه نام یک زیردریایی اتمی شوروی-روسی با توانایی حمل موشک های کروزه که اشاره کردیم این زیردریایی ها با نام اختصاری (SSGNS شناخته میشن.
این زیردریایی ها از لحاظ شاخصه های توانایی جابه جایی و طول سومین زیردریایی های جهان هستن و تنها زیردریایی های کلاس Typhon شوروی و زیردریایی های کلاس Ohio امریکا از این لحاظ از اونها بزرگترن. البته از لحاظ جثه این زیردریایی ها بزرگترین زیردریایی های تهاجمی ساخته شده تا به امروزن که از توانمندترین زیردریایی های اخیر روسیه هستن.
۱۱ فروند از این زیردریایی ها از ۱۹ فروند در نظر گرفته شده ساخته شدن که در حال حاضر ۴ فروند از اونها در حال خدمت هستن.
با استاندارد های مدرن این زیردریایی ها از قابلیت مخفی کاری خیلی خیلی دورن اما این زیردریایی ها مشت محکمی دارن و توانایی تخریب اونها بسیار بالاست.
شوروی این غول های بزرگ دریایی حامل موشک های کروز رو برای حمله به ناوگروه های جنگی همراه ناو هواپیما بر و استحکامات ساحلی طراحی کرد.
این کلاس زیردریایی ها (SSGNS به ۲۴ موشک مافوق صوت P-700 Granit با نامگذاری ناتو SS-N-19 Shipwreck اونهم با برد ۵۵۰ کیلومتر مسلح هستن.
همچنین برای اونها ۴ جایگاه پرتاب ۵۳۳ میلی متری و ۲ جایگاه پرتاب ۶۵۰ میلی متری هم در نظر گرفته شده که توانایی شلیک هردوی موشک و اژدر رو دارن که شامل موشک های ضد کشتی SS-N-16 استالیون با برد ۵۰ کیلومتر و اژدرهایی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای یا شارژ اتمی در اعماق برای استفاده علیه کشتی های سطحی یا زیردریایی میشن.

 

مهندس فتاح قربانی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.