×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1860750 805 - «ذوالفقار» اولین موشک «میان‌برد اما نقطه‌زن» سپاه/ سوخت و ساز بالستیک‌های ایرانی متحول شد +عکس

به گزارش سرویس دفاع و امنیت میلیتاری نیوز، روند رو به رشد و گسترش کم و کیفی موشک های بالستیک کشورمان، در دهه اخیر، روندی رو به رشد داشته و هم اکنون خانواده بزرگی از این سلاح های پیشرفته، در اختیار نیروهای مسلح کشورمان قرار دارد.
 
در جریان رژه سراسری نیروهای مسلح به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، بار دیگر یک عضو جدید خانواده موشک های بالستیک ایرانی به نام “ذوالفقار” در رژه بندرعباس شرکت کرد؛ رژه ای که چیزی از مراسم بزرگ تهران نداشت و با همت نیروهای مسلح، بسیار گسترده و با شکوه برگزار شد.
 
بررسی های ظاهری نشان می دهد این سامانه موشکی بالستیک میان برد، شباهت بسیار واضح و مشخصی به موشک های سری فاتح دارند و می توان به احتمال زیاد، این گمانه را مطرح کرد که «ذوالفقار» در حقیقت عضو جدیدی از خانواده فاتح ایرانی است.
 
طبق معمول، اطلاعات زیادی درباره جدیدترین موشک بالستیک ایرانی منتشر نشده است اما با عنایت به مشخصاتی چون برد می توان توضیحاتی درباره آن مطرح کرد اما پیش از آن نگاهی خواهیم داشت به سایر اعضای خانواده پرافتخار فاتح.
 
از فاتح ۱۱۰ تا خلیج فارس؛ نقطه زن های کوتاه برد ایرانی
 
جمهوری اسلامی ایران از اوایل دهه ۱۳۸۰ شمسی با نسل اول موشک های فاتح ۱۱۰ صاحب موشکی بالستیک کوتاه بردی با برد حدود ۲۰۰ کیلومتر شد. در آغاز راه، دقت و جزییات فاتح ایرانی به مانند امروز نبود و در طول سالهای بعد، نسل های مختلفی از این موشک وارد خدمت شدند که هم برد این موشک را به ۳۰۰ کیلومتر رسانده، هم خطای آن را تقریبا صفر کرده و در سیستم پیشران آن از سوخت پیشرفته تری استفاده شد.
نسل چهارم موشک فاتح ۱۱۰ در شهریور ماه سال ۱۳۹۱ شمسی رونمایی و پس از حدود صرف یک دهه زمان جمهوری اسلامی ایران صاحب دقیق ترین موشک بالستیک خود شد. تصاویر پخش شده از تست این موشک در همان زمان جای هیچ شک و شبه ای را در نقطه زنی این موشک بر جای نگذاشت. موشک فاتح ۱۱۰ آنچنان در دقت و قدرت تخریب عمل کرده است که حتی موجبات تحسین کارشناس معروف صهیونیست نیز شده است.
 
1860751 462 - «ذوالفقار» اولین موشک «میان‌برد اما نقطه‌زن» سپاه/ سوخت و ساز بالستیک‌های ایرانی متحول شد +عکس 
موشک فاتح ۱۱۰
 
یوزی رابین مدیر اسبق دفاع موشکی اسراییل می گوید: “ایرانی ها به خوبی در جریان تحولات در بحث دفاع موشکی، مخصوصا الان که این سامانه ها در منطقه خلیج فارس مستقر شده اند، هستند. آنها، فاتح ۱۱۰ را برای شکست دادن سامانه های دفاع موشکی ساخته اند.”

مدیر اسبق برنامه دفاع موشکی اسراییل در عین حال یادآور شده است: من یک مهندس هستم و به عنوان یک مهندس باید بگویم که ایرانی ها در برنامه فاتح ۱۱۰ به خوبی کار کرده اند. آنها یک راکت ۶۱۰ میلی متر را انتخاب کرده و آنرا ارتقاء دادند. آنها به شیوه های گوناگون دقت این موشک را افزایش دادند و در حال حاضر نزدیک به ۵ الی ۶ مدل از این موشک وجود داشته و سر جنگی ۵۰۰ کیلویی دارد که می تواند یک بلوک شهری را نابود کند.

رابین اضافه کرده است: “مدل ضد اهداف زمینی این موشک با هدایت اینرسایی و جی پی اس ساخته شده است و یک سلاح نظامی است که برای حمله به شما (آمریکایی ها ) و متحدان و پایگاه های شما در منطقه ساخته شده است.”
 
اما متخصصان ایرانی به موشک های زمین به زمین اکتفا نکرده و با استفاده از پلتفرم فاتح ۱۱۰ ، موشک های ضد کشتی و ضد رادار بالستیکی را نیز توسعه دادند. موشک های خلیج فارس، هرمز ۱ و هرمز ۲ به عنوان سه موشک بالستیک ایرانی در نقش های ضد کشتی و ضد رادار همگی از الگو و ساختار طراحی موشک فاتح ۱۱۰ استفاده کرده و در بخش سامانه جستجوگر خود از رادارهای آشیانه یاب و یا جستجوگرهای اپتیکی بهره می برند.
 
این موشک ها به همراه خانواده فاتح همگی بر روی شاسی با توان تحرک بالا نصب شده اند که می تواند تحرک بالایی را برای این سامانه تامین کرده و بقاء پذیری آن در میدان نبرد را افزایش دهند.
 
1860752 232 - «ذوالفقار» اولین موشک «میان‌برد اما نقطه‌زن» سپاه/ سوخت و ساز بالستیک‌های ایرانی متحول شد +عکس 
  موشک خلیج فارس
 
موشک خلیج فارس اولین بار در بهمن ماه ۱۳۸۹ شمسی و موشک های سری هرمز در سال ۱۳۹۳ برای اولین بار نمایش عموم در آمدند. در این مدت تصاویر زیادی از تست های این موشک های پخش شده و نقطه خلیج فارس و هرمز را بر علیه اهداف شناور دریایی و سکوهای رادار اثبات کرد.
 
1860757 342 - «ذوالفقار» اولین موشک «میان‌برد اما نقطه‌زن» سپاه/ سوخت و ساز بالستیک‌های ایرانی متحول شد +عکس 
موشکهای هرمز ۱ و ۲ بر روی پرتابگر متحرک
 
این چند موشک نیز بردی در حدود ۳۰۰ کیلومتر و سرجنگی در حدود ۶۰۰ الی ۶۵۰ کیلوگرم دارند. سرعت این موشک ها نیز در حدود ۴ الی ۵ برابر سرعت است.
 
تا قبل از معرفی ذوالفقار، موشک فاتح ۳۱۳ جدیدترین عضو خانواده فاتح بود. اطلاعاتی درباره وزن سرجنگی، سرعت و یا نوع دقیق سامانه به کار رفته در بخش هدایت این موشک منتشر نشده است اما آنچه که تا به امروز در تمامی اعضای این خانواده موشکی به اثبات رسیده است دقت بالا و به نوعی خطای صفر است که به البته توسط مسئولین نیز به این قابلیت نقطه زنی در فاتح ۳۱۳ نیز اشاره شد.
 
 1860753 760 - «ذوالفقار» اولین موشک «میان‌برد اما نقطه‌زن» سپاه/ سوخت و ساز بالستیک‌های ایرانی متحول شد +عکس
موشک فاتح ۳۱۳

در کنار استفاده از «سوخت جامد ترکیبی» نکته مهم اعلام شده درباره موشک فاتح ۳۱۳، برد ۵۰۰ کیلومتری این موشک بود و با نگاهی به اندازه ظاهری موشک فاتح ۳۱۳ متوجه می شویم که تفاوت آنچنانی در طول و یا قطر این موشک نسبت به سایر اعضای خانواده فاتح ۱۱۰ رخ نداده است، پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که از یک سیستم پیشران جدید در همان اندازه های قبلی اما با توان تولید نیروی بیشتر در این موشک استفاده شده است که به کمک آن برد این موشک نسبت به مدل های قبلی با افزایش ۲۰۰ کیلومتری به حدود ۵۰۰ کیلومتر رسیده است.
 
ذوالفقار؛ شبیه به فاتح۳۱۳ با تکنولوژی جدیدتر
موشک ذوالفقار که در جریان رژه نیروهای مسلح رونمایی شد بر اساس اعلام فرمانده نیروی هوا فضای سپاه چیزی در حدود ۷۵۰ کیلومتر برد دارد.
 
به صورت ظاهری و با نگاه به تصاویر این موشک می توان این گونه گفت که تغییر خیلی چشمگیری در ظاهر این موشک به نسبت فاتح ۳۱۳ ایجاد نشده است و به طور معمول، برای افزایش برد یک موشک به نسبت نمونه های قبلی – در حالی که اندازه و شکل ظاهری آن تغییر خاصی نکرده – به دو صورت می توان عمل کرد.
 
1860754 488 - «ذوالفقار» اولین موشک «میان‌برد اما نقطه‌زن» سپاه/ سوخت و ساز بالستیک‌های ایرانی متحول شد +عکس 
موشک ذوالفقار
 
یکی از گزینه ها آن است که باید سر جنگی سبک تری بر روی آن نصب شود، یا اینکه بایستی از سیستم سوخت یا پیشران جدیدی برای این موشک استفاده کرد. به نظر می رسد صرف کم کردن سر جنگی، چنین توانمندی را به یک موشک نخواهد داد که از بردی در حدود ۳۰۰ کیلومتر در نمونه های فاتح ۱۱۰، به بردی در حدود ۷۵۰ کیلومتر برسد لذا، قطعا باید گزینه دستیابی عملیاتی نیروهای مسلح کشورمان به سیستم پیشرانه و سوختی که با همان ابعاد موشک های گذشته، می تواند بردی در حدود ۲ برابر را فراهم کند، یک اتفاق خاص و مهم است.
 
سر جنگی بارانی برای خانواده فاتح
 
نصب کلاهک باراتی روی موشک جدید ایران نیز اتفاقی مهم و قابل توجه است. این کلاهک دربردارنده ریزبمب های پرتاب شونده به بالا پس از اصابت به هدف است و با فرود آمدن در محوطه ای نسبتاً گسترده که ممکن است پیش از پرتاب با توجه به شرایط هدف قابل تنظیم هم باشد، سطح مورد نظر را مورد اصابت قرار می دهد.
 
این گونه از کلاهک ها یا سرهای جنگی موشک، اساساً برای انهدام هدف واحد طراحی نشده بلکه برای آسیب رسانی به محوطه ای شامل اهداف پراکنده و پخش شده مورد استفاده قرار می گیرند مثلاً یک پادگان نظامی که خودروهایی با زره سبک در آن قرار دارند یا یک فرودگاه که در آن بالگردها و هواپیماها در توقفگاه های روباز یا زیر سایه بانی ساده مستقر هستند و یا یک شناور غول پیکر …

این محموله های انفجاری پس از اصابت کلاهک موشک به زمین به سمت بالا پرتاب شده و با قرار گرفتن در قوس نزولی تا فاصله چند ده تا چند صد متری از نقطه اصابت آن را تحت پوشش قرار می دهند. این مهمات فرعی البته تا حدودی قابلیت نفوذ نیز دارند و از اینرو برای آسیب زدن به هواگردها که اساساً از پوشش زرهی برخوردار نیستند، سلاح مفیدی محسوب می شوند.

 
1860849 579 - «ذوالفقار» اولین موشک «میان‌برد اما نقطه‌زن» سپاه/ سوخت و ساز بالستیک‌های ایرانی متحول شد +عکس 
نمایه گرافیکی از نحوه عملکرد کلاهک بارانی
اما در مجموع باید گفت توانایی های یک کلاهک بارانی برای آسیب رساندن و انهدام اهداف بخصوصی کاملاً بر نوع خوشه ای برتری داشته و اضافه شدن آن به فهرست تسلیحات کشورمان، انعطاف پذیری یگانهای موشکی نیروهای مسلح را در ضربه زدن به اهداف متنوع افزایش می دهد. البته اطلاعات بیشتری درباره وزن سر جنگی، سیستم هدایت و یا سرعت این موشک منتشر نشده است.
 
با طراحی و ساخت این موشک مشخص شده است که جمهوری اسلامی ایران با استفاده از طرح خانواده فاتح ۱۱۰ به یک مدل مشخص و موفق برای توسعه موشک های بالستیک تاکتیکی دست یافته که اکنون از کلاس کوتاه برد به میان برد (بر اساس تقسیم بندی برد موشک های ایرانی) جهش یافته است.
 
با این اوصاف، می توان تصور کرد که افتتاح خط تولید موشک های ذوالفقار در روزهای آینده، نوید این را خواهد داد که خانواده پر افتخار فاتح، اکنون به نقشه راهی مطمئن برای توسعه برنامه موشکی کشورمان تبدیل شده و یادگاری ارزشمند شهید طهرانی مقدم، نمادی مهم برای اقتدار دفاعی کشورمان محسوب می شود که در عرض چند سال، از برد ۲۰۰ به ۷۵۰ کیلومتر رسیده است.

منبع

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.