×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تانک مهندسی یا سنگرساز Kodyak محصول مشترک آلمان و سوئیس

 

kodiak 2 - تانک مهندسی کدیاک Kodyak محصول مشترک آلمان و سوئیس

 

خودرو مهندسی رزمی به خودروهایی گفته می‌شود که برای فعالیت‌های عمرانی یا حمل‌ونقل مهندسین رزمی به میدان نبرد استفاده می‌شوند. برخی از این خودروها مدل‌های اصلاح‌شدهٔ خودروهای غیرنظامی هستند و گروهی دیگر خودروهایی هستند که از ابتدا به عنوان خودرو مهندسی رزمی ساخته شده‌اند.

یگان‌های مهندسی رزمی از انواع مختلف خودروهای سنگین مثل بولدوزر، جرثقیل، گریدر، لودر، بیل مکانیکی، و انواع کامیون استفاده می‌کنند. خودروهای زره‌پوش جنگی که به‌طور خاص برای استفاده یگان‌های مهندسی رزمی ساخته می‌شوند هم شامل زره‌پوش مهندسی رزمی (خودروهای چندمنظوره‌ای که معمولاً بر روی شاسی تانک‌ها ساخته می‌شوند)، زره‌پوش‌های بازیابی و تعمیر، زره‌پوش‌های پل‌گذار، بولدوزرهای زره‌پوش و زره‌پوش‌های مین‌روب می‌شود.

تانک مهندسی کدیاک از سال 2002 توسط شرکت Rheinmetall از آلمان و شرکت RUAG از سوئیس به عنوان یک سرمایه گذاری خصوصی برای رفع نیازهای عملیاتی ارتش سوئیس توسعه داده شد.

نمونه اولیه تانک مهندسی 3 Kodyak در سال 2003 به نمایش گذاشته شد و در سال 2007 ارتش سوئیس یک قرارداد را برای خرید 12 تانک مهندسی کدیاک امضا کرد که در سال 2009 به ارتش سوئیس تحویل داده شد. در حال حاضر سایر دارندگان تانک مهندسی کدیاک هلند (10 عدد) و سوئد (6 عدد) هستند.

وظایف اصلی تانک مهندسی کدیاک ایجاد و برچیدن موانع در میدان جنگ و پاکسازی مسیرها ،و ایجاد خطوط امن برای تردد سایر وسایل نقلیه است. وجود این تانک اجازه می دهد واحدهای حمله به سرعت از طریق مسیر ساخته شده توسط کدیاک حرکت کنند، قبل از اینکه نیروهای دشمن عکس العمل نشان دهند.

 

kodiak 3 - تانک مهندسی کدیاک Kodyak محصول مشترک آلمان و سوئیس

 

تانک مهندسی کدیاک بر پایه یک شاسی تانک Leopard 2 MB ساخته شده است. این وسیله نقلیه مهندسی نظامی دارای یک بازوی بیل مکانیکی، یک تیغه در جلو است. از تیغه جلو برای باز کردن خطوط یا پاکسازی میدان مین و ساخت خاکریز و سنگر و غیره استفاده می شود.

از تیغه جلو نیز برای تثبیت تانک مهندسی در حین عملیات با بازوی بیل استفاده می شود.

از بیل مکانیکی هیدرولیکی میتوان برای حفر کانال و جابجایی وسایل استفاده کرد حتی با نصب گیره مخصوص به عنوان جرثقیل یا ابزار برش بتن یا با نصب گیره مته جهت سوراخ کردن زمین نیز استفاده کرد.

این وسیله نقلیه مهندسی مجهز به دو قرقره بکسل که طول هر یک 200 متر است. با کمک بلوک های قرقره حداکثر نیروی کشش تا 62 تن است. از این قرقره ها برای بیرون کشیدن خود یا برای بازیابی وسایل نقلیه آسیب دیده، گیر کرده، غرق شده و خراب شده استفاده می شود و یا برای عملیات بوکسل استفاده می شود.

تانک مهندسی کدیاک دارای سطح حفاظت لازم برای کار در کنار واحدهای خط مقدم است و تیغه جلو مقاومت بالایی در برابر برخورد پرتابه ها و حرکات سنگین توپ و سلاح توپخانه ای دارد.

تانک مهندسی کدیاک همان سطح حفاظت در برابر مین های زمینی را به عنوان تانک نبرد اصلی لئوپارد 2 دارد تانک مهندسی کدیاک با سیستم حفاظتی NBC و اتوماتیک آتش سوزی نصب تجهیز شده است. Kodiak مجهز به ایستگاه سلاح کنترل از راه دور است که مسلح به سلاح های سنگین 12.7 میلی متری برای دفاع از خود است.

 

kodiak 21 - تانک مهندسی کدیاک Kodyak محصول مشترک آلمان و سوئیس

 

به علاوه، ممکن است یک پرتابگر نارنجک اتوماتیک 40 میلیمتری، بسته به نیاز مشتری، نصب شود. این وسیله نقلیه مهندسی دارای خدمه متشکل از سه نفر، از جمله فرمانده، راننده و اپراتور است. نصب دوربینی چند منظوره اجازه می دهد بدون خروج از وسیله نقلیه خدمه از زوایای مختلف بیرون را تحت نظر داشته باشند.

Kodiak توسط موتور دیزل توربوشارژ MTU قدرت گرفته که که  500 اسب بخار قدرت دارد که همانند تانک نبرد اصلی پلنگ 2 است.

 

سال 2009 وارد خدمت شد.
خدمه 3 نفر
ابعاد و وزن
وزن ~ 55 تن
طول 10.2 متر
عرض 3.54 متر
ارتفاع 2.3 متر
تفنگ 1 × 12.7 میلیمتری
موتور MTU MB-837 Ka501 دیزل
قدرت موتور  500 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده ~ 70 کیلومتر / ساعت
محدوده ~ 550 کیلومتر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.