×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش میلیتاری نیوز، روز پنجشنبه (۱۹ اسفندماه) سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه طی سخنانی در جمع خانواده شهدا که در امامزاده صالح تهران ایراد شد، از تست جدید موشکی سپاه در حوزه دریایی خبر داد و گفت: طی روزهای اخیر موشک هرمز ۲ علیه یک هدف دریایی در فاصله ۲۵۰ کیلومتری تست شده و این موشک با موفقیت به هدف اصابت کرده است.

موشک هرمز در واقع آخرین نسل اعلام شده موشک‌های بالستیک دریایی ایران (بعد از موشک خلیج فارس) در کلاس «فاتح» است.

موشک مایل پرتاب «فاتح»، دقیق‌ترین موشک ایرانی است که در چند نسل تولید شده و برد آن از ۳۰۰ کیلومتر در نسل اول به ۷۰۰ کیلومتر در نسل‌های جدید (با نام ذوالفقار) رسیده است.

1879845 - آخرین موشک بالستیک دریایی سپاه چه مختصاتی دارد+ عکس

موشک فاتح ۱۱۰

نسل اول فاتح را می‌توان اولین گام مهم ایران در طراحی و ساخت موشک‌های بالستیک سوخت جامد نیز دانست.

فاتح دارای محموله انفجاری شدید به جرم ۵۰۰ کیلوگرم است که سرعت آن به ۱٫۵ کیلومتر بر ثانیه می‌رسد و پس از شلیک از سامانه‎های پیشرفته هدایت و ناوبری، تا پایان مسیر نیز هدایت می‌شود.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، خطای موشک فاتح کمتر از ۱۰ متر بوده که این ویژگی در مورد نمونه‌های دریایی آن -خلیج فارس و هرمز- از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است زیرا مأموریت آن انهدام اهداف متحرک و کوچک دریایی است.

این میزان خطای اندک موشک‎های کلاس «فاتح» یا دیگر موشک‌های بالستیک، به معنای دادن قدرت انتخاب به فرماندهان برای انهدام یک هواپیما یا آشیانه خاص، باند پرواز فرودگاه یا ساختمانی خاص در محدوده برد صدها کیلومتری این سلاح‎ها است که به معنی از بین رفتن یک هدف ارزشمند دشمن با اصابت هر فروند موشک ایرانی از این نوع خواهد بود.

از سوی دیگر، موشک‎های خلیج فارس و فاتح از چند نوع پرتابگر استفاده می‎کنند؛ پرتابگرهای تک فروندی دارای اتاقک مجهز به تجهیزات محاسبه پارامترهای پروازی و هدف‌گیری مستقر بر کامیون، پرتابگر ۲ فروندی «ذوالفقار» مستقر بر خودروی جدید و نیز یک پرتابگر ۳ فروندی نیمه متحرک کششی، انواع اصلی این پرتابگرها را تشکیل می‎دهند.

این پرتابگرها که اغلب آنها نیز متحرک هستند، قابلیت عملیاتی بسیار بالایی به این موشک‎ها برای پراکنده شدن در مناطق مختلف و اجرای آتش بسیار دقیق علیه دشمن ایجاد می‎کنند که عملاً کار یافتن پرتابگرها قبل از شلیک را برای او بسیار دشوار می‎کند.

در سال‌های اخیر انواع نسل‌های جدید موشک فاتح (تا نسل چهارم) رونمایی و عملیاتی شده و موشک ذوالفقار نیز که به عنوان آخرین موشک از این نسل تاکنون معرفی شده بردی در حدود ۷۰۰ کیلومتر دارد.

* خلیج فارس؛ اولین بالستیک دریایی ایران

موشک دریایی خلیج فارس که در واقع نسل دیگری از موشک فاتح است را بسیاری از کارشناسان، مهمترین شاهکار سردار شهید حسن طهرانی مقدم (پدر موشکی ایران) می‌دانند.

خبر این موشک سوخت جامد اولین بار در بهمن ماه سال ۱۳۸۹ اعلام و گفته شد که می‌تواند با برد ۳۰۰ کیلومتر اهداف دریایی کوچک را با دقت بالا مورد اصابت قرار دهد.

1879847 - آخرین موشک بالستیک دریایی سپاه چه مختصاتی دارد+ عکس

موشک خلیج فارس

موشک «خلیج فارس» به صورت هدایت ترکیبی عمل می‌کند به طوری که جستجوگر آن در فاز نهایی بر روی هدف قفل کرده و در این حالت هرگونه شناور دشمن هیچ راه گریزی از اصابت این موشک که کلاهکی با حدود ۴۵۰ کیلوگرم مواد منفجره دارد، نخواهد داشت.موشک خلیج فارس در نوک کلاهک خود از یک سامانه الکترواپتیک پیشرفته برای کشف اهداف در هنگام بازگشت به جو بهره می‌برد که این امکان را به موشک می‌دهد تا در زمان حمله، مستقل بوده و خود اقدام به کشف هدف کرده و خود را به سمت هدف هدایت کند.

مشخصات موشک‌های بالستیک فاتح و خلیج فارس

نام

برد

طول

وزن مسلح

وزن سرجنگی

نوع سوخت

قطر

ماموریت

فاتح

۳۰۰ کیلومتر

۸٫۹ متر

۳۶۷۰ کیلوگرم

۵۰۰ کیلوگرم

جامد

۶۸ سانتیمتر

زمین به زمین

خلیج فارس

۳۰۰ کیلومتر

۸٫۹ متر

۳۷۳۰ کیلوگرم

۴۵۰ کیلوگرم

جامد

۶۸ سانتیمتر

زمین به دریا

نمایش استقرار این موشک بر روی لانچرهای متحرک و ۳تایی، گویای این مطلب است که می‌توان در آنِ واحد، موشک‌های بیشتری را از یک نقطه به سمت اهداف دریایی شلیک کرد و متحرک بودن آن نیز احتمال مورد اصابت قرار گرفتن سامانه را بسیار پایین می‌آورد.

 «هرمز»؛ آخرین فرزند از نسل «فاتح»

یکی دیگر از موشک‌های دریایی کلاس فاتح که سردار حاجی زاده خبر تست جدید آن را روز پنجشنبه اعلام کرد، موشک هرمز۲ است.

این موشک به همراه موشک هرمز۱ (نمونه ضد رادار) اولین بار در اردیبهشت سال ۱۳۹۳ و در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه به نمایش درآمد.

به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، بُرد موشک هرمز در حدود ۳۰۰ کیلومتر بوده و سرعت موشک هرمز ۲ نیز بین ۴ الی ۵ برابر سرعت صوت است.

1879849 - آخرین موشک بالستیک دریایی سپاه چه مختصاتی دارد+ عکس

موشک هرمز

موشک هرمز۱ (ضد رادار) بر خلاف موشکی مثل خلیج فارس که از هدایت اپتیکی بهره می‌برد و یا موشک فاتح ۱۱۰ که از یک سامانه دقیق هدایتی استفاده می‌کند، از جستجوگرهای امواج راداری بهره برده و به منبع انتشار آنها حمله می‌کند.

وزن سرجنگی این موشک به طور رسمی اعلام نشده است اما با توجه به شباهت آن به خانواده موشک‌های فاتح ۱۱۰ و همچنین موشک خلیج فارس، می‌توان وزن سرجنگی این موشک را بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم تخمین زد.

1879848 - آخرین موشک بالستیک دریایی سپاه چه مختصاتی دارد+ عکس

موشک هرمز

در تصاویر منتشر شده از رزمایش این موشک، مشخص شد که هرمز ۱ توانسته است کانتینری به طول تنها ۶ متر را که راداری بر روی آن نصب شده بود، منهدم کند که دقت و عملکرد فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

سردار حاجی‌زاده در این‌باره می‌گوید: «هرمز۱ می‌تواند رادارهای روی ناو هواپیمابر یا یک سایت پاتریوت در خشکی و یا یک سایت راداری جستجوگر را منهدم کند.»
نکته دیگر در مورد سامانه موشکی «هرمز» بحث تحرک بالای این سامانه است که بر روی یک پرتابگر با تحرک بالا قرار دارد.

ازجمله نکات مهم در تست اخیر این موشک، محل انجام این ماموریت است.

سپاه پاسداران از اواخر دهه ۸۰، بنا بر تدبیر فرماندهی معظم کل قوا ماموریت حراست از خلیج فارس را بر عهده دارد و حضور در آبهای آزاد و بین‌المللی و نیز دریای عمان نیز بر عهده نیروی دریایی ارتش است اما هر دو این نیروها مجاز هستند تا با استفاده از برخی نقاط، پایگاه‌هایی نیز در مناطق تحت امر دیگری داشته باشند تا رد صورت نیاز به عنوان نیروی مکمل وارد عمل شوند.

تست اخیر موشک هرمز در سواحل مکران به سمت یک هدف بسیار کوچک در دریای عمان (محل ماموریت نیروی دریایی ارتش) شلیک شده است که خود نکته مهمی به نظر می‌رسد.

هم سپاه پاسداران و هم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده‌اند که همه شناورهای بیگانه -چه متخاصم و چه غیر متخاصم، چه نظامی  چه غیرنظامی- را تا کیلومترها دورتر از آبهای ایران رصد کرده و در صورت لزوم مقابله، این توان وجود دارد تا این امر در فواصل دورتر و حتی قبل از ورود به آبهای کشورمان صورت پذیرد.

همه شناورهای بیگانه و فرامنطقه‌ای برای ورود به خلیج فارس مجبور به گذشتن از دریای عمان و تنگه هرمز هستند و می‌بایست برای این ورود به نیروهای نظامی کشورمان پاسخگو بوده و مشخصات خود را به صورت کامل اعلام کنند.

بنابراین استقرار سامانه‌های موشکی بالستیک دریایی سپاه در سواحل مکران می‌تواند امر مهمی تلقی شود.

این سواحل به عنوان یکی از مهمترین مناطق کشور شناخته شده که در سال‌های اخیر اقدامات متعددی برای آبادانی و استفاده بهینه از آن در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: فارس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.