×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

در این پست قصد داریم آخرین وضعیت جنگنده های جدیدی که ایران در دست طراحی,تکمیل و ساخت قرار دارد را بررسی کنیم

 

رونمایی از جنگنده‌ جدید نسل چهار صاعقه ۳ در آینده نزدیک

خبرهایی از شروع پروژه ساخت جنگنده صاعقه ۳ منتشر شد که تا کنون مدل های مختلف جنگنده صاعقه تولید و رونمایی شده هر سری با پیشرفت و رفع معایب,تجهیزات جدیدتر در حوزه الکترواویونیک و جنگ الکترونیک همچنین به رادار و تسلیحات پیشرفته ای مجهز شده و تست‌های آن هم مطلوب بوده است و می‌توانیم بگوییم در آینده‌ای نزدیک جنگنده ای قدرتمند با پلت‌فرم صاعقه اما از نظر الکترواویونیک نسل ۴ یا ۴٫۵ خواهیم داشت.

saaghe3 - آخرین وضعیت جنگنده های جدید ایران که در حال ساخت هستند

احتمالا در آینده ای نزدیک میتوانیم دارای یک جنگنده بمب افکن کاملاً متفاوت از نظر تمام تجهیزات الکترونیکی و رادار و الکترواویونیکی و تسلیحاتی با فناوری روز باشیم.

هواپیمای جنگنده شفق ۳ (برهان)

هواپیمای آموزشی شفق در واقع برای آموزش تعلیم خلبانان طراحی و ساخته شد ولی پس از مدتی تصمیم‌ها بر این شد که نوع جنگنده آن نیز طراحی و تولید شود. جنگنده شفق در ۳ مدل آموزشی دو نفره، جنگنده دو نفره و جنگنده یک نفره طراحی شده است. پروژه شفق توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری و به همت مجتمع دانشگاهی هوایی(Aviation University Complex) که زیر شاخه های دانشگاه صنعتی مالک اشتر می باشد، طراحی شد. آزمایشات و تحقیقات روی این پروژه جنگنده شفق با همکاری ۲ گروه کارشناسان و طراحان از ایران و روسیه به صورت کاملا سری در یک پایگاه دور افتاده در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت.

shafagh3 - آخرین وضعیت جنگنده های جدید ایران که در حال ساخت هستند

اولین مدل جنگنده شفق در سال ۲۰۰۲ و در نمایشگاه صنایع هوایی ایران رونمایی شد اما دیگر خبر مهمی از مراخل ساخت و طراحی این جنگنده منتشر نشد اما شواهد نشان میدهد جنگنده شفق جدید با قابلیت یک جنگنده مدرن ظرف یک تا دو سال آینده رونمایی و به طور رسمی به ناوگان نیزوی هوایی ایران ملحق خواهد شد.

جنگنده جدید قاهر ۳۱۳

جنگنده قاهر هم مثل پروژه شفق با ابهامات جدی رو به رو است و اکثر کارشناسان نظامی جنگنده قاهر را بیشتر شبیه یک ماکت تصور می کنند و اعتباری برای این پروژه قائل نیستند. اما به تازگی وزیر دفاع در مورد جنگنده قاهر ۳۱۳ اعلام کرد نمونه های کوچک جنگنده قاهر پرواز کردند و تست های مربوطه انجام گرفته و نمونه یک یکم یا اصلی آن نیز نهایی شده و در حال نصب موتور بر روی قاهر ۳۱۳ هستیم.

ghaher.f313 - آخرین وضعیت جنگنده های جدید ایران که در حال ساخت هستند

احتمالا جنگنده قاهر ۳۱۳ امسال تاکسی می‌کند و آماده پرواز می شود. تولید انبوه جنگنده قاهر ۳۱۳ بستگی به سفارش دارد. این هواپیما قرار بود با اتمام پروژه موتور جت ملی وارد مرحله تست نمونه یک یکم یا اصلی بشه. البته چون هفته گذشته خبر تکمیل پروژه موتور جت ملی داشتیم احتمالا به زودی شاهد پرواز جنگنده قاهر ۳۱۳ در مقیاس اصلی خواهیم بود. این جنگنده احتمالا در سال ۲۰۱۸ عملیاتی بشه و به تمام شایعه ها در این مورد پایان دهد.

جنگنده کوثر

جنگنده کوثر هم یکی دیگر از جنگنده های ساخت ایزان است اما هنوز هیچ عکس یا خبری از این جنگنده منتشر نشده است

  1. حسین

    من فک میکنم ایران فقد روی ساخت نمونه اصلاح شده کوثر ۸۸ داره کار میکنه در بحث ساخت!
    در بحث خرید هم که خبر سوخو۳۰ و یاک۱۴۰ رو همه شنیدیم.
    خبر دیگری هم نیست،فقط احتمالا روی نمونه بدون سرنشین قاهر هم کار ادامه داره که باز هم احتمالا بمب افکن بدون سرنشین هست در ابعاد قاهر!
    البته این مقاله هم قابل احترامه و من رد یا تایید نمیکنم اما با توجه به بودجه و مقدار پرداختی از بودجه،احتمالاتی که گفتم واقعی تر بنظر میرسد.

    • حسین

      یاک ۱۳۰ منظورم بود

    • علی

      عزیزم سرکاری .این خبرا هم نیست.ما خواهش میکنیم که هر از چند سالی با هزینه های هنگفت به ما چند مورد دستاورد ساختگی بدهند وهر وقت قبول کنند ما دستاوردی برای نمایش داریم.زنده باد ایرانی واقعی و واقع گرا

  2. علی

    به نظر من این نقل قولها فقط برای سرگرم کردن ما ایرانی ها است.ایران در بحث تامین قطعات مشکل دارد.موتور ملی هم تنها به صورت محدود از روسیه خریداری شده.که به نمایش دربیاد.در بحث اورهال هم ما بسیار وابسته به روسیه و چین هستیم.برای خرید هم امکان گشایشی نیست.تا پنج سال اینده مجبورند با پول مردم هزینه هنگفت سرپا نگه داشتن چند فروند هواپیمای باقی مانده را هم بدهند.این پروپاگندایی بزرگ است.برجام هم در زمانی انجام گرفت که بالاجبار باید توافق میکردیم با ارزوی گشایشی که دیدید و خواهید دید ما هیچ وقت به پیشرفت نخواهیم کرد.

    • رهگذر

      شما مهندس هوا فضا هستی از این چیزا میدونی یا وزیر دفاع!! “؟؟

    • مهدی

      شما دوغتو بنوش لازم نیس درباره پیشرفت های ما نظر بدی

  3. شهرام

    به نظرم مطلبی تخیلی بود.

  4. کاوه

    معمولا پذیرش پیشرفتها مراحلی دارد. ابتدا کلا منکر می شوند و موضوع را تبلیغاتی و به قول دوستان پروپاگاندا می خوانند. در مرحله بعد و وقتی شواهد بیشتری ارایه می شود آن را به روسیه و چین منتسب می کنند حتا اگر آنها قسم بخورند دخالتی در ساخت آن سامانه نداشته اند! در مرحله آخر با کلی هجوم و عصبانیت از این که پول مردم چرا خرج ساخت وسایل دفاعی شده آن را بی اثر و در مقابل تجهیزات آمریکا ناچیز معرفی می کنند. در حوضه هواگرد ها چون با فناوری بالایی سر و کار داریم پیشرفتها تدریجی و گام به گام است. اولین موفقیت نگهداری و بازسازی تجهیزات موجود بوده که با بهترین استاندارد انجام شده و ما هنوز تجهیزات ۴۰ سال قبل را بعد از ۸ سال جنگ آماده نبرد نگه داشته ایم. گام بعدی ساخت کپی بهینه از یک نمونه ساده خرجی مثل اف ۵ بود که بعد از ساخت آذرخش به ساخت صاعقه منجر شد. حالا هم تحقیق و توسعه برای ساخت شکاری قاهر ادامه دارد و چنانکه اعلام شده به زودی این پرنده روی باند می خزد و سر انجام طی سال آتی به پرواز در می آید. مسلما تجهیز و مسلح سازی آن هم زمان خواهد برد و احتمالا تا پایان سال ۹۷ این هواپیما به نیروی هوایی تحویل داده خواهد شد.

    • مهدی حسن

      آفرین کاوه،
      این درسته. منم با شما هم نظرم. تا الان که آخر فروردین ۹۶ هست حدود ۱۰۰ فروند صاعقه عملیاتی به نیروی هوایی ملحق شده‌اند و نمونه اندازه اصلی قاهر هم تاکسی کرده و مراحل تست و تکمیل آن حدود سه سال دیگر زمان می‌برد.
      پس می‌بینیم که واقعیت اینها هستند و کسانی که این تلاش‌های مجاهدانه را خیالات می‌نامند از واقعیت‌های بیرونی آگاه نیستند یا نمی‌خواهند آنها را باور کنند. اما مهم نیست. مهم اینست که در حالی که خیلی‌ها دست روی دست گذاشته‌اند و ناامیدی خود را به دیگران هم القا می‌کنند، خیلی‌های دیگر با انگیزه بالا و ایمان مشغول کار روی طرح‌های حیاتی برای کشور هستند.

      برایشان دعا می‌کنم و آرزوی دستاوردهای باور نکردنی.

    • ناشناس

      فقط اونجا که گفتی: روی باند میخزد??

      بخزد… ??

  5. رضا

    ما که نفهمیدیم این صاعقه سک و دو چی هستن بدرد میخورن یا نمیخورن حالا رفتن سراغ صاعقه۳؟ این چجوریه؟ چرا یه چیز درست حسابی تولید نمیکنن؟!! خب بجای اینکه چیزای الکی تولید کنن که در حد اف۵ هم نباشه بیان یچیزی تولید کنن که واقعا پیشرفته باشه تو عمل!

  6. پویا

    اف ۲۲ روهم میگفتن شایعس .به این چیزا نیست تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیز ها .حالا ببینین کی گفتم تو جنگنده هم جزو کشورای اول جهان میشیم

    • M.L

      ان شاء الله ما نیز امیدواریم

  7. احمد

    سلام به نظر من دروغ نیست و خوب پیشرفت کردیم ولی هنوز خیلی عقبیم

  8. احمد رضا

    مشکل همینه که یه عده فکر می کنند هرچی خودشون میگن درسته
    یه جوری از طراحی قاهر ایراد می گیرن که انگار بچه دو ساله طراحیش و اون کارشناس ها و دانشمند ها همه اشتباه می کنند به جز یه عده که فکر می کنند به غیر از غرب بقیه کشور ها یه مشت بی استعداد بی سوادن

  9. محمد

    قبلا هم که ایران پهباد ساخت گفتن این پهباد اسباب بازی هست و بلند نمیشه اما حالا که ایران بزرگترین ارتش پهبادی دنیا رو داره
    رفتن سراغ یه چیزی دیگه
    هم وطن های عزیز اینجور افراد کمبود توجه دارن میخوان اینجوری جلب توجه کنن

  10. مهدی

    همه چیز واقیه به کوری چشم دشمنان این خاک

  11. رضا

    ا سلام
    با خوندن برخی نظرات متاسف شدم. درجایی که خیلی از غربی ها توهمات خودشون رو درغالب فیلم و انیمیشن واقعی جلوه میدن و بهش افتخار میکنن برخی هم وطنان پیشرفتهای واقعی ایران عزیز را غیرواقعی خوانده و دستمایه تمسخر قرار میدهند!!! اینکه در جبهه دشمن وطنتون قرار بگیرید حس خوبی به شما میدهد؟! حداقل یه مثقال حس ناسیونالیستی داشته باشید بد نیست. حالا خوبه پیشرفت تو حوزه های مختلف رو میبینید: هسته ای ، سلاح های سبک ، سلاح های ضد زره ، موشک های مختلف ، ساخت اژدر ، زیر دریایی که غیر از ما هیچ کشور منطقه نداره ، ساخت ناوشکن ، ساخت انواع رادار و سامانه های پدافند ضد هوایی ، پهپاد و… بازهم نمونه های دیگری لازم هست عنوان بشه؟ برای کشوری که توی ۳۹ سال با این همه تحریم و جنگ اینقدر پیشرفت کرده ساخت جنگنده اینقدر دور از انتظاره؟! که به خودتون اجازه تمسخر دانشمندان خودتون رو میدید؟! باعث تاسفه .

  12. میلاد

    ایران از لحاظ توان موشکی خدا را شکر به رتبه قابل چشمگیری دست یافته با امید وزی که هیچ ابرقدرتی نتواند جمهوری اسلامی ایران را تهدید به حمله نظامی کند
    و آرزوی موفقیت برای صنایع دفاعی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

    • farzad

      با سلام خدمت دوستان عزیز وهم وطن .دوستان آمریکا وروسیه وکشورهای که ساخت جنگنده را دارن طی چند سال به اینجا نرسیدن بلکه آرام آرام پیش رفتن تا به اینجا رسیدن البته با کمک دیگران ولی ایران تازه شروع کرده وجا داره تا این جا هم به تمام دست اندر کاران خسته نباشی بگیم . به امید روزی نه چندان دور به ساخت جنگنده های مدرن وبروز باشیم .زنده باد ایران وایرانی

  13. ا

    سرکاریه گول نخورید،ماکته همش .پرایدوباکمک خارج میسازن،جنگنده!!!!!!

  14. مسعود

    به نظر من که به خیال میخوره و چون هیچ علمی تو این زمینه نداشتیم دست نیافتنی ….ولی اینم بگم که ما نه موشک داشتیم نه تدان هسته ای …..وقتی خواستیم تلاش کردیم حتی با کمک کشور های دیگه تونستیم موشک بسازیم و خود کفا بشیم تونستیم چرخه سخت هسته ای رو بسازیم و حتی علم اینو پیدا کنیم تا بتونیم غنی سازی رو تا اخرین حدش ببریم بالا ….پس تو ساخت هواپیگا هم حتما میتونیم و میخواییم که پیشرفت کنیم حتی اگر به صرفه نباشه الان اینقدر خراب میکنیم یا شکست میخوریم تا موفق بشیم هیچ کس از اول چیزی نداشته و ما بخاطر همین نتونستم ها عقب افتادیم …..در کل نظر من اینه که تا سالهای بعد این ساخت هواپیما رو هم تحریم میکنن ولی ما اونوقت میتونیم هواپیما بسازیم خیلی خوبشم بسازیم به امید روزی که تو اینم پیشرفته باشیم

  15. ایوب

    اگه تولید انبوه بشن خیلی عالی میشه
    زنده باد ایران

  16. سامان

    یه مشت بچه زبر15سال درموردتسلیحات امریکانظرمیدن امریکاییها ک اونوساختن شعورنداشتن واینی ک تو میگی درسته تاوقتی میخایم کارشناس همه جی باشیم و روسیه نقش بابای ایران باشه دورپیشرفت رو خط بکشید راستی درس و مشغتونو بنویسین بهتراز نظر کارشناسی دادنه

  17. سید محمد مهدی طباطبایی

    با سلام خدمت دوستان قبل از هر چیز می خواستم بگم دوستان قبل از نوشتن دیدگاه سن و سال خودشونو بنویسن که آقا سامان ناراحت نشه !!!م 18 ساله ام . من با نظر کاوه موافق هستم اون دوستی هم که گفت پراید بلد نیستیم بسازیم پس چه طوری تانکی مثل کرار رو ساختیم وقتی پهپهاد های عملیاتی بسازیم چطوری نمیتونیم هواپیما بسازیم ؟ من مطمئن ام طی چند سال آینده یک هواپیمای نسل پنجم میسازیم با آرزوی موفقیت برا همه

  18. مرتضی نوابی

    سلام شک نکنید که همشون واقعی هستن.مثل موشک حوت سجیل موشک خلیل فارس که 18متر طول داره.آره دوستای عزیز واقعین.ماباید پول صرف اینجور چیزا کنیم تا ی کشوری مثل عراق جرات نکنه 8سال با ما بجنگه

  19. ناشناس

    چجوری میخوان با امریکا که که انواع مختلف جنگنده داره جنگ کنیم؟؟؟

    • دزایی

      ایران نیازی به جنگ با آمریکا وغیره نداره عزیز دلم ، این آمریکا هستش که هر چی خودش وسبک وسنگین میکنه (محک میزنه ) میبینه که نمیتونه بدون دیدن آسیب جدی به ایران حمله کنه ، بدون تردید آمریکا با حمله به ایران به خاطر آسیب هایی که میبینه تابوی ابرقدرتی خودش رو از دست میده ، وکشورهای منطقه ای که بهش کمک میکنن به نابودی کشیده میشن .البته ایران هم ممکن آسیب جدی ببینه . از بحث خارج نشیم تو سال های گذشته سرمایه گذاری زیادی تو نیروی هوایی نکردیم ولی این چند ساله بد نبود . اگه بخواهیم که پیشرفت خیلی خوب مثل موشک داشته باشیم باید سرمایه گذاری خوبی انجام بدیم.

  20. رضا

    کشوری که از تانک ذالفقار که کپی بود به تانک کرار رسید وتوانست بهترین وسری ترین پهپاد امریکایی رو هک کند rq170 وویاحتی قایق های انگلیسی را هک کردند تاملوانان انهارا دستگیر کند ویاساختن اخرین نسل سانتریفیوژ ها ویاهمین الان بزرگترین وپیشرفته ترین پهپادها را در جنگ سوریه بکار میبردوازنظر موشک هم که لازم به تعریف نیست هواپیما جنگنده ساختن کاری ندارداگرهم ماشین حسابی تولید نمیکنیم چون تحریم نیستیم اگه تحریم بودیم الان وضعمان بهتر بود طراحان بی ام و وبنز ایرانی هستند ویا رضوانی و…

  21. مجید

    فرض کنید امروز آمریکا به ما حمله کردش که عملا جنگ رو با دلار شروع کرده…ما باید با همین هایی که داریم دفاع کنیم..پس باید تلاش کنیم و بسازیم و جلو بریم…وقتی چاره ای نیستش چرا نباید F5 رو کپی کنیم؟ من موندم که این جو ناامیدی چه فایده ای داره؟ مگه با تحقیر خودمون چی بدست میاریم؟ همه پیشرفت ها با تلاش و اراده بدست میادش…مسلما ما در سطح آمریکا نیستیم ولی اونقدر هم قدرت داریم که مستقل باشیم و الان تنها کشوری که پادگان آمریکایی نداره ما هستیم..حداقل با همون آذرخش و موشک ها میشه 1 ماه جنگید…

  22. پارسی

    سلام.فقط میتونیم به تاریخ قبل انقلاب و بعد انقلاب سفری داشته باشیم. خداییش ما از هیچ شروع کردیم.تا بع اینجا که میبینید رسیدیم.نه پزشک ایرانی عمومی داشتیم که از پاکستان و افغانشتان و هند تو ایران ویراژ میدادند.نه مهندس و نه سلاحی که خودمون تولید کنیم. گلوله ژ3رو از المان میخریدیم.گلوله آرپی جی رو با یک بشکه نفت عوض میکردیم. ایران ما رو با اینهمه فرهنگ غنی مردمی وحشی و عقب مونده و حق توحش میگرفتند.؟! رهبری امام و امام خامنه ای با پافشاری روی خواسته های انقلاب کشورمون رو به اینجا رسوندند با حمایت همبن مردم.که روسهای ابر قدرت رو وادار کرده که بگه شریک راهبردی؟.امریکا از خرید یک سوخو 30 ایران وحشت داره.الان کشور مون بدست فداییان میهنی اسلامی یا تولید میکنه یا فوری سلاح پیشرفته ای رو گیر میاره .مهندسی معکوسش رو میسازه.باید پرسید ؟چرا دیگه امریکا تهدید به حمله نمیکنه؟ چون سلاحهای استراتژیک مون رو خبر داره.از موشکهایی که نشون ندادیم و موشکهایی که رو نکردیم.سلاحهای سری ایران اونقدر زیادند که اروپا نمیگه ما حاضر هستیم از برجام خارج شیم.میگن از برجام خارج شیم کل اروپا در خطره و ما بخاطر قدرت بزرگی مثل ایران حاضر نیستیم خارج بشیم.ای رو چندین بار گفتند.حالا شما پروژه هسته ایمون رو بگذارید روی کفه ترازویی که الان همه داشته هامون رو توش گذاشتیم.ببینید ما از هیچ شروع کردیم. 10سال اول با جنگ پیشرفتمون رو عقب انداختند.و بعد 7سال داعش و الان هم تحریم های سخت.اگه اینها نبودند ایرانیها کجا بودند؟!!پس جوون به ایرانی بودنت افتخار کن.قطعا خبری که میدن الکی پلکی نیست./-

  23. دوستدار

    در اردیبهشت 99 هیچ خبری نشده. نه خرید از روسیه و چین و نه خبری از قاهر 313. نهاجا و وداجا هم در سکوت خبری هسنند. انشاالله خیره .

  24. بهنام ر

    تهرانی مقدم هواپیماسازی ایران کیه؟

  25. حسین ازارومیه

    سلام خبری ازجنگنده های کشورمان منتشرکنیدوخبرخریدجنگنده انشاالله کی رونمای میشود من شنیدم کشورماجنگنده خریدکرده ولی نمیدونم اسم جنگنده چیه ولی میدونم صدرصدخریدکرده فکرکنم یاسوخو35یاسوخو57ازاین دوکنارنیست خواهشن خبری دراین موردمنتشرکنید

    • aria-moazeni

      سلام به زودی انشالله..

  26. سید محمد رضا

    امریکا دشمن اصلی نیست اسزائیل دشمن اصله تمام بانک های خارج و شرکت ها و … رو یهودی ها در دست دارن اینو استاد رائفی پور هم گفته یک امریکایی هم اینو نوشته .

  27. AMIR AC

    خندم میگیره اینارو میخونم :)))
    ی جایی هم خوندم یکی از دوستان گفته بود ایران برای دفاع داره موشک میسازه XD
    موشک برای دفاع ؟؟؟
    استراتژی نظامی رو زیر سوال بردی دوست عزیز (البته اون دوستمون تو این صفحه نبود پیام زیباش )
    خلاصه ک خودتونو خسته نکنید ، جو علکی هم ندین F-5 رو رنگ کردیم الان داریم ب عنوان تولید ملی استفاده میکنیم اسمشم گزاشتیم کوثر 🙂
    بعدم اینکه تانک ساختن چندان دانش خیلی خفنی نمیخواد محمد مهدی جان
    تانک کرار خودشم ی کپی از روی T-90 روسیه
    در آخر هم بگم رائفی پور زیاد گوش ندین سخنان گوهر بار زیاد میگ :/
    اره بن تن هم باعث خودکشی میشه میدونیم :/
    تا وقتی تو ی کشور توهماتی مثل این باشه
    امید ب پیشرفت خیالی بیش نیس 😐

  28. جنگنده سوخو۵۷

    اکرامریکا بداست چرااف۵رااینقدرنگهداشتیم ۵۰سال هم جنگنده میشه میانمارسوخو۵۷میخردماازمیانمارکمترشدیم واقعامتاسفم متاسفم

  29. علی

    فعلا که ۲۰۲۲ هستیم و هیچ خبری نیست .!

  30. Guilty Crown

    البته که الان جهان با پهباد‌های که ما ده‌ها سال قبل ساختیم درگیره جوری که فرمانده سنتکام ایالات متحده امریکا میگه ما در حال کار روی پروژه‌ای برای مقابله با شاهد 136 هستیم!!! اما چیزای که داریم رونمایی می‌کنیم حداقل برای ده سال پیشه؛ یعنی دشمنانمون باید بدونن که بهتره با ما درگیر نشن مگه نه چیزایی رو رو می‌کنیم که امیدوارم هیچ وقت جهان نبینه. ولی این جنگنده‌های که تو مقاله هستن درحال حاضر بهترین های جهانن؛ اما کومشون تولید انبوه میشه؟ هیچکدوم!!!! چرا؛ چون قبلا تولید انبوه شدن الان جمهوری اسلامی داره جنگنده‌های رو تولید انبوه می‌کنه که جهان با دیدن اون‌ها شکه میشه. یا حق

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.