×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

 

VTOL X Plane Darpa - معرفی هواپیمای عمود پرواز "ایکس پلان" ساخت آمریکا

معرفی هواپیمای عمود پرواز “ایکس پلان” ساخت آمریکا

نسل جدیدی از پرنده‌های به پرواز درآمده ، متعلق به “دارپا” بوده و قابلیت‌های پرواز عمودی را از خود نشان داده اند. سازمان تحقیقات دفاعی ایالات متحده آمریکا “دارپا” طرح جدید از هواپیمای عمود پرواز خود را معرفی کرده است؛ طرح مذکور قابلیت‌های عمود پروازی را داشته و مورد تأیید بوده است.

دارپا (DARPA) به تازگی با کمک  شرکت علوم هواییAurora، هواپیمایبدون خلبانی توسعه داده که به صورت عمودی پرواز نموده و فرود می آید. تولید جدید X-plane با نام کمپانی یاد شده می تواند به سرعت ۷۴۱ کیلومتر در ساعت برسد. همچنین این وسیله تحمل وزن ۴۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلوگرم که چیزی حدود ۴۰ درصد از فضای داخلی هواپیما را پر می نماید را نیز دارد.  این وسیله قادر است ۳ مگاوات (۴ هزار اسب بخار) قدرت الکتریکی تولید نموده و از آن برای حرکت ۲۴ فن موجود در بال ها بهره بگیرد

 vxp 2auroraflightsciencespromno - معرفی هواپیمای عمود پرواز "ایکس پلان" ساخت آمریکا

دارپا شرکت تولید کننده این محصول گزارش داد: رقم یاد شده معادل میانگین خروجی توربین های بادی است. این سازمان همچنین ابراز خوشنودی نموده که این طراحی پیشرفته را می توان در دیگر هواپیماها نیز به کار گرفت.

کمپانی سازنده این هواپیما اعلام داشته این محصول تا سال ۲۰۱۸ میلادی عملیاتی خواهد شد . سازمان مطالعاتی دارپا اعلام کرد: طرح هواپیمای VTOL طرح و کارایی و همچنین بازده پروازی بالایی دارد.

مدیر برنامه دارپا  “اشیش باگای” در این زمینه  اظهار داشت:  این سبک پرواز، روشی بسیار نوین است. شرح آن بسیار چالش برانگیز است؛  اما پتانسیل به حرکت در آوردن سوزن تکنولوژی را به دورترین نقطه دارد و فرصت های بزرگی برای دیگر پرواز های عمودی و محصولات هوانوردی فراهم می کند. حمل بار مفید حداقل ۴۰ درصد از وزن ناخالص خود را داشته باشد. 

سرعت این هواپیما می‌تواند به ۳۰۰ تا ۴۰۰ گره برسد. انتظار می‌رود که خود هواپیما در حدود ۱۰,۰۰۰ پوند ( ۴,۵۳۵ کیلوگرم ) وزن داشته و باری با وزن ۴,۰۰۰ پوند ( ۱,۴۱۸ ) کیلوگرم را جا به جا کند.

مرکز تحقیقاتی “آوروا” در این طرح از نوآوری جدید “۲۴ روتور الکتریکی استفاده کرده که توانایی پرواز با سرعت بالا تیک آف و کندینگ آسان را به این پرنده می‌‌دهد. این پروژه در فاز دوم به ارزش ۹۰ میلیون دلار معادل تقریباً ۳۰۰ میلیارد تومان در قالب آزمایشات پروازی در سال ۲۰۱۸ کلید خورده و تحقیقات بیشتر ادامه دارد. 
این هواپیما همانطور که مدیر طرح گفته کم مصرف، مستقل از  “باند” و عملیاتی است و این پلان مذکور  یک بستر جدید برای  “هواپیماهای عمود پرواز”  نسل‌های آینده خواهد بود.

X plane - معرفی هواپیمای عمود پرواز "ایکس پلان" ساخت آمریکا
هواپیمای “ایکس پلان” سازمان تحقیقات دفاعی ایالات متحده آمریکا  دارای دو موتور “ای ۱۱۰۷ سی”  و همچنین سه ژنراکتور تولید برق شرکت‌ “هانی ول” است و از ۳ مگاوات برق برای پرواز استفاده می‌کند.

“دارپا” در ژانویه سال  ۲۰۱۶ طرح جدید هواپیمای عمود پرواز خود را ارائه کرد که در این طرح نمونه اولیه هواپیما آماده پرواز شده و  تست اولیه را با موفقیت پشت سر گذاشته است.
طرح فعلی شرکت دارای دو بال بزرگ در عقب بوده و دو بال کوچک را در جلو دارد و یک بال فرعی در قسمت فوقانی قرار گرفته و موتور توربو آن ۳ مگاوات برق را برای پرواز و انرژی این بال‌ها تأمین می‌کند.

حضور هواپیماهای عمود پرواز نسل جدید در شرایط فعلی با توجه به اهمیت انرژی حائز اهمیت خواهد بود و تولید برقی با توجه به کاهش انرژی فسیلی در جهان یک مزیت در ساخت هواپیما  است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.