×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

سلام خدمت شما همراهان همیشگی سایت میلیتاری نیوز.

در این مطلب قصد داریم به نام و مشخصات جنگنده های فعال در نیروی هوایی ایران بپردازیم و بررسی کنیم بهترین جنگنده های موجود و فعال در نیروی هوایی ایران. بهترین جنگنده ایران کدام است یا قویترین جنگنده ایران چه نام دارد؟

کدام مدل بهترین جنگنده ایران است و بهترین جنگنده های ایرانی چه نام دارد….

در ادامه مطلب با معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران همراه باشید.

گرومن اف-۱۴ تام‌کت

بی شک در حال حاضر بهترین جنگنده ایران همان اف ۱۴ معروف است که سال هاست با قدرت بالا در عملیات ها و دفاع از حریم هوایی ایران استفاده می شود.

Grumman F-14 Tomcat گرومن اف-۱۴ تامکت هواپیمای جنگنده مافوق صوتی دوموتوره، دو سرنشین و با بال متحرک ساخت شرکت گرومن در آمریکا است که نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۷۰ انجام داد و از سال ۱۹۷۴ برای خدمت در نیروی دریایی آمریکا پذیرفته شد.

این هواپیما از ۱۹۷۴ تا ۲۰۰۶ در نیروی دریایی ایالات متحده به عنوان جنگنده برتری هوایی، هواپیمای رهگیر دفاعی و هواپیمای شناسایی تاکتیکی اصلی این نیرو خدمت کرد.

نیروی دریایی آمریکا 13 سال قبل و در سال 2006 این هواپیما را بازنشسته کرد و بیش از 600 فروند که هنوز قادر به پرواز بودند اما به علت پایان یافتن سرتیفیکیت های پروازی از خدمت خارج کرده و به قبرستان هواپیماها در ایالت آریزونا در نزدیک شهر توسان انتقال داد.

اما پس از مدتی امریکا متوجه ‌شد که قطعات این F14 ها در حال سرقت و فروخته شدن است و از آنجایی که ایران تنها دارنده اف 16 و مصرف کننده این قطعات است، ستاد مشترک ارتش آمریکا در سال 2007 تصمیم گرفت تمام F14 ها را از بین ببرد و تنها 8 فرورند از 600 فروند f14 را نگه دارد…

اف 14 در شرایط فعلی قویترین جنگنده ایران است و بی رقیب در آسمان ایران یکه تازی می کند.

Iran Air Force Grumman F 14A Tomcat - معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران

ایران در حال حاضر تعداد ۴۴ فروند جنگنده اف ۱۴ فعال در اختیار دارد.

میگ-۲۹ (به روسی: МиГ-۲۹) – نام ناتو: فالکروم (Fulcrum)

میگ 29 یکی از بهترین جنگنده های ایران است میگ ۲۹ در سازمان ناتو با فالکروم (Fulcrum) – جت جنگنده دوموتوره و دوسکانهٔ فرامانورپذیر است که در دهه ۱۹۷۰ در شرکت میگ اتحاد شوروی به عنوان یک جنگنده برتری هوایی طراحی شد.

نخستین پیش‌نمونه این هواپیما در سال ۱۹۷۷ به پرواز درآمد و از سال ۱۹۸۳ به ارتش شوروی پیوست. میگ-۲۹ از بهترین محصولات صادراتی برای شوروی در زمان خود و برای روسیه در حال حاضر بوده‌است این هواپیما همچنان توسط روسیه و بسیاری کشورهای دیگر استفاده می‌شود.

جت جنگنده دوموتوره و دوسکانه میگ-۲۹ شباهت زیادی به جنگنده بزرگ‌تر سوخو-۲۷ دارد که همزمان با آن طراحی و تولید شد. این دو جنگنده به منظور رقابت با جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۵ ایگل و اف-۱۶ فالکن ساخته شدند.

Iran Air Force Mikoyan Gurevich MiG 29UB 550x366 1 - معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران

ایران در حال حاضر تعداد ۲۸ فروند جنگنده میگ ۲۹ فعال در اختیار دارد.

داسو میراژ اف۱

داسو میراژ اف۱ (به فرانسوی: Dassault Mirage F1) جنگنده برتری هوایی و تهاجمی تک‌سرنشین ساخت شرکت فرانسوی داسو است که به عنوان جایگزینی برای جنگنده‌های خانواده میراژ ۳ تولید شد. حدود ۷۴۰ فروند از این هواپیما بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۳ تولید شد و از اوایل دهه ۱۹۷۰ در ارتش فرانسه و چندین کشور دیگر دنیا به عنوان یک جنگنده سبک چندمنظوره به کار گرفته شد.

میراژ اف۱ به دو تیربار ۳۰ میلی‌متری DEFA مسلح می‌شد که هر یک ۱۵۰ گلوله داشتند و قادر بود تا انواع مختلف موشک‌های هوابه‌هوا، هوابه‌سطح، راکت و بمب و تجهیزات شناسایی را با خود حمل کند.

Mirage F1BQ of IRan - معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران

ایران در حال حاضر تعداد ۲۳ فروند جنگنده داسو میراژ اف۱ فعال در اختیار دارد.

چنگدو جی-۷

چنگدو جی-۷ با نام صادراتی اف-۷ هواپیمای ساخت چین بر اساس هواپیمای میکویان گورویچ میگ-۲۱ است. در سال ۱۹۶۱ دولت شوروی لیسانس کارخانه میگ-۲۱ F-۱۳ را که با موتور R-11 F۳۰۰ پیش می‌رفت به دولت چین تحویل داد.

زمانی که تعدادی از هواپیماها و کیت‌های CKD یا اجرا کننده‌های ضربتی تحویل داده شد، اما تکنیک‌های لازم را به طور کامل ارائه نکردند. سری اول هواپیماهای ساخته شده چین در فوریه ۱۹۶۴ آغاز شد و با نام جی-۷ استفاده شد. طرح اصلی ساخت جنگنده‌های اف-۷ در سالهای ۱۹۶۴–۶۵ به کمپانی چنگدو واگذار شد.

IRIAF MiG 21 landing - معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران

ایران در حال حاضر تعداد ۲۱ فروند جنگنده چنگدو جی-۷ فعال در اختیار دارد.

جنگنده صاعقه

صاعقه بر اساس نمونه تک نفره جنگنده اف-۵ یا آذرخش توسعه یافته و تفاوت ظاهری بارز آن در بهره مندی از ۲ سکان عمودی زاویه دار به بیرون بود. این هواپیما در بهمن ۸۲ اولین پرواز خود را انجام داده و پس از چند ماه آزمایش در تیرماه ۱۳۸۳ در جریان بازدید فرمانده معظم کل قوا از پایگاه شکاری همدان به طور رسمی به یگان های پروازی نیروی هوایی ارتش ملحق شد.

از مشخصات عملکردی نمونه های اولیه صاعقه مواردی همچون سقف پرواز حدود ۱۶هزار متر، سرعت بیشینه ۱٫۶ برابر سرعت صوت و بیشینه جرم برخاست ۹۰۶۰ کیلوگرم در نمایشگاه های نیروی هوایی ارتش اعلام شده است.

Saeqeh of IRIAF - معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران

ایران در حال حاضر تعداد ۱۰۰ فروند جنگنده صاعقه فعال در اختیار دارد و در حال حاضر بهترین جنگنده ساخت ایران است.

مک‌دانل داگلاس اف-۴ فانتوم ۲

مک‌دانل داگلاس اف-۴ فانتوم ۲ (به انگلیسی: McDonnell Douglas F-4 Phantom II) مشهور به فانتوم(فانتوم در زبان انگلیسی به معنای شبح است) جنگنده/بمب‌افکن دو سرنشینه و ۲ موتوره مافوق صوت و دوربرد است که توانایی عملیات در همه شرایط آب‌وهوایی را دارد. از فانتوم به عنوان یکی از بهترین جنگنده‌های صده بیستم میلادی نام برده می‌شود.

IRIAF F 4E - معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران

ایران در حال حاضر تعداد ۷۰ فروند جنگنده مک‌دانل داگلاس اف-۴ فانتوم ۲ فعال در اختیار دارد.

جنگنده نورثروپ اف-۵

مدل F-5E گونه ای بسیار بهبود یافته تر و قدرتمند تر است که بعدها طراحی و به کشورهای مختلفی از جمله ایران عرضه گردید و این هواپیما، هم اکنون نیز در نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران مشغول به خدمت بوده و در طی سال های جنگ تحمیلی استفاده های گسترده ای از آن به عمل آمد. این جنگنده از دو موتور توربوجت جنرال الکتریک J-58 با قدرت ۴٫۰۸۰ پوند تراست استاتیک بهره می جوید که این میزان کشش، در نمونه Tiger II افزایش یافته است.

حداکثر سرعت این هواپیما حدود ۴/۱ ماخ یا سرعت صوت بوده و دارای سرعت گشت زنی و کروزی معادل ۹۷/۰ ماخ می باشد. همچنین، حداکثر برد این جنگنده حدود ۹۰۰ کیلومتر می باشد که این مقدار نیز با افزایش یا کاهش تسلیحات لود شده تغییر می یابد. طول این هواپیما حدود ۱۵ متر و فاصله ی دو سر بال آن نیز ۵/۷ متر می باشد. این هواپیما در هنگام برخاست قادر است حداکثر وزنی معادل ۹٫۳۰۰ کیلوگرم را با خود به پرواز در آورده و حمل نماید.

IRIAF Northrop F 5E Tiger II - معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران

ایران در حال حاضر تعداد ۷۵ فروند جنگنده اف ۵ فعال در اختیار دارد.

جنگنده آذرخش

آذرخش نام هواپیمای جنگنده ساخت جمهوری اسلامی ایران، پیش از جنگنده صاعقه است. این جنگنده که در جمهوری اسلامی ایران و به روش مهندسی معکوس بر روی جنگنده بمب‌افکن اف-۵ ساخته و در ۱۵ مرداد ١٣٨۶ در شاهین‌شهر آزمایش شده‌است. جنگنده آذرخش حدودا ۱۵٪ بزرگ‌تر از F-5E است و از موتورهای RD-۳۳ کلیموف نیرو می‌گیرد.

جنگندهٔ آذرخش از دو موتور روسی آردی-۳۳ استفاده می‌کند. این جنگنده بیشتر برای عملیات‌های هوا به زمین طراحی شده ولی در کنارآن توانایی جنگ هوایی را نیز دارد.

IRIAF HESA Azarakhsh in - معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران

ایران در حال حاضر تعداد ۱۲ فروند جنگنده آذرخش فعال در اختیار دارد.

سوخو ۲۴

سوخو-۲۴ (به روسی: Су-۲۴ سو-۲۴) نام گذاری ناتو: فنسر (انگلیسی| Fencer) یک جنگنده ضربتی مافوق صوت، دو کابینه، بال‌متغیر و دوموتوره ساخت شرکت سوخو است. این هواپیما که نخستین سیستم ناوبری و حمله دیجیتال شوروی را در خود داشت نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۷۰ انجام داده و از سال ۱۹۷۴ وارد ارتش شوروی شد و هم‌اکنون نیز در ارتش‌های روسیه،اوکراین، قزاقستان، الجزایر، سودان، سوریه و ایران در حال خدمت است. البته نیروی هوایی روسیه در حال جایگزینی تدریجی این هواپیما با جنگنده بمب‌افکن سوخو-۳۴ است.حدود ۱۴۰۰ فروند از این هواپیما تا سال ۱۹۹۳ تولید شد.

IRIAF Su 24 - معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران

ایران در حال حاضر تعداد ۳۰ فروند جنگنده سوخو ۲۴ فعال در اختیار دارد.

سوخو ۲۵

سوخو ۲۵ را می توان همتای روسی هواپیمای « آ -۱۰» ایالات متحده دانست.طراحی هواپیمای پشتیبانی نزدیک هوایی سوخو -۲۵ از سال ۱۹۶۸ آغاز شد . اولین پیش نمونه این هواپیما با موتور بدون پس سوز تومانسکی آر.دی.۹ در ۲۲ فوریه ۱۹۷۵ به پرواز در آمد.

پیش نمونه دوم با موتوری پر توانتر در سال ۱۹۷۷ پرواز کرد. در همین سال غربیها با برسی عکسهای ماهواره ای به وجود این هواپیمای جدید پی بردند. تولید هواپیمای سوخو -۲۵ در سال ۱۹۷۸ آغاز شد.

Su 25Ub - معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران

ایران در حال حاضر تعداد ۱۲ فروند جنگنده سوخو ۲۵ فعال در اختیار دارد.

جنگنده شفق و قاهر ۳۱۳

این دو جنگنده وضعیت نا معلومی دارند و هیچ اطلاع دقیقی در مورد ساخت یا تعداد ساختشان وجود ندارد اما طبق گزارش‌های موجود تا کنون ۳نسخه از جنگنده شفق تولید شده است.

در مورد جنگنده قاهر ۳۱۳ اطلاع دقیقی وجود ندارد.

Shafagh iriaf - معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران

جنگنده کوثر

کوثر جنگنده چندمنظوره ساخته شده در دو نوع دوسرنشینه و تک‌سرنشین است. کوثر نخستین جنگنده تماماً ساخته شده توسط جمهوری اسلامی ایران است.

کارشناسان نظامی این جنگنده را به دلیل دارا بودن ابزارهای دیجیتال که در زمان ساخت اف-۵ وجود نداشته‌اند، آن را نسخۀ ارتقاءیافته و به‌روزشدۀ جنگده اف-۵ آمریکایی می‌دانند.

تعداد 15 فروند جنگنده کوثر ساخته شده و 10 مورد تحویل نیروی هوایی شده است.

kosar jet - معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران

جنگنده یاسین جدیدترین جنگنده ساخت ایران

چنگنده جدید ایران یاسین با تغییرات قطعاتی در جنگنده یاک ۱۳۰ مانند موتور، توسط مهندسان ایرانی در وزارت دفاع ساخته شده است. ایران در این هواپیما از موتور متفاوتی با نوع روسی استفاده کرده است. موتور اف پنج با نام جی ۸۵ روی یاسین قرار گرفته است. ایران با مهندسی معکوس موتور اف پنج، این پیشرانه را داخلی سازی کرده است. یاسین می‌تواند با یک بار سوخت‌گیری هزار و پانصد کیلومتر پیمایش داشته باشد. حداکثر ارتفاع این هواپیما از سطح زمین ۱۲ کیلومتر و حداکثر سرعت آن هم هزار کیلومتر در ساعت است.

234567894657658 - معرفی بهترین جنگنده های نیروی هوایی ایران

جت آموزش پیشرفته تمام ایرانی «یاسین» دارای 12 متر طول، 4 متر ارتفاع و 5.5 تن وزن بدون بار در شرایط برخاست عملیاتی است و می تواند تا سقف 12 کیلومتر به پرواز درآید.

در لیست بالا بهترین جنگنده های ایران را معرفی کردیم اما واقعیت را باید گفت متاسفانه نیروی هوایی ایران از نظر جنگنده در منطقه ضعیف است اما خوشبختانه خلبانان ماهر و حرفه ای در ایران داریم.

در صورت خرید سوخو ۳۰ وضعیت ایران بسیار بهتر می شود.

جنگنده های موجود در خدمت نیرو های مسلح ایران بهترین جنگنده های ایران توان جنگنده های نیروی هوایی ایران تعداد جنگنده های ایران وضعیت جنگنده های ایران

فهرست هواپیماهای نیروی هوایی ایران جنگنده های نیروی هوایی ایران انواع جنگنده های ایران.

مطالب مرتبط:

آخرین وضعیت جنگنده های جدید ایران که در حال ساخت هستند

ارسال ۱۵۰ جنگنده «جی-۱۰» به ایران در گروی رفع تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل

آیا فقط ایران از جنگنده‌های ۴۰ ساله در نیروی هوایی خود استفاده می‌کند؟ +عکس

گزارش سایت نظامی «جینز دیفنس» از خرید جنگنده سوخو ۳۰ توسط ایران

چرا ایران جنگنده سوخو ۳۰ را برای خرید و تجهیز نیروی هوایی انتخاب کرد؟

بررسی تاریخچه ساخت و طراحی جنگنده در ایران

شروع طراحی جنگنده نسل چهارم ایران با پلت فرم صاعقه

ایران در حال خرید بیش از ۴۰۰ فروند جنگنده از روسیه و چین!

جنگنده جدید ایران بزودی رونمایی می‌شود

  1. الل

    اینها امروزه کارایی ندارن روسیه سوخو ۳۰ بده نیست خودتونم میدونید

  2. سامان

    حتی سوخو30 هم بده درمقابل جنگدهای جدید که هرروز بیرون میان کاری ازشون برنمیاد سوخو30 هم بدن ایران دمشو رنگ میکنه اسمشومیکنه مثلا فلق یاابابیل هرچیز عربی دیگ

  3. افشین

    شما اینطوری اطلاعات میدین موتور سیمرغ رو نوشتین ار33 میگ 29 چطوری موتوری که از اف5 بزرگتره رو چپوندن تو اون یک ذره جا میشه توضیح بدین تا اونجایی که من دیدم و خواندم موتور تمام هواپیماهای صاعقه و… تمام اسمهای من دراوردی موتور اف5 هایی که قبلا در دوره شاه خریداری شده اینهایی که شما به عنوان بهترین جنگنده های ما معرفی کردین همشون با هم اگه برای دفاع از آسمان ایران بلند بشن با چند فروند نا چیز از جنگنده های نسل 5 و حتی نسل 4 های سالم نابود میشن فقط اف14 به واسطه موشک و راداری که داشت قدرت خوبی داشت که اونم حتما اطلاع دارین که نه موشکشو داریم نه بیشتر اف 14 ها رادار سالم اینها همه برای اموزش خوبن نه نیروی هوایی

  4. ناشناس

    F313 بهترین جنگنده ایران چون قابلیت این رو داره
    که بالای سرعت ۱۵۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنه
    اما یه جنگنده خوب باید از همه آزمایش های هوایی
    سالم و در تست های هوایی بارضایت کامل خارج بشه
    تا بتونه به نیروی هوایی خدمت کنه اما برای ساخت
    جنگنده قاهر مخصوصا موتور و بدنه نیاز به یک سال مهندسی حرفه ای احتیاج داره که سقوط نکنه تو سرعت بالا موتور آتیش نگیره از مواد اولیه ای استفاده بشه که
    ۲۴ ساعت تو سرعت ۱۵۰۰ کیلومتر طاغوت داشته باشه
    به جای خریدن سوخو ۳۰ و میلیارد تومن پول خرج کردن
    F313 رو بسازید عوضش این جنگنده ۳۰ سال میتونه خدمت کنه همش که نمیشه از کشور های خارجی خرید شاید ۳۰درصد بخریم اما ۷۰درصد خودمون در داخل باید بسازیم ….

    • farzad

      f313 یا قاهر ماکتی بیش نبود ایران خیلی کار داره تا به ساخت چنین هواپیماهایی برسه

  5. farzad

    مقاله چندین اشتباه داره ایران جنگنده صاعقه به تعداد 100 فروند دارد؟
    سوخو 25 ها رو فروختیم عراق چندین ساله
    حداکثر سرعت f5 حدود ۴/۱ ماخ

  6. محرمی

    ایران توانایی اینو داره که یک جنگنده پشتیبانی نزدیک یا حتی بمب افکن مثل f117 یا سوخو 25 بسازه، ولی در مورد جنگنده برتری هوایی شک هست.

  7. بل

    دیپلماسی و سیاست قدرتمند , قویترین سلاح هست

  8. محمد

    کشوری ک بعد چهل سال هنوز بهترین جنگنده ش اف۱۴ هست اوضاع نیرو هواییش کاملا معلومه

  9. H H

    چند تا از این اختلاس هارا صرف خرید هواپیمای جنگی می کردین و این قدر هم الدوام اولدورم درمیاریم برای کشور سمه

  10. ناشناس

    ببین ایران چقدر بدبخت شده که جنگنده آشغال فالکرومa شده دومین جنگنده قویش.
    ( صدفروند صاعقه …

  11. ایلیا پیام کریمی

    سللام خدمت یکایک عزیزان
    در پاسخ به گفته های اون دسته از عزیزانی گه براحتی نیروی هوایی ارتش کشور عزیزمون رو متهم به ضعیف بودن و توان کم در برابر رویاروئی با متجاوزین رو داشتند فقط اینرو عرض میکنم که موضوع هوانوردی ، جنگنده ها و قدرت نظامی هوایی چیزی نیست که بدون داشتن اطلاعات دقیق از هر کدام از آیتمها از روی ظاهر بینی و عدم اطلاعات دقیق چیزی رو بیان کرد و به تحریر در آورد . هموطن عزیرم شاید بقول شما بزرگواران ناوگان هوایی ما به پای بعضی از کشورهای قدرتمند نرسه ولی شک نکنید ما جانبرکفان ارتش کشور عزیزمان ایران انقدر قدرتمند هستیم که از تجاوز بیگانگان به مرز هوایی وطن و جان و مال و ناموس هموطنهای عزیزتر از جانمان اجازه حتی خیال تجاوز به حریم کشورمون رو ندیم و برای تائید این عرایضم بهترین گواه کارمامه ما جانبرکفان کشور عزیزمون ایران است . سپاس از توجه شما عزیزان بزرگوار

  12. حسین

    بنظر منم درسته که جنگنده های ایران قابلیت های بروز و توانایی هایی مطابق جنگنده های روز ابرقدرتهارو نداره وای اف۱۴ها و سوخو۲۴ها هنوز هم جنگنده های قدرتمندی محسوب میشن.از طرفی ایران خلبانهای خوبی داره که تا حدی میتونن کم و کاستی هارو جبران کنن که خودش یه نعمت هست.یادمون نره که پیچیده ترین عملیات هوایی دنیا تو زمان جنگ توسط همین جوون های خودمون طراحی و اجرا شد و نشان از نبوغ خلبانهای ما داره.
    اما حرف اصلیم اینجاست که همه جنگنده های بمب افکن تهاجمی حساب میشن.درصورتی که ایران اسلامی اصلا قصد تهاجم به هیچ کشوری نداره.برای همین رو سامانه های موشکی بیشتر و بهتر وقت گذاشته و برای امر دفاعی و درصورت لزوم هجومی بهتر جواب میده.شک نکنید اگه این سیاست نبود ایران که زمان جنگ برترین هواپیمای جنگی دنیا رو داشت همون اف ۱۴ ولی از لحاض موشک هیچی نداشت امروز هم باید از لحاظ جنگنده جلو میبود نه موشک.موشک ارزانتر و کاراتر هست که امروز جز ابرقدرتهای موشکی و پدافندی دنیا هستیم و تو این چندسال هم خداروشکر ثابت کردیم

  13. محمد قاسم اسماعیلی

    سلام خدمت همه دوستان چند نفری هستند که میگن قاهر یک ماکت بوده اما قاهر مراحل تست طولانی داره تاکنون یک فروند قاهر ساخت شده و مراحل آزمایش را طی می‌کند
    در ضمن کسانی که میگن نیروی هوایی از f14 استفاده میکند باید گفت کهf14 های تامکت قدرت بسیار بالا دارند حتی f5های ایران توانایی نابودی f35 را دارد که هرروز یکی ازشون سقوط می‌کنه f5 در مانور هوایی بسیار قدرت بالایی داره که با خلبانی خلبانان جان بر کف ایران توانایی از بین بردن f35 را داره جنگنده قاهر به زودی در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت

  14. Emad

    ما بهترین جنگندمون تام کته ک فالکون امریکایی تو فاصله ۱۶۰ کیلومتری بدون اینک حتی تو راهدار معلوم شع بزنش…..اگ قرار باشع تمام زورمون به دوتا موشک زمین ب زمین باشع حالا حالاها باید منتظر بمونیم

  15. آریانا راد

    ببخشید ۱۰۰فروند صاعقه رو به چشم دیدی اونوخد

  16. آریانا راد

    اف ۵ ما اف ۳۵ آمریکا رو میزنه؟🙆🏻‍♀️😂لابد اشک هم جاری بود از چشمات موقع تایپش🤔

  17. جواد

    مرگ بر امریکا و اسراییل …
    اقا ایشالا میسازیم مطمعن باشین

  18. arsham

    نه میذارن مردم بخورن نه قدرت نظامی رو میبرن بالا کم کم دارم فکر میکنم پولای مملکت میبرن 13 ببر باش دنده بره کباب میکنن به جای ذغال

  19. محمد

    آخه من موندم عقلت کجا رفته
    جنگنده رادار گریز از اف5 ضعیف تره

  20. فرهمند

    سلام.من ۲۰سال پیش با رییس دانشکده هوا و فضای امیر کبیر،مصاحبه داشتم،ایشان گفتند که اگر به ما بودجه بدهند،بهتر از f-22 می‌سازیم.

  21. ابوالفضل فرهمند فروتقه

    سلام،من در سال ۱۳۸۱،طی مصاحبه ای که با رییس وقت دانشکده هوا و فضای امیرکبیر داشتم،ایشان اظهار داشتند که اگر دولت به ما بودجه بدهد،ما بهترین جنگنده ها را میتوانیم بسازیم که در سطح f-22 باشد.

  22. محمد

    هیچ وقت برای ساخت یک مجموعه که از چندین مهندسی تشکیل شده است سراغ اساتید دانشگاه های ایران نروید چون آنها فقط در یک رشته تخصص دارند و نمی توانند کار گروهی بین رشته انجام بدهند

  23. مصی

    بله ایران ضعیفه اما باید توجه داشته باشید که سرمایه گذاری با علم به کمرنگ شدن نقش این هواپیماها انجام نمیشه.امروزه با وجود موشک های هدایت شونده و انواع پهبادها و جنگ الکترونیک تقریبا هیچ نیازی به این جنگنده ها نیست و صرفا برخی کاربرد های محدود دارن.کشور های بزرگ دنیا هم در اینده جنگنده هاشون رو خواهند فروخت تا درامد کسب بشه

  24. امیر افشار

    اگه موشکهایی با وزن کمتر و دقت زیاد بر روی همین آف ۱۴ یا میگ یا هر جنگنده یا حتی بمب افکن بتونیم بسازیم که برد دقت و وزن کم داشته باشه یعنی کارایی بسیار بالا میتوانیم هر پرنده ای رو در هوا پایین بیاریم این تنها راهشه چون کشورهای پیشرفته الان تو فکر جنگنده‌ای همه کاره و نسل ۶ هستند که حتی اف ۱۶ و اف ۱۸ هم دارن کارایشون رو از دست میدن.به امید اینکه بتونیم از تخیل جوانان با هوشی که داریم استفاده کنیم

  25. سعید

    من میبینم دنیا داره سمت جنگنده نسل۶میره ماهنوزباموتورهایf5زمان شاه میگیم مهندسی معکوس کردیم موتورجت ساختیم ننگ برشمایه موقعی بعدآمریکاتونیروهوایی کشوردوم دنیا بودیم الآن هرچی جنگنده هم بخرید بازم کمه ما۱۲پایگاه هوایی داریم که اگه هرپایگاه یه اسکادران۲۴فروندی داشته باشه خودش میشه۲۸۸تاجنگنده ارزونترین جنگنده دنیاهم که میگ۳۵ با۵۰میلیون دلار فقط پول جنگنده ها۱۵میلیارددلارمیشه حالاتسلیحات ولوازم اوورهالش جدا که جمعأ۳۰میلیارددلارمیشه یعنی بودجه۱سال نیروهای مسلح فقط براخریدناوگان فرسوده هوایی میره

  26. علیرضا قدرتی

    واقعا متاسفم که کشورتون نیرو هوایی کشور تون مسخره میکنید از نیروهای مسلح چیزی بارتونه امریکا ۴۰ ساله هواپیما فلان خر داره بیشرفا حمله کنن دیگه چرا ناو هواپیمابر شون از قایق موتوری ما می ترسه دوستان دیگه دوره هواپیما تموم شده الان پهباد جایگزینه که ایران قدرتمندترین پهباد ها داره دوستان دوره سرباز نفر پیاده تموم شده الان فقط موشک بالستیک همونی که عین السد ویران کرد سربازای مثلا قدرتمند آمریکایی هنوز شب اداراری دارن ۸سال عراق تا دندون مسلح مردم خوزستان با چندتا ژس تفنگ شکاری ارتش عراق نگر داشتن تا ارتش بسیج برسن وگرنه رد می‌کرد جبهه جنوب نبود جبهه مازنداران گیلان قزوین بود اکه مردم شجاع جنوب نبودن الان ایران نصفش رفته بود چرا ایران نگرفت چرا الان آمریکا فقط تحریم میکنه ببنید آمریکا اگه یگ درصد مطمن بود توانایی اشغال داره دریغ نمی‌کرد هواپیما چیه ایران هیچ وقت شروع کننده جنگ نیست فقط دفاع مثلا بخواد اسرایل ادب کنه ترکیه آذربایجان فقط موشک بالستیک بخوادم اشغال کنه نیروهای پیاده داره با تجهیزات خوب کشورتون کوچیک نکنید خلبان ایرلنی با بوئینگ داعش تیر مستقیم میزد دیدین با اون هواپیما گنده چجور با
    شجاعت برخورد کرد اسراییل میگن قدرتمندترین نیرو هوایی ارتش داره چرا جنگ هاش زیر یک ماه با شکسته لبنان با ادوات ایرانی شکستشون میده مگه جنگنده دیکه کاربرد داره یع موشک جوری روش قفل میکنه که فقط میتونه خلبان بپره بیرون جنگنده بیشتر واسه نشون دادن قدرت وگرنه الان هیچ قابلیتی نداره چون پهباد دقیق تر هیچ صدمه جانی نداره بعدش من شما از تاکتیک نظامی هیچی نمی دونیم من بابام خلبان اف ۱۴ هست چند وقت دیگه بازنشست میشه میگه دیگه جنگنده کاربرد نداره میکه قبلا آره بمب ضعیف باید سوار جنگنده میکردی می رفتی از پدافند جون سالم در می بردی جایی بمب ها خالی میکردی الان پهباد یا موشک بالستیک با قدرت ویرانگر اینکار میکنه شما که نمی دونین کارایی جنگنده چیه چرا الکی مسخره میکنید همین جنگندها کافین بعد چین بهترین جنگندها داره که دو دستی تقدیم میکنه ولی جنگنده خاصیت نداره قدیم آره الان نه چون هم گرونه هم ضربه مث موشک بالستیک با دقت نیست عین السد با جنگنده میشد زد راحت با پدافند منهدم میکردن ولی موشک بالستیک مث صاعقه هست منهدم کنن باز ۵ تاش تو سرشون خورده ندیدین پهباد ایرانی چجور رو پهباد آمریکایی بود نمی دونم چرا امریکا انگلیس گنده میکنین امریکا انگلیس فقط تحریم قدرت دارن بعضی مسولین عوضی دزدی نکنن خون مردم تو شیشه نکنن تحریمم هیچکارس بعد امریکا خودش تورم گیر کرده خود تورمه رو دلار بهره آورده یعنی الان دلار ایران زمان شاه هم بود بالای ۲۰ تومن باید می خرید مرگ بر هر چی وطن فروش ایران کشور من با هیچ کشوری همسال امریکا طویله انگلیس نجس که خیابوناش بوی گند ادرار میکنه عوض نمیکنم منم حزب الهی نیستما مرگ مادرم قسم یه رکعت نماز نمی خونم ولی با اینکه معاف بودم واسه جبهه بابام مرگ مادرم رفتم سربازی گفت بابام خون تو با خون بقیع فرق میکنه حتی پارتی نگرفتم سپاه بیفتم اون موقع سال ۹۱ آموزشی دوماه بود خدمت شده بود ۲۱ ماه رفتم عجب شیر ارتش نیروی زمینی یگان هم رفتم لشکر ۱۶ ذرهی قزوین برین ادوات ایران ببنید برین تکاوران ایرانی ببنید ده تا همسال من شما ببخشید یع دستی تو گونی میکنن ماشالله از بس پر قدرت رشیدن مرگ بر هرچی منافق مرگ بر هرکس که وطنم ایران از جنوب تا شمال تا غرب شرق از سیستان بلوچستان تا مشهد آبادان شمال آذربایجان جانم فدای هموطن هام از سنی شیعه مسیحی تا دین های دیگه مرگ بر کسی که نفاق می ندازه من شیعه ام ولی کلی تو سربازی رفیق سنی پیدا کردم باهم تو برجک نگهبانی میدادیم باهم سیگار میکشیدم می‌گفتیم می خندیدیم مرگ بر نفاق یاعلی

  27. صادق

    قابل توجه دوستان که همیشه عادت به خود کم بینی و خود تحقیری دارن…عمده تمرکز نیروهای مسلح بر روی سیستم پدافندی و پهبادی بوده…الان هواپیماهای بدون سرنشین خیلی بیشتر مورد توجه قرار گرفتن هم بخاطرهزینه ساخت به مراتب کمتر از جنگنده های با سرنشین هم بحث نگهداری و اورهال هم از لحاظ پنهانکاری بسیار راحت تر بخاطر سطح مقطع راداری خیلی کمتر ….هم از لحاظ حفظ جان خلبان…و بسیاری دلیل دیگه…ایران روی سیستم دفاعی و پدافندی بیشترین تمرکز خودش رو گذاشته….وقتی پیشرفته ترین هواپیمای پنهان کار و رادار گریز گلوبال آمریکایی رو شناسایی قفل و ساقط می‌کنه یعنی علاوه بر اینکه اون فناوری رو میشناسه بلکه فناوری پدافندی قدرتمند تری نسبت به لبه فناوری پهبادی آمریکا و سایر کشورها در این زمینه ها داره…گلوبال وقتی داشت نزدیک به منطقه ممنوعه حریم هوایی ایران میشد چندین بار اخطار دریافت کرد ولی ایقد خیالشون راحت بود که دیده نمیشه در رادارهای ایران و مطمین بودن اخطار برای اونا نیست…وقتی هم زده شد تا مدتی انکار میکردن بعد اعتراف کردن که زده شده…ایران از لحاظ هوایی و در زمینه پهبادی و پدافندی خیلی خیلی پیشرفته و میشه گفت در صدر قدرت‌ها و کشورها قرار داره بدون اغراق…وقتی آرکیو رو هک می‌کنه و سالم مینشونه اونم پیشرفته ترین پهباد که اوباما درخواست عاجزانه کرد برای پس دادنش پس قطعا خیلی از اون فناوری جلوتره که موفق به شکست و غلبه بر اون میشه….در ضمن خیلی از دستاوردهای نظامی ده سال بعد از دستیابی و موفقیتش رونمایی میشه…یعنی ایران گلوبال رو با یه سیستم پدافندی قدیمی تر از چیزایی که رونمایی کرده زده…دیگه تصور کنید الان چه جایگاه بالاتری داره از لحاظ پدافندی و راداری و پهبادی🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷

  28. داود

    این جنگنده ها هم مثل پراید هستن زیاد پوزش رو ندین در حال حاضر برترین جت ایران همان اف ۱۴ هست که نسل سومی به حساب میاد نه که خوب نباشه خوب هست اما برا سی سال پیش اینا پیش سوخو ۵۷ یا اف ۲۲ یا اف ۳۵ مثل ژیان دربرابر بوگاتی شیرون هستن .حالا بهترینشون اینه بقیه رو دیگه بیخیال که یه هزار تا کپی همه جوره از یه اف ۵زمان عهد عتیغ برداشتن زدن اینا ارزش هدر دادن سرمایه رو نداشتن مگر اینکه چیزی قوی تر و پیشرفته تر از اف ۱۸حداقل بسازین. اینا نه رادار گریزی نه پنهان کاری و نه جنگ الکترونیک دارن .تا اینا بتونن نشونه بگیرن خوردن از نسل پنجمی ها . پولو صرف یه چیزی بکنین که ارزشش روداشته باشه .به جا این همه جتدوتا اف ۲۲ میخریدیم بهتر بود و از اون کپی میکردیم حدقل

  29. داود

    این مهندسی معکوس اف ۵ زمان هخامنشی به چه درد میخوره خدایی این همه هزینه صرف کردن برا این حرام نیست درست مثل امتیاز پراید از کره که خریدیم همونه بعدش دیگه پدر پرایدو در اوردیم چندین دهه ساختن و بعد معکوسش کردن تیبا رنو شاهین سایانا ریانا و…. حالا هم اف ۵ رو برداشتن صاعقه رعد و برق و ….درست کردن اخه اینا چه شانسی دارن پیش یه پهباد یا جنگنده نسل پنجمی که دارن شیشمی هم میسازن. اینا ایا پرواز هم میکنن. به جای اینا یه و پدافند موشکی اشغال روسی که نمیاد بروزش کنه یه پدافند بسازین که اشتباهی شلیک نکنه خودی نزنه. یه چیزی درست کنیم که بتونه با بقیه کشورها رقبابت کنه نتونست هم دیگه پنجاه درصد کم بیاره این صاعقه که به قول خودتون از اف ۱۴ پاینتره به چهدرد میخوره یا معکوس اف ۵.به نظر من یه تفنگ هف تیر داخلی درست کنین از اینا بهتر بود که بیش از پنجاه سال از عمرشون گزشته الان جنگ ای ام پی هست جنگ پهپاد ها و جت های بدون سرنشین و رباطها هست

  30. داود

    درضمن این همه فروند ها از کجا اومدن در کل ایران زیر ۱۵۰ فروند جنگنده داره اینجوری که شما نوشتین بیشتر از امریکا داره که بابا الان دیگه گوگل هست مردم یه سرچ بزنن میفهمن که دروغ زدین

  31. واچ یو می

    سوخو ۳۵ تا سال
    ۱۴۰۲میغد

  32. واچ یو می

    سوخو ۳۵میخواد بیاد سهو ۳۰دیگه بدرد نمیخوره آقای الل
    اگه

  33. masood

    امیدوارم پخش کنید مطلبم را من کامنتها را خواندم دوستان یا حضرت امیر المومنین علی (ع) شما چرا اینقدر جبهه میگیرید اتفاقا خوب نوشته بابا با اینها نمی‌توانیم در مقابل آمریکا مقاومت کنیم چه برسه به پیروزی…زمان حضرت امیر بهترین شمشیر زولفقار بود در دست آدم دانا و عادل حالا خدایا توبه خاک بر دهنم مثل زولفقار در دست آدم شرور افتاده خب اگر ناراحتیم بریم بهترشو بسازیم اگر داریم دفاع میکنیم باز اراده خداوند بالاتر است او بخواهد همین ایران ضعیف می‌سازد دیدیم ناسا میگن یک بخش تحقیقاتش ۳۰۰ نفره ۲۰۰ نفر از آنها ایرانی هستند بجای جرو بحث کردن به فکر این باشیم چیکار باید کرد مثل ژاپن نه اینکه از آمریکا یا روسیه دفاع کنیم یکزمانی سپاه هخامنشی ها اولین و بهترین و پیشرفته ترین بودن همین سپاه در مقابل یک سلاح ساده اما کاربرد مناسب نیزه‌ای بلند شکست خوردند پس بجای این حرفها اگر نمی‌توانیم جت بسازیم بخریم اگر نمی‌دهند راه مقابله را پیدا کنیم اگر نداریم موشک بسازیم بهترینش را بسازیم مثل اژدر هوت دیگه همه قبول دارند مثل سلاح میثاق دوش پرتاب که تانک مرکاوا را از رده خارج کرد همش بد نیستم توپم نیستیم بخوایم میشه ولی بشرطی دشمنی داخلی را کنار بگذاریم نه ارزشی سود دارد نه غربگرایی ایرانی اسلامی نمی‌توانیم کنار همدیگر ببینیم ایرانی باشیم نمی‌توانیم اسلامی باشیم ولی سودمند باشیم این قابل فهمترین حرف باشه فکر کنم….

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.