×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تصویری از راکت فضایی فالکون ۹٫ در این تصویر  مرحله اول موشک بوستر بازیابی شده از پرتاب قبلی این موشک میباشد. این پرتاب در ۳۰ ام مارس سال جاری صورت گرفت.

photo 2017 04 05 16 35 27 - معرفی راکت فضایی فالکون ۹ ساخت شرکت اسپیس ایکس

برای اولین بار شرکت اسپیس ایکس یک راکت فضایی را که بخشی از آن قبلا به فضا پرتاب شده بود را دوباره به فضا فرستاد.
در ۳۰ ام ماه مارس شرکت اسپیس ایکس یک راکت فالکون ۹ را به فضا پرتاب کرد که اولین مرحله از این موشک بخشی بازیابی شده از پرتاب قبلی این شرکت در آپریل سال ۲۰۱۶ بود. این موفقیت یک دست آورد بزرگ برای این شرکت در مسیر تحقق سیستم های پرتاب قابل بازیابی و چند بار مصرف بود.در واقع این مسئله از دید اشخاصی که به برنامه های فضایی علاقه مند هستند یک شاهکار مهندسی در عصر جدید به حساب می آید. که از نظر تکتولوژیک شما راکتی استفاده شده با اطمینان پذیری بالا در برنامه های پرهزینه و زمان بر فضایی داشته باشید که بتوان دوباره از آن در چرخه برنامه های فضایی بهره برد. این موضوع میتواند به شدت در هزینه های برنامه های فضایی و کاهش زمان بین دو پرتاب و در کل در کاهش هزینه های برنامه های فضایی نقش داشته باشد. این شاهکار مهندسی برای ایلان ماسک (میلیاردر صاحب شرکت اسپیس ایکس) ۱۵ سال زمان برد تا این شعار ایلان که “شما میتوانید از یک موشک مداری بارها و بارها استفاده کنید” را ثابت کند.این شرکت خصوصی با به زمین نشاندن بوستر پرتاب شده به فضا به جای هدایت آن به سقوط در اقیانوس ها، توانست با ۳۰ درصد کاهش در هزینه های پرتابهای بعدی که از بوستر بازیابی شده استفاده میکند بهره مند شود. حال ایلان ماسک باید تلاش کند زمان های بین دوپرتاب را کاهش دهد که دستیابی به این توانایی کلید های برنامه های فضایی را برای این شخص به ارمغان خواهد آورد.ماسک بعد از کنفرانس خبری این پرتاب گفت: “ما باید در برنامه استفاده از بوستر های قابل استفاده مجدد بسیار موثر عمل کنیم”

تصویری از تلاش بوستر مرحله اول موشک فالکون ۹ برای فرود. این بخش در واقع یک مرحله روباتیک است که با ورود به حوزه فرود. به خطوط دوار بر روی پد فرود هدف گیری میکند و با گرید فین های خود به آن هدایت میشود.

photo 2017 04 05 16 35 42 1 - معرفی راکت فضایی فالکون ۹ ساخت شرکت اسپیس ایکس

تقریبا یک سال از اولین پرتاب بوستر بازیابی مجدد این شرکت به فضا میگذرد.و بعد از انفجار راکت فالکون ۹ در مرکز پرتاب چندین ماه برنامه های فضایی این موشک دچار رکود شد که اینطور به ذهن خطور میکند که تکنسین های این شرکت همزمان با کاهش زمان بین پرتاب باید به موارد ایمنی و احتیاتی نیز توجه بیشتری کنند.و واقعیت این هست که اگر مرحله قابل بازیابی این موشک نیاز به اورهال اساسی بعد از هر پرتاب و فرود داشته باشد، یک ترمز اساسی در سرعت بخشی در برنامه های این شرکت خواهد بود. اما موضوع این هست که این شرکت در پیش برد برنامه های خود تاکنون به خوبی عمل کرده است.عقیده و امید ایلان ماسک بر این هست که سال بعد شرکت اسپیس ایکس قادر خواهد بود که بخش بازیابی شده را ظرف ۲۴ ساعت آماده پرتاب مجدد کند. و در آینده در طی یک ساعت آماده پرتاب مجدد باشد و چیزی جزء یک پرکردن مخزن سوخت کروسین و اکسیژن برای بازبینی مجدد وجود نداشته باشد.
تا کنون سه نسل از موشک های خانواده فالکون ۹ تولید شده است که دو نسل اول بازنشست شده اند و نسل چهارم نیز با عنوان بلاک ۵ در دست توسعه میباشد. نسل سوم این موشک که اخیرا نیز پرتاب شده از دو مرحله تشکیل شده است که هر دو مرحله از موتور راکتی و سوخت کروسین و اکسیژن مایع استفاده میکنند. این موشک در کلاس موشک های موتوسط و سنگین جای دارد و میتواند محموله ای با وزن تقریبی ۲۳ تن را به مدار های پایینی زمین منتقل کند یا محموله ای به وزن تقریبی ۸٫۵ تن را در مدار زمین آهنگ در ۳۳ هزار کیلومتری تزریق کند.

photo 2017 04 05 16 35 52 - معرفی راکت فضایی فالکون ۹ ساخت شرکت اسپیس ایکس

ایلان ماسک و برند شرکت های تحت اختیار او .

مرحله اول موشک در نسل سوم به گونه ای طراحی شده که قابلیت بازیابی داشته باشد ولی مرحله دوم قابلیت بازیابی را ندارد. در سال ۲۰۰۸ ترکیب موشک فالکون ۹ و کپسول فضایی دراگون برنده “برنامه فضایی تجاری عرضه مجدد” ناسا شد تا تحت این برنامه این شرکت تجهیزات مورد نیاز ایستگاه فضایی بین المللی را برای سازمان ناسا منتقل کند.ایلان ماسک را میتوان بعد از اشخاصی همچون بیل گیتس و استیو جابز جزو نوابغ شاخص عصر حاضر بدانیم که به صورت خود ساخته امروز در جایگاهی قرار گرفته است که سازمان عریض و طویلی همچون ناسا گوشه چشمی به برنامه های شرکت تحت نظر این نابغه دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.