×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تصویری از گلوله های مختلف در کنار یکدیگر. از چپ به راست گلوله های معروف و پرکاربرد را توضیح میدهیم.

photo 2017 04 26 15 19 30 - معرفی انواع فشنگ و گلوله های معروف و پرکاربرد در جهان

گلوله ۱۲٫۷x99 میلیمتر ، اولین گلوله از سمت چپ ، گلوله نیم اینچی یا کالیبر پنجاه استاندارد غرب است. از آنجایی که قطر مرمی این گلوله پنجاه صدم اینچ است ، به آن گلوله پنجاه و یا کالیبر پنجاه نیز میگویند. تیربار سنگین ام ۲ برونینگ و تفنگ های تک تیرانداز ام ۸۲ برت از معروف ترین اسلحه هایی هستند که از این گلوله استفاده میکنند.

گلوله دوم ، گلوله ۲۰x102 میلیمتری را به جرات میتوان پرکاربردترین گلوله نیروی دریایی و هوایی دانست. گتلینگ ام ۶۱ ولکان که بر روی اکثر جنگنده های آمریکایی به عنوان توپ اصلی به کار رفته است و همچنین در سامانه دفاع کوتاه فالانکس نیز بکار رفته است ، از این گلوله استفاده میکند. جنگنده های اف ۱۵ ، اف ۱۶ ، اف ۱۸ ، اف ۲۲ و تعداد زیادی از جنگنده های بازنشسته شده آمریکا مثل اف ۴ و اف ۱۴ و … همچنین بالگردهای خانواده کبرا از این گلوله در توپ خود استفاده میکنند. سامانه فالانکس نیز از این گلوله استفاده میکند. از این رو این گلوله یکی از پرکاربردترین گلوله های حال حاضر جهان است.

گلوله ۲۳x115 میلیمتر ، گلوله توپ ۲۳ میلیمتری هوابرد شوروی و روسیه است. جنگنده ها و بمب افکن های شوروی از این گلوله بر روی توپهای خود استفاده میکنند. بمب افکنهای شوروی که در دم خود مجهز به توپ هستند ، از این گلوله استفاده میکنند. سوخو ۲۴ فنسر ، میگ ۲۳ و تعداد زیادی از جنگنده های نسل سومی شوروی از این گلوله در توپ خود استفاده میکنند.

گلوله ۲۵x137 میلیمتر گلوله بکار رفته در توپ ام ۲۴۲ بوشمستر میباشد که در خودروهای رزم پیاده نظام برادلی و نفربرهای LAV-25 استفاده میشود. این گلوله در جریان جنگ خلیج فارس زره تانکهایی مثل تی ۵۵ را هم در عمل شکافت.

گلوله ۲۷x145 میلیمتر ، گلوله مورد استفاده در توپ بی کا ۲۷ میباشد. این توپ بر روی جنگنده های یوروفایتر تایفون ، گریپن و پاناویا تورنادو نصب شده است. همچنین ناوهای اروپایی از این گلوله در توپهای خودکار ناوهای خود استفاده میکنند.

گلوله ۳۰x150 میلیمتر نیز بر روی جنگنده فرانسوی رافال و توپ جیات ۳۰ که بر روی این جنگنده بکار رفته است ، استفاده میشود.

گلوله ۳۰x165 میلیمتر نیز گلوله استاندارد سی میلیمتری شوروی سابق و روسیه فعلی است. توپ های ۳۰ میلیمتری نصب شده بر روی خودروهای BMP-2 و BMP-3 و نفربرها و خودروهای هوابرد شوروی ، همچنین توپهای نصب شده بر روی بالگردهای میل ۲۸ و کاموف ۵۲ از این گلوله استفاده میکنند. همچنین تمامی جنگنده های خانواده سوخو ۲۷ و نمونه های بروز شده و ارتقایافته جدید آنها مثل سوخو ۳۰ و سوخو ۳۵ ، و همچنین تمامی جنگنده های خانواده میگ ۲۹ فالکروم و نمونه های جدیدتر و ارتقایافته این جنگنده نیز از این گلوله بر روی توپ خود استفاده میکنند. این گلوله در روسیه بسیار پرکاربرد است و یکی از پرکاربردترین گلوله های ارتش روسیه به شمار میرود.

گلوله ۳۰x173 نیز گلوله بکار رفته در توپ گتلینگ معروف هواپیمای A-10 وارتهاگ تاندربولت میباشد. همچنین توپ ام کا ۴۴ بوش مستر دو که در آینده بر روی خودروهای زرهی آمریکا نصب خواهد شد نیز از این گلوله استفاده میکند.
دوستان توجه کنید که ما تنها پرکاربرترین گلوله های این تصویر را معرفی کردیم. نه همه آنها را. این تصویر یک مقیاس ذهنی خوب به شما برای مقایسه مهمات مختلف میدهد.

photo 2017 04 26 15 19 37 - معرفی انواع فشنگ و گلوله های معروف و پرکاربرد در جهان

 اولین گلوله از سمت چپ تصویر ، گلوله ۷٫۶۲x51 میلیمتر است که در اسلحه معروف و نام آشنای ژ ۳ استفاده میشود.

اولین گلوله از سمت راست تصویر هم گلوله ۳۰x165 میلیمتر روسی است. این گلوله در توپ خودکار نصب شده بر روی بالگردهای هجومی کاموف ۵۲ و میل ۲۸ روسیه استفاده میشود.

خودتان مهمات مصرفی توپ بالگردهای هجومی (روسی) را با مهمات اسلحه های رزمی انفرادی مقایسه کنید.

احتمالا شما هم درباره اثر تخریب و جراحت وحشتناک گلوله ژ ۳ که بر روی بدن انسان وارد میاورد را شنیده اید. حالا گلوله مورد استفاده در ژ ۳ را با گلوله مورد استفاده در توپ خودکار بالگردهای هجومی روسی را مقایسه کنید. به نظر شما اگر این گلوله به بدن انسان اصابت کند ، چه اتفاقی خواهد افتاد؟؟؟

گلوله های معروف و پرکاربرد,معرفی انواع گلوله,انواع فشنگ و گلوله,معرفی انواع فشنگ و گلوله

علی محمدی

  1. داریوش

    عالی بود
    ولی برابر متن اول بهتر بود انواع گلوله را معرفی کنید بعد از نظر کالیبر و…

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.