×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تک تیرانداز ها یکی نیرو های خطرناک در نبرد ها هستند, از فاصله دور شلیک می کنند و معمولا بخاطر تبحر در استتار , دیده نمی شوند.
راه کار های مختلفی برای مقابله با این قاتلین خطرناک و پیدا کردن محل آن پیش بینی شده از استفاده از سگ ها (که البته تک تیرنداز اگر از اسپری های خاص استفاده کند سگ نمی تونه اون رو پیدا کنه) تا شناسایی از بازتاب لنز دوربین و یا استفاده از دوربین دید در شب (معمولا اشعه لیزر های رنج فایندر در دوربین های دید در شب مشخص میشوند)

photo 2017 04 19 20 50 00 - سیستم بومرنگ آشکار ساز موقعیت تک تیراندازان دشمن

یکی از راه ها استفاده از وسایل Gunshot Detection System (GDS) هست که با استفاده از شاک ویو های ناشی از گلوله مافوق صوت و یا اتش دهانه و غیره محل تکتیرانداز رو پیدا می کنند که در ادامه به شرح یکی از اونها می پردازیم

در بعد از آزادسازی عراق در ۲۰۰۳، سربازان امریکایی وارد درگیری با شورشیان عراقی شدند و یکی از خطر های بزرگ برای آنها تک تیراندازان و کمین های شورشیان بود.
متوجه حضور تکتیرنداز ها نمیشدند تا زمانی که یک نفر مورد اصابت قرار می گرفت
اما اتفاقی که پس از مدتی افتاد باعث شد همه حیرت زده بشند، بعد از یک شلیک به صورت اتوماتیک و سریع، محل تکتیرانداز شناسایی می شد
تکتیرانداز ها دیگر سایه مرگ نبودند…

قضیه ازین قرار بود که در ۲۰۰۳ رامسفلد وزیر دفاع وقت امریکا پیشنهاد ساخت یک آشکار ساز تیرانداز (بعدها به اسم بومرنگ شناخته شد) رو به دارپا داد، قبل از اون به صورت محدود نیرو های امریکا از سیستم فرانسوی پیلار استفاده میکردند.

سیستم بومرنگ

این سیستم خطر، محل شلیک گلوله تک تیرانداز را به صورت صوتی و همچنین بصری، به کاربر خود اطلاع میدهد. به این شکل که از طریق یک اسپیکر و یا یک گوشی به سرباز، از گلوله ای که در حال نزدیک شدن است، خبر می دهد و نمایشگر آن هم، برد و سمت نجومی تیرانداز دشمن را نمایش می دهد.

53783245634345 - سیستم بومرنگ آشکار ساز موقعیت تک تیراندازان دشمن

در این سیستم، احتمال کشف تیر برای گلوله های مافوق صوت، حدود ۹۵ درصد بوده و احتمال کشف آن نسبت به سایر گلوله ها، تقریبا ۸۰ درصد می باشد. این سیستم از منبع تغذیه ای با دو باتری “CR123” که توان عملیاتی دوازده ساعته را فراهم می آورند، استفاده می کند.

سیستم بومرنگ، اطلاعات موقعیت تیراندازی را، حتی درصورت حرکت کاربر، فراهم می آورد، ضمن آنکه به صورت خودکار موقعیت خطر را به روزرسانی میکند.
بومرنگ یک سیستم شامل چند میکروفون هست که به روی صدای کالیبر کلاش ۷٫۶۲ ×۳۹ و کالیبر دراگانوف ۷٫۶۲×۵۴ تنظیم شده بود و در کسری از ثانیه محل تیرانداز رو با حداکثر ۱۵ درجه اختلاف مشخص میکرد.
در صفحه ال ائی دی موقعیت تیرانداز در ۱۲ ساعت مشخص میشد مثلا وقتی که تیراندازی از پشت صورت می گرفت , سیستم تیرندازی از ساعت ۶ را اطلاع میداد.
بومرنگ دو فاکتور, فاصله و ارتفاع را نیز علاوه بر زاویه مشخص می کند.

photo 2017 04 19 20 53 18 - سیستم بومرنگ آشکار ساز موقعیت تک تیراندازان دشمن

IGD بر روی شانه یک سرباز ارتش ایالات متحده

بومرنگ در ابتدا یک طرح سری بود اما اکنون نمونه های جدیدش تا بومرنگ ۳ ساخته شده، همینطور طرح هایی هست که با سیستم Land Warrior هماهنگ بشه و در سال ۲۰۱۱ ارتش آمریکا نمونه های آن را برای سرباز های پیاده به اسم Individual Gunshot Detector (IGD) طراحی کرد
نکته بعدی قابلیت شبکه محور شدن بومرنگ هست به طوری که بعد مشخص کردن نقطه دشمن موقعیتش در جی پی اس به صورت خودکار و اتوماتیک به شبکه داده میشد و شبکه اون رو به پهباد های تهاجمی یا توپخانه یا هلیکوپتر میداد و محل تکتیرانداز زیر آتش گرفته میشه.

بومرنگ در مکان های امنیتی یا پشت خودرو ها مثل هاموی و استرایکر و امرپ نقابل نصب است و در حالت ایستا یا در حرکت (سرعت کمتر از حدود ۵۰ یا ۶۰ مایل در ساعت) در محیط های شهری یا زمین باز, در هوای بارانی یا صاف عمل می کند.

سیستم پیلار فرانسوی پیلار نسبت به بومرنگ هزینه بیشتری داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.