×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1927313 297 - نگاهی به انقلاب اپتیکی ایران در ارتش عراق/ وقتی برادران «سداد» و «راصد» به جنگ داعش رفتند +عکس

به گزارش سرویس دفاع و امنیت میلیتاری نیوز، شناسایی نیروهای دشمن پیش از آنکه بتواند شما را پیدا کند، یکی از نکات بسیار قدیمی و در عین حال بسیار حیاتی در جنگها بوده است چراکه در هر درگیری، طرفی که بتواند دشمن را سریع تر و دقیق تر شناسایی کند شانس بسیار بیشتری برای موفقیت و نابود کردن طرف مقابل در اختیار دارد.
طبیعی است در هنگام شب یا بروز طوفان، مه و یا وجود گرد و خاک، این توان کاهش پیدا کرده و البته نبرد بسیار سختر می شود. دوربین ها نیز که برای کمک به این اصل مهم، وارد نبردها شدند، تا به امروز تحولات زیادی را پشت سر گذاشته اند و امروزه دوربین های حرارتی و سامانه های دید در شب زیادی وجود دارند که می توانند در شرایط نا مساعد محیطی، به کمک سربازان بروند.
صنایع و شرکت های فعال در عرصه دفاعی کشورمان، طی سالهای اخیر تلاش زیادی را برای ایجاد این مزیت ویژه برای رزمندگان کشورمان انجام داده اند که نمونه های مختلفی از آن در نمایشگاهها و اخبار مربوط به این دستاوردها منعکس و منتشر شده است اما آنچه در ماههای اخیر، این موضوع را متمایز کرده است، استفاده رزمندگان کشور عراق که در نبرد شبانه روزی با داعش و سایر گروهک های تروریستی هستند، از سامانه هایی است که پیش از این در دست یگانهای مسلح کشورمان دیده شده بود.
اگرچه اخبار یا اسناد مطمئنی از واگذاری این سامانه های مدرن و مهم به ارتش و سایر یگانهای رزمی عراقی توسط کشورمان وجود ندارد، اما با توجه به درخواست های متعدد مسئولان سیاسی و نظامی این کشور از نیروهای مسلح کشورمان و نیز خطراتی که حضور داعش در عراق برای مرزهای جغرافیایی ایران و اماکن مذهبی مهم برای مردم کشورمان در این کشور همسایه دارد، تجهیز این کشور اهمیت ویژه ای برای جمهوری اسلامی دارد.
یکی از موضوعاتی که اخیرا تصاویر آن منتشر شده، استفاده از سامانه های اپتیک شبیه به تولیدات ایرانی توسط رزمندگان عراقی است که توانسته توانمندی مناسبی را در اختیار آنها قرار دهد.
روشن کردن شب‌های سرزمین علی بابا با دوربین‌های ایرانی
از تابستان دو سال پیش، کشور عراق درگیر نبردی سنگین با گروه تروریستی داعش است. این گروهک در ابتدا موفق شد با یک حمله سنگین ارتش عراق را غافلگیر کرده و به عمق این کشور نفوذ کرد. از همان ابتدا جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد کمک های نظامی خود را در اختیار عراق قرار می دهد و در کنار مشورت مستشاران ایرانی، کم کم نیروهای ارتش و مردمی این کشور توانستند داعش را به عقب برانند و امروز نیز ارتش عراق در آستانه پایان دادن به حضور این گروه تروریستی در عراق است.
اما تصاویر بسیار جالبی در این مدت در فضای مجازی منتشر شده است که نشانگر کیفیت بالا و اطمینان پذیری محصولات احتمالا ایرانی در شرایط سخت و خشن جغرافیایی عراق است. باید توجه داشت که سرزمین عراق یک گستره جغرافیایی به شمار می آید که بخش زیادی از آن را مناطق کویری با آب و هوایی گرم و خشک پوشانده و فشاری مضاعف را بر روی تجهیزات وارد می کند.
یکی از تصاویر جالب منتشر شده از این کشور، یک تک تیرانداز عراقی را مسلح به تفنگ آمریکایی ام ۲۴ نشان می دهد. این تفنگ آمریکایی در حقیقت مدل نظامی تفنگ شکاری ام ۷۰۰ ساخت شرکت رمینگتون است و سالهاست که در ارتش آمریکا در حال خدمت است.
 
1927314 718 - نگاهی به انقلاب اپتیکی ایران در ارتش عراق/ وقتی برادران «سداد» و «راصد» به جنگ داعش رفتند +عکس 
اسلحه تک تیرانداز ام ۲۴ در عراق مجهز به دوربین ایرانی RU60G  
دوربین نصب شده روی این اسلحه غربی، مدلی بسیار شبیه به ” RU60G ” یعنی یک دوربین حرارتی یا در اصطلاح “Thermal” است که به راحتی بر روی انواع سلاح ها نصب می شود. ” RU60 G ” می تواند در دمای بین ۲۰- تا ۵۰ درجه سانتی گراد به مدت ۴ ساعت عملیات کند. این دوربین دارای لنز ۶۰ میلی متر بوده و وضوح تصاویر آن ۳۸۴ در ۲۸۸ پیکسل است.
 
1927316 472 - نگاهی به انقلاب اپتیکی ایران در ارتش عراق/ وقتی برادران «سداد» و «راصد» به جنگ داعش رفتند +عکس
 سرباز عراقی مسلح به ام ۴ مجهز به دوربین RU60G 
البته با توجه به ابعاد مناسب این دوربین می توان آن را نه فقط بر روی سلاح های تک تیرانداز و بلکه بر روی سلاح های هجومی نیز نصب کرده و توانایی های نیروهای خودی را افزایش داد. تصویر دیگری از یک نیروی عراقی مجهز به سلاح ام ۴ آمریکا که دوربین ایرانی RU60G بر روی آن نصب شده نیز منتشر شده است. تصویر دیگری نیز از یک رزمنده عراقی مجهز به سلاحی شبیه به اسلحه ایرانی صیاد و دوربین مورد نظر منتشر شده است.
1927317 887 - نگاهی به انقلاب اپتیکی ایران در ارتش عراق/ وقتی برادران «سداد» و «راصد» به جنگ داعش رفتند +عکس 
تفنگ ایرانی صیاد مجهز به دوربین RU60G در عراق

  

تصویر بعدی مربوط به سلاح آمریکایی ام ۱۶ آ ۲ در دست نیروهای عراقی است که به دوربینی بسیار شبیه به دوربین ایرانی RU120G مجهز شده است. این مدل از دوربین حرارتی را می توان یک مدل نیرومند تر از مدل RU60G به حساب آورد. این دوربین حرارتی به مانند مدل قبلی توان نصب سریع بر روی انواع سلاح ها را دارد، توان زوم ۲ برابری را داشته و وضوح تصاویر در آن ۶۴۰ در ۵۱۲ پیکسل است.
 
1927315 232 - نگاهی به انقلاب اپتیکی ایران در ارتش عراق/ وقتی برادران «سداد» و «راصد» به جنگ داعش رفتند +عکس 

ام ۱۶ آ۲ سرباز عراقی مجهز به RU120G  

این دوربین با باطری تغذیه شده و توان عملیات تا ۵ ساعت در هوای منفی ۳۰ الی مثبت ۶۰ درجه سانتی گراد را دارد. وزن این دوربین نیز ۱٫۴ کیلوگرم است.
اما سامانه اپتیک دیگر که در نبردهای ضد داعش دیده می شود، دوربین فرماندهی است که شباهت زیادی به مدل RU100L ساخت ایران دارد. این وسیله نیز توانایی های بسیار مناسبی را در یک وسیله کوچک و سبک در کنار هم جمع کرده است.
این دوربین فرماندهی توانایی دید حرارتی به همراه مسافت سنج لیزری را داشته و تنها ۳ کیلو و ۳۰۰ گرم وزن دارد. این دوربین توانایی اندازه گیری اختلاف دو هدف در سمت و ارتفاع را داشته و در عین حال توان مشخص کردن سرعت اهداف متحرک را نیز دارد. این دوربین از باطری استفاده کرده و می تواند برای ۴ ساعت در دمای منفی ۳۰ الی مثبت ۶۰ درجه سانتی گراد فعالیت کند.
 
1927324 715 - نگاهی به انقلاب اپتیکی ایران در ارتش عراق/ وقتی برادران «سداد» و «راصد» به جنگ داعش رفتند +عکس

دوربین RU100L در عراق  

نکته جالب و قابل توجه اینجاست که با وجود امکان دریافت سامانه های اپتیکی از اروپا و آمریکا، نیروهای عراقی حتی بر روی سلاح های آمریکایی خود نیز اپتیک هایی را نصب می کنند که به نظر می رسد ایرانی هستند و قطعا در صورتی که این سامانه ها توانمندی و کیفیت بالایی نداشتند، استفاده از آن در ارتش عراق گسترش و تداوم نمی یافت.
حفاظت از کربلای معلی با اپتیک های ایرانی
البته کمک های فنی کشورمان برای تشخیص بهتر دوست و دشمن در عراق، به سامانه های نصب شده روی سلاح ها محدود نشده و در شهریور ماه ۱۳۹۵ خبر از تحویل یک سامانه جدید اپتیکال ایرانی به عراق منتشر شد. این سامانه با نام سداد ۲۰۱  با هدف افزایش قدرت کشف تهدیدات تروریستی نیروهای مدافع شهر مقدس کربلا به رزمندگان لشگر حضرت علی اکبر (ع) وابسته به عتبه مقدس امام حسین (ع) تحویل و بلافاصله بکار گرفته شده است.
 
1927320 283 - نگاهی به انقلاب اپتیکی ایران در ارتش عراق/ وقتی برادران «سداد» و «راصد» به جنگ داعش رفتند +عکس 
سداد ۲۰۱ نیز یک سامانه نظارت الکترواپتیکی برد بلند بوده که برای دیده‌ بانی خودکار مرزهای زمینی، دریایی و ساحلی در تمام شرایط آب و هوایی طراحی و ساخته شده است. این سامانه به کمک بهره مندی از الگوریتم‌های پیشرفته از قابلیت تشخیص و ردیابی خودکار اهداف هوایی و عمل به عنوان سامانه کنترل آتش نیز برخوردار است. همچنین با استفاده از نرم افزار مخصوصی این سامانه می تواند با دقت بالا مسیر حرکت ۳ بعدی اهداف را از اطلاعات تصویری آن استخراج کند.
به گفته منابع عراقی، حسگر دید مرئی آن یک دوربین CCD با قابلیت عملکرد در روز و شب بوده که فاصله کانونی لنز آن از ۱۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر و زوم تا ۱۰۰ برابر قابلیت تغییر داشته، میدان دید آن از ۰٫۲۶ تا ۲۶ درجه بوده و دوربین حرارتی به کار رفته در سداد۲۰۱ نیز از نوع سرد شونده با قالب آرایه ۲۵۶*۳۲۰ است. این سامانه قابلیت دوران در دو محور افقی و عمودی با دقت ۰٫۰۰۳۶ درجه با نرخ دوران قابل توجه تا ۲۰۰ درجه بر ثانیه، بازه دوران افقی ۳۶۰ درجه و دوران عمودی ۹۰ درجه به هر یک از دو سمت بالا و پائین را دارد که همین مشخصات عملکردی به ایفای نقش آن به عنوان یک سامانه کارامد در برابر اهداف هوایی کمک می کند.
 
1927321 609 - نگاهی به انقلاب اپتیکی ایران در ارتش عراق/ وقتی برادران «سداد» و «راصد» به جنگ داعش رفتند +عکس 
البته رسانه های کشور همسایه توضیح داده اند که گونه های دیگری از خانواده سامانه‌های مراقبت و شناسایی الکترواپتیکی هوشمند سداد مانند نمونه‌های استقراری سداد۴۰۲ و ۴۰۳ و نمونه متحرک خودرویی سداد۴۰۴ نیز توسعه یافته است که قابلیت نظارت خودکار در محیط پیرامونی ۳۶۰ درجه را دارند. نمونه سداد۴۰۴ که به دوربین دید مرئی، حرارتی و مسافت یاب لیزری و یک دوربین هدفگیری دقیق «جویا» مجهز است بر روی یک دکل باز شونده به صورت تلسکوپی نصب شده که امکان زیرنظر داشتن مسافت های بیشتری را به آن می دهد.
تجارب دو ساله نبرد در عراق و البته بیش از آن در سوریه، علاوه بر آنکه دانش فرماندهان ایرانی را برای مقابله با حملات گسترده و تا دندان مسلح گروهک های تکفیری و صهیونیستی را نشان داده، قابل اتکا بودن سامانه های ایرانی – از شاهد ۱۲۹ تا تجهیزات اپتیک- را نیز ثابت کرده است و اکنون این دستاوردهای دفاعی، در مهمترین و سخت ترین آوردگاه ممکن، خوش درخشیده اند تا در آینده، بیشتر از آنها ببینیم و بنویسیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.