×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

خودروی حامل موشک بالستیک تاکتیکی اسکندر را در تصویر مشاهده میکنید. در فاصله دورتر از تصویر نیز همان خودرو اما مجهز به موشک اسکندر کا را مشاهده می کنید که موشک کروز شلیک میکند.

photo 2017 04 12 18 07 46 - موشک بالستیک تاکتیکی اسکندر

نمونه بالستیک موشک اسکندر در مدل ام که مخصوص ارتش روسیه است ، دارای ۳.۸ تن وزن بوده و یک کلاهک ۷۰۰ کیلوگرمی را حمل میکند. برد این موشک به صورت رسمی ۴۰۰ کیلومتر ولی از قرار معلوم طبق شواهد و قرائن این موشک توانایی رسیدن به برد ۵۰۰ کیلومتری را دارد.

حداکثر سرعت پروازی این موشک نیز ۲۱۰۰ متر بر ثانیه است که البته تنها در فاز پایانی و در حال شیرجه به این سرعت میرسد. دایره خطای این موشک نیز بسته به مدل ۱۰ الی ۳۰ متر است. در صورتی که موشک تنها از هدایت درونی و ماهواره ای استفاده کند ، دایره خطای آن تا ۳۰ متر میرسد.

اما در صورتی که از سامانه اوپتیکی استفاده کند و پیش از برخورد به هدف تصاویر دریافتی توسط دوربین خود را با تصاویر حافظه خود تطبیق داده و تصحیح مسیر کند ، دایره خطای آن به ۱۰ متر کاهش خواهد یافت. (توجه کنید که دایره خطای ۵ الی ۷ متر مخصوص نمونه کروز اسکندر است) هر خودرو خود دارای سیستم هدفگیری مخصوص بخود میباشد.

اما با این حال در عمل همیشه خودروی فرماندهی کار هدفگیری این موشک را انجام میدهد. فرآیند هدفگیری این موشک به حدود ۱۵ دقیقه زمان احتیاج دارد. یعنی پس از آنکه مشخص شد که موشک میبایست کجا را مورد اصابت قرار دهد ، انجام فرآیند هدفگیری و تعیین هدف برای موشک به حدود ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

اگر فرآیند هدفیابی را هم در نظر بگیریم ، در سریعترین حالت ممکن ، به حدود ۳۰ دقیقه زمان احتیاج است. اگر پیش از آغاز نبرد ، هدف برای موشک تعریف شده باشد ، آماده شدن برای شلیک این موشک به حدود ۵ الی ۸ دقیقه زمان احتیاج دارد.

هر تیر موشک اسکندر حدود ۳ میلیون دلار قیمت دارد. با در نظر گرفتن هزینه های جانبی این سامانه شلیک تنها دو موشک اسکندر از نوع بالستیک حدود ۶.۵ میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت.

یعنی برای زدن هدفی در برد حداکثر ۵۰۰ کیلومتر بوسیله دو کلاهک ۷۰۰ کیلوگرمی بوسیله دو موشک بالستیک تاکتیکی اسکندر هزینه ای بالغ بر ۶.۵ میلیون دلار در بر خواهد داشت.
علی محمدی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.