×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1937787 - مخالفت سریلانکا با پهلوگیری زیردریایی چینی

به گزارش میلیتاری نیوز، کارشناسان دفاعی هند ،سفر دو روزه نخست وزیر هند به سریلانکا برای شرکت در مراسم جشن بودا را در تصمیم کلمبو برای مخالفت با پهلوگیری این زیردریایی موثر می دانند.نخست وزیر هند روز گذشته برای سفری دو روزه و با هدف تعمق روابط دهلی نو- کلمبو و جلوگیری از نفوذ روزافزون چین درمنطقه به سریلانکا سفر کرد.'رانیل ویکرم سینگ' نخست وزیر سریلانکا و چندین مقام ارشد دولتی این کشور با حضور در فرودگاه بین المللی کلمبو از نخست وزیر هند استقبال کردند.

سفر 'نارندرا مودی' به سریلانکا با توجه به تلاش های گسترده چین برای نفوذ در سریلانکا مهم ارزیابی شده است .چینی ها در یک دهه گذشته در زمینه های زیرساختی سرمایه گذاری های عظیمی در سریلانکا کرده و تجهیزات نظامی فراوانی را در اختیار ارتش سریلانکا قرار داده است.چین با سرمایه گذاری شش میلیون دلاری در سریلانکا قصد دارد ۲۳۳ هکتار از دریا را خشک و به محل قابل سکونت تبدیل کند.

هند نگران مقاصد نظامی چین در منطقه است به طوری که دهلی نو نسبت به پهلو گرفتن ۲ زیر دریایی چینی در سال ۲۰۱۴ در سریلانکا به شدت اعتراض کرده بود.در طول ۲ سال گذشته، زیردریایی های جنگی چینی بارها در اقیانوس هند دیده شده اند .هرچند مقامات نظامی پکن مقابله با دزدان دریایی درخلیج عدن را از دلایل حضور این زیردریایی ها اعلام کرده اند ولی به گفته کارشناسان نظامی برای مقابله با قایق های کوچک دزدان دریایی، نیازی به اعزام زیردریایی هسته ای نیست.

سریلانکا کشوری جزیره ای در اقیانوس هند، از موقعیت راهبردی برخوردار است. این کشور بیش از دو دهه درگیر جنگ های داخلی با گروههای شورشی ببرهای تامیل بود که برای استقلال مناطق شمالی و شمال شرقی سریلانکا که تامیل نشین هستند با دولت این کشور جنگ کرد.

سریلانکا همواره تحت نفوذ هند به عنوان برادر بزرگتر کشورهای عضو انجمن همکاری منطقه جنوب آسیا سارک ( SAARC) قرار داشت اما رد درخواست دولت سریلانکا از سوی هند برای تحویل سلاح برای سرکوب ببرهای تامیل به دلیل نگرانی از واکنش تامیلی های ایالت تامیل نادو، موجب گرایش دولت سریلانکا به سمت چین شد.دهلی نو پس از گرایش سریلانکا به سوی چین، مجبور به عادی سازی روابط و توجه بیشتر به کلمبو شد.

منبع: ایرنا

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.