×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

هر جنگنده رپتور قادرست تا شش موشک آمرام را در محفظه داخلی خود حمل کند. اما سوالی که اینجا مطرح میشود این است که چگونه و به چه طریقی موشک آمرام از محفظه داخلی رپتور شلیک میشود که آسیبی به محفظه داخلی رپتور وارد نمی شود و دیگر موشکها صدمه ای نمی بینند؟

photo 2017 04 25 00 05 59 - جنگنده رپتور و شلیک موشک آمرام از محفظه داخلی

چرا که شلیک موشک آمرام با روشن شدن موتور راکتی آن انجام میشود. پس نمی شود که موشک در داخل محفظه پیشرانه اش روشن شود. در پاسخ باید گفت که در داخل محفظه تسلیحاتی رپتور شش عدد سیستم پرتاب عمودی موشک آمرام مدل EDO LAU-142/A AVEL نصب شده است.

هر کدام از این سیستمها شامل دو صفحه متحرک است که صفحه بالایی به بالای محفظه میچسبد و صفحه پایینی نیز موشک آمرام را نگاه میدارد. زمانی که رپتور قصد شلیک موشک آمرام را داشته باشد ، ابتدا درب محفظه تسلیحاتی داخلی آن باز میشود.

سپس صفحه پایینی سیستم AVEL که موشک آمرام را نگاه داشته است ، بوسیله یک جک پنوماتیک ، موشک آمرام را به بیرون محفظه تسلیحاتی رپتور میرساند. حال در این لحظه که موشک آمرام در بیرون از محفظه تسلیحاتی رپتور قرار دارد ،

پیشرانه اش روشن شده و موشک شلیک میشود. سپس بوسیله جک پنوماتیک مزبور ، صفحه سیستم پرتاب عمودی موشک آمرام را به درون محفظه تسلیحاتی رپتور منتقل کرده و درب محفظه بسته میشود.

شما در تصویر این پست یک سیستم پرتاب عمودی موشک آمرام مدل LAU-142/A را مشاهده میکنید که توسط صفحه زیرین آن یک موشک آمرام را نگاه داشته است.

photo 2017 04 25 00 06 07 - جنگنده رپتور و شلیک موشک آمرام از محفظه داخلی

در این تصویر سیستم های پرتاب عمودی موشک آمرام نصب شده در محفظه تسلیحاتی داخلی رپتور بوضوح مشاهده میشود.

سیستم EDO LAU-142/A AVEL از نمای نزدیک

ششعدد از این سیستمها در داخل محفظه تسلیحاتی رپتور نصب میشود و هر کدام یک آمرام حمل میکنند.

البته توجه کنید که این سیستم تنها برای شلیک موشک آمرام کاربرد دارد و برای پرتاب بمب نیازی به این سیستم نیست. چرا که موشک لانچ یا همان شلیک میشود. ولی بمب پرتاب و یا همان رها میشود. حتی بمب های پیشرانه دار هم پس از پرتاب پیشرانه شان روشن میشود که در نتیجه نیازی به این سیستم ندارند.

photo 2017 04 25 00 07 01 - جنگنده رپتور و شلیک موشک آمرام از محفظه داخلی

در جریان ارتقای اخیر رپتور توسط کمپانی لاکهید مارتین ، قرار است سیستم های پرتاب عمودی آمرام LAU-142/A از رپتورها جمع آوری شوند و یک سیستم جدید پرتاب عمودی موشک آمرام جایگزین آن شود. این سیستم سرعت بالاتر ، عملکرد بهتر ، اطمینان بیشتر و وزن سبکتری نسبت به سیستم پرتاب قبلی دارد.
علی محمدی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.