×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

missil - معرفی ۱۰ کشور برتر جهان از نظر قدرت و فن آوری موشکی

معرفی ۱۰ کشور برتر جهان از نظر قدرت و فن آوری موشکی

امروزه همراه با فن آوری های دیگر فن آوری موشکی هم پیشرفت های زیادی داشته است. با توجه به اهمیت و کارایی موشک ها در جنگ های امروزی هر کشوری که دارای یک قدرت نظامی شناخته شده است در تلاش است فن آوری موشکی خود را مدرن تر و به روز تر کند به این دلیل که موشک یک ابزار مهم واقعی در جنگ های امروزی با توجه به محدودیت های انسانی و مالی است.

امروزه با توسعه سلاح های هسته ای اهمیت موشک هایی که می تواند سلاح های هسته ای را در مصاف های زیاد حمل کنند بسیار بیشتر شده است.

کشورهایی که دارای فناوری ساخت و پرتاب موشک با کلاهک هسته ای هستند عبارتند از: روسیه، ایالات متحده آمریکا، چین، بریتانیا، و فرانسه که با این حال، کشورهای جهان دیگر نیز به سمت ساخت موشک با فن آوری خود روی آورده اند.

 ۱۰-کره شمالی

کره شمالی برنامه توسعه موشکی خود در ۱۹۷۰s آغاز کرده است. در سال ۱۹۸۴، کره شمالی موشک اسکاد-B را مهندسی معکوس کرد  از ۳۰۰ کیلومتر برد داشت. همچنین کره شمالی موشک اسکاد-c با برد ۵۰۰ کیلومتر و اسکاد-D با برد ۸۰۰ کیلومتر تا ۱۳۰۰ کیلومتر را توسعه داد. کره شمالی همچنین صادر کننده موشک به کشورهای مختلف مانند پاکستان، ایران و مصر. است.کره شمالی هنوز هم در حال توسعه موشک های Taepo دونگ-۲ و No-دونگ-۲ است.

۹-ایران

در مورد تحولات فن آوری موشکی ایران یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه نام برد که هم فناوری موشکی را بومی کرده و هم تکنولوژی پیشرفته ای را در اختیار دارد.

ایران موشک های کوتاه برد را توسعه داده است. ایران همچنین شهاب-۱ (برد ۳۰۰ کیلومتر) و شهاب ۲ (برد تقریبا ۵۵۰ کیلومتر) را توسعه داده است.موشک شهاب ۳ ، که دارای برد وسیعی تا ۱۳۰۰ کیلومتر، نیز به واحد سپاه پاسداران در وضعیت عملیاتی تحویل داده شد. همچنین برخی از گزارش ها در خصوص توسعه شهاب ۴ و کوثر و موشک های بالستیک قاره پیمای دیگر وجود دارد. در ۲۰ اکتبر سال ۲۰۰۴، ایران از آزمایش موفقیت آمیز شهاب ۳ با ۲۰۰۰ کیلومتر خبر داد اما در حال حاظر پیشرفته ترین موشک ایران عماد می باشد.

۸-پاکستان

در سال ۱۹۹۰، پاکستان M-11 موشک های بالستیک از چین را خریداری کرد که برد ۳۰۰ کیلومتری داشت.در اواخر سال ۱۹۹۰، پاکستان با کمک چین M-11 را توسعه داد و بردش را به ۷۵۰km رساند و نام آن راشاهین-۱ گذاشت. همچنین تعداد کمی از موشک های بالستیک دونگ از کره شمالی خریداری کرد. این موشک های بالستیک دونگ بردی معادل ۱،۵۰۰km دارند. پاکستان موشک غوری آن در آوریل ۱۹۸۸ و آوریل سال ۱۹۹۹ که  از روی موشک دونگ مهندسی معکوس کرده بود رونمایی کرد و هنوز در حال توسعه غوری-۲ است که تا برد حدود ۲۳۰۰ کیلومتر آزمایش کرده است. غوری-۳ و شاهین-۲ نیز در حال ساخت هستند.

۷-اسرائیل

اسرائیل دارای صنعت موشکی گسترده است که شامل موشک های بالستیک و کروز است. اسرائیل همچنین دارای یک صنعت دفاع موشکی است. در سال ۱۹۶۰،جریکو از سری موشک های بالستیک با کمک فرانسه در اسرائیل تولید شد.موشک جریکو-۱، یک موشک بالستیک کوتاه برد است. جریکو-۱ دارای بردی معادل ۵۰۰ کیلومتر است. در سال ۱۹۷۰، اسرائیل همچنین از ساخت موشک Jercho-2 خبر داد که بردی از حدود ۱،۵۰۰km تا ۱،۸۰۰km دارد. 

۶-هند

نزدیک به دو دهه، هند در تلاش برای توسعه موشک های بالستیک خود با نام Prithvi-1 و pritvi-2 در ارتش هند و نیروی هوایی است. هند از تولید قابل توجهی از آگنی ۱ خبر داد که بردی معادل ۷۰۰km و آگنی ۲ که حداکثر بردش تقریبا ۲،۵۰۰km می باشد. در سال ۲۰۰۳، هند اعلام کرد تست آگنی III با برد ۴،۰۰۰km را با موفقیت انجام داده است. هند در سال ۲۰۱۴ آزمایش موشک بالستیک بین قاره ای V آگنی که با سوخت جامد بردی بیش از ۵،۰۰۰km را با موفقیت انجام داد.

۵-انگلیس

به طور عمده انگلیس در صنعت موشکی به شدت به ایالات متحده وابسته است و طرح های ساخت موشک به صورت مشترک با آمریکا در دستور کار دارد. انگلیس موشک های قاره پیمایی دارد که از طریق زیردریایی پرتاب می شود. موشک های در اختیار انگلیس بسیار متنوع و پیشرفته هستند.

۴-فرانسه

پس از آمریکا، روسیه و چین، فرانسه چهارمین قدرت موشکی جهان است. موشک M-51 ICBM ساخت فرانسه بردی معادل ۱۰،۰۰۰km را دارد و بهترین موشک ساخت فرانسه است.

۳-چین

دستیابی چین به سمت فن آوری موشکی و نوآوری در موشک دانگ فنگ ۵A (با نام ناتو گزارش CSS-40) است که نسخه بهبود یافته از موشک قاره پیمای DF-5A است که بردی بیش از ۱۳،۰۰۰km زا دارد. این موشک می تواند در حدود شش کلاهک با وزن ۶۰۰kg را حمل کند. چین همچنین دارای دانگ فنگ ۳۱A (نام ناتو گزارش شده است CSS-9 MOD-2) است بردی بیش از ۱۱،۲۰۰km است که می تواند تنها یک بمب هسته ای حرارتی ۱،۰۰۰kt را حمل کند.

۲-ایالات متحده امریکا

موشک LGM-30G به عنوان یکی از بهترین و قدرتمند ترین موشک های جهان بشمار می آید. موشک LGM-30G بردی معادل ۱۰،۰۰۰km با وزن تقریبا ۳۴،۴۷۳kg می تواند با سرعت ۱۵،۰۰۰mph پرواز کند.یکی دیگر از موشک مهم ایالات متحده موشک UGM-133 Trident را ۲ (نیزه سه شاخه D5) است که می تواند یک سلاح هسته ای با حداکثر برد ۱۱۳۰۰ کیلومتر حمل کند. این یک موشک بالستیک زیردریایی پرتاب (SLBM) است. موشک UGM-133 Trident می تواند با سرعت ۱۳۰۰۰ مایل در ساعت سفر می کند. 

۱-روسیه

روسیه دارای تنوع و تکنولوژی موشکی منحصر به فردی است. روسیه حداکثر امتیاز در فن آوری موشکی را دارد. روسیه دارای RS-24 است که مجهز به سلاح های هسته ای است. RS-24 می تواند تقریبا ۴ تا ۶ کلاهک را حمل کند.موشک RS-24 دارای برد ۱۰۵۰۰ کیلومتر است در حالی که وزنی معادل ۴۷۲۰۰ کیلوگرم دارد که شامل ۱۲۰۰ کیلوگرم محموله نیز می شود. تمایز دیگر، که روسیه در فن آوری موشکی متمایز می کند توسعه موشک  بین قاره ای R-36M است که این موشک طولانی ترین برد در جهان با محدوده هدف قرار دادن ۱۶۰۰۰ کیلومتری را دارد. روسیه نیز در حال توسعه یک موشک بالستیک زیردریایی پرتاب است.

 منبع:میلیتاری تودی
[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.