×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1890718 784 - ژاپن به دنبال کنترل بخشی از پایگاه اوکیناوا

به گزارش میلیتاری نیوز، یوشیهیده سوگا، دبیروسخنگوی کابینه دولت ژاپن امروز در دیدار با مقامات محلی روستاهای کونیگامی و هیگاشی درشمال اوکیناوا گفت که دولت ژاپن در حال مذاکره با آمریکاست تا آن کشور مدیریت بخشی از اوکیناوا را تا پایان امسال (۲۰۱۶) به دولت ژاپن واگذار کند.
 
ساکنین اوکیناوا سال هاست علیه استقرار نظامی امریکا در این جزیره که در جنوب غربیِ ژاپن قرار دارد، تظاهرات می کنند، اما تظاهرات ۱۹ ژوئن (۳۰ خرداد) گذشته یکی از گسترده ترینِ این اعتراضات طی دو دهۀ گذشته بوده است.
 
خشم مردم ژاپن در پی آن برانگیخته شد که یک تبعه امریکایی که پیشتر افسر نیروی دریاییِ این کشور بوده است، به تجاوز و قتل یکی از ساکنین جزیره اوکیناوا متهم شد.
 
پلیس اوکیناوا این تبعۀ امریکاوتفنگدارسابق نیروی دریایی امریکا را در تاریخ ۱۹ مه (۳۰ اردیبهشت) گذشته در کنار جسد یک زن ژاپنی در جنوب جزیره دستگیر کرد.
 
طبق اعلام پلیس، این امریکاییِ ۳۲ ساله در پایگاه نظامی ‘کادِنا’ فعالیت می کرد. پلیس اوکیناوا اتهام این فرد را تلاش برای معدوم یا مخفی کردن جسد یک زن ۲۰ ساله ژاپنی به نام ‘رینا شیمابوکورو’ عنوان کرده که از ماه آوریل (فروردین) مفقود شده بود.
 
در پی این حادثه، پلیس اوکیناوا در تاریخ ۵ ژوئن (۱۶ خرداد) نیز اعلام کرد یک افسر خانمِ نیروی دریایی امریکا به نام ‘ایمی میجا’ که تنها ۲۱ سال دارد را به دلیل رانندگی در حالت مستی بازداشت کرده است.
 
براساس این گزارش، پس از وقوع آن دو حادثۀ، امریکا قوانین تازه ‎ای برای نیروهای خود در اوکیناوا تعیین کرد. اما این قوانین که شامل منع خروج از پایگاه های نظامی و عدم مصرف الکل می شد، پس از طی شدن مدت زمان بسیار کوتاهی، لغو شدند.
 
این جزیره پیشتر نیز صحنه اعتراضات مردم منطقه به جرایم نظامیان امریکایی از جمله تجاوز جنسی بوده است.
 

در سال ۱۹۹۵ سه نظامی امریکایی یک دختر ۱۲ ساله ژاپنی را ربودند و به وی تجاوز کردند.

به همین دلیل مردم ژاپن به ویژه شهروندان شهرک ها و روستاهای اوکیناوا همواره خواستار بازنگری توافقنامۀ امنیتی میان امریکا و ژاپن هستند.
 
ژاپن و امریکا در سال ۱۹۹۶ و در پی اقدام جنایتکارانۀ سه نظامی امریکایی، توافق کردند که پایگاه هوایی فوتنما در ۴ هزار هکتار را که در یک منطقۀ شهری مستقر شده بود، به یک منطقۀ دور افتاده منتقل کنند.
 
پایگاه فوتنما تعطیل شد، اما طرح جابه جایی آن به علت تظاهرات گستردۀ مردم ژاپن که نگران آلودگی های این پایگاه و جرائم نظامیان امریکا بودند، تا به امروز عملی نشده است.
 
اوکیناوا میزبان ۵۰ هزار امریکایی است که ۳۰ هزار تن از آن ها نظامی و یا از کارکنان پایگاه های نظامیِ امریکا در این جزیره هستند.
 
اوکیناوا در زمان جنگ جهانی دوم صحنۀ برخی از خونین ترین نبردها میان نیروهای ژاپنی با نظامیان امریکا بود و تا سال ۱۹۷۲ میلادی تحت اشغال ایالات متحده قرار داشت. هنوز هم یک پنجم خاک اوکیناوا تحت تسلط امریکا قرار دارد.
 
اما با توجه به توافقات نظامی اخیر دولت شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با امریکا برای مقابله با گسترش قدرت چین در دریای شرقیِ چین، اوکیناوا به یک جزیرۀ بسیار راهبردی در این منطقه مبدل شد.
 
نخست وزیر ژاپن با وجود نگرانی های مردم اوکیناوا از انتقال پایگاه هوایی فوتنما به منطقه’هنوکو’شهر’ناگو’ در جنوب اوکیناوا، این پروژه را یکی از عناصر کلیدی هم پیمانی نظامی کشورش با امریکا می داند و از این رو حمایت خود را از این طرح اعلام کرده است.
 

البته، سوگا، در دیدار امروز از این جزیره، پیش از دیدار با مقامات محلی این جزیره، از پایگاه نظامی آمریکا و نیروهای دفاع از خود ژاپنی و بالگرد های آنها مستقر در دیدن کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.