×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

در جنگ های امروزی ادوات زرهی مثل تانک و نفربرها نقش زیادی در پیش برد جنگ و همچنین حفظ جان سربازان دارد,از این رو کشورها سرمایه گذاری زیادی رو تانک ها و زره پوش ها می کنند.

در این پست قصد داریم به تعداد تانکهای ارتش ایران و رزه پوش های موجود در ارتش و سپاه جمهوری اسلامی ایران بپردازیم.

سوال: کل تعداد تانک های ایران چقدر است و کدام تانک بهترین تانک ایران است.

بر اساس آخرین آمار سایت گلوبال فایر پاور که سایت معتبری در مورد تعداد و نوع تسلیحات در کشور های مختلف است تعداد مجموع تانک ها و نفربرها و زره پوش های ایران 2931 عدد است که از این رقم تعداد تانکهای ارتش ایران 2056 عدد و 1315 عدد زره پوش و نفربر می باشد.

طبق این آمار ایران در رتبه 13 رده بندی کشورهای دارای بیشترین تانک قرار دارد. ولی با توجه به نبود شفافیت در تعداد تانک های ایران و همچنین عدم تمایل فرماندهان ایرانی برای رسانه ای کردن تعداد تانک های فعال و در حال خدمت در ارتش ایران این رده بندی معیار دقیق سنجش تعداد و کیفیت تانک های ایران نیست.

Tank Strength by Country 2020 - تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟

Tank Strength by Country (2020)

در ادامه به مدل و ویژگی های بهترین تانک های ایران می پردازیم.

تانک ام۴۷ پاتون مدلی از تانک های ایران

یک تانک متوسط آمریکایی بود که با پیشرفت طرح تانک ام۴۶ پاتون در اوایل دهه ۱۹۵۰ ساخته شد. این تانک به عنوان تانک اصلی نیروی زمینی و تفنگداران دریایی و جایگزین تانک‌های ام۴۶ و ام۴ شرمن وارد ارتش آمریکا شد اما در این ارتش در هیچ جنگی شرکت نکرد.

Patton m47 - تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟

نام خانواده این تانک که Patton می باشد، از نام ژنرال جرج اس پاتن( General George S. Patton )، گرفته شده است. این تانک برای جانشین شدن به جای تانک های M-4 Shermans و M-46 patton طراحی شد. و اگرچه این تانک با تانک های بعدی خود، M-48 و M-60 ،از نظر ظاهری شباهت زیادی داشت اما این دو تانک طراحی نسبتا جدیدی داشته و تفاوت هایی بین آنان وجود دارد.

مشخصات کلی نوع:تانک میدان نبرد اصلی کشور سازنده:ایالات متحده آمریکا تولید کننده:کارخانه های Detroit Arsenal Tank و American Locomotive تعداد تولید شده:۸۶۷۶ وزن:۴۶ تن طول:۵۱/۸ متر عرض:۵۱/۳ خدمه:۵ نفر زره:۱۰۱ میلیمتر سلاح اصلی:یک قبضه توپ ۹۰ میلیمتری M36 نیروی محرکه:۸۱۰ اسب بخار(۶۰۴ کیلووات) میزان حمل سوخت:۸۷۸ لیتر برد:۱۳۰ کیلومتر سرعت:۴۸ کیلومتر بر ساعت.

تعداد تانک های ایران در مدل ام۴۷ پاتون ۱۶۰ عدد براورد می شود.

تانک ام۴۸ پاتون مدلی از تانک های ایران

یک تانک متوسط آمریکایی بود که سومین و آخرین تانکی به شمار می‌رفت که به نام ژنرال جرج پاتون فرمانده سپاه سوم ایالات متحده در جنگ جهانی دوم و از هواداران کاربرد تانک در میدان نبرد، نامگذاری شد. البته ام۶۰ تانکی که بعد از ام۴۸ طراحی و تولید شد هم به طور غیر رسمی ام۶۰ پاتون نامیده می‌شود. طراحی ام۴۸ بر اساس پیشرفت و توسعه ام۴۷ پاتون تانک متوسط قبلی آمریکایی ها صورت گرفت و شباهت ظاهری زیادی با آن دارد اما از نظر ساختار کلی تانکی متفاوت و مستقل است.

M48 Patton - تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟

تانک ام-۴۸ پاتن آخرین تانک آمریکایی می باشد که مجهز به توپ ۹۰ میلیمتری شده است. این کالیبر ۱۰ م م کمتر از رقیب شرقی آن یعنی تی ۵۴/۵۵ می باشد. اما در ازای آن از سامانه کنترل آنش قویتر با دقت شلیک اول بالا بهره می برد. به طوری که با خدمه ی با تجربه می توانست از ۲ کیلومتری در عرض ۷ ثانیه هدف را با احتمال ۹۰ درصد مورد اصابت قرار دهد. اما این ویژگی در جنگ ویتنام کاملا بی فایده بود. زیرا برد درگیریها به علت بافت جنگلی وناهمواری زمین به ندرت در این فاصله قرار می گرفت و بیشتر نبردها از نزدیک صورت می گرفت. این تانکها تا دهه ی ۸۰ همچنان در ارتش آمریکا به خدمت خود ادامه دادند و امروزه در چندین کشور دیگر همچون ایران، ترکیه، اسراییل، یونان و … با انجام بهسازیهایی در حال انجام خدمت هستند.

تعداد تانک های ایران در مدل ام۴۸ پاتون ۲۱۰ عدد براورد می شود.

تانک ام۶۰ پاتون مدلی از تانک های ایران

نخستین تانک رزمی اصلی آمریکایی بود که در سال ۱۹۶۰ تولید شد و سال‌ها مورد استفاده آمریکا و متحدان آن در جنگ سرد قرار داشت. ام۶۰ هرچند در ارتش آمریکا با ام۱ آبرامز جایگزین شده اما استفاده از آن هنوز در بسیاری از کشورها ادامه دارد.

M60 Patton - تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟

تانک ام ۶۰ پاتن یک خوردو تمام شنی با توپ ۱۰۵ میلی متری است.تانک ام ۶۰ یک MBT تانک اصلی نبرد نسل ۱ است که در دسامبر ۱۹۶۰ برای اولین بار معرفی شد.این تانک به طور گسترده توسط آمریکا و متحدان جنگ سرد این کشور استفاده شد،مخصوصا آنهایی که عضو ناتو نیز بودند. ام۶۰ هرچند در ارتش آمریکا با ام۱آ۱ آبرامز جایگزین شده اما استفاده از آن هنوز در بسیاری از کشورها ادامه دارد. مصر در حال حاضر بیشتر از همه کشورها از این تانک با تعداد ۱۷۱۶ عدد M60A3 استفاده میکند.ترکیه با ۸۶۶ ام ۶۰ ارتقا یافته در رده دوم و بعد از آن اسرائیل با ۷۰۰ ام۶۰ در رده سوم قرار میگیرد.

تعداد تانک های ایران در مدل ام۶۰ پاتون ۱۷۰ عدد براورد می شود.

تانک تایپ ۶۹ مدلی از تانک های ایران

از نام آن اینطور به نظر می آید که در سال ۱۹۶۹ توسعه یافته اما برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ عملا وارد عرصه شده است.تانک تایپ ۶۹ در ابتدا همچون تایپ ۵۹ از توپ بدون خان ۱۰۰ میلیمتری استفاده می کرد اما در مدل دوم از توپ خان دار ۱۰۰ میلیمتری که نسب به قبلی دقیق تر نیز است استفاده می شود.وزن این تانک ۳۷ تن است و از یک موتور دیزلی V-12 با قدرت ۵۸۰ اسب بخار بهره می برد.همچنین به غیر از توپ ۱۰۰ میلیمتری این تانک مثل تایپ ۵۹ دارای دو تیربار یکی ۱۲٫۷ میلمیتری ضد هوایی و دیگری ۷٫۶۲ میلیمتری هم محور با توپ است.

Type 69 - تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟

مشخصات: تاریخ تولید:۱۹۸۰ تولید کننده:کارخانجات دولتی چین تعداد خدمه:۴ نفر تسلیحات: یک توپ ۱۰۰ میلیمتری بدون خان در نمونه اول یک توپ خان دار ۱۰۰ میلیمتری در نمونه دوم دو مسلسل یکی ۱۲٫۷ میلیمتری ضدهوایی و دیگری ۷٫۶۲ میلیمتری هم محور با توپ وزن:۳۶٫۷ تن طول:۶٫۲۴ متر عرض:۳٫۳ متر ارتفاع:۲٫۸۰ متر زره:نامشخص.

تعداد تانک های ایران در مدل تایپ ۶۹ تقریبا۲۵۰ عدد براورد می شود.

تانک چیفتن مدلی از تانک های ایران

(به انگلیسی: Chieftain) نوعی تانک اصلی میدان نبرد بریتانیایی است که از سال ۱۹۶۵ وارد ارتش بریتانیا شد. چیفتن که در زمان ورود خود قوی‌ترین توپ و مقاوم‌ترین زره را در بین تمامی تانک‌های دنیا در اختیار داشت تا سال ۱۹۹۵ در ارتش بریتانیا فعال بود و هنوز نیز در نیروهای مسلح اردن و ایران از آن استفاده می‌شود.

تانک “چیفتن (Chieftain Tank)” با طول بیش از ۷ عرض بالغ بر ۳ متر، ارتفاع قریب ۳ متر و ظرفیت ۴ خدمه، ۵۶ تن وزن دارد و دارای تسلیحاتی همچون “توپ ۱۲۰میلی متری”، “تیر بار ۷٫۶۲ میلی متر”، بردی معادل ۵۰۰ کیلومتر دارد و سرعت آن ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت است.

chieftain Mk 2 - تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟

اخیرا تانک “چیفتن (Chieftain Tank)” توسط نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران بهینه سازی شده و چند دستگاه با حضور امیر سرتیپ “احمد رضا پوردستان” فرمانده نزاجا در اختیار “لشکر ۱۶ زرهی قزوین” قرار گرفت.

تعداد تانک های ایران در مدل تایپ ۶۹ تقریبا ۲۳۰ عدد براورد می شود.

تانک سفیر-۷۴ یا تایپ-۷۲زد مدلی از تانک های ایران

بهینه‌سازی تانک تایپ-۵۹، تی-۵۴ و تی-۵۵؛ تانک‌های دهه ۱۹۵۰ کشورهای عضو پیمان ورشو در ایران است.تایپ-۵۹ مدل تولید چین تانک تی-۵۴ شوروی است و تانک سفیر در سال ۱۳۷۴ برای افزایش قابلیت‌های و طول عمر تانک‌های تایپ-۵۹، تی-۵۴ و تی-۵۵ ایران طراحی شد.

عملکرد تانک سفیر ۷۴ در تیراندازی و سرعت و دقت در هدف‌گیری در حالات سکون و حرکت یک تحول بزرگزرهی برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. این تانک قادر است با تجهیزات اضافه تا عمق ۵ متری آب و بدون تجهیزاتتا .۵۱ متری آب حرکت کرده و عمل کند.

SafirTank - تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟

افزایش قدرت موتور، قابلیت‌های زرهی، واکنش سریع و دقت و سرعت در تیراندازی، از امتیازهایبالای این تانک است.

تانک تی-۶۲ مدلی از تانک های ایران

نوعی تانک رزمی اصلی ساخت شوروی است که بر اساس پیشرفت طرح تانک‌های خانواده تی-۵۴/۵۵ طراحی شده و تولید آن از سال ۱۹۶۱ آغاز شد. این تانک به تدریج جای تانک‌های تی-۵۴ را در واحدهای زرهی و موتوری ارتش سرخ گرفته و تولید آن در شوروی تا سال ۱۹۷۵ ادامه یافت، تا اینکه در دهه ۱۹۸۰ با تانک‌های مدرن‌تر تی-۶۴، تی-۷۲ و تی-۸۰ در خطوط مقدم ارتش شوروی جایگزین شد. تی-۶۲ نخستین تانکی بود که از توپ بدون خان استفاده می‌کرد.

T 62tanks - تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟

تفاوت‌های اصلی این تانک با تی-۵۴ شامل شاسی طولانی‌تر و عریض‌تر، توپ بلندتر و پرقدرت‌تر و بدون خان ۱۱۵ میلی‌متری می‌شوند.

تانک تی-۷۲ مدلی از تانک های ایران

تانک روسی تی 72 پر تعداد ترین و بهترین تانک ایران است تی 72 تانک اصلی میدان نبرد است که تولید آن از اوایل دهه ۱۹۷۰ در شوروی آغاز شد. این تانک شباهت‌هایی با تانک قدیمی‌تر اما پیشرفته‌تر تی-۶۴ دارد. تی-۷۲ پس از تانک دیگر شوروی‌ها؛ تی-۵۴/۵۵ پرتیراژترین تانک تولیدشده پس از جنگ جهانی دوم است و در مجموع بیشتر از ۲۵ هزار دستگاه از آن ساخته شده و کماکان برای مشتریان خارجی تولید می‌شود که توسط ده‌ها کشور مورد استفاده قرار گرفته‌است. تانک تی-۹۰ مدل توسعه‌یافته تی-۷۲ و جدیدترین تانک ارتش روسیه محسوب می‌گردد. سلاح اصلی این تانک، یک قبضه توپ بدون خان کالیبر ۱۲۵ میلیمتری از نوع ۲A46M است.

t72 tank - تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟

یکی از ویژگی‌های تانک تی-۷۲ قابلیت‌های جنگی کاملا متفاوت مدل‌های اصلی و مدل‌های صادراتی آن است. در حالی‌که ارتش شوروی و کشورهای عضو پیمان ورشو و متحدین اصلی آن‌ها مدل‌های اصلی این تانک را دریافت می‌کردند. کشورهای دیگر (عمدتاً کشورهای خاورمیانه) تنها امکان خرید مدل‌های صادراتی بسیار نامرغوب‌تر آن را داشتند. تی-۷۲ام مدل صادراتی «تی-۷۲آ» و تی-۷اس مدل صادراتی «تی-۷۲بی» است که زره، سیستم کنترل آتش، تجهیزات هدف‌گیری و مهمات و گلوله‌های آن بسیار ضعیف‌تر از مدل‌های اصلی است. همچنین سیستم حفاظتی اتمی-میکروبی-شیمیایی در تی-۷۲ام وجود ندارد و در تی-۷۲اس بسیار ساده است.

تانک ذولفقار1

تانک ذولفقار1 برنامه ذولفقار1 بر میگردد به اوائل دهه 1370 شمسی و تلاش ایران برای ساخت یک تانک بومی . این برنامه با ترکیبی هر چیزی که در دسترس بود ایجاد شد . شاسی ام 48، توپ 2ای 46 تانک تی 72، موتور 780 اسب بخاری تی 72 ام1 که از روسیه خریداری شد و سامانه اتش ای‌اف‌سی‌اس-۳ ساخت اسلوانی که در ایران با نام کت 72 تولید شد.

Zulfiqar1 - تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟

تانک دارای برجکی است که در ایران طراحی شده و دارای سه خدمه است که گلوله گذار نیز مانند تانک های روسی خودکار است. این تانک دارای زره کامپوزیت و یا به گفته برخی منابه فولادی بود ولی هر چه بود فاقد زره واکنشی بود ولی از نظر سامانه اتش از تی 72 اس ایرانی برتری زیاد داشت . این که چه تعداد از این تانک ساخته شده مشخص نیست. ایران 104 موتور خرید ولی مشخصا این تانک هرگز به شکل فراگیر تولید نشد زیرا هرگز در یگان های زرهی ایرانی به شکل گسترده استفاده نشد و تنها در رژه نیروی های مسلح دیده می شود و به بجز برخی عکسها از ازمایشات ان در دهه 1370 و برخی نمایشگاه ها تصویر زیادی از ان نیست. برنامه این تانک با ساخت بین5 تا 10 عراده رها شد.

 

تانک ذوالفقار ۳ مدلی از تانک های ایران

تاکنون 3 نمونه از تانک ذوالفقار توسط ارتش ساخته شده و غیر از این سه نمونه، یک نمونه هم که به‌عنوان آخرین نسخه از این تانک شناخته می‌شود با نام ذوالفقار به‌روزرسانی و رونمایی شده است.

باعث شده است تا ایران به عنوان تنها کشور منطقه با فناوری بومی تولید تانک شناخته شود. سامانه کنترل آتش این تانک موسوم به ” EFCS3 ” یک سیستم چند منظوره است که توانایی قابل توجهی چون ایجاد امکان درگیری با اهداف ثابت و یا متحرک در حال حرکت، قابلیت انتقال اطلاعات به کامپیوتر محاسبات، قابلیت شبکه شدن با سامانه‌های دید در شب را دارد.سلاح اصلی تانکهای سری ذوالفقار توپ‌های ۱۲۵ میلی متری بدون خان مدل ۲A46 است که نسبت به سلاح اصلی سایر تانک‌های برتر جهان از ابعاد بزرگتر و به تبع آن دارای قدرت انفجاری بالاتری است.

tank zolfaghar - تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟

تانک ذوالفقار ۳

تانک ذوالفقار 3 یکی دیگر از بهترین تانک ایران است که از جمله مهمات قابل استفاده در تانک ذوالفقار ۳ گلوله های انرژی جنبشی (KE) یا پرتابه های ضد زره تثبیت شده با کفشک (APFSDS) است که در ایران با نام مهمات ضد زره ثاقب (نفوذگر) شناخته میشوند. دو نمونه روسی از این مهمات در ایران به تولید میرسد که گلوله های ۳VBM-9 و ۳VBM-17 را شامل میشود. گلوله ۳VBM-9 از پرتابه ۳BM-22 بهره میبرد که این پرتابه با سرعت خروح از دهانه ۱۷۶۰ متر بر ثانیه دارای شکافنده ای با هسته ای از جنس کاربید تنگستن (WC) است و در برد ۲۰۰۰ متر توان نفوذ به ۳۸۰ میلیمتر زره را دارد.

تانک کرار مدلی از تانک های ایران

تانک کرار بهترین تانک ایران است که ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ رونمایی و همزمان خط تولید انبوه در صنایع زرهی بنی‌هاشم دورود در استان لرستان افتتاح شد.این تانک در مدت سه سال توسط متخصصان سازمان صنایع دفاعی ایران طراحی و ساخته شده است.

تانک کرار از موتوری جدید با ساختار بهینه شده استفاده می‌کند که توانی بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ اسب بخار از آن انتظار می‌رود. این احتمال وجود دارد که موتور این تانک از سوی روسیه تأمین و پشتیبانی شود. (تانک تی-۷۲ ایرانی از ۸۴۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند). همچنین احتمال استفاده از موتور دیزل ملی با قدرت ۱۳۰۰ اسب بخار هم وجود دارد که چندی پیش خط تولید آن افتتاح شد.

tank karar - تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟

 

سامانه کنترل آتش الکترواپتیکی، سامانه فاصله‌یاب لیزری، رایانه بالستیک و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز، قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیق و امکان شلیک توپچی و فرمانده از دو سایت موازی از ویژگی‌های تانک کرار است؛ همچنین این تانک مجهز به سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی، توانایی عبور از مناطق ذو عارضه، گودال، رودخانه و حرکت در زیر آب بوده و قابلیت استتار مقابل سلاح‌های ضد زره را دارا است.

تانک های ایران تانک‌های مدرن ارتش ایران پیشرفته ترین بهترین تانک ایران تعداد تانکهای موجود در ایران تعداد تانک های سپاه تعداد تانک های ارتش ایران بهترین تانک ایران

  1. ارسلان

    ذوالفقار که فقط یک نمونه بود و اصلا تولید نشد فقط در حد چند عراده آزمایشی و فقط در رژه نمایش داده میشه و توی هیچ کدوم از پادگان ها و رزمایش ها دیده نشده. کرار هم که یک ارتقا معمولی روی تی ۷۲ های قدیمی موجود در ایران هست و حتی معلوم نیست آیا همه تی ۷۲ ها ارتقا داده میشن یا تعداد کمی شامل ارتقا میشن. غیر از این که تانکهای ایران در مقابل تانکهای پیشرفته جهان حرفی برای گفتن ندارن و به درد جنگهای قدیم میخورن مشکل دیگه ایران نداشتن گلوله های مناسب با توان نفوذ بالا در تانک های دشمن هست و گلوله های موجود فقط به درد تانکها و نفربرها و زرهی های سبک خیلی قدیمی به کار میاد. الان بهترین گلوله های تانک ایران در بهترین حالت توان نفوذ در ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیمتر زره رو دارن اون هم از فاصله نزدیک. اما اکثر تانکهای جدید و پیشرفته غربی و شرقی مثل لئوپارد، آبرامز، چلنجر، مرکاوا، بلک پانتر، تایپ ۱۰، لگرگ، آرماتا و … زرهشون در برابر مهمات با توان نفوذ ۱۲۰۰ میلی متر هم به راحتی مقاومت میکنن. و این که گلوله های هسته اورانیومی که خیلی کارآمد هستن در ایران وجود ندارن.

    • فرهاد

      سلام نمیدونم شمااین همه اطلاعات موثق را از کجا می آورید

    • محمد

      اعتماد به نفست ستودنیه داری حیف میشی اپلای کن اونور

    • محمد

      این چرت و پرت هارو نمیدونم از کجا آوردی در حالی که کار اصلا جزییاتش در دست نیست و گلوله تانک های ایران هم ولی داخلن و اصلا هیچکس جزییات اونارو هم نداره مگر اینکه تو مهندس ساخت سلاح تو سپاه باشی..نمیدونم آخه میآید و ادای ادمای باسوادو در میآرید که چی بشه واقعا که کوته فکر و عقده ای هستی

      • شهریار

        واقعا متاسفم براتون که وقتی یک نفر یه نقد درست میکنه پیش شما میشه کوته فکر و عقده ای و اونور ابی.حضرت علی راست گفت تو اخرالزمان حرفای ادمای احمق میشه برا همه حجت.باشه اقای مخ ما تانکا و تجهیزاتمون از امریکا هم بهتره.تو راحت باش.

    • علی

      دکتر شما خیلی میفهمی هاااا
      آورین

    • امین شریفی

      با این تفاسیر ، ما اصلا در صنعت نظامی حرفی برای گفتن نداریم با این حال چرا آمریکا و متحدینش به این ایران ضعیف از نظر شما حمله نمیکنند؟!!

    • محرمی

      نخیر! چیزی بیش از 100 عراده ذوالفقار 3 در خدمت ارتش است هم اکنون، که کاملا توانایی رقابت با آبرامز را دارد….در مورد ذوالفقار 1 و 2 درست میفرمایید، آنها آزمایشی بودند.

  2. حسین

    فک کنم برای کاهش هزینه ها بهتر باشه تانک های ام۴۷،۴۸و۶۰ به یک استاندار مشابه ارتقا پیدا کنند تا هم نوع مهمات یکی شود و هم قدرت موتور و زره(چه در اطراف و چه در زیر تانک) افزایش پیدا کند. همچنین سامانه های کمکی جدید نصب شود.

    تانک چیفتن هم به عنوان توپ متحرک نیاز به تعویض موتور برای کار در دمای گرم و مقاوم سازی در برابر بمب های جاده ای بنظر دارد.

    تمام تانک های تی۵۵ و ۶۴ و ۷۲ روسی و چینی هم اگر به استانداردی شبیه کرار ارتقا پیدا کنن خوبه! (البته قطعا کرار هم مشکللتی دارد که باید رفع شود)

    اما این ابتدا راه هست ، هم به تانک های نسل جدید نیاز هست ، هم نفربر و امبوللنس زرهی و … نسل جدید!

  3. مسعود

    گفته های ارسلان کاملا درست و علمی هست و هیچ نیازی نیست که ادم انیشتن باشه که بخواد ی نقد درست و حساب شده و دقیق راجب پیشرفتهای کشورش و دیگر کشورهای جهان داشته باشه. هر کی که واقعیت و حقایق روز رو گفت اونور ابی یا مخ یا خاین نیست مردم نفهم نیستن شما خودتونو زدین به نفهمی سرتونو مثل کپک کردین زیر برف نمیدونین و نمیخواین بدونین بقیه دنیا چکار میکنن… واقعا متاسفم.پیشرفتهای نظامی ایران در ساخت تجهیزات کارامد در حد جنگ جهانی دوم هم نیست… حالا شما ما ها رو به هر چی دوست داری متهم کن .

  4. م

    متاسفانه حرف های ارسلان در شکل کلیش صحیحه و اختلاف فن اوری را نمیتوان با شعار پر کرد بهتون برنخوره داشته های نظامی ما جدا از فرسودگی در محاسبات تاکتیکی و راهبردی نظامی بی ارزشه . برای همینه که بعد برجام قلابی یک لیست بلند از خرید یا انتقال فن اوری روسی و شاید چینی( که در پایه روسی است و یا پایه غربی دارد که با جاسوسی یا خرید بدست اومده) مطرح شد از هواپیما بالگردکشتی زره پوش ناو و جالبتر انواع ریز و درشت موشک .ارتشداری امروزه بسیار لوکس و گران قیمت میباشد و هر کس از عهده ان برنمی اید. داشته های ما معمولی ولی شعار و تبلیعات عالی احساسات عوام حساس .

  5. م

    یکی از دوستان پرسید چرا پس حمله نمیکنند باید گفت شکست ارتش یک کشور با تسلط بر ان تفاوت دارد امریکا در ویتنام برتری مطلق را داشت اما نتوانست بر مردم ویتنام مسلط شود و ان مردم را تسلیم اراده خود کند . باید بدانید حمله به ایران یک حرکت نظامی فردی از سوی امریکا نخواهد بود بلکه (بخاطر مسایل راهبردی سیاسی و اقتصادی و بالاخص پیامدهای منطقه ای ) این حمله با همراهی شرکای اروپایی ( ناتو) و اسراییل و عوامل منطقه ای ( شیوخ عرب و ترکیه و …حتی نوچه ای مثل اذربایجان ) همراه است .شکشت نظامی ایران حتمی است اما تسلط بر زمین گسترده ایران چطور و چگونه ممکن است؟ این همان سوالی است که بی جواب مانده و دلیل تعویق حمله نظامی شده . هجمه به فرهنگ و اشاعه فساد در بین مردم برای شکستن غیرت و همت عمومی ناکارامدی خودخواسته اقتصادی اتلاف وقت حاکمیت با اشوب های داخلی و … همه و همه پیش درامد ان جنگ است تا زمینه تسلط پس از جنگ فراهم باشد . جنگ مدت هاست شروع شده و ما در خواب خرگوشی مدهوشیم . در پاسخ نظامی ایران هم تمامی توان فقط و فقط برای افزایش خسارت به دشمن است نه شکست دشمن . چرا که چنین توانی چه از یعد فن اوری و لجستیکی و مدیریت کلان منطقه ای وجود ندارد . حرکت ایران شامل زدن موشک های دوربرد به پایگاه های عقبه دشمن استفاده از شبکه گسترده پدافند هوایی برای بالا بردن تعداد سقوط هواپیماهای نفوذی و بیشتر از همه عملیات های انتحاری در خارج کشور(با سپاه و بسیج و نیروهای طرفدار در همان کشور ها ) علیه دشمن است که حساب خاصی روی ان باز کرده است چرا که ایران خود توان خروج و حضور گسترده نظامی در ان کشور ها را ندارد و میتواند به این طریق انها را در شکل گسترده امنیتی و نظامی درگیر کدد

  6. Sasan

    سلام تانکه کرار رو شخصا دیدم من طراحه آیرودینامیک و موتور جنگ افزارهایه زمینی و هوائی و دریائی هستم درمورده دوموارده دیگره هوائی و دریائی جاش نیست ولی درمورد تانک کلا تو جهان متوسط به پائین بودیم خیلی پائین اما کرار از هر لحاظ ایران رو جزوه ده کشوره دارندگانه تانک برتر کرد کرار اولین تانکه جهان هست که توش از اهدافه پشته سنگر یا جنگنده هایی که در محدوده خیلی پائین حرکت میکردند از موشک استفاده کرد که کره جنوبی فوری تانکه بلکپانتر۲رو با به روز کردنه بسیار و استفاده از این فکره ایرانی و استفاده از موشک به جایه گلوله درتانکه کرار که یه برتریه دیگه هست باز کره ای ها اونم کپی کردن ولی ماله اونا پیشرفته تر از ماست تانکه کرار علاوه بر حمل موشکه که لانچر پرتاب داره و به زمین و هوا حمله میکنه اما در شعاعه۱۲ کیلومتری و استفاده از هر گلوله ای در شلیک توپ تانک از گلوله هایه موشکی گرفته تا گلوله هایه توپی خودش و گلوله هایه آتشین که ۹۷ درصد به هدف میخوره این گلوله ها و شیش برابره خورشید دما داره یعنی اگه به حساس ترین نکته تانکه دشمن یعنی زیر دماغه توپ بخوره صد درصد هم سرنشیناش هم تانک میسوزه چون بعده زوب و ورود به داخل یه انفجاره نارنجکی مدی داره که تیکه هاش انقدر زیاده که زنده موندن معجزس بعدشم تحمله اون گرما داخله تانک خودش یعنی مرگ خلاصه کره باز از رو کرار اینارو کپی کرد اما کرارو هیچوقت بین ۱۰ تانکه برتر نمیذارند چون غرب و شرق دشمنه ماست روسها منافعشون در خطر نبود اونا الان به ایران حمله کرده بودند ضررهائی که روسیه به ایران زده مغوله کحشی نزده و باعث اینکه تانکه کراره ایران بینه ۱۰ تانکه برتر نیست روسها گفتند از تی ۹۰ و تی ۷۲ ما کپی کردند آخه بی ناموس تی نود موشک پرتاپکن داره یا راداره هوائی داره کرار به نظره من بعده لئوپادره۲ آلمان و بلاکپانتره کره سومین تانکه دنیاست کرار اولین نمونشه این همه اسم در کرده اگه به نوابغ نظامی علمی فرهنگی سیاسی و غیره زمین برا بازی بدند ایران در زمره بهترینها خواهد بود ولی ما نوابغ رو کاری میکنیم از شدته افسردگی معتاد بشند یا فرار کنند یا خودکشی ود ضمن انصافا برا شرکت ها و دانشگاههایه مخترع تو هر زمینه ای سرمایه گذاری نمیشه من امسال ساله ۹۷ پخش بودجه سالانه رو که دنبال کردم به ۱۲ نهاد چند صد ملیارد پول دادند که ۱۰ تاش تو قم هست یکی تبریز یکی اصفهان و هرسه درمورده اسلام بود و یه تحقیقی که کردم به اون ۱۰ نهاد که تو قم هستند تو دوسال ۳۰ نفر بازدید داشته آخه این انصافه خدائیش؟ خو این همه بودجه رو بده ناوگانه هوائی رو بروز کن ایران چند سال پیش قبله سوخو۳۵ سوخو۳۰ که ساخته شد خواهانش بود ندادند الان بعده لغوه تحریم ها تو ۲۰۲۰ ایران su35smمیخوایم ولی روس ها mig35رو به ما میگن بدیم چون هیچ کشوری نخواسته حتی خوده روسها وزیر دفاعه روسیه گفت ما با mig31سر میکنیم تا mig41که جنگنده ای نسله ۵ هست و عالی که تو آخرایه۲۰۱۸به روسها تحویل داده خواهد شد اداره میکنیم برا همین ما su35smمیخوایم نمیدند ولیmig35رو که خودشونم دوست ندارند به ما میدند و تو شبکه خبریشون نوشتند ایرانیا عاشقه mig35شدند! خو همش گناهه ماست انقد خودمون رو به گدائی زدیم تو رومون تو نمایشگاهه فرانسه روسها گفتند su35برا شما گرون هست !mig35قیمتش50 الی40 میلیون دلاره و su35smقیمتش۶۵میلیون دلاره . تو بهترین جنگنده هایه ۲۰۱۸ که چند روز پیش بخاطره حضور دردرگیریها وجنگ امتیاز گرفتند T50اول شدf22دومsu35سوم و mig35هشتم . بنظرتون کدوم جنگنده به درده ما میخوره،suیاmig؟ بعدشم طبقه گفته خررگذاری مشرق قراره روسها نسخه صادراتی T50pekfaرو به چند کشور بفروشند به کره مدلهT50EKبه ایران مدلهT50ESوبه هند مدله T50E ولی نگفتند چه تفاوت هائی دارند به هرکدوم برا دادنه سفارشهاشون بازه زمانی دادند که ماله ما ۲۰۲۲ هست و تو ساله ۲۰۲۰روسها جنگنده نسله ۵ دیگه ای با نامهSU55FGFAبه هندوستان خواهند زد و به خودشونSU55FGFA M موندم ما این همه داریم سنگه روطها رو به سینه میزنیم تو سازمان ملل تو هرجا ولی اونا هرچی خوبه به هندها میدند مثلا براشون نیروگاههایه اتمی و موشکهایه اتمی دور بلند و کوتاه برد و برده متوسط زدن براشون یه SU30مخصوص زدن براشون SU35مخصوص زدند اما هندی ها تو ساخته جنگنده بومیشون از غربی ها کمک گرفتند یدونه پیچ هند نزد یه جنگنده نسله ۴ زدند براشون آمریکا و آلمان و فرانسه و …در کل غرب که حتی یه پیچش هندی نیست اسمشم تجاس هست فک کنم روسها بهشون ناو هواپیمابرو ناو جنگنده ناوشکن و ناوچه جنگی و ناوهلی کوپتر برو بهترین بالگردها از کاموف و میل بهشون فروختند اونم خیلی ارزون ولی هند هنوز غرب گراست . چین چطور تو ۱۷ سال تونست قدرته جهانی بشه؟ روسها قدرتش کردند تمامه جنگنده هایه خوبه چین که از رو J10به بعد بود ازSU27 زده شدو جنگنده ناو نشین نداشتند SU33گرفتند J15 رو زدند SU35رو به شرطی به چینی ها قراره بدند که ازشون ۹۰۰میلیارد دلار درصورته کپی برداری تضمین نامه امضا کردند برا چین هم ناوه هواپیمابره دانش هسته ای و علم ساخته موشک داد تا تنها نباشه اما انصافا چین متحده روسه موند ولی تو قضیه لشگرکشی ترامپ و فرانسه و انگلیس به سوریه تنها کشوری که کناره روسها بود ایران بود بعده چهار روز آمریکا ۲۲ حدف رو برا زدن نشون داد که دوتاش پایگاههایه روسها بود ۸ تاش ایرانی مابقی روسی ولی روسها بازم نامردی کردند و گفتند اگه به این تو پایگاه موشکی بیفته از هر جا اونجا رو میزنم نگفت به منو متحدم موشکی بخوره ! ایران فوری توتنگه هرمز بی صدا ماو هایه جنگی و بقیه رو تو خزه مقدمه آبی قرار داد تو خلیجه فارس غرب فهمید پایگاههایه ایران ک زدن برابره غرق شدنه تمام‌ناوهایه هواپیمابرو جنگنده ها و ناوچه و ناوهاش و پایگاه هاش تو کشورهایه همسایه برا همین ۱۰۳ بهترین موشک کروزه غرب کهJASSM نام داره رو به جاهایه خالی زد بازم بهترین موشکهاش رو پدافندهایه ۳۵ الی ۳۰ ساله دوسومش رو منهدم‌کردند و فقط ۳۰تاش به زمین خورد که ۲۱تا توسطه جنگ الکترونیک منحرف شده و به کوه خورد ۸تاش به جاهایه خالی خوردو یدونه یه مرکزه تحقیقاتی بین‌المللی رو زد و تو جهان به دروغ گفتند آزمایشگاهه بزرگه ساخته بمبهایه شیمیائی و مرکزه مهماته بمبهایه شیمیائی رو زدیم !!!
    یا غربی ها اسکلند یا اوناهم فهمیدند جنبه سیاسی داشت تا نگن تا سوریه رفتن کاری نکردن
    خو یه نفر نپرسید مگه نمیگید که آزمایشگاهه بزرگ‌و مرکزه مهماته بمرهایه شیمیایی رو زدیم؟ خو اونا الان منفجر شدند دمشق سهله حلب و ادلب و دیرالزور الان کسی زنده نبود جون بمبهایه شیمیائی منفجر شده پس کو !!! واقعا فهمیدم تو اون قضیه که دنیا از پوتین میترسه دیروزم گفت جز ایرانی ها روسی ها که طبقه خواسته دولته قانونی سوریه اینجا هستن اعراب و غربی ها سواحل و از خاکه سوریه تا یه هفته برن بیرون چون حظورتون غیره قانونی هست و ما هر کسی سلاح به دست ببینیم از هر کشوری باشه خواهیم زد براهمین ترامپ‌ خواهانه بیرون رفتنه سربازانه اما پنتاگون‌نمیزاره ولی اعتلافه اعراب به نصفه روز نکشیده در رفتند . عربستان از روسیه خواهان SU50 وSU35شدند روسها رک‌گفتند به شما ما تسلیحات نمیفروشیم S400هم دادیم تا قدرته S400دو با پدافندهایه غربی تو منهدم کردن ببینید و به اربابانتون بگید . ایران یکم دست از گدا بازی دربیاره اگه میتونه بجا نسخه صادراتی T50 نسخه اصلیشو بخره و میتونه جنگنده نسله پنجه SU55FGFAهم بخره که برا خودشون SU55FGFA Mساختند اونم میتونه تا پوتین هست بخره در ضمن تا پوتین هست بالگرد هایه کاموف و میل ها رو باید بخریم بهترین مدلهارو و به روز ترینهارو چون بعده پوتین رییس جمهور بعدی آیا باهامون دوستانه رفتار میکنه و مثله پوتین آمریکارو آدم‌حساب نمیکنه مثلا تو تحویل S300هاآمریکا گفت نده ولی پوتین‌گفت آخرین مدلشو میدمS300PMU2و تو پدافنده کوتاه برد باز غرب میگفت نده ولی پوتین TURE M1رو داد تو ریاست جمهوری بعدی امکان نداره دیگه شرکت کنه چون اینبارم به اسرار شرکت کرد و با ۸۷درصد قبول شد اگه با خوده پوتین در باره خواسته ها حرف بزنیم بی شک میده ولی میریم با دشمنه روسی ایران وزیره صادراته تسلیحاته نظامی مذاکره میکنیم خو بیشعورا با خوده پوتین حرف بزنین و بعنوانه متحد بخواین رهبره انقلاب جوری با پوتین حرف زد که پوتین جلو همه قول داد تا یک هفته بروزترین وآخرین مدلهS300PMU2رو تحویل میدیم و تحویلم داد کاش روحانی بره و یه رئیس جمهور با قاطعیت مثله رهبر بیاد سره کار کاش

  7. وحید

    دوستان نظرات خود را دادند….ولی به نظر من ما نه مسعولین نظامی هستیم نه کارشناس نظامی…چیزی که دوستان نقاد گفتند با تمام احترام برایشان واقعیت محض نیست…قبول دارم که ایران در تجهیزات هوایی و زمینی از بقیه عقب است ولی نه به این شدت که دوستان گفتند….ضمنا ..ایران قدرتی که باعث شده امریکا به ایران حمله نکند…کنترل مردم نیست..موشک های فراوان و عالی ایران است…که قادرند تمام صنایع کشور های ناتو را در عرض چند ساعت پودر کنند…بله در صورت حمله به ایران ما ضربه سختی از ناتو و امریکا خواهیم خورد…ولی ایران انها را به ماقبل تاریخ برمی گرداند….ضمنا اون دوستانی که گفتند امریکا و ناتو به ایرا ن حمله میکنند و شکست ایران حتمی است در اشتباه هستند چون همه جنگ تجهیزات نیس….امریکا کشوری ورشکسته است که با دوشیدن سعودی تا الان روی پایش ایستاده ….چنین کشوری تحت هیچ شرایتی نه از نظر اقتصادی و نه از نظر افکار عمومی توان جنگ را ندارد…امریکا دیگر امریکای دوران جنگ ویتنام نیس که سالی 15 درصد رشد اقتصادی داشت و دنیا را تهدید میکرد…الا برای ماندن در سوریه دست گدایی پیش عرب ها دراز کرده…و درخواست کمک دارد…لطفا همی چیز را سیاه و سفید نبینیم …رنگ خاکستری هم وجود دارد……من تعصب ندارم فقط تاریخ را خونده ام….و تاریخ میگوید دوستان نقاد اشتباه میکنند…..یک ضرب المثل زیبای المانی میگوید ….اگر تاریخ را نخوانی ان را تجربه میکنی…!!!

  8. ولی

    آمریکا قویترین نیروهای هوایی جهان را در اختیار داره و ایران به همین دلیل پدافند هوایی خودشو به طور چشمگیری ارتقاء داده به گفته ی خبرها ایران در هر شهری یک پایگاه نظامی زیر زمینی درست کرده من خودم شاهد این بودم که فاصله 5 کیلومتر دورتر از شهرمون در مناطق کوهستانی پایگاه زیر زمینی زده و شب تسلیحات نظامی خودشو با تریلی منتقل میکند در ضمن مناطق کوهستانی شهر ما منطقه نظامی و ورود ممنوع اعلام شد اینو همه میدونند که ایران خیلی زیاد سلاح های تسلیحاتی ذخیره کرده تا در نبرد دچار مشکل نشود در ضمن ایران در حال منتقل کردن نیروگاه اتمی منظور (ساخت سلاح هسته ای) که ایران هنوز به این سلاح دست نیافته به همین دلیل که اگر جنگ شروع شود بمب های هسته‌ای دشمن نیروگاه برق هسته ای و نیروگاه اتمی و شهر های مهم و پر جمعیت و استراتژی ایران را مورد هدف قرار خواهد داد به همین دلیل ایران نیروگاه اتمی خود را به زیر زمین منتقل میکند

  9. داود اصلی

    البته دوست عزیز انتحاری برای وحوش و دواعش بیدینه منظور شما احتمالا استشهادی بوده

  10. فرهاد

    سلام داداش ساسان یعنی زوی تو خال .با این حرفهایت دیگه همه ایکولهای طرفدار غرب به ویژه انگلیس که هنوز هم پناهنده سفات انگلیس به تشبیهی هستند رو خفه کردی.دمت گرم دادا شما بای میشدی وزیر بوق ولی ایرانی جماعت دلش به ابله ها و بچه فامیل و پارتی بازو و رفیق دویت دلش خوش واقعا که متعسفم برا خودمون.شرمنده بازم از بزرگترها که حرفیدیم.

  11. رضا

    این مذدورهایی که راجعب ذولفقار ابراز فضل مکنند -بدونید این کار در تمام کشورها مرسوم هست -به عنوان مثال اگه ما الان از تانک ذولفقار سری 1 مثلاهزار اراده در سالهای قبل تولید کرده بودیم الان هزینه سنگینی برای ارتقاء روی دستمون میگذاشت و لی در نمونه دوم و سوم تمام نقایص برطرف میشه و مهم این هست که ما الان تکنولوژی تانک ذولفقار 3 و در اینده سریهای بعدی و پیشرفته تر ان را در اختیار داریم و در صورت نیاز فوری در زمان کوتاهی میتوانیم خط تولید از را راه اندازی کنیم-زرهی ایران خصوصا امسال و سال قبل تحول عظیمی در اورهال پشت سر گذاشته خصوصا صنایع شهید زرهرن و صنایع یا علی دارن به صورت 3شیفت کار ارتقاع زرهی رو انجام میدن -رهبر انقلاب 4 میلیارد دلار برای توسعه صنایع نظامی اختصاص دادن که ثمره عینی اون رو در سال 98 با تولیدات جدید و ارتقاع ادوات قدیمی دیدیم-

  12. علیرضا تباره

    باسلام،باکمال ادب،متأسفانه بعضی ازماایرانیها نعمت هوش،استعدادوتوانائیهایی که خداوندحکیم به ماعنایت فرموده راکمترازدیگران مثلاًغرب وشرق درنظرداریم وکم کاری خودراعیب نمیدانیم،عزیزان مگرتولیدودستاوردایرانی چه ایرادی دارد؟!مگرهرمعقوله ای درعمل دراثرتجربه درطول زمان تکمیل نمیشود؟!یعنی ماتااین حدهم نمیدانیم؟ازاستثنائات که بگذریم تمام مراحل زندگی دراثرتلاش مستمردرراهی درست،هدایت شده وراهبردی ،نتیجه میدهد.اینگونه اشخاص که چشمانشان به بیگانگان است وآنهاراقابل میدانند«هویت،شرف،ناموس وسرزمین خود»رابه آنهاواگذارنموده اندو«*جزاین نیست ،اگرعاقلانه منظورشود»؛اینگونه اشخاص اگرهمین سامانه موشکی(سوم خرداد)راهم قبلاَمیدیدندحتماًموردسرزنش وتمسخرقرارمیدادندومیگفتنداین تجهیزات مگر ادوات نظامی *رابتوانندنابودکنند،امّاهمگان درسطح بین الملل دیدندکه ایران با**«پائین ترین سطح تکنو لوژی ساخت داخل وبومی خود،پیشرفته ترین وبالاترین سطح تکنولوژی قدرت پوشالی امریکارانابودنمودوحتماًچنین پاقعیتی دروغ،ساختگی وغیرواقعی نبود»**وجالب توجه اینکه برای چندمین باراست که این افتضاح هم برای امریکا،اسرائیل و…به وقوع پیوسته آنهم درسطح وشرائط متفاوت.حال بازهم میخواهیدبگوئیداین گلوله ،اسلحه و…قدیمی وبه دردنخوراست!؟باعذرخواهی دراصل این عزیزان هموطن هیچ آگاهی واطلاعات حداقلی راجع به پیشرفت نظامی ایران اسلامی مقتدرمان ندارندوبر تعصاب خوداظهارنظرمینمایند.دوستان جهت اطلاع #«سطح وکیفیت ساخت وتولیدتجهیزات نظانی ایرانمان بسیارپیشرفته وخارج ازتصورات است وبایدخداوندراشاکرباشیم که حتماًباعنایات الهی به این توفیقات رسیده ایم(باوربفرمائیداین حقیرحداقل اطلاعات بویژه راجع به بحث موشکی دارم که عرض نمودم باتشکر).اجع به اطلاعات تجهیزات نظامی وغیرنظامی ازجمله تانکهای ایرانی کافیست مقالات رسمی ازمستندات وگزارشات توسط فرماندهان ومسؤولان نظامی جمهوری اسلامی ایران رامرورکرده ومطالعه نمائیم ومانندیک مسلمان هوشیاروکوشا وپرتلاش زندگی کتیم انشاءالله.

  13. Smallhero

    دوستان عزیز میدونید مشکل چیه مشکل اینکه کشور ما خیلی عقب تر از بقیه کشور های جهان اوله ولی اگه یادتون باشه زمان جنگ هم چیزی نداشتیم حتی فشنگ ولی اینقدر جون بر کف داشتیم که یه جنگ تمام عیار رو که خیلی از کشور ها علیه ما بودن رو پیروز شدیم

  14. شاهین

    چندتا چیز خیلی کوتاه بگم، اول این که اندازه زره تانک مهم نیست چون حتی اگه گلوله داخل کابین هم نشه موج انفجار افراد داخل رو کلا از کار میندازه، دوم ما در دنیا به سمت ساخت موشک هستیم حالا از هر نوع کوچیک ، سریع،بزرگ، میشه روی هر پیشرونده نصب بشه، تانک با هیکل خیلی گنده بدرد نمیخوره و سرعت پایین داره، بهتر اینکه موشک کوچیک روی خودرو جنگی باشه کارایی بهتری داره،سوم الان هواپیما تا یه حد، ۴جی توان، میتونه خلبان داشته باشه بیشتر از اون با تمام پیشرفت در لباس خلبانی باز هم نمیتونه آدم داخل کابین بمونه و بیهوش میشه، پس همه دنیا به دنبال پهباد هستند که بدون سرنشین هست، ما تو کشور ایران باید به آینده نگاه کنیم نه طرز فکر قدیم کشورهای دیگه.
    چهارم و اصل کاری این که ایران با اقتدار جزو سه کشور برتر جنگ سایبری هست، و از رادار بومی استفاده میکنه، وقتی موشک به سمت عراق و پایگاه آمریکا رفت بالای سر پایگاه آمریکا چند صدتا پهباد شناسایی و رادار جدید به روز آمریکا وجود داشت اما ایران با جنگ سایبری چند ثانیه تمام رادار ها رو کور کرد تا موشک ها به اهداف بخورند، این هست ایران مقتدر، اما ما زیاد در بارش نمیگویم اگر همین کار یه کشور دیگه کرده بود هر روز نشون میداد.

  15. حسن

    بنظرم توان دفاعي هر کشوري کاملا سري هست و مانميتوانيم با توجه به يه سري مقالات و عکس بگيم اين بهتر اون نيست مثلا همين چند وقته پيش سپاه گفته بود که اگه امريکا عليه ايران اقدامي بکنه با دو نوع سلاح که خودمون اختراع کرديم ضربه ي بهش ميزنيم جبران ناپزير اين سلاح ها چين؟؟؟در کل کسي نميدونه شايد تانک هاي بروز تريم داشته باشيم که هنوز رساني نشده باشه
    در مورد نظرات دوستانم بايد بگم همه ي ما ايراني هستيم و قلبمون براي ايران عزيز ميتپه پس با وجود اختلاف نظرها بايد راه نفوذ دشمنو ببنديم که نتونن بينمون رخنه کنن
    پيروزي ما وعده ي خداوند کريمه ان شاالله

  16. کیارش بشیری

    ایا به نظر شما تانک های ایران بیش از امار است؟

    • aria-moazeni

      سلام بله

  17. محمد

    ما در نیروی هوایی و زمینی کهنه های کشورهای دیگه رو درقدیم گرفتیم مخلوطی زدیم یه هواپیمای کوثر و تانک کرار که خز کردن از مدل قدیمی تانک ها زدیم تنگشو اسمشو وزلشتت نیروی زمینی به قرآن تو دفاع موشکی هیچی نیستیم موشکمون از 2000 بیشتر نمیر ع بد میخان با قدرت های هسته و اتمی جهان مقایسه شن

  18. مسعود

    محمد عزیز هیچی تاکید میکنم هیچی از نظامی گری نمیدونی و اصلا 99 درصد علاقه مندان نظامی چیز زیادی نمیدونند .در واقع یه عده ای علاقه مند هستند که چند تا اسم شنیدند و خوشحالن
    در ادوات نظامی دو تا بحث همیشه مطرح است اول کابردی و عملیاتی بودن در واقعیت صحنه نبرد و دوم که اثر فرعیست بحث تکیه روانی که در وهله اول در دل نیروی نظامی قوت ایجاد کنه و سرریز این اعتماد به نفس هم به جامعه سرایت کنه
    خیلی طولانی میشه توضیح دادن و منم چندان حوصله تایپ ندارم ولی دوستان بدونند که جنگ از پارامترهای بسیار فراتر از اینکه مثلا مثل کودکان دو هواپیما رو مقایسه کنید و اگه یکیش چند دهم ماخ سرعت بیشتری رفت بگین این بهتره وجود داره .در همین مثال جنگنده ؛عموما جنگنده ها زیر سرعت صوت فایت میکنند و سرعت نزدیک یک ماخ سرعت بسیار زیادی محسوب میشه.یک جنگنده ابر چابک مثل میگ 35 با دوتا موتور حقیقتا غول پیگر نزدیک به 10 دقیقه وقت لازم داره تا سرعت صوت رو رد کنه و بشه یک ماخ .این اعدادی که کودکانه مقایسه میکنید هیچکدوم اهمیت چندانی نداره .جنگنده کوثر با سرعت 1.8 ماخ رو بعضیا کند میدونند در حالی که بسیار جنگنده چابکی هست و اصولا هرگز کار به اون سرعت ها نمیرسه. اشکال اف 5 سادگی بیش از حد ورادار تعطیلش بود و در نتیجه سامانه موشکیش فقط فرو سرخ بود وگرنه نقطه قوتش از قدیم که همه میگفتن چالاکیش در داگ فایت و مانور بالا بود .امروز اگر رادار قابل قبولی داشته باشه کوثر و توانایی لینک شدن با مجموعه راداری کشور رو داشته باشه و همینطور یه موشک نیمه راداری روش سوار بشه حتی معروفترین هواپیماهای بروز دنیا رو به چالش میکشه و قطع به یقین حتی از اف 35 با مانور ضعیفش در این مورد اقلا بهتره . ضمن اینکه شجاعت خلبان امر تعیین کننده ایست . دائما تکرار میشه ما هواپیما نداریم خب باید پرسید ما ایا کشوری مهاجم هستیم یا استراتژی ما دفاعی است؟ در وهله اول پدافند خوب کار چند صد هواپیما رو میکنه و در مرحله جنگ هوایی هم ما نیازی به بمب افکن نداریم .برای جغرافیا و نوع استراتژی جنگی ما هواپیمامون باید رهگیر باشه و بهترین رهگیرهای کل تاریخ کدومان؟ اف 14 و میگ 31 .بله همین اف 14 در صنعت هوایی به نام ستاره هواپیماهای رهگیر شناخته میشه هنوز هم رو دستش نیست .گفته میشه فرسودس ولی باید گفت فرسوده یعنی چه ؟ ایا منظور اینه که زوارش در رفته و نمیتونه درست پرواز کنه؟ خیر هواپیما یه استاندارد پرواز داره یا در اون حد هست و پرواز میکنه یا نیست .وقتی سازه های بدنه که قطعه های جدا هستن مرتب عوض شدن این هواپیما کهنس؟ در بحث موتوری باید گفت این موتورها عمر کارکردی دارن و ساعت روشن بودنشون مهمه نه سالهای گذشته .ایران سالهاست اف 14 رو کم پرواز میده خیلییی کمتر از حد عادی و مرسوم.اگر چه عمر هواپیما 45 ساله ولی در حد 10 الی 15 سال کار کرده و چندان فرسوده نیست ضمن اینکه اورهال های عالی روی اونا انجام شده .هواپیماهای جدید رادار بهتر دارن هرچند رادار اف 14 بهترین بود و هنوز هم عالیه ولی خب الان بهتراش اومده .این واسه کی مشگله؟واسه کشوری که میخواد خارج از مرزهاش بره و وقتی رادار رقیب قوی تر باشه زودتر کشف میکنه و زودتر میزنه . اما استراتژی ما فرق داره .ما در کشور خودمون و تحت نظام یکپارچه راداری خودمون میجنگیم و دست بالا رو داریم حتی چند صد کیلومتر دورتر از مرزهامون. بهتر از موشک فونیکس چی هست در دنیا؟ شاید ویمپل روسی در حدش باشه .ما به اسم فکور 90 انبوه سازیش کردیم .زمان جنگ کمتر از 300 فونیکس داشتیم و خلبان تا مجبور نمیشد استفاده نمیکرد. امروز فکور 90 رو در هر تعداد بخوایم میسازیم و هر هدفی در رادار بیاد 95 درصد کلکش کندست. گاهی بعضی ها مثلا میگن آمریکا 2000 تا هلیکوپتر فلان داره و ما در مقابلش حرفی نداریم .خب عزیز من چند تا هلی کوپتر رو میتونه عملیاتی کنه تو خلیج فارس ؟ عملا چه تعداد خواهند اومد؟صدها پایگا در سراسر دنیا داره و تمام اون امار پخش در دنیاست مگه ممکنه بتونه پایگاه ها رو خالی کنه اصلا چجور انتقال بده . اینا واقعیت های میدان نبرده به علاوه یه چیزهای مهمتر که دیگه واقعا جاش نیست .در همین حد بدونید گرچه دشمن از جهت تجهیزات نظامی قدرتمنده ولی ما به هیچ عنوان دست و پا بسته نیستیم و به خاطر موقعیت منطقه و تاکتیک نظامی تو خیلی از جهات دست بالا رو عملا میگیریم و در این مورد شک نداشته باشید .امریکا سر یه بهانه الکی با صدام جنگید و یکی از قدرتمند ترین ارتش های خاور میانه رو در زمان اندکی نابود کرد اگر ممکن بود براش ایران دشمن بسیار بدتری از صدام براشه امکان نداشت تعلل کنه

  19. علی

    والله.یمشت.که.هیچی.درمورد.صلاحهای.ایران.نمیدونن.چه.اظهاراتی.میکنن.اون.پهباد260.میلیون.دلاری.امریکا.که.خورد.گرونتر.از.اف35.بود.اف.35.که.سیبله.واسه.ایران

  20. Feramarzi

    ي زماني يهودي ها تبليغ شاهنامه ايي ميكردند كه تانك فقط مركاوا ، حتي امريكا و انگليس از ما پيش خريد كردند ، اما همين موشك هاي ايراني تو مدت اندكي در لبنان پنجاه تا از مركاوا اسقاطي كردند / اگر سيري در تاريخ باستان باشد ارابه هاي ايراني مرگبار ترين ارابه هاي جنگي از خليج فارس تا كانال سوئز بوده اند / پس جنگ افزار و مغز ايراني ميتونه فولاد كربن و آلمنيوم حتي كره زمين هم ذوب كند / اما وقتي شاهان گذشته بي غيرت امپراطوري را به تباهي كشيدند عوارض سست عنصري آنها به چندين قرن نسل كشانده ميشه تا جايي كه ي نجيب زاده ايراني كه قرنها دنيا زير سم تازيانه اسب هاش بود الان ميگه توپ ها و موشك هاي ما توان ذوب كردن ندارند !!!!؟؟؟

  21. ..

    آمریکا سیاست دارد دیگر کشور ها را جلو می فرستد تا خودش در امنیت باشد و روز به روز قوی تر شود دیگر کشور ها به جان هم بیفتند و وقتی دید کشوری توان مقابله با او را ندارد جنگ جهانی
    البته نوع پیشوری آمریکا در زدن پایگاه و تحت کنترل گرفتن کشور های ضعیف تر است در اصل ناتو یا به عبارتی کشور های عضو ناتو نوعی مستعمره و میدان جنگ و خط مقدم برای آمریکاستآمریکا توانمندی جنگ را هم از نظر نظامی و هم از نظر اقتصادی دارد ولی در صورت جنگ و احساس ناامنی در کشورش باعث شورش و شکستش است روسیه کشوری نیازمند به اروپا و اروپا نیازمند به روسیه برای نفتش است و چین در صورت جنگ با آمریکا تا تایوان با پروپاشی اقتصادی روبه رو خواهد شد ایران هم همانند چین اقتصادی ضعیف دارد موضوع جنگ امروز توانایی تانک ها و نیروی نظامی نیست بلکه جنگ اقتصاد جنگ های ویروسی است مانند کرونا و ویروس های کشف شده در آزمایشگاه های اوکراین اوکراین یک کشور هم مرز به روسیه و یک مهره کار آمد برای ناتو و روسیه است پس روسیه باید جلوی همکاری اوکراین با آمریکا بایستد شب خوش

  22. علی

    این ها از زمان جنگ عراق هست ک خخخخ دولت هیچ فرقی نکرده

  23. هاشمی

    من متخصص نظامی نیستم اما از متن و پیام ها فهمیدم که وضعیت مون در نیروی زرهی چندان ایدال نیست… ظاهراً بهترین تانک عملیاتی ذوالفقار ۱ ه که ۱۰۰ عراده ارتش داره…کمه…باید با این همه مرز زمینی و تهدید ریز و درشتی که در اطرافمون هست باید هزاران تانک داشته باشیم…اصل نیروی زمینی بر نیروی زرهی و خصوصا تانک و توپ سبک و سنگینه …

  24. هاشمی

    چند نکته :
    به دلیل شرایط جغرافیایی و عقیدتی ما باید ارتش دفاعی داشته باشیم …یعنی در شرایط حمله از کشور کوچک بتوانیم دفاع طولانی مدت و برتری و در شرایط حمله از سمت ابر قدرت بتوانیم چند روز مقاومت کنیم تا متحدان بین الملل و سازمان های جهانی به ما کمک کنند …اما استراتژی نظامی ما بیشتر بر مبنای موشک و پهباد بوده که در واقع تهاجمی و بازدارنده بوده که به عقیده حقیر استراتژی غلطی است …حمله پسینی یک جور نوشدارو بعد از مرگ سهراب است …ما تل آویو و دوبی و باکو و …را با خاک یکسان کنیم چه فایده دارد اگر تهران و شیراز و …آسیب حتی نسبی دیده باشند یا یک استان از کشور اشغال شود …

  25. هاشمی

    بسیار در پیامهای دوستان چنین تحلیلی دیده میشه که ایران از نظر نظامی قوی است چون که به آمریکا و اسرائیل به ما حمله نمی کنند …اگر قوی نبود حمله می کردند پس لابد قوی است … بسیار تحلیل ضعیفی است …اولا که اینکه تا کنون حمله نکرده اند دلیل نیست که در آینده هم حمله نکنند …حمله به یک کشور عوامل بسیاری ممکن است داشته باشد که فعلاً مهیا نیست..و خدا کند که مهیا نشود اما اگر حمله کنند آن زمان دیگر این گونه تحلیل ها که مثلا یکی از دوستان گفته آمریکا نمی تواند ۲۰۰۰ جنگنده به خلیج فارس بیاورد چون جا نمی شود و یا فرودگاه ندارد به درد نمی خورد … ضمنأ حمله ممکن است از سوی عراق پاکستان افغانستان طالبان… جمهوری آذربایجان ترکیه و امارات و …باشد مثلا سر اروند رود یا جزایر سه گانه یا دالان زنگزور …اینکه یک دشمن تعریف کنیم و تمام سیاست دفاعی را بر مبنای آن بچینیم … اشتباهی که شاه هم کرد غلط است ..

  26. غباس

    ارسلان یک کوته فکر پان ترکیسم واز گروه های تجزیه طلب هست که سعی در تضعیف توان نظامی ایران رو داره وواقعا هیچ اطلاع دقیقی نداره وتمام گفته هاش از سر تخیلات خوش هست

  27. مهدی

    در زمینه پهپاد و موشک و پدافند جزو بهترین های دنیا هستیم موشک قاره پیما سالهاست که دارم پهپاد ها هم که دیگه نیاز به تعریف نیست اما در بحث ادوات زرهی باید نوسازی صورت بگیره با تولید انبوه کرار و خرید تانک آرماتا

  28. مهرداد

    خودرو نمونه ای از صنعت ایرانه. در کشوریکه باهوشترین و خلاقترین منزوی میشن و هر کس هر جا توانایی نداره همونجا میره هیچ وقت نمیتونه پیشرفت یا تولید کنه مگر بدترین. تمام تولیدات اگه نظامی هستند فطعات رو جابجا میکنیم و ادعای ساخت داریم و اگه غیر نظامی هست قطعات اصلی رو وارد میکنیم و وسایلی مثل بدنه و روکش صندلی رو فقط میساریم و اینها ر به هم وصل میکنیم اونهم بطریق اشتباه. هپون بهتر که وارد کنیم تا اینگونه ساختن. تاکسی من که خودرو ملی هست اجازه نمیده چند روز کار کنم همیشه یه چیزش خرابه و تعمیر شدنی هم نیست.

  29. مهرداد احدی

    اگه مردم در مورد ساخت محصولات داخلی اعمتاد ندارن حق دارند چون نتونستند تولید کنندگان اعتماد مردم رو جلب کنند. خودروسازهای داخلی چکار کردن من خودم تاکسی سمند حتی نمیتونم یکساعت ازش کولر بگیریم درامد من از هزینه اون بیشتره محصولات غذایی رو میخریم همه گران و مواد شیمیایی هست محصولات نظامی وقتی میبینم فلان هواپیما رو جا میزنن ساختیم بهد متوجه میشیم همون اف پنج امریکایی هست چگونه اعتماد کنیم تولید کنندگان ما حتی یک وسیله ماکنیزه یا الکتریکی رو بسازند همه وارد میشه و مونتاژ. وقتی میتونیم ادعا کنیم چیزی رو ساختیم که علم ساخت اونرو داشته باشیم. تولیدات ما همیشه با خرید قطعات و وصل کردن اونها سرهم هست. اگه بتونیم قطعات مکانیکی هر وسیله ای بسازیم اونزمان ارزش داره مثل موتور خودرو.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.