×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

 

jf17 thunder - معرفی کامل جنگنده JF-17 محصول مشترک پاکستان و چین

معرفی کامل جنگنده JF-17 محصول مشترک پاکستان و چین 

( مطلب درخواستی )

میلیتاری نیوز: JF-17  جنگنده ای چند منظوره (Multirole) است که محصول مشترک کشور های پاکستان و چین می باشد. سهم اصلی ساخت و طراحی این جنگنده ی بر عهده ی شرکت چینی چنگدو بود سهم پاکستان در ساخت بدنه این جنگنده ۵۸ درصد و سهم چین ۴۲ درصد است. این جنگنده محصولی ارزان و در عین حال به صرفه می باشد که برای کشورهای کم درآمد تولید شده است .

JF 17 multirole jetfighter made by pakistan (4) - معرفی کامل جنگنده JF-17 محصول مشترک پاکستان و چین

JF 17 multirole jetfighter made by pakistan (2) - معرفی کامل جنگنده JF-17 محصول مشترک پاکستان و چین

این جنگنده نخستین بار در چین ساخته شد و در سال ۲۰۰۳ اولین پرواز خود را انجام داد. خط تولید انبوه این هواپیمای جنگی از سال ۲۰۰۷ راه اندازی شده است و ارتش پاکستان از سال ۲۰۱۰ بطور رسمی این جنگنده را به‌خدمت گرفتخط تولید این جنگنده در سال های اخیر در پاکستان راه اندازی شده و هم اکنون در پاکستان تولید می‌شود. قیمت هر فروند از این نوع جنگنده حدود ۳۰ تا ۳۲ میلیون دلار اعلام شده است.

JF 17 multirole jetfighter made by pakistan (1) - معرفی کامل جنگنده JF-17 محصول مشترک پاکستان و چین

موتور این هواپیما از نوع Klimov RD-93 ساخت روسیه استاین جنگنده دارای یک جایگاه حمل سلاح در زیر بدنه و چهار جایگاه در زیر بالها و دو جایگاه در نوک بال ها (مجموعا هفت جایگاه) می باشد که می تواند انواع مختلفی از توپ ها و موشک های هوا به هوای (SD-10, AIM-9P, PL-6 و PL-9) و بمب های هدایت شونده لیزری را حمل کند. رادار این جنگنده بنا به درخواست مشتری می تواند از نوع Grifo S-7 ساخت ایتالیا یا Kopyo ساخت روسیه باشد، که در صورت استفاده از رادار Kopyo امکان حمل موشک های R-27 و R-73 روسی نیز وجود خواهد داشت. 

طول : ۱۴٫۹۳ متر

طول بال ها : ۹٫۴۵

ارتفاع : ۴٫۷۲ متر

وزن جنگنده : ۶۵۸۶ کیلوگرم

حداکثر وزن حین برخاستن : ۱۲۵۰۰ کیلوگرم

حداکثر سرعت : ۲۲۰۵ کیلومتر بر ساعت (۱۳۷۰ مایل بر ساعت)

برد پروازی : ۳۸۴۲ کیلومتر 

JF 17 multirole jetfighter made by pakistan (3) - معرفی کامل جنگنده JF-17 محصول مشترک پاکستان و چین

قرار است این جنگنده در سه نوع بلاک ۱ ، بلاک ۲ و بلاک ۳ به بازار عرضه شود . اولین قراداد فروش این جنگنده در نمایشگاه صنایع هوایی سال ۲۰۱۵ در پاریس بود که نیروی هوایی پاکستان تعداد سه فروند از این جنگنده ها را به این نمایشگاه آورده بود و این جنگنده برای اولین بار نمایش هوایی خود در معرض دید همگان گذاشت .

تاکنون تعداد ۵۴ فروند از این نوع جنگ جنگنده به ارتش پاکستان تحویل شده است . ۵۰ فروند نخست از نمونه  بلاک ۱ بوده و بلاک ۲ آن نیز مراحل توسعه و ارتقا را طی می کند. نمونه ی بلاک ۲ از الکترونیک پروازی و نرم افزارهای پیشرفته تری برخوردار بوده و از لوله سوخت گیری هوایی ثابت برخوردار است . قرار است ۴۶ فروند از نمونه بلاک ۲ تحویل نیروی هوایی پاکستان گردد .

پاکستان برای به کارگیری ۱۵۰ فروند از جنگنده JF-17 برنامه ریزی می کند که قرار است با نمونه های بلاک ۳ ، این تعداد مورد نیاز تامین گردند. بر اساس برنامه ریزی های به عمل آمده تحویل بلاک ۳ نیز از اوخر سال ۲۰۱۸ آغاز خواهد شد . طبق پیش بینی ها نمونه ی بلاک ۳ ، به سامانه های راداری فعال ، غیر فعال و حسگرهای فروسرخ مجهز خواهد شد و از مهمات نقطه زن نیز بهره خواهد برد . ضمنا ساخت نمونه دو سرنشینه JF-17 به منظور بهره گیری در زمینه های آموزش خلبانان و نیز دیگر کاربری های تاکتیکی آغاز شده است

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.