×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2058872 293 - شناسایی بمب های هوا پرتاب توسط رادار جدید سپاه/ سامانه موشکی سوم خرداد عملیاتی شدبه گزارش سرویس دفاع و امنیت میلیتاری نیوز، مرحله اصلی رزمایش “مدافعان حریم ولایت” نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از بامداد امروز(شنبه) در منطقه عمومی سمنان آغاز شد.

در این رزمایش انواع سامانه های راداری و موشکی بومی، مراکز فرماندهی کنترل و جنگ الکترونیک بکار گرفته میشود.

رزمایش پدافندی سپاه با هدف “نمایش اقتدار، هوشمندی و آمادگی های همه جانبه دفاعی برای مقابله با هرگونه تهدید” و شعار “همت جهادی، اراده ایرانی، اقتدار انقلابی، تحقیر تحریم و تهدید” در وسعت ۳۵ هزار کیلومتر مربع برگزار می شود.
 
 به کارگیری انواع سامانه‌های بومی در رزمایش سپاه
 
در مرحله اصلی رزمایش «مدافعان حریم ولایت» نیروی هوافضای سپاه انواع سامانه‌های راداری و موشکی که به همت متخصصان و دانشمندان توانمند کشورمان طراحی و ساخته شده است، بکار گرفته شد.

بنابراین گزارش، این سامانه‌ها شامل سامانه موشکی «سوم خرداد»، سامانه موشکی «طبس»، سامانه موشکی «صیاد ۲» و نیز سامانه‌ راداری برد بلند «قدیر»، سامانه راداری برد متوسط «مطلع الفجر» و سامانه راداری «رعد» و «کاوش» می‌باشد.

بخشی از ویژگی‌های سامانه‌های موشکی و راداری بکارگیری شده در رزمایش پدافندی سپاه به این شرح است:

** سامانه موشکی سوم خرداد

سامانه پدافندی بومی برد ۷۵ کیلومتر و ارتفاع ۳۰ کیلومتر با قابلیت درگیری همزمان با چندین هدف متخاصم با سطح مقطع راداری پایین و فناوری مقابله با جنگ الکترونیک با پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا است.

سامانه موشکی سوم خرداد چابک، متحرک و با قابلیت تحرک پذیری بسیار بالاست.

** سامانه موشکی طبس

سامانه پدافندی بومی با برد ۶۰ کیلومتر و ارتفاع ۳۰ کیلومتر برای مقابله با انواع اهداف متخاصم و مقابله با جنگ الکترونیک با تکنولوژی روز دنیا است.

سامانه طبس چابک، متحرک با قابلیت تحرک پذیری بالا قادر به رهگیری اهداف و نیز تولید آسان می‌باشد.

** سامانه موشکی صیاد ۲

سامانه موشکی بومی با برد ۷۵ کیلومتر و ارتفاع ۳۰ کیلومتر با قابلیت درگیری همزمان با چندین هدف متخاصم با سطح مقطع راداری پایین و پنهان کار می‌باشد.

این سامانه موشکی با قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک به دست محققان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده است.

** رادار برد بلند قدیر

سامانه راداری سه بعدی برد بلند جهت کشف و ردگیری تهدیدات هوایی تا برد ۱۱۰۰ کیلومتر است. این سامانه راداری قابلیت کشف و ردگیری ریزپرنده‌ها و اهداف پنهان کار را دارار می‌باشد.

** رادار مطلع الفجر

سامانه راداری برد متوسط جهت کشف و ردگیری تهدیدات هوایی در برد ۵۰۰ کیلومتر است.
سامانه راداری مطلع الفجر قابلیت کشف و ردگیری انواع هواپیما و پهپاد را دارد.

** سامانه راداری کاوش

سامانه راداری سه بعدی برد کوتاه جهت کشف و ردگیری تهدیدات هوایی در برد ۱۵۰ کیلومتر و ارتفاع پست می‌باشد.

این سامانه راداری قابلیت کشف و ردگیری اهداف هوایی ارتفاع پایین و موشک های کروز را دارد.

 
 دستاورد مهم راداری در رزمایش سپاه
 
با انجام مرحله اصلی رزمایش پدافندی “مدافعان حریم ولایت” نیروی هوافضای سپاه برای نخستین بار بمب های رها شده توسط جنگنده های سوخو توسط سامانه های راداری بومی مورد ردگیری قرار گرفت.

همچنین این سامانه ها به دست توانمند متخصصان ایرانی طراحی و تولید شده اند توانستند موشک های زمین به زمین را با موفقیت ردگیری کنند.

گفتنی است؛ رزمایش پدافندی “مدافعان حریم ولایت” نیروی هوافضای سپاه با شعار ” همت جهادی ، اراده ایرانی ، اقتدار انقلابی ، تحقیر تحریم و تهدید” و با هدف نمایش اقتدار، هوشمندی و آمادگی های  همه جانبه دفاعی برای مقابله با هرگونه تهدید در منطقه عمومی سمنان برگزار می شود.  

 
سردار حاجی زاده : سامانه سوم خرداد بزرگترین پروژه تحقیقاتی موفق کشور
 
سردار  امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه برگزاری مرحله اصلی رزمایش “مدافعان حریم ولایت” با اشاره به ویژگیهای این رزمایش پدافندی اظهار کرد:رزمایش فرماندهی پدافند نیروی هوافضا پس از انجام موفقیت آمیز مراحل مقدماتی امروز وارد مرحله ی اصلی شد.

وی افزود: این رزمایش از جنس رزمایش های سالانه بوده و در منطقه‌ای به وسعت ۳۵ هزار کیلومتر مربع درون کویر برگزار می‌شود.

وی استفاده از سامانه‌ها و تجهیزات کاملا بومی وایرانی را از وجوه برجسته ی این رزمایش عنوان و تصریح کرد: تمامی ادوات به کارگیری شده در این رزمایش پدافندی اعم از سامانه‌های موشکی، سامانه‌های راداری، مراکز کنترل فرماندهی و جنگ الکترونیک بومی و ساخته ی دست دانشمندان و متخصصان ایران اسلامی است.

سردار حاجی زاده با تأکید بر اینکه پیچیدگی سامانه‌‌های پدافندی دهها برابر بیشتر از موشک و پهباد است، گفت: ما تجربه تحقیق و خودکفایی در بخش موشکهای زمین به زمین و هوشمند و پهپادها را داریم اما سامانه‌های پدافندی به دلیل آنکه مجموعه‌ای از پروژه‌های تحقیقاتی پیچیده‌ی درهم تنیده است، برخوردار از دشواریهای زیادی می‌باشد.

وی از سامانه‌ موشکی سوم خرداد بعنوان بزرگترین پروژه تحقیقاتی به ثمر رسیده کشور یاد کرد و افزود: امروز بحمدالله با همت و مجاهدت فرزندان ایران اسلامی استخوان بندی تحریم‌های دشمن در حوزه پدافندی کاملا خرد شده است.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به ویژگیهای دیگر رزمایش مدافعان حریم ولایت گفت: این رزمایش بسیار سختگیرانه طراحی شده و همانند قرارگاهی که کار دفاع هوایی را انجام می‌دهد، یک قرارگاه نارنجی دشمن نیز با استفاده از انواع پهپادها و جنگنده‌ها به انجام عملیات آفندی می‌پردازد که بحمدالله یگانها و تجهیزات با آمادگی کامل این مرحله از رزمایش را به انجام رساندند.

وی افزود: در رزمایش مدافعان حریم ولایت برای نخستین بار ردگیری بمبهای رها شده از هواپیما و موشکهای زمین به زمین توسط سامانه‌های راداری در منطقه رزمایش با موفقیت به انجام رسید.

سردار حاجی زاده در بخش دیگری از سخنانش تهدید ایران توسط برخی مقامات آمریکایی را یاوه گویی بیش ندانست و تصریح کرد: با شناختی که از توان نیروهای مسلح و خودمان داریم با اطمینان اعلام می‌کنم که تهدید خارجی برعلیه نظام اسلامی ما کارساز نیست.

وی با تأکید بر اینکه روند تقویت قدرت ما بیش از ۳۷ سال است که تداوم دارد، گفت: ما بر قدرت لایزال الهی تکیه داریم در حالی که آمریکایی‌ها اتکا به تجهیزات و قدرت مادی دارند و در این شرایط هر اتفاقی رقم بخورد به طور قطع ما پیروز میدان خواهیم بود.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با تأکید بر اینکه در تولید و تقویت توانمندی دفاعی حتی لحظه‌ای هم درنگ نخواهیم کرد گفت: ما با تکیه بر توانمندی خود دستی به سمت دشمن دراز نکردیم و هیچ وابستگی به آنان نداریم.

سردار حاجی زاده در واکنش به بهانه جویی آمریکایی ها پیرامون آزمایش‌های موشکی ایران با تأکید بر اینکه دشمنان امنیت ما را هدف قرار داده‌اند گفت: پرداختن به مسائلی مانند توانمندی و دانش هسته‌ای، اقتدار موشکی و مسائلی از این دست تنها بهانه‌ای برای دشمنی آنها با نظام اسلامی و ملت ایران است؛ ما برای دفاع از امنیت ملت ایران شبانه روز تلاش می‌کنیم و اگر دشمن دست از پا خطا کند موشک‌های ما غرش کنان بر سر آنها فرود می آید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.