×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1933127 911 - انگلستان نگران تانک جدید روسیه+عکس

به گزارش میلیتاری نیوز، روسیه که تجربه جنگ جهانی دوم و پیشروی ارتش نازی تا ۵۰ کیلومتری مسکو را دارد و هم اکنون نیز در مرزهای اروپایی شاهد حضور نظامیان و جنگ افزارهای ناتو و آمریکا است به تقویت نیروی زمینی به عنوان سد اول هجوم توجه می کند، زیرا اکنون کشورهای بالتیکی هم مرز شامل لتونی و استونی و همچنین کمی دورتر لیتوانی همراه مولداوی و گرجستان پنج جمهوری شوروی میزبان موقت یا دائمی نیروهای غربی هستند.

از این رو تانک به عنوان اصلی ترین جنگ افزار پیش رونده و نابود کننده که مورد توجه نیروی زمینی هر کشوری است برای راهبرد نظامی روسیه اهمیت زیادی دارد و با همین هدف اصلی ترین دستاورد خود را در این زمینه با نام تی ۱۴ یا آرماتا عرضه کرده که براساس برنامه اعلام شده تحویل ۲۳۰۰دستگاه آن از سال ۲۰۱۶ آغاز و تا سال ۲۰۲۵ پایان می یابد.

** توان فنی و جنگی:
ویژگی اصلی این تانک با قیمت برآوردی حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار یورو، افزون بر پیشرفته ترین جنگ افزارها، سامانه های خوددفاعی در مقابل حمله ها و قرار نداشتن سرنشینانان در فضای شلیک درون تانک، امکان تعویض کامل موتور دیزلی ۱۸۰۰ اسب بخاری در عرض ۳۰ دقیقه است که کارآیی آن را در نبردهای سخت و سنگین افزایش می دهد.

برای مقایسه توان ۱۸۰۰ اسب بخاری موتور زرادخانه تی ۱۴ کافی است به این نکته توجه شود که قدرت موتور هر تریلی با توان کششی بیش از ۲۰ تن بار ۴۰۰ اسب بخار است.

توان پیمایش ۵۰۰ کیلومتر با حداکثر سرعت ۹۰ کیلومتر و دوام بسیار قطعات متحرک نیز از دیگر مشخصات فنی تی ۱۴ به شمار می رود.
توپ ۱۲۵با امکان جایگذاری کالیبر ۱۵۲ میلی متری، توان شکافت هدف های سخت از جمله فولاد با قطر یک متر، برد هفت کیلومتری و شلیک دقیق ۱۰ تا ۱۲ گلوله در دقیقه که همگی با سامانه های دیجیتالی انجام می شود، ۳۲ نوع جنگ افزار قابل استفاده و مسلسل سازمانی کالیبر ۱۲ نیز بخشی از توانمندی های جنگی هیولای روسی است.

براساس دیگر اطلاعات اعلام شده از این تانک که در شرکت اورال واگن زاود روسیه ساخته می شود، آرماتا به شیوه رادار گریز و برخوردار از جعبه الکترونیکی دفع گلوله های دشمن ساخته شده که از توان هدف گیری دقیق، خوددفاعی در برابر موشک های هدایت شونده و مین، هدف گیری پانوراما تمام سطح و سامانه دید نیز برخوردار است.

** امنیت پیشرفته:
سه ویژگی ایمنی این تانک که تاکنون در انواع تانک های دیگر از جمله غربی یکجا به کار نرفته یا برای اولین بار استفاده نشده، جدا کردن کامل سه خدمه از اتاق شلیک و ایجاد کپسول امن برای آنان است که یک رزه ۹۰ سانتی متری با مقاومت بالا از آنان در برابر شلیک دشمن دفاع می کند.
همچنین قرار گرفتن محفظه سوخت دیزل در وسط تانک دور از کپسول امن با لایه های متعدد زرهی سبب شده است بیشترین اطمینان برای حفاظت از انفجار در این بخش دیده شود.
اما مهم ترین مزیت آرماتا خودانفجاری بی خطر مهمات باقی مانده تانک در صورت مورد اصابت قرار گرفتن خطرناک از سوی دشمن است تا کاربران جان خود را از دست ندهند.

از سوی دیگر مجموعه ای از حسگرها در بدنه و داخل تانک، توان مانور زیاد، سامانه های الکترونیکی و نمایشگرهای دیجیتال که در داخل ساخته شده برای ایمنی بیشتر در برابر دشمن، هدف گیری دقیق و شلیک خودکار، ارتباط با شبکه یکپارچه عملیاتی و فرماندهی از دیگر ویژگی های رزمی تی ۱۴ به شمار می رود.

** طرح های تکمیلی آینده:
همزمان کارشناسان و طراحان نظامی روسیه طرح های بیشتری را برای گوناگون سازی این تانک با کاربری های مختلف و افزایش توانمندی ها دارند.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سرلشکر آلکساندر شفچنکو رئیس اداره کل خودروهای زرهی و تانک وزارت دفاع روسیه از برنامه ساخت تانک بدون سرنشین و رباتی آرماتا در سال ۲۰۱۸ خبر داده است که مقدمات انجام آن جریان دارد.
1933131 269 - انگلستان نگران تانک جدید روسیه+عکس
نصب جعبه های سیاه مشابه هواپیما روی خودروهای زرهی روسیه مانند آرماتا برای ثبت حوادث و عملکرد تانک، تجهیزات هوشمند آتش نشانی با توان تشخیص نقطه بروز و دلیل آن و همچنین خاموش کردن خودکار شعله ها با کف مخصوص نیز از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده است.
همچنین با پوشش ویژه پنهانکاری ابزار الکترونیکی تانک ها و خودروهای زرهی، سامانه های موشکی پدافندی و هواپیماها می توان تاثیر امواج ضربتی تولید شده از تجهیزات رادیویی و الکترونیکی را حذف و جنگ افزارهای در حال عملیات یا استقرار را در برابر رهگیری و جاسوسی الکترونیک دشمن ایمن کرد که استفاده از آن آرماتا را رادار گریزتر می کند.

 

**ارزیابی های غربی:
سازمان تجسس نظامی بریتانیا جدیدترین تانک ساخت روسیه یعنی آرماتا را انقلابی در صنعت تانک سازی چند دهه گذشته معرفی کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرده است: بی اغراق می توان گفت، تانک آرماتا از نظر کیفیت تحولی در صنعت تانک سازی ۵۰ سال گذشته بوجود آورده و جای شگفتی نیست که چرا حساسیت همه را برانگیخته است.
همچنین به نوشته نشریه بیزنس اینسایدر، نقطه ضعف تانک آمریکایی ام ۱ آبرامز میزان کارآمدی سامانه های پدافند عامل است در حالیکه تانک آرماتا با سامانه های مشابه ثمربخش کار می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک، این نشریه آمریکایی با استناد به اعلام چندی پیش سرویس تحقیقات کنگره آمریکا می‌نویسد که در عملیات جنگی در سوریه لااقل هشت نوع پدافند ضد تانک عمل می‌کنند که از همه ثمربخش تر سامانه های روسی است و برای نمونه تانک آبرامز زره واکنشی انفجاری ندارد.
این نشریه همچنین نوشته است: رادار ها و سنسورهایی که از آن‌ها برای کشف و نابودی اهداف دشمن استفاده می‌شود، بین خود و دیگر تجهیزات نظامی امکان تفکیک ایجاد می کند که توأم با ریسک است، زیرا روی یک هزارم ثانیه کار می‌کند و برای انسان قابل تحلیل نیست، از این رو باید خودکار باشد که تانک های روسی (آرماتا) به نوع کارآمد این سامانه ها مجهز هستند.

بیزنس اینسایدر نخستین وظیفه پنتاگون را برای حفظ «برتری بی قرینه» حل مساله پدافند تانک ها اعلام و تاکید کرده است: در زمان حاضر تانک های آمریکایی در این عملکرد کلیدی از ماشین‌های جنگی روسیه عقب می مانند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.