×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

هویتزر دیتا یک هویتزر جدید خودران ساخت کشور چک است. هویتزر دیتا یک توسعه بیشتر از هویتزر DANA M2 است، اما با یک برجک بسیار اتوماتیک و جدید. این سیستم توپخانه توسط ارتش چک ساخته شده است.

dita - معرفی هویتزر خودکششی دیتا ساخت جمهوری چک

دیتا برای اولین بار در سال 2021 به صورت عمومی آشکار شد. ویژگی غیرمعمول این هویتزر خودران این است که از طرح برجک استفاده می کند بر اساس شاسی چرخدار و نه شاسی دارطراحی شده است. چنین طراحی غیرمعمولی در چکسلواکی سابق در دهه 1980 در قالب هویتزر DANA ظاهر شد .

این هویتزر در چکسلواکی خود را به خوبی ثابت کرد. با انحلال چکسلواکی ، جمهوری چک و اسلواکی هم این هویتزر خودران چرخدار را بهبود بخشیدند. هویتزر دیتا با یک گلوله 155 میلی متری / L45 مجهز شده است. حداکثر برد آتش 39 کیلومتر با گلوله اصلی است.

dita 3 - معرفی هویتزر خودکششی دیتا ساخت جمهوری چک

توپخانه خودکششی دیتا می تواند با مهمات دقیق به اهداف واقع در 50 کیلومتری آن برسد. اگرچه طبق استانداردهای مدرن ، یک هویتزر با یک کالیبر 45 فاقد برد است. به عنوان مثال یک هویتزر بسیار مشابه اسلواکی زوزانا 2 از یک مهمات با توانایی 155 میلی متر / L52 استفاده می کند. تعدادی از هویتزرهای مدرن با مهمات ویژه می توانند به بیش از 70 کیلومتر برسند. این سیستم توپخانه قابلیت شلیک مستقیم نیز دارد.

حداکثر سرعت آتش 6 گلوله در دقیقه است. سرعت پایدار آتش 5 دور در دقیقه است.

توپخانه خودکششی دیتا در مجموع توانایی حمل 40 گلوله را دارد. این سیستم توپخانه دارای یک کابین زرهی است. اگرچه محافظت نسبتاً ضعیفی دارد. زره پوش از خدمه و اجزای حیاتی آن فقط در برابر شلیک سلاح های کوچک و ترکش پوسته توپخانه محافظت می کند. زره پوش دیتا حتی در برابر مهمات 5.56 یا 7.62 میلی متری نیز آسیب پذیر است.

در هویتزر دیتا یک سیستم فیلتراسیون NBC نصب شده است. این سیستم توپخانه بسیار اتوماتیک است. این سیستم شامل سیستم خودکار بارگیری مهمات ، ناوبری ، سیستم های خودکار اسلحه گذاری ، کامپیوترهای بالستیک ، سیستم های تشخیصی و غیره است. اگرچه یک ایستگاه کاری برای سومین خدمه نیز در برج وجود دارد. این فقط در موارد اضطراری برای کار دستی(غیر انوماتیک) برجک استفاده می شود.

dita 4 - معرفی هویتزر خودکششی دیتا ساخت جمهوری چک

برخلاف بسیاری از هویتزرهای اخیر سوار بر کامیون ، مانند CAESAR فرانسه ، که بر اساس شاسی کامیون های نظامی اصلاح شده ساخته شده اند ، دیتا از یک شاسی مخصوص چرخ مخصوص استفاده می کند. نیروگاه این خودرو از یک موتور دیزلی توربو شارژ شده و خنک کننده هوا Tatra T3C-928-90 تأمین می شود و قدرت آن 400 اسب بخار است. موتور به یک گیربکس اتوماتیک متصل می شود.

توپخانه خودکششی دیتا می تواند در زمین های ناهموار حرکت کند همچنین یک واحد قدرت کمکی وجود دارد که امکان کنترل اضطراری اسلحه را در صورت خرابی موتور اصلی فراهم می کند.

dita 5 - معرفی هویتزر خودکششی دیتا ساخت جمهوری چک

کشور مبدا جمهوری چک
وارد خدمت شد ؟
خدمه 2 – 3
ابعاد و وزن
وزن 29 تن
طول (اسلحه به جلو) 13.02 متر
طول بدنه ؟
عرض 3.09 متر
قد 3.12 متر
تسلیحات
اسلحه اصلی 155 میلی متر
طول بشکه کالیبر 45
مسلسل ها 1 7. 7.62 میلی متر یا 12.7 میلی متر (اختیاری)
وزن پرتابه 43.5 کیلوگرم
حداکثر دامنه شلیک 39 کیلومتر
حداکثر برد شلیک (با مهمات با هدایت دقیق) 50 کیلومتر
حداکثر میزان آتش سوزی 6 دور در دقیقه
دامنه ارتفاع – 3 تا + 70 درجه
محدوده عبور 60 درجه
بار مهمات
اسلحه اصلی 40 دور
مسلسل ها ؟
تحرک
موتور دیزل Tatra T3C-928-90
قدرت موتور 400 اسب بخار
حداکثر سرعت جاده 90 کیلومتر در ساعت
دامنه 600 کیلومتر
قابلیت مانور
شیب 60٪
شیب کناری 30٪
مرحله عمودی 0.47 متر
سنگر 2 متر
ضبط کردن 1.2 متر

 

 

 

 

 

 

منبع military-today.com

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.