×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

در این پست سعی داریم مقایسه مختصری بین قدرت ارتش و سپاه پاسداران ایران داشته باشیم.

مقایسه بین این دو نیرو وقتی صحیح است که این 2 نیرو باهم دشمن باشند! اما برادر و همکار همدیگر هستند ارتش وسپاه وظیفه حراست از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران رو دارند و بعضی وقتها باعث مشارکت این دو نیروی عزیز با هم میشود و وظیفه هر دو دفاع از تمامیت ارزی و خاک میهن از هر نوع حمله احتمالی خارجی است.

8325563635535356354 550x327 - مقایسه قدرت و توانایی رزمی و تسلیحاتی بین ارتش و سپاه

هر دوی این نیروها زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح قرار گرفته و رؤسای همهٔ آن‌ها توسط رهبر ایران انتخاب می‌شود. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کار برنامه‌ریزی و تهیه امکانات برای نیروهای نظامی را برعهده دارد و به‌طور مستقیم در عملیات‌های نظامی شرکت نمی‌کند ولی جزء نیروهای مسلح محسوب می‌شود. به گفته جان ابی زید، فرمانده سابق ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، نیروهای مسلح ایران قوی‌ترین نیروها در منطقهٔ خاورمیانه هستند.

سپاه و ارتش مثل دو كفه ترازو هستند.و برقراري تعادل ميان اين دو به هماهنگيهاي عملياتي اونها كمك مي كنه.اما اگر يكي از كفه ها سنگين تر باشه عملكرد هر دو رو در شرايط جنگي مختل مي كنه. در حال حاضر مسوليتهاي دفاعي و امنيتي بين سپاه و ارتش تفكيك شده است.و بر اساس شرايط و نوع مسوليت هاي محوله هر كدام به نوبه خود قوي هستند. مثلا شما براي يك گروه مدافع(پدافندي) از جنگ افزار هاي دفاعي استفاده مي كنيد و براي يك گروه مهاجم(آفندي) از تسليحات تهاجمي استفاده مي كنيد.پس نمي تونيم بگيم يك گروه از گروه ديگر قوي تر است.بلكه هر دو گروه در زمينه تخصصي خودشون قدرت بالايي بايد داشته باشند.

سپاه ساختارش طوری است که عملیات برون مرزی انجام می دهد و ارتش عملیات برون مرزی تنها در حد نیروی سازمان ملل دارد.

سپاه نیرویش برای جنگ نابرابر و نامتقارن آماده شده است و ارتش برای جنگ کلاسیک –

در سپاه نیروی وظیفه آموزش کلی می بیند و تمام در حالی که در ارتش نیرو آموزش تخصصی می بیند و در موقع جنگ ارتش نیروهایش را برای همان واحد فرا می خواند و نفر به کارش آشنا است.

irn553n353n 550x358 - مقایسه قدرت و توانایی رزمی و تسلیحاتی بین ارتش و سپاه

ارتش جمهوری اسلامی ایران

ارتش جمهوری اسلامی ایران ارتشی از نوع منظم حساب می‌شود که حدوداً دارای ۴۲۰۰۰۰ نفر پرسنل است. از این رو ارتش جمهوری اسلامی ایران خود، از سه زیر مجموعه تشکیل می‌شود که به آنها قوای سه‌گانه ارتش می‌گویند.

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که برآورد می‌شود حدود ۳۵۰۰۰۰ نفر پرسنل داشته باشد.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که برآورد می‌شود حدود ۵۲۰۰۰ نفر پرسنل داشته باشد.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که برآورد می‌شود حدود ۱۸۰۰۰ پرسنل داشته باشد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حدود ۱۲۵۰۰۰ نفر پرسنل دارد و خود به ۵ زیر مجموعه تقسیم می‌شود.

نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

و سازمان بسیج مستضعفین بسیج از مجموعه شبه‌نظامیان داوطلب تشکیل می‌شود و عضویت در آن در زمان جنگ اهمیت بیشتری دارد. تعداد افراد عضو بسیج به ۲۳٫۸۰۰ میلیون نفر می‌رسد.

45245385643 550x351 - مقایسه قدرت و توانایی رزمی و تسلیحاتی بین ارتش و سپاه

در بخش نیروی هوایی مسلما ارتش قویتره بدلیل ناوگان عظیم جنگنده و بالگردهای پیشرفته تری که نسبت به نیروی هوایی سپاه در اختیار دارد برتری دارد.

اما در بخش پهپادی بین سپاه و ارتش برتری با سپاه است. سپاه پاسداران بزرگترین و پیشرفته ترین ناوگان پهپادی خاورمیانه را در اختیار دارد.

دارا بودن انواع پهپاد شناسایی و رزمی وتنوع در مدل ها از نکات قوت سپاه است.

در بخش سامانه های پدافندی برتری با ارتش است بخاطر دارا بودن سامانه های اس 200 و اس 300 و هاوک و… رادارهای برد بلند قدرتمند که اطلاعات راداری هر دو نیرو با هم شیر می شوند.

139606137317062830423104 550x382 - مقایسه قدرت و توانایی رزمی و تسلیحاتی بین ارتش و سپاه

در بخش نیروی دریایی. ارتش با داشتن انواع ناوشکن زیردریایی هاورکرافت برتری چشمگیری نسبت به سپاه دارد. اما ناوگان قایق های تندروی سپاه قدرت خاصی در کنترل مرزهای آبی کشور ایجاد کرده است.

در بخش موشکی که بدون تردید برتری با سپاه است. سپاه با داشتن انواع موشک برد بلند و کوتاه و متنوع قویترین قدرت موشکی خاورمیانه را به نام ایران ثبت کرده است.

در بخش نیروی زمینی قطعا برتری با ارتش است بخاطر آموزش های تخصصی و حرفه ای و ذات اصلی ارتش

ارتش يك نيروي كلاسيك و منسجم است كه قدمت زيادي داره و كار ازموده ترين نيروي كشور هست.

artesh sepah 550x382 - مقایسه قدرت و توانایی رزمی و تسلیحاتی بین ارتش و سپاه

در پایان لازم است به این نکته اشاره کنم که در نگارش این مطلب اصلا قصد ضعیف یا قوی نشان دادن ارتش و سپاه نداشتم چون هر كدام در جاي خود انجام وظيفه ميكنند و ماموريت خاص خود را دنبال ميكنند. به خصوص بعد از جنگ كه ستاد نيروهاي مسلح با داشتن زمان كافي در برنامه ريزي و ماموريتهاي محوله آنان و با توجه به قابليتهاي هركدام از اين دو سازمان شاهد وضعيت بهتري در سازمان رزم آنان هستيم. يكسويه نگاه كردن به ارتش و يا سپاه هيچ فايده اي كه ندارد بلكه ضرر بسيار زيادي براي آنها كه وضيفه تامين امنيت كشورمان را دارند خواهد داشت.

زنده باد سربازان و محافظان وطن

  1. نیما

    سلام ، در بخش نیروی زمینی واقعا تعجب کردم که چگونه ارتش رو برتر میدونید ، هم از تعداد نفرات و هم تسلیحات و هم تجربه درگیری و کار آزمودگی این نیروها ، سپاه با فاصله زیاد برتره ، حال آنکه از نیروی زمینی ارتش بیشتر به عنوان دکور استفاده میشه تا یک نیرو

    • aria-moazeni

      سلام
      نیروی زمینی خودش شامل چند بخش مهم است
      مثل توپخانه که سپاه برتره اما از نظر آمادگی اموزش و نفرات آماده رزم ارتش برتره
      در بحث ادوات زمینی مثل تانک و نفر بر علی رغم تجهیز سپاه به تانک کرار اما عمده زرهی های کشور در اختیار ارتش است

  2. مهدی فردوسیان یخدانی

    با سلام، اگر یک به یک لشگر های سپاه وارتش رو ذکر کنید وهم چنین تیپ های ویژه متوجه خواهید شد که تعداد لشگر های سپاه از ارتش و هم چنین تیپ های مستقل سپاه از ارتش نیز بیشتر میباشد واگر کمی دقت کنید یگان های زرهی سپاه نیز از ارتش بیشتر میباشد واما در نیروی زمینی سپاه، سازماندهی بیشتر از لشگر نیز گنجانده شده مثل سپاه قدس، سپاه بدر و سپاه محمد رسول الله و…در بحث نیروی دریایی درست فرمودید ولی سپاه در مجموع دست پر تری نسبت به ارتش در دریا از حیث لانچر های پرتاب موشک بر روی قایق های تندرو دارد وهم چنین دارای یگان منحصر بفرد قایق های پرنده، در نیروی هوایی از لحاظ جنگنده شکاری رهگیر کفه ترازو بسمت ارتش است اما در بحث ترابری هوایی کفه ترازو با سپاه هست
    در پناه حضرت حق

  3. Mohsen

    با سلام.
    ببینید دوستان عزیز من نمیدونم چه معنی میده شما میگین سپاه تو این زمینه قدرتش بیشتره یا ارتش تو زمینه ی دیگه.اصلا ربطی نداره.ما باید افتخار کنیم هر دو نیروهای نظامی ما هر کدام در زمینه های خاصی قدرتمند هستند که وقتی یکی بشن عالی میشه.من موافقم اموزش های ارتش تخصصی تره و سربازانش تقریبا نسبت به سپاه اماده تر هستن.و یا تو بحث موشکی سپاه مجهز تر هستش.مهم اتحاد ما هستش.
    من نوکر تمام دلیر مردان و تکاوران هر دو نیرو هستم.دستشونو از همین جا میبوسم.

  4. سید حسین حسینی

    قایق پرنده؟!

  5. علی

    شاید شما ریاضی تون ضعیفه چون معلومه از نظر تعداد برتری با ارتش است. از نظر کیفیت هم ارتش تکاوران بیش تری داره

  6. javadmostaghim

    چاقوی میوه خوری بهتر است یا ساتور چه معنی داره؟
    شما مهمون میاد خونتون برای مهمونتون ساتور میزارید چون با یه ضربه میوه رو نصف میکنه؟
    تو بسکتبال، فوتبال و والیبال آیا قد بلند نشون از برتری تیم داره؟ مارادونا کلا یه وجب قد داشت بهترین بازی کن تاریخ فوتبال بود.
    به نظر من هر کی جای خود، و باید برای تشکیل تیم خوب باید همدیگه رو پوشش بدن نه اینکه شاهد رقابت باشیم چرا که رقابت در داخل تیم یه شکست بزرگ هست.
    فرقی نداره نیروی انتظامی، ارتش و سپاه و کارمند شهرداری یا شیر پاستوریزه و… همه داخل یه تیم هستند. مثلا کشاورز در زمان لازم گندم و نان دست ارتشی ندهد آیا ارتش و تسلیحات آن بدرد خواهد خورد که بخواهد از کشور هم دفاع کند؟
    به نظر من رقابت تسلیحاتی بین نفرات یک تیم (ارتش وسپاه) خطرناک است از این مقایسه ها پرهیز کنید. از همین رو آمریکاییها سپاه رو تحریم کردند تا دو دستگی اتفاق بیافتد. رادیو فردا و وی او ای وابسته به دولت آمریکا رو نگاه کنید به شدت تبلیغ منفی در مورد ایران میکنند به خصوص شمشیر رو از رو برای تفرقه بین سپاه و ارتش بستند.
    شخصا نظرم این است باید در تیم علمی و فناوری تسلیحات تیم ارتش وسپاه نگاه جدید و ویژه ای باید شود چرا که در یک نگاه می توان فهمید چرا آمریکا تا این حد به پیشرفت دست پیدا کرده، امنیت کشور وتجارت خارجی= رفاه بیشتر و پیشرفت
    ممنون از سایت خوبتون

  7. حمید صفت

    سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران یکی از قوی ترین و حرفه ایی ترین نیروهای جهان است و بنظرم پرسنلش از ارتش بیشتره ولی نمیخان بگن و میخوان محرمانه بماند.

  8. محمد

    ارتش خیلی قوی تر از سپاه خسیلی سپاه رو گنده کردن ارتش باید سلاح هاش محرمانه بمونه تا دشمن نفهمه درضمن موشک های ایران فقط مخصوص سپاه نیست ارتش هم انواع موشک رو داره تازه تکاور های ارتشی خیلی آماده تر هستن ۴ تکاور ارتشی ۱۳۰ تا داعشی زدن زمانی که کربلا محاصره شده بود خود مردم کربلا گفتن اگه این چهار تا تکاور ارتشی نبود داعش کربلا رو هم میگرفت

  9. خیرخواه

    مقایسه عاقلانه:
    نیروی هوایی: ارتش با دراختیار داشتن بیش از 500 هواپیما رکن اصلی هوایی کشور است و همچنین بزرگترین عملیات هوایی جهان به نام اچ 3 به نام این نیرو ثبت شده است در حالی که سپاه فقط 2 جنگنده سوخو دراختیار دارد.
    نیروی دریایی: از نظر سایت رسمی رتبه بندی ارتش های جهان(global firepower) نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران جایگاه ششم را در جهان دارد. و این نیرو در مقایسه با سایر نیرو های دریایی جزو معدود کشور های سازنده زیر دریایی در جهان است. و این نیرو سریعترین و قوی ترین اژدر جهان را دراختیار دارد.
    نیروی زمینی:این نیرو با قرار گرفتن در جایگاه سیزدهم در میان نیرو های زمینی در جهان و دراختیار داشتن بیش از 2000 تانک و خودروی زرهی و تکاوران زبده به اعتراف آمریکا، رکن اصلی نیروی زمینی در ایران است.
    نیروی پدافند:این نیرو با رادار های قدرتمند و رهگیری پهباد گلوبال هاوک و موشک های نقطه زن قدرتمند تنها نیرو در عرصه پدافند در ایران است.
    حال شما قضاوت کنید.

  10. Col.jmli

    سلام من قصد اینکه طرف کسی رو بگیرم ندارم داشتم کامنت هارو میخوندم که فهمیدم یه سری دوستان هیچ مطالعه نظامی نداشتن ،،، نیروی هوایی رکن اصلی هوایی کشور هستش که حرفی توش نیست در مورد هواپیماهای ترابری و لجستیک هوایی برتری صددرصد با ارتش هستش ،،، ارتش به اندازه همه ی هواپیماهای ترابری سپاه هرکولس ۱۳۰ داره که ترابریه بقیه رو هم مثل ایلیوشین ها و غیره رو هم لازم نیست نگا کنید همین کافیه،،، در مورد نیروی زمینی ارتش دارای ۳۵۰۰۰۰ نیروی اماده و ۳۵۰۰۰۰ نیروی ذخیره هستش که در مجموع حدود ۷۰۰۰۰۰ نفر میشن که تقریبا ۷ برابر نیروی زمینی سپاه هستش ،،، و با اجرای طرح ثامن ارتش قدرت تحرک و واکنش بالایی پیدا کرد ،،، درمورد توپخانه ارتش با داشتن حدود ۲۵۰۰ قبضه توپ کالیبر بالا و متوسط برتری داره ،،، بیشتر توپ های سپاه نسخه های ۱۰۵ و ۱۱۵ میلیمتری کره ای و چینی هستش که کسایی که باهاشون کار کردن از دقت این توپ ها داستان ها دارند،،،، در مورد تانک کرار باید بگم که فعلا ارتش فقط در حال تجهیز شدن به این تانک هستش نه سپاه ،،، موفق باشید

  11. رضا

    هر 2خوبن ولی به ارتش خداییش داره خیلی کم توجهی میشه همه جا از سپاه حرف میزنن از تلویزیون و فضای مجازی گرفته تا مردم ولی از ارتش تقریبا هیچی نمیگن یا هیچی نمیدونن که بگن

  12. محمد امین براتی

    فقط بسیج 😂

  13. خادم امام زمان

    ارتش وسپاه دوبال موفقیت نظامی ایران هستن اما جنگ های جهان کنونی فقط با موشکه وموشک های سپاه حرف اول تو خاورمیانه و چهارم آسیا و نهم جهان است
    واما ارتش واقعا بهترین نیرو هوایی کشور ومنطقه و سوم آسیا و ششم جهان است
    تا اینجا فقط خواستم بگم که این دو نیرو باهم در تعامل هستن و هرکدام با هماهنگی هم بخش های دیگر خود را قوی میکنن

  14. علیcrt

    از لحاظ قدرت جسمانی و نبرد رزمی و تن به تن و در نیروی زمینی هیچی به ارتش نمیشه اینو همه خوب میدونیم و سپاه هم در موشک و این چیزا اقتدار داره
    من دست بوس تمام ارتشیان و سپاهیان هستم و افتخار میکنم به ملتم

  15. مرتضی

    اون کسی که گفته نیروی زمینی ارتش بیشتر دکورِ، باید بگیریش ببریش تو پادگان نیروی زمینی تا در مدت یک ساعت در و دیوار رو گاز بگیره و فقط فرار کنه. این چه حرفیه آخه میزنی معلومه که ارتش هم در دریا هم در زمین و هم در هوا برتری کامل و مطلق رو داره. سپاه هرچی داره مدیون ارتش هستش . حالا یکی میاد میگه دکورِ واقعا من موندم که این آقایی که همچین حرفی رو میزنه چقد سواد داره.درسته باید تعصب داشته باشی ولی نه اینکه عقلت کور بشه. ارتش همیشه در صدر بوده و خیلی از عملیاتهایی که سپاه واقعا توانشو نداره از تیپ نوهد ارتش برای عملیات اعزام میشن .این نیرو توانایی اینو داره براحتی شمارو خلع سلاح کنه . نیرویی که همه ازش میترسن. سپاه اگه فقط نیروهای خودشو حساب کنه تقریبا یک پنجم ارتش نیرو داره و تجهیزاتش هم یک دهم ارتش نمیشه. من به این آقا پیشنهاد میکنم حتما تمام عملیاتهایی که ارتش انجام داده رو یکبار مرور کن تا حداقل یه چیزی بفهمی .همه چیز که بخور بخور مفت مجانی نیست.

  16. پوریا

    البته که این مقایسه مقایسه نابجایی هست اما اگر واقعا بخوایم مقایسه بکنیم ارتش از همه لحاظ قدرتمند تره،اگرچه بیشتر به سپاه توجه میشه.

  17. مهران

    سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یکی از حرفه ایی ترین و مخوف ترین نیرو های نظامی جهان است و از نظر من هیچ نیروی نظامی در جهان از سپاه قوی تر و مجهز تر نیست.

  18. هانیہ

    احسنت ….
    ارتش خیلی داره زحمت میکشه و ماها نمیبینیم و اصلا اسمی ازش نیست یا کمه … درحالیکه چقدر آموزش های سختی میبینن تا قوی بمونن و ان شاءالله با دشمن مقابله کنن

    ماشاالله به غیرت ارتش

    سپاه هم تجهیزات و نیروهای خودش داره و نمیشه گفت کی قوی هست و…
    فقط خواستم از ارتش دفاع کنم ..
    🙋👼

  19. علیرضا

    من سپاه خدمت کردم ،بیشتر یک نیروی عقیدتی هست تا نظامی حتی فیزیکی هم شبیه ی نظاکی نیستن دوقدم نمیتونن بدوعن،…موقعیم ک عملیات انجام میدن با کلی تلفات انسانی همراهه ،من ک میگم موازی کاری ک تو ایران هست اشتباهه و ارتش کافیه الکی بیت المال هدر میره،هر کاری ک سپاه میخاد انجام بده واگذار کنن ارتش،

  20. علی

    زنده باد ارتش چه از نظر تعداد وقدرت تسلیحات ارتش برتره
    مانند حمله به اچ۳ ازاد سازی خرمشهر توسط تیپ زرهی پادگان شهید قهرمان مانند عملیات مروارید اینها درخشش ارتش رو نشان میده در زمان جنگ

  21. سید امیر حاجی

    درود بر ایرانی با تشکر از تمام عزیزان من یه دلیل داشت سرچ موردم اونم این هست که جمع بندی کل سیستم نظامی ارتش و سپاه که غریب یکو نیم ملیون نظامی میشه و کل ادواتشون از قبیل سیستم های دفاعی هجومی هوا دریا زمین فضا در چه رتبه ای در جهان قرار میگیره ارتش به تنهایی رتبه دوازده جهانو داراست از نظر گلوبال هاور اگر دویستا جت به دویستای مخفی شده سپاه صدتا جت از کار افتاده تو ارتش بازسازی بشن و سپس پنجاه فروند خرید کنن با موجودیت سیصد فروند جت فعال ارتش یه چیزی حدود هزارو خورده ای میشه که میتونه ایرانو از نظر نیروی هوایی در رتبه سه تا پنج جهان ببره مشکل بزرگ اینجاست که هرگز واقعیت قدرت نظامی در هیچ سطحی به اجماع گفته نمیشه ای کاش مسیولین ما به جان بروبیای الکی که روزشون شب بشه یه هقوقی بگیرن به وظایفشون عمل کنن وسط جنگ همه غیب میشن بسیج همیشه حرف اولو زده تو ایران فعلا که داخل ارتشو سپاه هم هستند برادران و خاهران عزیزم یا هق ساعت چهار صبخه مخم نکشید بهتر حرف بزنم ببخشید

  22. هموطن

    تمامیت ارزی غلطه ارز چیه دلار و طلا که نمی فروشی *** تمامیت ارضی ***

  23. HosseiN

    سلام، این رتبه بندی های نظامی که بین کشورها صورت میگیره توان ایران رو فقط با حساب قدرت ارتش حساب میکنن یا ارتش و سپاه باهم؟؟؟؟! زنده باد ارتش قهرمان و سپاه دلاور..

  24. مهران

    ارتش در مقاطعی از سپاه برتر است
    برای مثال نیروهای ویژه هوابرد (تیپ ۶۵نوهد)
    که خود سپاه صابرین توسط ارتش آموزش دیده
    از این مثال ها زیاده

  25. ازراعیل

    سلام و درو بر دلاورمردان ارتش و سلام ودرود بر سبزپوشان حریم ولایت .هم ارتش و هم سپاه وهم نیروی انتظامی حافظان خون و خاک ناموس این ملتن درود خداوند وملت برهمه شیردلان

  26. H

    اون دوست عزیزی که فقط خواسته اعلام حضور کنه اولا حرفت کاملا بی اساس و مضحک واگر واقعا خدمت گزار سپاه پاسداران بودی چنین حرف دروغینی را بیان نمکیردی که بخوای سپاه را ضعیف و ناتوان بشماری شاید از لحاظ فیزیکی و امادگی جسمانی ارتش برابری ناچیزی نسبت به سپاه داشته باشد ولی در ان حد نیستند که توان دویدند نداشته باشند
    ثانیاً هر چیزی جای خودش را دارد و هر ارگان فعالیت های خودش را دارد و اگر توجه کرده باشی اکثر رویدادها و بلایای طبیعی که رخ میدهد سپاه همیشه در میدان حضور داشته و با نهایت تلاش و ظرفیت خود کمک کرده است و جدا از این موارد از همه لحاظ به کشور قوت داده است از فناوری ماهواره‌ای گرفته تا فناوری پزشکی
    پس لطفا دیگر دربارهٔ این ارگان نظامی ارجمند کشور اظهارنظر بی اساس و مضحک نکن

  27. Hamidreza AF

    تنها چیزی که سپاه توش قدرتمند تره توانایی موشکی هست. از هر نظر دیگه ای که بخوایم نگاه کنیم ارتش بسیار قدرتمند تر هست چون ارتش یک نیروی منسجم نظامیه و سپاه یک نیروی شبه نظامی.

  28. محمد صالح

    سلام عرض میکنم خدمت تمامی دوستان
    اینکه میان بین سپاه و ارتش مقایسه میکنن واقعا کار اشتباهیه
    بین این دو نیرو تقسیم کار شده که خیلی ساده و هرکی ندونه واقعا خیلی بی سوادی
    از اول انقلاب وظیفه حفاظت از حریم هوایی به عهده ارتش بوده هه واقعا بی نظیر عمل کرده و تونسته قدرت اول هوایی یعنی آمریکا رو کاملا تحت کنترل بگیره
    در بحث مرز دریایی نمیشه به طور دقیق بیان کرد.
    ارتش وظیفه حفاظت از منافع ایران در آب های بین المللی رو داره که سپاه جدیدا یک بخش کوچک اون رو انجام میده ولی سهم ارتش بیشتره ولی در بحث حفاظت از مرز های آبی و مقابله با ناو ها سپاه وظیفه بیشتری رو بر عهده گرفته.
    واضحه که ارتش به دنبال توسعه ناو های و زیر دریای های خود بود و سپاه قایق های تندرو.
    در حوزه نیروی زمینی ارتش به دلیل داشتن ناو گان زرهی عظیم خودش وظیفه بیشتری نسبت به سپاه داره البته سپاه هم نیروی زرهی خوبی داره ولی تجربه و مهارت ارتش رو نداره.
    در بخش موشکی این وظیفه بر عهده سپاه بوده و خیلی خوب عمل کردن بچه های سپاه و واقعا دمشون گرم
    ولی ارتش به فکر توسعه سامانه های دفاعی خودش بوده و توسعه نیروی هوایی که با ساختن جنگنده های آذرخش و صاعقه و کوثر و قاهر بچه های ارتش هم گل کاشتن.
    واضحه که فعالیت نیروی قدس سپاه ار نیروی زمینی ارتش بیشتره به دلیل اینکه وظیفه مبارزه خارج از مرز های کشور رو داره. این اشتباهه که دوستان میگن ارتش کاری نمیکنه.لگر به ارتش دستور بدن اتفاقا ظرفیت ارتش از سپاه بیشتره . تیپ ۶۵ و ۵۵ از بهترین تیپ های تکاور دنیا هستن ولی این به این دلیل نیست که سپاه تکاور نداره.
    در بخش پهپاد ارتش و سپاه همشون گل کاشتن. جدیدا هم که با رزمایش پهپاد ارتش بزرگترین و متنوع ترین گردان پهپاد خاور میانه رونمایی شد .
    با رونمایی از پهپاد کمان ۲۲ هم کا واقعا گل کاشتن.
    سپاه هم با پهپاد های شاهد و فطرس و … هم خیلی خوب عمل کرده.

    سپاه توی بخش سازندگی واقعا خیلی خیلی خوب عمل کرده.
    ولی همشون با هم مکمل هستن و هیچکدوم تنهایی عملکرد خوبی ندارند.
    هرکسی که بین اونها مقایسه کنه وطن فروشه

  29. محمد رضا

    از نظر من اصلا نباید سپاه درست میشد اخه همه جهان ارتش دارن دو نیرو نظامی کی داره که کلا از هم جدان اگه این دو باهم پچسپن قوی ترین تو اسیا میشیم و بزرگترین ارتش جهان میشیم چون تعداد زیاد میشه ولی من سپاه رو بیشتر دوست دارم بخاتر شکل و شمایلشون کلاه خود های ارتش انگار مال ۱۰۰ سال قبله

  30. نورالدین

    قطعا سپاه پاسداران از ارتش خیلی قوی تر و با جرعت تر است،درضمن اگر سپاه پاسداران نبود الان اسلام و ایران هم در کار نبود و درضمن امکانات سپاه خیلی از ارتش پیشرفته تره و گاهی وقتا ارتش از سپاه کمک میخواد!!!

  31. مسعود

    بنظر من سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خیلی حرفه ایی تر از ارتش و تمام نیرو های نظامی جهان عمل می کند و از نظر اطلاعات نظامی سپاه حرف اول را میزند و درضمن دوره های نظامی سپاه از ارتش خیلی حرفه ایی تر و سخت تر است و کماندو های سپاه خیلی مجهز و حرفه ایی هستند.
    زنده باد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،قوی ترین و کامل ترین نیروی نظامی جهان.

  32. سیگار مگنا

    قطعا ارتش هیچ ابهت و قدرتی نداره و اصلا حرفه ایی نیستند.

  33. گمنام

    اختلاف افکنان فی مابین نیروهای توانمند ارتش و سپاه خواسته یا ناخواشته راه ناپسند تفرقه پراکنی در جامعه اسلامی را در پیش گرفته اند

  34. سیدمحمدعارف عابدینی

    با توجه به تحقیقاتی که من کردم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خیلی پیشرفته تر و حرفه ایی تر از ارتش عمل میکنه و در جنگ های درون کشور و بیرون کشور سپاه پاسداران همیشه حضور داشته.

  35. سپاه پاسداران

    از نظرمن نیروهای نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خیلی مجهزتر و حرفه ایی تره و از نظر استقامت و آمادگی جسمانی هم نیرو های سپاه حرف اول را می زنند و من یکی از آشناهامون تو دانشگاه افسری امام حسین سپاه است و می گوید دوره های سختی را گذراندیم و ورزشهای رزمی سختی مانند کشتی آزاد و کشتی فرنگی را آموزش دیدیم.، و میشه گفت تمام سپاهی ها رزمی کار هستند.

  36. مهدی کوماندو

    همه چیز هایی که میگین کاملا غلطه
    هر کدام از یگان ها حرفه ی مخصوص خود رو دارند
    مثلا ارتش از نظر زمینی و دریایی اگه اشتباه نکنم نسبت به سپاه قوی تره
    سپاه شاید مجهز تر از ارتش باشه تجهیزات بیشتری داشته باشه
    اما اگر همین تجهیزات برای یک روز نباشند خواهیم دید که ضعیف تر از قبل میشوند و امید و خود را به راحتی از دست میدهند
    اما ارتش بدون تجهیزات بسیار پیشرفته نیز میتواند بیشتر از سپاه در جنگ نابرابر دوام بیاورد
    البته نمیگم ارتش از سپاه قوی تر و………
    میگم هر کدوم از یگان ها تو یه چیزی حرفه ای هستند
    اما اگر بخوایم دقیق بهش نگاه کنیم ارتش خیلی از سپاه قوی تر و همچنین تمرینات سخت تری دارند تا لقب تکاور ارتش را به خودشان اختصاص دهند
    زنده باد تکاوران و کماندوهای ارتش
    درود بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
    (کسی از دیگری برتر و والا تر نیست جز خدا)

  37. ژنرال شپرد

    سپاه خیلی قوی هستش از تجهیزات موشکی و پهبادی سپاه قوی تره و نیرو هاش زیاده هم نیروی شبه نظامی داره هم نیروی نظامی زیاده و ارتش قویه ارتش از تجهیزات توی نیروی هوایی قویه هم نیروی های زیادی داره ولی سپاه و ارتش هم دوتاشون خیلی قویه اگه جنگ بشه سپاه و ارتش متحد میشن با هم جنگ میکنن
    درود بر سپاه و ارتش😁

  38. طلبه آزاده

    سلام درود خوب اولا اگر به مقایسه باشه بد نیست اینها رو بگیم خوب در اینکه سپاه تجهیزات خیلی پیشرفته بروزی داره اصلا شکی نیست چرا چون اسلحه ارتش همچنان ژ3 جنگ جهانی دوم هست اسلحه کلاش برای سربازان سپاه ولی قوی ترین تکاوران ایران مال ناجا و نوپو هستند که بعضی آموزش هاشون رو باید در تیپ 65 نوهد بگذرونن در مرحله دوم تکاوران دریایی ارتش هستند که به آنها تکاوران s.b.sمیگن و تمامی آموزش ها و غواصی تا عمق 60 متر رو آموزش میبینن که تو آسیا کمتر نیروی تا این عمق شنا میکنه در مرحله هوایی ارتش با در اختیار داشتن پدافند هوایی کشور به تنهایی و دانشگاه خاتم الانبیا و دانشگاه شهید ستاری که بهترین دانشگاه نظامی ایرانه از اینجا هم همه جوره برتری پیدا میکنه یا عملیات هایی که نیروی هوایی برای داعش انجام داد رو کسی خبر نداشت یا سیل زلزله که میشه ارتش اول نفر خودشو میرسونه ولی سپاه تو این بخش ها واقعا ترکونده مثلا یپاه اطلاعات که فیلم گاندو رو ازش ساختن یا سپاه انصار حفاظت از شخصیت در کل قصدم تخریب هیچکدوم نبود هر دو محبوب هستن

  39. 🥇کشتی گیر🥇

    صددرصد و بلا شک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قوی ترین و حرفه ایی ترین کماندو ها و نیرو هارو داره و زیر مجموعه های سپاه خیلی زیاد تر هستند،،،درضمن سپاه قابل اعتماد تر است تا ارتش و نیرو های سپاه با اعتقاد تر هستتد.

  40. م

    نیروی زمینی سپاه بیشتر تجهیزات محوره تا ارتش تیپ صابرین سپاه نوپو نیروی انتظامی که زبده ترین نیروهاهستن آموزش دیده تیپ۶۵و۵۵ارتش هستن خدمت وظیفه که رفتیم اونا که بخور بخواب میخوان رفتن سپاه گوشت آوردن اماارتش اینجور نیست اونا که بودن میدونن چی میگم بعضی یگان های ارتش وضعیت الانشون از وضعیت جنگی چیزی کم نداره مطمعنا یگان های پیاده وزمینی بافاصله زبده تر از سپاه هستن تکاورهای تیپ۶۵.۵۵ وبقیه واقعا تکاور واماده البته اونجور که شنیدم یگان صابرین سپاه هم یگان زبده ای هستن.باآرزوی موفقیت ارتش سپاه نیروی انتظامی

  41. احسان🚬😎

    ارتش چیه بابا،خیلی بی کلاس و مسخرس و نیروهایی خیلی بدبختی داره.

  42. عارف🪖

    از نظر من نیرو های هوایی،زمینی ،دریایی و اطلاعاتی سپاه پاسداران قوی ترین،مجهز ترین و حرفه ایی ترین نیرو های نظامی هستند و معمولا باید اول عضو بسیج باشید تا این سازمان شمارا به استخدام در بیاورد چون استخدامی های سپاه خیلی سخته.

  43. علی

    من این بگم براتون که اگه سپاه به ارتش ملحق بشه خیلی بهتر میشه

  44. اکبر

    سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قوی ترین و حرفه ایی ترین نیرو ها و تجهیزات نظامی رو داره و از تمام نیرو های نظامی و ارتشی بقیه کشور ها حرفه ایی تر و قوی تره.

  45. جواد

    ارتشی ها حقوق کمتری دریافت میکنن. شرایط سخت تری رو تحمل میکنن. نمیشه مقایسه کرد که سپاه قوی تره یا ارتش. ولی مطمئنم اگه جنگ بشه تا تکاور های سپاه لباس های زیباشون رو بپوشن ارتش تا عمق استراتژیک دشمن نفوذ کرده. در حمله ی طالبان به مرز ایران هم دیدیم که ارتش در نیم ساعت اول تا بیست کیلومتر داخل مرز افغانستان رو پاکسازی کرد و اگه مداخله ی بالا دست و سپاه نبود مادر طالبان به عزاش می‌نشست.
    در کل ارتش با کسی شوخی نداره.
    هیچ مسامحه ای هم در کار نیست. ارتش مردمی تره و شهر های غربی ارتش را بیشتر از سپاه قبول دارن

  46. هاشم احمدی

    برعکس بعضی ها من اعتقاد دارم ارتش بسیار منظم تر از سپاه هست
    سپاه پاسداران وظیفه اش اینه که از نطام جمهوری اسلامی دفاع کنه نه از مرز ها درضمن سپاه با این کمیتی که از ارتش جمهوری اسلامی ایران
    اما بازم دمش گرم با این موشک های نقطه زنی که داره میتونه هر خطر احتمالی رو خنثی کنه،و حتی یادمون نره که سپاه نیروهای سایبری رو هم داره،اما ارتش در نیروهای هوایی،زمینی برتری داره
    شاید ارتش یه خورده نیروی دریایی اش قوی تر باشه،اما مقایسه شون
    سخته چون سپاه قایق های تندرویی داره.
    پس نتیجه میگیریم که:
    ارتش :نظم و قدرت بیشتری در نیروهای هوایی،زمینی دریایی از سپاه داره که این خودش فاکتور برتری هست
    اما سپاه: در قدرت موشکی،پهبادی،و نیروهای سایبری بیشتر دیده میشه و در این مورد قوی تر هست
    اما نتیجه نهایی اینه که شاید ارتش قوی تر باشه بخاطر تکاور ها و تک تیر انداز های قهرمانش،دم دوتاشون گرم که مایه اقتدار ملت ایران هستند.

  47. ارش

    از مسئولین سایت خواهشمند بازبینی نظرات هستم..برخی دوستان با نیروهای عزیز میهنمان توهین کرده اند

  48. .........

    بعد از اینکه جنگ تموم شد همه فکر و ذکر دولت ورهبری شد یک نیروی مسلح برای خود دولت و رهبری! چون ارتش دست ساز شاه های پهلوی بود و میخواستن که یه نیروی جنگی مستقل برا خودشون داشته باشن و بهش هم رسیدن به علاوه بیشتر بودجه دولت به سپاه اختصاص داده میشه و فقط درصد کمی به ارتش میدن. زمان پهلوی این ارتش بود که قدرت یک نظامی خاورمیانه بود والان………حیف

  49. شهیده

    سلام
    نظرات خیلی جالب بود
    با این وجود درود به شرف سپاهی ها و ارتشی ها
    چیزی که خیلی مهمه ایمان و عقیده ثابت هست که درون رو قوی کنه
    با این که دوست دارم همسر آیندم نظامی باشه و خودمم به دنبال سپاهی شدنم اما عقیده جدی و حامی ولایت فقیه و رهبری و عشق به شهادت برای ظهور حضرت مهدی(ع) خیلی برام مهم تره تا اینکه طرف بخواد قدرت بازو داشته باشه و به رخ بکشه یا توی مهارت رزمی تخصصی تر باشه
    چه سپاهی باشه چه ارتشی
    ولی سپاه بوی چیز دیگه داره
    بوی امام خمینی
    بوی شهیدابراهیم هادی
    یا علی

  50. ناشناس

    سپاه خوبه چون میزارن دخترخانم ها هم بیان
    بالاخره ما دخترا هم دل و جرعت داریم و پایه اعتقادمون مثل عمو ابراهیم قویه
    جنگ فقط واسه شما مردا نیست😊
    ✌راه شهدا ادامه دارد✌

  51. امیر

    یه پیام داشتم برای دوستانی که تعصبی میگن ارتش بهتره !!
    واقعا این حرفتون مثل جوک میمونه شرط می‌بندم شما به ۱۳ سال به زور میرسین
    سپاه پاسداران نظام جمهوری اسلامی رو تاسیس کرد و روی کار آورد. فرمانده کل قوا مقام معظم رهبری خودش پاسدار سپاهه ، فرماندهان ارشد ارتش همشون پاسدار هستن و سپاه اونارو اونجا گذاشته که ارتش خالی نباشه ، فرمانده کل نیروی انتظامی هم پاسداره که سپاه ایشون رو روی کار آورده در ناجا.
    ۸۰ درصد سرلشکر های کشور همشون تو سپاه خدمت میکنن سپاه سردار سلیمانی هارو داره سپاه مهدی باکری ها و حاج همت هارو داره . سپاه اگه بخواد با یه نامه ارتش رو منحل می‌کنه
    همینقدر کافیه یا بازم بگم
    نظام زیر نظر سپاهه دوستان عزیز

  52. مرتضی

    بنظر من وقتی ارتش موشک کم بیاره ب سپاه میگه سپاه کم بیاره ب ارتش 😁😁😁مهم اینه دوتاشم‌زیر پرچم این نظام هستن هر دوتاشون افتخار کشور هستند ایران قوی🌹🌹🌹 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.