×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

با توجه به وسعت کشور ایران کنترل مرزهای هوایی لزوم داشتن نیروی هوایی قدرتمند بسیار مهم است که این کنترل از طریق جنگنده بمب افکن ها و با کمک پهبادها و رادارها انجام می شود که با توجه به ناوگان فرسوده جنگنده ای ایران که بیش از 40 دهه عمر دارند و با توجه به تحریم بودن فروش سلاح های هجومی به ایران طبق تحریم شورای امنیت ایران دیگر نمی توانست خرید و فروش تسلیحاتی داشته باشد که این مورد باعث ضعف در ناوگان هوایی و خصوصا جنگنده های خود شد.

shoraa - آخرین خبرها از خرید جنگنده ایران

با سلام خدمت همراهان همیشگی سایت میلیتاری نیوز (اخبار نظامی) با آخرین خبرها از خرید جنگنده ایران با ما همراه باشید.

اما پایان زمان تحریم های تسلیحاتی نزدیک است و روسیه و چین اعلام کردند به قطعنامه تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران رای نخواهند داد.

تحریم تسلیحاتی ایران درست پنج سال پس از امضای برجام، یعنی دقیقا در اکتبر ۲۰۲۰ مهر ماه 1399، کمتر از 6 ماه دیگر به پایان می‌رسد و کشوری همچون روسیه و چین از اعضای دائم شورای امنیت به مقامات آمریکایی اعلام کرده که تحریم تسلیحاتی ایران تمدید نخواهد شد؛ لذا از هم اکنون برخی در داخل ایران و برخی دیگر در خارج به دنبال پاسخ به این سوال هستند که ایران در صورت پایان تحریم تسلیحاتی، چه سلاح‌هایی و از چه کشور‌هایی خریداری خواهد کرد.

با آغاز دهه 80 شمسی، زمزمه‌هایی از گفتگو با روسیه برای خرید جنگنده‌های Su-27 یا MiG-31 و تمایل فرانسه برای تحویل تعدادی از جنگنده‌های Mirage F-1 از ناوگان هوایی به گوش می‌رسید که البته هیچ گاه تایید یا تکذیب نشد و بعد از آن نیز شایعاتی مبنی بر خرید 250 فروندی جنگنده از روسیه یا 150 فروندی از چین توسط رسانه‌های خارجی منتشر شد و بعد از آن، دیگر هیچ صحبتی نبود تا زمان حال؛ چراکه با توجه به تحریم‌های گسترده بین‌المللی، امکان دستیابی به هواپیماهای روز دنیا وجود نداشت.

البته ایران هم دست رو دست نگذاشت و شروع به طراحی و کپی جنگنده های ساده تر مثل اف 5 کرد که با توجه به عدم آشنایی ایران در تولید جنگنده مدل اف 5 برای شروع گزینه خوبی بود که با گذشت زمان مدلهای پیشرفته تری در حال طراحی و مهندسی معکوس می باشد .

اما ضرورت اجتناب ناپذیر افزایش وارتقاء ناوگان جنگنده های ایران باعث نشر اخبار زیادی در خصوص خرید جنگنده توسط ایران از چند کشور شده است و در این اخبار صحبت هایی از تعداد و مدل جنگنده های خریداری شده توسط ایران مطرح می شود و در بعضی مواقع توسط مسئولین نظامی کشور تایید و گاها تکذیب می شود.

در این مطلب قصد داریم مروری به اخبار منتشر شده پیرامون خرید جنگنده ایران و در پایان نتیجه گیری در این رابطه داشته باشیم.

 

46465465654 e1552942132767 - آخرین خبرها از خرید جنگنده ایران

 

اولین خبر در سال 2014 منتشر شد: روسیه جنگنده سوخو (SU – 50) به ایران می فروشد..

مدل نهایی جنگنده سوخو (SU – 50) تا سال 2016 بطور کامل عملیاتی خواهد شد. از مدل اولیه این جنگنده (T-50 PAKFA) نیز تا کنون 5 فروند ساخته شده است و پس از تکمیل مدل نهایی SU-50، این جنگنده پایه‌گذار پروژه نسل پنجم جنگنده‌ها خواهد بود که بخشی از مدل‌های آن برای صادرات در نظر گرفته شده است، که به عنوان مثال، هند یکی از مشتریان اصلی آن است و مدل‌هایی برای این کشور ساخته می‌شود. به جز هند، مدل‌های دیگری از جنگنده‌های سوخو 50 برای کره جنوبی و ایران نیز در حال ساخت است. مدل SU-50EK برای کره‌جنوبی تا سال 2018 به این کشور تحویل داده خواهد شد. بیزینس اینسایدر همچنین از تحویل جنگنده‌های نسل پنجم روسی به ایران نیز خبر داده است. مدل SU-50ES از جنگنده‌های سوخو نیز برای ایران در حال ساخت است و تا سال 2022 تحویل این کشور خواهد شد.

 

j10 air - آخرین خبرها از خرید جنگنده ایران

 

دومین خبر در رابطه خرید جنگنده توسط ایران در سال 2015 منتشر شد با تیتر ایران در حال خرید بیش از 400 فروند جنگنده از روسیه و چین!

 

سایت خبری اسرائیلی «دبکا» مدعی شد، ایران در حال خرید 150 جت جنگی چنگدو 10 «Chengdu J-10» از چین است. به گزارش میلیتاری نیوز، سایت خبری اسرائیلی «دبکا» وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد، ایران در حال نهایی کردن قرارداد با چین برای خرید 150 جت جنگی چنگدو 10 «Chengdu J-10» است که در غرب به عنوان جت‌های «Vigorous Dragon» یا به فارسی «اژدهای قدرتمند» نام برده میشود. در این گزارش ادعا شده، هر چند جنگنده های چینی «J-10» با جنگنده های «F-16» آمریکا قابل قیاس هستند اما این جنگنده ها کپی جنگنده‌ی اسرائیلی با اسم «Lavi» می باشند که صنعت هواوفضای اسرائیل در نیمه دوم دهه 1980 تولید کرده است. بر اساس گزارش سایت خبری اسرائیلی «دبکا»، ایران همچنین در حال بررسی خرید 250 جنگنده Sukhoi-Su-30MK1 از چین است که در غرب Flanker-H شناخته میشود. دبکا پیشتر نیز در 22 جولای مدعی شده بود، تهران در حال خرید یکصد جنگنده IL78 MK1 از روسیه است. سایت خبری اسرائیلی «دبکا» با اعلام موارد فوق ادعا کرد میزان تلاش تهران برای خرید جنگنده از روسیه و چین نشان می‌دهد اولویت تهران برای خرج پول‌های آزاد شده از لغو تحریم‌ها، تقویت ناوگان هوایی خود می باشد.

 

خرید جنگنده میراژ

در سال 2015 محمدباقر نوبخت در یک نشست خبری گفته است که ما در موضوع حمل و نقل هوایی می‌توانیم از طریق همکاری با فرانسه مشکلات‌مان را حل کنیم. فرانسه می‌تواند نیاز ما به هواپیماهای میراژ و ایرباس را تامین کند. رقیب او نیز بوئینگ است وقتی فرانسه را کنار بگذاریم و با آمریکا هم نتوانیم همکاری کنیم، پس منافع ملی چه می‌شود؟ وی این اظهارات را در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی در مورد سفر هیئت فرانسوی به ریاست فابیوس به تهران با توجه به مواضع دولت این کشور در مذاکرات هسته‌ای و مرتبط بودن فابیوس با ورود خون‌های آلوده به کشور در گذشته، بیان کرده بود. منظور سخنگوی دولت از تامین کردن نیازهای ایران توسط میراژ، به روزسانی جنگنده‌های قدیمی سری اف-1 ایران نیست، بلکه موضوع خرید جنگنده است که در روزهای اخیر توسط کارشناسان هم نظراتی در این باره و گزینه‌های آن منتشر شده است.

خبرگزاری های زیادی از ایرانی و خارجی این خبر را بازتاب دادند.

 

miraj2000 - آخرین خبرها از خرید جنگنده ایران

 

خبر سوم فروش جنگنده به ایران در سال 2016 منتشر شد:ایران در حال خرید تعداد قابل توجهی جنگنده سوخو ۳۰ از روسیه

سردار دهقان:در رابطه با خرید جنگنده از روسیه با توجه به نیاز نیروی هوایی ارتش با روس‌ها صحبت‌هایی شده است و در حال حرکت به‌سمت انعقاد قرارداد با روس‌ها هستیم. وی با بیان اینکه جنگنده مورد نظر وزارت دفاع و نیروی هوایی ارتش سوخو۳۰ است، تأکید کرد: تعداد جنگنده‌های سوخو۳۰ که قصد خرید از روس‌ها داریم مشخص شده ولی فعلاً تعداد این جنگنده‌ها را اعلام نمی‌کنیم. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین در ادامه ضمن تکذیب اخبار منتشره درباره خرید جنگنده جی۱۰ از کشور چین، اظهار داشت: بنده خودم هم این جنگنده را دیده‌ام ولی قرار نیست این جنگنده چینی را خریداری کنیم.

حتی سردار دهقان گفت طرف روسی نیز در این خصوص مخالفتی ندارد و به زودی قرارداد خرید جنگنده سوخو 30 با روسیه منعقد خواهد شد که نهایتا امیدواریم خبر آن را به زودی به ملت اعلام کنیم.

 

خبر بعدی خرید جنگنده توسط ایران بعد از یک سال سکوت خبری در سال 2018 منتشر شد: خرید ۵۰۰ هواپیمای میگ ۳۱ و میگ ۳۵ از روسیه توسط ایران

در همین راستا در جدیدترین مطلب منتشر شده روزنامه الدیار چاپ بیروت نوشت: ایران برای جبران فقدان ناوگان هوایی نظامی اش، بر ساخت موشکهای زمین به زمین و موشکهای بالستیک تمرکز کرد و در آخرین سفر فرمانده ارتش ایران به روسیه، وی به روسها پیشنهاد خرید 500 هواپیمای میگ31 و میگ 35 را داد، که در مقابل آن ایران روزانه یک میلیون بشکه نفت به روسها واگذار کند. علاوه بر این در پیشنهاد ایران فروش نفت با قیمتی پایین تر به روسها به مدت 10 سال نیز وجود داشت.

 

خبر بعدی از خرید جنگنده ایران در اوایل سال 2019 منتشر شد مبنی بر خرید جنگندۀ JF-۱۷ ساخت پاکستان توسط ایران

برخی از رسانه‌های پاکستانی خبری را منتشر کردند که بر اساس آن ایران «قصد دارد» از پاکستان جنگندۀ JF-۱۷ خریداری نماید. بعدتر، برخی دیگر از رسانه‌ها به نقل از امیر حاتمی مدعی شدند که صحبت‌هایی انجام شده است و ایران در نمایشگاه IDEAS کراچی با طرف پاکستانی قرارداد بسته و سال آینده این هواپیما‌ها در اختیار نیروی هوایی سپاه پاسداران قرار خواهند گرفت.

 

3030 - آخرین خبرها از خرید جنگنده ایران

آخرین خبر از خرید جنگنده ایران در سال 2020 منتشر شد که ایران بعد از تحریم تسلیحاتی بخشی از قرارداد های خرید جنگنده خود از چین و روسیه را دریافت خواهد کرد.

گفته می شود با پایان تحریم تسلیحاتی ایران و عدم تمایل روسیه و چین به درخواست تمدید مجدد تحریم علیه ایران,قرارداد های بسته شده ایران برای خرید جنگنده های روسی و چینی در حالت اجرا قرار گیرد.

مدل های روسی که گفته می شود ایران برای خرید آنها تمایل نشان داده ( جنگنده میگ 35 – جنگنده سوخو 30  و 31 – جنگنده آموزشی یاک و بعضی منابع سوخو 57 )

مدل های چینی که گفته می شود ایران برای خرید آنها تمایل نشان داده ( جنگنده جی 10 – جنگنده جی 16 – جنگنده جی 31 و جنگنده جی 20 )

j20chana - آخرین خبرها از خرید جنگنده ایران

مقاله دوم :ایران و خرید جنگنده روسی یا چینی

سه دهه است که نیروی هوایی ایران عملا موفق به خرید جنگنده نشده و هر آنچه که امروز در سازمان رزم نیروی هوایی کشور وجود دارد عمری چند دهه‌ای دارند که با زحمت شبانه‌روزی و جهادگونه متخصصان نیروی هوایی، وزارت دفاع و در این چند سال شرکت‌های دانش‌بنیان پرواز کرده و همچنان بخشی از این ناوگان سرپا ایستاده است.

ایران را باید از معدود کشورهای جهان برشمرد که تقریبا از همه سازندگان جنگنده (به‌جز انگلیس) هواپیمای جنگی در اختیار دارد، کشوری که اساس و پایه نیروی هوایی آن غربی است اما پس از قطع ارتباط با غرب موفق شده تا در این سازمان رزم جنگنده‌های شرقی هم به کار بگیرد. در مورد اینکه چرا در طول این چند دهه کسی در کشور ما سراغ خرید جنگنده نرفت، عوامل متعددی را می‌توان برشمرد، اما مهمترین دلیل آن علاوه بر تحریم باید در مسائلی جستجو کرد که در ذهن فرماندهان ایرانی واقعی به‌نظر می‌رسیدند.

مساله‌ای مانند اینکه دشمن واقعی ما امریکا است و ما حریف نیروی هوایی امریکا در یک رزم کلاسیک نخواهیم شد، هزینه خرید، تجهیز و نگهداری یک جنگنده بالا است و ما می‌توانیم با پول یک جنگنده که ممکن است خیلی ساده از دست بدهیم صدها موشک بسازیم و در نهایت هم باید به اولویت‌بندی‌ در بحث دفاعی کشور اشاره کرد که شاید تجهیز نیروی هوایی آخرین آن باشد. با این حال، جنگ علیه تروریسم در سوریه و عراق و تجاوزات هوایی رژیم صهیونیستی به مواضع ارتش سوریه در روزگار امضای برجام مقامات کشورمان را به این نتیجه رساند که باید نیروی هوایی را هم به روز کرد.

همانگونه که پیش از این هم در خلال گزارش‌های متعدد اشاره کرده‌ام، اولویت اصلی در کشور تقویت پدافند بوده است. با تقویت پدافند هوایی که می‌تواند آسمان کشور را به شکل بسیاری ایمن نگه دارد، حضور یک جنگند مولتی‌رول قدرتمند در کنار جنگنده‌های قدیمی که همواره در معرض به‌روزرسانی قرار دارند، تکیه‌گاه خوبی برای کشور است. نظرات در مورد جنگند‌ه‌ها و اینکه کدام یک بهتر هستند، همواره وجود دارد. اما بر همه روشن است که در ایران کسی نمی‌تواند جنگنده غربی بخرد و اصولا در صورت داشتن چنین توانی، باز هم اقدامی اشتباه است چرا که غربی‌ها اصولاً چندان پایبند به تعهدات خود نبوده و از ابزارهای تحریم به‌خوبی استفاده می‌کنند.

J 10 Chengdu fighter - آخرین خبرها از خرید جنگنده ایران

در این میان ‏برخی منابع می‌گویند ایران دنبال خرید جنگنده چنگدو J10C از چین است. این جنگنده‌ای تک موتوره است که به نظر نمی‌رسد در میان فرماندهان نیروی هوایی ایران کسی با توجه به تک موتوره بودنش برای خرید آن انگیزه داشته باشد. فرماندهان ایرانی نسبت به جنگنده تک موتوره دید خوبی ندارند. ‏نیروی هوایی دو جنگنده اف ۷ ساخت چین و میراژ غنیمتی که از عراق وارد ایران شده است را فعلاً در سازمان رزم خود دارد. با این حال این نیرو هیچ وقت تمایلی برای پرواز دادن جنگنده‌های سوخو ۲۲ آنها هم تک موتوره بودند از خود نشان نداد و آنها را به سپاه پاسداران واگذار کرد.

‏سال‌ها بیش هم گفته می‌شد که ایران نسبت به خرید دو اسکادران از این جنگنده چینی ابراز تمایل کرده است اما این مسئله هیچ وقت به حقیقت پیوست و جنگنده چینی راهی ایران نشد. با این حال مشخص نیست این دفعه چه کسی وارد گود شده و چنین خبری را منتشر کرده است، چرا که پذیرش آن کمی سخت است. ‏جنگنده چنگدو J10C جنگنده خوب و به روزی است اما مشخصاً دو اسکادران آن به هیچ عنوان نیاز ایران را تامین نخواهد کرد. همانگونه هم که گفته شد، فرماندهان نیروی هوایی بیش از آنکه دنبال جنگنده تک موتور باشند به دنبال جنگنده‌های دو موتوره هستند که در ساخت جنگنده کوثر هم ثابت شده است.

‏همه منابع تایید کردند که ایران و روسیه بر سر ساز و کار خرید جنگنده سوخو ۳۰ اس.ام به توافق رسیده‌اند و ما باید شانس حضور سوخو ۳۰ در ایران را بیش از جنگنده چنگدو بدانیم. سوخو ۳۰ هم امتحان خود را پس داده است همین اینکه در اختیار بسیاری از کشورهای دوست قرار گرفته است. ‏شواهدی در د،ست است که گفته می شود ایران تمایل دارد تا بخشی از جنگنده های سوخو ۳۰ را به صورت مستقیم خریداری و بخشی را در داخل کشور مونتاژ و در ساخت قطعات آن همکاری نزدیک داشته باشد. در صورت درستی این مسئله باید گفت که ما می‌توانیم تجربیات گرانبهایی از این همکاری به دست بیاوریم.

با این حال، روس‌ها در طول سه دهه‌ای که به ما تجهیزات فروخته‌اند، هیچ‌وقت در حوزه پشتیبانی و خدمات کمک شایانی نکرده و این مسائل بر عهده متخصصان نیروی هوایی و سایر بخش‌ها بوده که گلیم خود را از آب بکشند. این نگرانی البته در مورد خرید جنگنده هنوز هم در میان برخی افراد وجود دارد و به‌شدت بر طبل آن می‌کوبند. در حالی که با برداشته شدن تحریم‌ها دست ایران برای خرید جنگنده بسیار به‌روزتری مانند سوخو۳۵ هم باز است، اما خرید سوخو ۳۰ اس‌ام یک خرید هوشمندانه است که حتی در صورت دبه کردن روس‌ها، بسیاری از کشورها این جنگنده را در اختیار دارند و می‌توان قطعات را تامین کرد.

sukhoi 30 iraf - آخرین خبرها از خرید جنگنده ایران

اینکه نوشتم ایران در تلاش است تا دو دسوم جنگنده‌های سوخو ۳۰ را در داخل کشور مونتاژ کند و حتی صحبت‌هایی هم در بحث مونتاژ موتور با طرف روسی شده، دقیقا به دلیل همان نگرانی‌های پیشین است. در طول این سال‌ها بازار شایعات در مورد خرید جنگنده توسط ایران بسیار داغ بوده و هر کسی در این مورد حرفی می‌زند، اما این واقعیت را باید در نظر داشت که خریدهای ایران مانند عربستان، قطر، امارات، کویت و یا حتی هند و مصر نیست. ایرانی‌ها در خریدهای خود هم محتاط بوده و چون افکار بلندی در این حوزه دارند، نمی‌خواهند همه نیازها را در کوتاه‌مدت و با یک جنگنده تامین کنند.

‏از سوی دیگر باید این مسئله را هم مد نظر داشت که ایران طرح‌های مهم بسیاری برای ساخت یک جنگنده قابل در کشور در دست پیگیری داشته که باید دید متحدان شرقی ما چه همکاری تکنولوژیکی جهت پیشبرد این طرح‌های در دست ساخت وزارت دفاع ایفا کرده‌اند. ‏مشکل دیگر چین برای فروش این جنگنده به ایران البته به موضوع رژیم‌صهیونیستی و همکاری فنی این رژیم در ساخت این جنگنده بازمی‌گردد. بدون شک صهیونیست‌ها با این خرید و فروش چینی‌ها حتی در سطح محدود هم مخالفت خواهند کرد. این یک واقعیت است که J10C مشابه لاوی ساخت اسراییل است.

در این میان برخی از دوستان با ارسال چند پیام به من گفتند که طرف چینی قول داده تا به همراه این جنگنده کمک‌های دیگری هم به ایران انجام دهد. هر چند نسخه صادراتی این جنگنده با مدل C که ایران تمایل به خرید آن دارد تفاوت‌های متعددی داشته و همین مدل هم باید به رادارهای پیشرفته‌تری مجهز شوند، اما در شرایط کنونی و برای یک بازه زمانی چند ساله می‌تواند بخشی از نیازهای کشورمان را تامین کند، چه اینکه این جنگنده نسل ۴++ است و همپای بسیاری از جنگنده‌های موجود در منطقه می‌تواند حرکت کند. گفته می‌شود اساس خرید این جنگنده در سفر رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح به چین و سفر متقابل مقامات چینی به تهران ریخته شده است.

32546789098765456 - آخرین خبرها از خرید جنگنده ایران

جنگنده J10C یک جنگنده متوسط به‌شمار می‌رود، نه سبک بوده و نه سنگین به قول معروف. هر چند در صورت مجهز شدن به موشک‌های هوابه‌هوای پیشرفته می‌تواند رقیبی سرسخت برای اف۱۶های موجود در منطقه باشد، اما مشخص است که در مقابل یک جنگنده توانمند و پیشرفته مانند اف۱۵ در مدل‌های جدیدتر که در اختیار رژیم صهیونیستی، قطر، عربستان سعودی و همچنین نیروی هوایی امریکا در منطقه است، توان رویارویی ندارد. به همین دلیل برای رقابت و برابری و نه برتری، نیاز است که نیروی هوایی کشورمان به جنگنده سنگینی مانند سوخو۳۰ اس‌ام مجهز شود. خرید ۸ اسکادران از این جنگنده سال‌ها پیش در دستور کار قرار داشت، حالا مشخصا نمی‌دانم که آیا هنوز هم این تعداد قرار است خریداری شود یا نه

‏ما امیدواریم که نیروی هوایی با پایان تحریم‌های تسلیحاتی بتواند پایگاه‌های متعدد شکاری کشور را با جنگنده‌های به روز و مدرن محافظت کند چرا که وجود این جنگنده‌ها حتی اگر در یک نبرد به کار هم نیآیند -که می‌آیند- به لحاظ روانی اثرات بسیار مهمی در روحیه مردم کشور دارد. ‏به هر حال چه جنگنده از چین بخریم چه از روسیه و چه خودمان بسازیم در هر صورت باید این کار صورت بگیرد. هر چند نباید از سنگ اندازی اروپا و دشمن حقیقی مردم ایران یعنی آمریکا در این مسیر غافل شد، آنها هر کاری می‌کنند تا جوانان ایرانی جنگنده خوب را هدایت نکنند، اما از آنجایی که ایرانی‌ها سزاوار بهترین‌ها هستند، باید امیدوار بود که به‌زودی شاهد به پرواز درآمدن جنگنده‌های مدرن و پیشرفته در آسمان کشورمان باشیم.

نتیجه گیری:

به نظر بنده و با توجه به برخی شواهد موجود و با درک اینکه در حال حاضر کدام جنگنده بهترین گزینه برای ایران است باید گفت جنگنده سوخو 30 بهترین گزینه است که برخی گزارش های غیر رسمی نشان می دهد در سال 96 که ایران برای مدتی اجازه پرواز در آسمان ایران و فرود و سرویس جنگنده های روسی در فرودگاه همدان جهت بمباران مواضع داعش در عراق و سوریه را داد و با توجه به تعدد پروازها تعدادی سوخو 30 و سوخو 34 در بین این جنگنده ها به ایران منتقل و تحویل شد که متاسفانه در آن زمان عده ای لیبرال با تحریک حس وطن پرستی ایرانیان مبنی بر اعطای مالکیت فرودگاه همدان به روسیه فریاد وامصیبتا سر دادند و روسیه همدان را ترک کرد و طلایی ترین فرصت انتقال مخفی جنگنده ها به ایران متوقف شد و بر اساس بعضی گزارش ها و اطلاعات تعداد جنگنده های تحویلی سوخو 30 دوازده فروند و تعداد جنگنده های تحویلی سوخو 34 پنج فروند بوده است.

انشالله با پایان تحریم تسلیحاتی ایران خریدهای تسلیحاتی آزاد خواهند شد و به نظر تنها روسیه و چین برای فروش جنگنده و تسلیحات به ایران موافقت کنند.

  1. salar

    سلام
    بله بنده هم شنیدم در جریان استفاده از فرودگاه نوژه همدان توسط روسها تحویل شده چون باید مخفی بوده باشه بخاطر تحریم تسلیحاتی شورای امنیت

  2. ام

    برخی بلد نیستند انجایی که باید حرف بزنند حرف بزنند
    وانجایی که نباید حرف بزنند حرف نزنند
    انها همان افراد غرب زده در داخل کشور هستند

  3. زیتون

    تا این تکلیف این نفوذیای غربی در ایران مشخص نشه این کشور روز آرام به خودش نخواهد دید….

  4. سید محمد

    بنظرم این لیبرالهای جاسوس غرب باید شناسایی و در اسرع وقت دستگیر و یا … شوند تا دیگر کاسه از اش داغتر و فریب افکار عمومی نباشد.

  5. مسعود

    فکر نکنم . هواپیمایی به ایران تحویل داده باشند. چون این خلبان ها و هواپیما ها باید پرواز کنند. پس کلی عکس و خبر از پایگاه هوایی نوژه به جهان مخابره می شود. سوخو 30 با سوخو 27 فرق می کنند. نمیشه جای هم جاش زده. سوخو 34 نمی دونم. اگر این خرید صورت بگیرد. بعد از سال 2022 توسط ایران رونمایی می شود. انهم پس از اتمام تحویل جنگنده ها به ایران . چون آمریکا به عربستان و امارات دستور خرید ادوات مد نظر ایران را می دهد. قبلا این کار را کرده اند.

  6. AA

    بنام خدا.متاسفم که میبینم دروبگاه معتبر شما تحلیلهاواخبار غلط درج میشود.راجع به خرید هواپیما واقعا خنده داراست که بعضی کلمه پنهان را بکار میبرند.روسها باتوجه به فشار آمریکاییها ومنافع خود تاحال از فروش هواپیما بما خودداری کرده اند حتی از پشتیبانی مناسب سایر هواپیماها وحتی زیردریایی های کلاس کیلو هم سرباز میزنند.

  7. سعید

    روسها هیچ وقت دوستان قابل اعتمادی برای ایران نیستند و هرگز هم هواپیما ب ایران نمیدن .تسلیحات نظامی فقط غربی الل خصوص نظامی

  8. علیرضا

    باسلام وادب،دوسا عزیزتأکیدشمابرخصوصاًنظامی،بطورحتم هواپیمایF35امریکاکه درچندموردنقص فنی این جنگنده این کشوررابه استفاده مجددازاف16و18مجبورنمودیاسیستم دفاع موشکی پاتروییدمیباشدکه حتی به ردیابی وانهدام موشکهاوپهبادهای کشورمظلوم وعزیزیمن هم نیست یاموشکهای نقطه زن شلیک شده باخطای ۵۷تا۷۰متراضافه برمحاسبات ابرذلت امریکابه کشورستمدیده سوریه میباشدکه سیل خریدتسیحات نظامی به سوی روسیه راباعث گردید؛درضمن اگرکمی صبرپیشه کنیم خواهیم دیدکه ساخت تسلیحات پیشرفته وفوق مدرن نظامی ایران ابرقدرت وعزیزمان حیرت همگان رابرانگیخته خواهدنمود،باکمال افتخاروسربلندی،باتشکربرادروهموطن عزیزترازجان

  9. سامان

    الان جنگنده بخرن مشکلی نداره اما زمان شاه جنگنده میخرید پول حروم کردن بود چقدر خودتونو به خریت میزنید الان ممکنه صدتا دلیل بیارید گ شرایط فرق داره اما بازم خودتونو فقط گول میزنید چون ایران با اذرخش وقاهرنمیتونه امنیتشو تضمین کنه دم هواپیمارو رنگ کردن واسمشو عوض کردن کاری ازپیش نمیبره

  10. علیرضا

    بنام خدا خوانندگان عزیز مطلبی را که بیان میکنم با تامل ودرنگ وتفکر ناب به ان فکر کنید مسله ای فلسفوی وعقلانی لطفا دقت کنید.درعالم وجود وممکنات مابه سه مقوله بنیادین روبروهستیم:حقیقت واقعیت مجاز.بطور بسیار بسیار موجز به شما میگویم که حقیقت مقوله غیرقابل انکار و به لحاظ ارزشی مقوله درست وصحیح است حقیقت به لحاظ فلسفوی جز مجردات میباشد.واقعیت میتواند نشات گرفته از حقیقت باشد ویا اینکه نباشد .ازپرداختن به مقوله مجاز صرف نظرمیکنم .نکته اساسی این مطلب است که ما دردنیای مادی با واقعیات زندگی میکنیم وواین واقعیات هستند که قابل اتدازه گیری وبررسی علمی وتجربی وحسی هستند واقعیت این است که ما درزمان فعلی نه امکان خرید هواپیما داریم نه امکان ساخت هواپیمای بروز وبا قابلیت بالاوبه بیان نظامی نسل چهارم یا بیشتر .یاعلی

  11. علی۳۱

    دراصل ایران درحال تولیدسامانه اس۴۰۰باتغییراتی به نام باور۳۷۳وBOKوtor وپانتیسرکه ازمدل مورداستفاده روسهامی باشدوتولیدانواع رادارهابابرد۲تا۵هزارکیلومترو
    سیستم های جنگ الکترونیک و…ودربحث جنگنده ایران
    ۲۴فروندسوخو۳۰و۱۲فروندسوخو۳۴روخریداری کرده ودرحال تدارک برای تولیداین نمونه هادرکشورمی باشدو
    هم چنین آموزش خلبان هاولی ایران دارایی۸۵فروندجت
    جنگنده میگ۲۹اس ام تی و۴۵فروندسوخو۲۴هم می باشدو۳۶فروندمیراژاف۱که ۲۴فروندازعراق و۱۲فروندآفریقا
    جنوبی وهم چنین تولیدیک راداربابردحدودا۲۵۰کیلومتر
    روی اف۴که رادارجی۱۰میباشد،ولی ایران به دنبال تولیدمیباشدنه خریدکه کلی فرق میکند

  12. علی پیله ور

    یک ارتش قدرتمند یعنی یک نیروی هوایی قدرتمند مسئله اینجاست که مانه زمان کافی ونه حق انتخاب انچنانی داریم ولی تجربه ثابت کرده روسها به وقتش ازپشت خنجر میزنن وهمیشه هم اینکارو کردن شاید واقع بینانه باشه که ماهم طرف قویتر باشیم .مانه زیرساخت نه تکنولوژی ونه همت جهش درزمینه صنعت هوایی روداریم !چرا باید خودمون رو باشعار سرگرم کنیم درحالی که کشورهایی هستن درهمسایگی ماکه مشغول پایه گذاری یک ارتش مشترک برای نبرد احتمالی باماهستن برای بقا ی خودمون نباید عقب بمونیم جدیدترین فن اوری هوایی رزمی ما دست کم بیست ساله که زمینگیر وازرده خارج شده !

  13. عرفان اصغری

    به نظرم دیگه باید ازاین حرف های تکراری که روسیه ازپشت خنجر میزنه رو تمومش کنیم.به نظرمن ایران و روسیه تو روابط شون نسبت به گذشته خیلی فرق کرده مخصوصا بعد ماجرای سوریه و خود روس هاهم نمی تونند از خرید تسلیحاتی بالای 8میلیارد دلاری سرباز بزنند.دوستان ایران جنگنده سوخو30 خریداری کرده ومدرک هم فیلمی که چندوقت قبل از خود روس ها منتشرش کردن و نشون میده که سوخو30تحت لیسانس تو ایران تولید میشه وتست های پروازش هم تو جزیره کیش انجام میدن و خلبانان هم تو روسیه طبق اخباری که به بیرون راه پیداکرد به طور مخفی دارن آموزش میبینند و ماهمیشه درباره نیروی هوایی ارتش قهرمان حرف زدیم و نیروی هوایی سپاه عزیز که هیچ خبری نیست خرید های کرده وهم ارتش و سپاه هر دو ارگان قدرتمند ایران عزیز به زودی جزو برترین نیروی هوایی منطقه خواهد شد.انشالله. ودر بحث ناو موشک انداز،هواپیماهای ترابری،تانکT90و…بماند

  14. عرفان‌اصغری

    اگر صادقانه بخوام بیان کنم قرارداد ها بسته شده وتعدادی جنگنده سوخو30تحویل شده وبقیه هم تحت لیسانس درداخل ایران درحال تولید هستن ومدرک هم اون فیلمی که چندوقت قبل خود روس ها دادن بیرون و هیچ صدایی از مسئولین ما بیرون نیومد یعنی به معنای تایید خبر . تست های پروازش هم تو جزیره کیش انجام میشه وکاملا واقعی و بدون شوخی، و حرف سوخو35..34 تاحدودی واقعیت داره ولی ازتحویل اونا بی خبر هستم.
    وما همیشه به نیروی هوایی ارتش قهرمان کشورمون تمرکز داشتیم،ازاون طرف نیروی هوایی سپاه عزیز هم خرید های کرده واحتمالا بعد تحریم های تسلیحاتی تحویل میگیره،از اون جایی که در همه عملیات های بیرون مرزی (موشکی و…)رو سپاه انجام داده و مسئولین خود سپاه هم به این فکر افتادن واقداماتی کرده اند.چون نیروی هوایی سپاه تقریبا بعد ازجریان داعش که جنگنده هارو تحویل عراق داد نیمه منحل شده.انشالله به زودی قدرتمند ترین نیروی هوایی(ارتش و سپاه)منطقه میشیم.
    ازبقیه خرید هاهم اعم از ناوهای موشک انداز،هواپیماهای ترابری،تانکT90و… به کنار

  15. وطن پرست واقعی

    میخواهید باور کنید میخواهید نکنید ولی روس ها و الخصوص چینی ها هیچ‌گاه دوست ایران نبوده اند و نخواهند بود . چرا که در طول تاریخ بارها و بارها ما شاهد این دسته از اخبار خرید و دریافت انواع مختلف تسلیحات از این دو کشور روباه صفت بودیم که همیشه منفع خودشون را به ایران ترجیح دادن و از دادن هر گونه دادن سلاح به ایران سر باز زدن . من دوستی در سازمان هوای ایران دارم که گفت آسمان ایران شاید امن باشد ولی در یک درگیری داگ فایت یا همان تک به تک هوای صد در صد بازنده هست چون یک اف 14 تامکت که پیشرفته ترین جنگنده ایرانی محسوب میشود در مقابل یک اف 16 آپدیت شده هیچ امیدی ندارد چه برسد به اینکه یک اف 14 مقابل یک اف 35 قرار بگیرد. اون همچنین گفت که نمونه ای از ترس ایران رو میشود در سانحه اخیری که بعد از موشک باران کردن پایگاه آمریکایی عین السد انجام شد کاملا دید ، چرا که فرماندهان ایرانی منتظر پاسخ آمریکای ها بودند و به شدت از پاسخ هوایی آنها می‌ترسیدند و به خاطر همین تمام پدافند های داخل کشور را آتش به اختیار کرده بودند تا در صورت روئیت هدف بدون تعلل زمان آن را ساقط کنند که به خاطر همین ترس اون حادثه تلخ سقوط هواپیمای مسافربری اکراینی رخ داد و حتی خبری میون نظامی ها پیچیده شد که پیام. بیسیمی داده شده بود که جنگنده ای فرا صوتی تا حدودی داخل ایران آمده بودند که این خبر چون شایعه بود نمی‌شود روی آن مانور داد ولی هیچ وقت این حقیقت را نمی شود پوشاند که هر چقدر هم که موشک باشد باز هم آسمان ایران بدون جنگنده های مدرن میتواند امن باشد . ایران باید یک تکان اساسی به ناوگان هوایی خود بدهد که دراین دوره زمانه هر کسی که آسمان را در اختیار داشته باشد برنده جنگ است

  16. حامد

    در زمان جنگ تحمیلی صدام شهر های ایران رو موشک باران می کرد ولی ایران موشک نداشت و به قول دکتر ظریف حتی با التماس هم به ایران موشک نمیدادند.ایران بلاخره چند تا موشک اسکاد از کره شمالی خرید و طرز استفاده از اونا رو از لیبی و سوریه یاد گرفت بعد یکی دو تاشو دمونتاژ کردند و شروع کردند به ساخت موشک های وطنی بعد از چند دهه رسیدیم به جایی که می بینیم (حمله بسیار دقیق به عین الاسد). در مورد هواپیما بایستی خودمان در ایران بسازیم به قول یکی از سایت های مهم غربی ،ایران(به دلیل ساخت موتور، بدنه و سیستم های ناوبری در مورد جنگنده کوثر)( یا همون نسخه ارتقا پیدا کرده اف ۵) توانایی اون داره و مساله فقط زمان است که بتونه یک هواپیمای جنگی مدرن بسازه .برای کوتاه مدت و میان مدت می تونیم از روسیه و یا چین بخریم ولی در نهایت باید خودمان بسازیم .بعضی ها به چین و روسیه خیلی اعتماد ندارند که حرف درستیه ولی در نظر ندارند کشور های غربی خیلی بدترند . چون علنا دشمنی می کنند .

  17. امین

    با پیشرفت رادارها و سامانه های پدافندی خرید جنگنده های نسل ۴ و ۴++ یه اشتباه بزرگ بحساب میاد ما جنگنده ی میخواهیم که بیست سال دیگه هم بتونه مفید باشه شاید شاید و شاید امروز یه جنگنده مثل سوخوی ۳۵ مفید باشه اما آیا ۵ سال دیگه هم میشه این رو گفت چه برسه به ۲۰ سال دیگه ، شاید بعضی بگن روسیه و چین جنگنده نسل ۵ به ایران نمی فروشند بخاطر احتمال جنگ ایران و آمریکا ، اما باید به شما بگم که آمریکا با ایران وارد جنگ نمیشه و چین و روسیه هم میدونن ، اگر اسرائیل وجود نداشت آمریکا سالها قبل تر با تمام قوا به ایران حمله میکرد اما تا زمانی که اسرائیل هست برای حفظ اسرائیل آمریکا به ایران حمله نمیکنه و جنگ آینده زمانی شروع میشه که ایران به اونها حمله میکنه .

  18. دوستدار

    کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من
    دوستان عزیز باید پشت مهندس و مدیر و خلبان ایرانی وایسیم تا راه تولید هواپیما نسل پنج را طی کنند . تا صاعقه امدند که از اف پنج الهام گرفته بودند. حالا از اف چهارده و میگ بیست و نه باید الهام بگیرند. انشالله موفق باشند . در ساخت قدرتی است که در خرید نیست . چرا کارگر روسیه و چین کار و پول داشته باشد ایرانی نداشته باشد؟؟؟؟

  19. محمد مهدی

    یک قاعده کلی این است که اگر ارتباط با شما برای کشور مقابل منفعت داشته باشد، آن کشور دوست شماست، اما اگر منفعت شما در برابر کشوری ثالث در تعارض باشد که آن کشور منافع بیشتری برای کشور دوم داشته باشد بدیهیست که دیگر شما دوست خوبی برایش نخواهید بود.
    این یک قاعده کلی هست و نه فقط مختص روسیه یا چین پس نتیجه آنکه باید به گونه ای در شرایط بین المللی جایگیری کرد که از دست دادن ارتباط با شما، خسارت‌های سنگینی برای دوستانتان!! در پی داشته باشد.
    دنیا، دنیای سود و زیان است، چه اوبامای دیپلمات و چه ترامپ دیوانه، هر دو یک استراتژی را پیگیری می کنند منتها با ادبیاتی مختلف.
    الان سر دعوای نفت، آمریکا سعودی فلک زده که رسما گاوشیری نامیده اش را تنها گذاشت، چرا؟
    چون ارزان فروختن نفت به زیان آمریکاست، مشکل ما اینست که نمی دانیم ارتباط دوستانه با هیچ کشوری شدنی نیست “اگر سیاستها و هدفگذاری ها درست نباشد” حتی با عراق و افغانستان و سوریه و لبنان و یمن…..

  20. aria-moazeni

    به صورت رسمی خیر

  21. شاهین

    با این که سی سال هست خرید هواپیمای جنگنده نداشتیم، اما اکثر رکوردهای پرواز در کتاب کینس دست خلبان های ایرانی در دفاع مقدس هست، جنگنده‌های با کابین هدایت شونده انسان تا یه حد سرعت پاسخگو هست و سرعت بیشتر ۴جی دیگه خلبان نمیتونه بیهوش نشه حتی با جدیدترین لباس های خلبانی، پس اگر ایران بخواهد چند تا هواپیمایی مولتی رول یا از روسیه یا از چین بخره فقط برای اینه که بگیم ما هم داریم از این ها، وگرنه دنیا به دنبال ساخت پهباد هست و ایران هم پهباد بومی خودش رو می سازه.

  22. شهاب الدین زینلی پور نوقیان

    همه چیز بستگی به نظر شخص رهبری داره و تا زمانی که ایشون نخواد جنگنده ای خریداری نخواهد شد و اگر ایشون بخواد حتی رپتور هم خریداری خواهد شد!
    امیدوارم اون سرداران سپاه که چشم دیدن برتری ارتش رو ندارند دست از این حسادت بردارند و اجازه بدن در کنار موشک های سپاه ارتش هم به جنگنده های به روز مجهز و مسلح بشه تا کشوری مثل عربستان و اسراییل نتونن حتی ذره ای باعث ترس در دل مردم ما بشن!
    با وجود پدافند قدرتمند دشمنانمون واقعا به تنهایی موشک برای ما کافی نیست و باید و باید و باید جنگنده های جدید و مدرن و قابل اعتماد چه از روسیه و چین و چه از انگلیس و فرانسه خریداری بشه و در کنارش جنگنده های فعلی مثل تامکت و فانتوم هامون هم به جدیدترین رادارها و تجهیزات دنیا مجهز و بروزرسانی بشن مثل فانتوم های ترکیه!!
    امیدوارم این اتفاق خوب رخ بده
    هر چند با وجود سپاه که واقعا نمیخواد ارتشمون پیشرفت کنه این اتفاق خوب خیلی سخت اتفاق خواهد افتاد.

    • aria-moazeni

      کمی متوهمانه و بدبینانه بود

  23. ناصر

    آمریکا رو کردیم بیرون که بریم از روس ها و چین ها بخریم
    خب امریکا که خیلی بهتر بودش

  24. فرزاد خدابنده

    اگه بخوایم‌ از روس‌هواپیما بگیریم باید بریم سراغ سوخو ۳۵ که بهترینشونه نسخه صادراتی هم داره و کلا بیخیال میگ بشن و امیدوارم عملی بشه

  25. احسان

    شهاب الدین زینلی پور نوقیان

    بعضی از خانواده‌های ایرانی ، توی فامیل نزدیک هم ارتشی دارند و هم سپاهی. سپاه و ارتش از مریخ نیومده‌اند. فرزندان همین ملت و فدایی وطن هستند. حرف‌های تفرقه افکنانه راه به جایی نخواهد برد و ارتشی و سپاهی دانشمندتر از آن هستند که در زمین حرف‌های سخیف و نخ‌نمای تفرقه‌افکن حرکت کنند.

  26. هادی

    تعجبم اینکه چرا ایران دنباله اس ۴۰۰ میره مگه نمبگن باور ۲۷۳ تولید میکنیم و اس سیصدم داریم پس نیازی به اس ۴۰۰ نیست که اگه هم بخرن پس باور یک دورغ بزرگ بوده در مورده جنگنده هم هیچ خبره درستی که شکبه های ایران چبزی ازش بگن خبری بیرون نیومده ولی امید وارم سوخو ۳۰ اس ام با تجهبزات جنگیش و سوخو ۳۵ خریداری بشه

  27. جواد

    سلام و درود به همگى هموطنان عزيز و عاشق ايران
    عزيزان من،،سالها پيش همين صحبت ها از تحويل پنهانى و استفاده پنهانى از جنگنده هايى چون سوخو-٢٧ و ميگ-٣١ در ايران بسيار بود و عاشقان ايران چون خوده من ساعت ها و ساعت ها در اينترنت و گوگل ارث و از طريق افراد نظامى كه ميشناختيم دنبال اين هواپيماها ميگشتيم،، سالها و سالها گذشت و مشخص شد همه اون حرفها واقعا داستان و شايعه پراكنى و خيلى از موارد بخاطر عشق به كشورمون بوده و متاسفانه هيچوقت حقيقت پيدا نكرد،، ميخوام بگم لطفا بيايم همگى واقع بين باشيم و اون داستانهاى خنده دار تحويل پنهانى شكارى ها رو دنبال نكنيم و به جاى گول زدن خود و رويا پردازى توى واقعيت زندگى كنيم و فكر چاره براى ايران عزيزمون باشيم

    چاره كار فقط و فقط اختصاص بودجه هاى كلان براى انجام پژوهش و تحقيق براى ساخت جنگنده مدرن متناسب با زمان تحويل همراه با برنامه ريزى و مديريت دقيق و اعتماد به مهندسان جوان و نابغه ايرانى به جاى فرارى دادن آنها از كشور هست ( بد نيست نگاهى به كشورهاى پيشرفته انداخت و ديد كه چگونه به جوانان اعتماد ميكنن و سن بالاها فقط تجربيات خود را با آنها به اشتراك ميزارن )

    راه دوم به دليل زمان بر بودن ساخت و توليد يك جنگنده مناسب به وضوح خريد جنگنده از خارج است و به دلايل منطقى فراوان ( هزينه + تعداد خريداران + كيفيت + همخوانى با نيروى هوايى + نوع نياز و …… ) بهترين گزينه سوخو-٣٠ اس ام ( به تعداد دست كم ٧٥ فروند ) و همينطور خريد ٢٥ فروند ميگ -٢٩ ام٢ يا اس ام تى و ارتقا ميگ هاى قديمى به همين مدلها ميباشد. با خريد اينچنينى با كمترين هزينه و كمترين ايجاد تنوع در نيروى هوايى ( اين تنوع زياد يك سم است ) و همچنين از رده خارج كردن اف-٧ ها و ميراژ ها و صرف هزينه هاى آنها براى جنگنده هاى پر تعداد تر و مفيدتر ميتوانيم نيروى هوايى را تا به بار نشستن جنگنده ملى سر پا و توانمند نگه داريم.. در ارتباط با روسيه و چين و امريكا و اروپا و…. هم يه چيز بگم و تمام،، همه اينها فكر منافع ملى خودشون هستن و اگر به ما سلاح نميفروشن يا تحريممون كردن شك نكنيد مشكل از ماست كه سياست زيركانه و درستى نداريم و در بازى شطرنج با اين حريفان دچار مشكلات فراوان شديم پس اول بايد سياست و اقتصاد كشور فكرى به حالش كرد.

    پاينده و جاودان ايران

  28. هادی

    خدا وکلیلی اگر میراژ اف یک بخرن ننگ‌بر این ارتش چیه اخه اف یک نخرن سنگینتره سوخو ۳۰ وسوخو۳۵ مبگ ۳۵ با میگ ۳۱ ادم‌نمیسوزه

  29. m

    بنظر من ننگ بدتر از این نیست ک بخوایم از پاکستان جنگنده بخریم اخه پاکستان هواپیما سازه؟جنگنده های ساخت خودمون پیچ و مهره هاش میارزه ب جنگنده های پاکستان.درمورد خرید اگر بتونیم سوخوی 27ومیگ 31 بخاطر رادارپرقدرتش وموشکهای دوربردش بخریم افتاب کشورهای همسایه خصوصا عربستان واسراییل برا همیشه غروب میکنه

  30. جواد

    سلام و درود به همه عزيزان
    دوستان عزيز ايران هرگز از اروپا در شرايط فعلى جنگنده نخواهد خريد چرا كه هيچ تضمينى در هر هيچ موردى نخواهد داشت ضمن اينكه ميراژ اف ١ سالهاست ديگه توليد نميشه و تعداديش به عنوان هدف پرنده تحويل امريكا شد.
    ايران بدون شك و بدون شك از روسيه خريد خواهد كرد و اميدوارم خريد را تضمين شده و سريع انجام دهد چرا كه اوضاع كلا بده و روسها هم تحت شرايطى كه به نفعشان هست و اگر از امريكا امتياز بگيرن زير قول و قرار ميزنن و امريكا و اسراييل و اعراب هم شديدا مشغول كار خرابى در قضيه خريدهاى تسليحاتى ايران هستند.
    اين كه ايران چه خواهد خريد : سوخو -٣٥ گرانه و خريد دردسر سازى هم ميتونه باشه،، سوخو -٣٤ بيشتر مخصوص تهاجم زمينيه اگرچه چند منظوره هست و كمى با نياز امروز ايران فاصله داره،، سوخو-٣٣ مخصوص نيروى دريايى است ،، سوخو-٢٧ ديگه قديميه و فقط رهگيره،، ← بهترين گزينه سوخو-٣٠ چند منظوره و دو كابين هست كه از لحاظ توانايى به سوخو-٣٥ نزديك اما ارزانتر هست و در عين حال تا كنون چندين خريدار بزرگ و كوچك داشته و تامين تجهيزات پشتيبانيش ساده تر است و خريد حداقل ٧٥ تا ١٠٠ فروندش نياز شديد نيروى هوايى ايران است.
    خريد ٢٥ فروند ميگ-٢٩ اس ام تى و ارتقا ميگ-٢٩ هاى آ نيز باعث ارتقا كمى و كيفى ناوگان فالكروم ميشود و ميتواند عالى باشد.( خريد ميگ-٣٥ هم خوب است ولى سوخو-٣٠ و ميگ-٢٩ خريد هوشمندانه تر و كاراترى است )
    از چين خريد نكنيم بهتر است چرا كه وراى كيفيت محصولات چين ، هزينه هاى اضافى تسليحات مورد نياز جنگنده هاى چينى و لوازم پشتيبانى و …. را به نيروى هوايى تحميل ميكند ضمن اينكه ميزان تنوع انواع جنگنده هاى ايران بالا رفته و اين سم است.
    در كنار اينها هواپيماهاى كم تعداد و مشكلدارى مثل اف-٧( اين جت از سر اجبار وارد شد و هيچگاه در حد خلبان هاى ايران و نيروى هوايى ايران نبوده و نيست ) و سوخو-٢٢ و ميراژ اف-١ بهتر است از رده خارج شده و مثلا به عنوان كمك نظامى به سوريه يا ….. تحويل شوند و هزينه ها صرف جنگنده هاى با ارزش شود و از اين تنوع بالاى جنگنده در نيروى هوايى كاسته شود.
    بهترين ناوگان با توجه به تمامى شرايط در حال حاضر براى ايران اينگونه است :
    ناوگان غربى( قديمى ولى پر تعداد ) ← اف٤ و اف٥ و اف١٤
    ناوگان شرقى← ميگ٢٩ و سوخو٢٤ و سوخو٣٠
    نكته ديگرى كه بسيار بسيار مهم هست خريد حداقل ٥ فروند آواكس است كه ايران شديدا نياز دارد.

    خدا را شكر در بحث موشك هاى بالستيك و كروز + سامانه هاى پدافند هوايى كاملا خودكفا و پيشرفته و به روز هستيم و جداى از مبادلات اطلاعاتى و تكنولوژيكى با ديگر كشورها هيچ احتياجى به خريد سلاح در اين دو زمينه نداريم،، به اميد اينكه نيروى هوايى ايران دوباره به آن روزهاى درخشان و پرقدرت و بازدارنده ده هاى گذشته بازگردد چرا كه تانك و ناو و موشك بالستيك و كروز و پدافند دوربرد مدرن بدون نيروى هوايى توانمند فقط و فقط در كوتاه مدت چاره ساز هستند و در نهايت مغلوب قاطع يك نيروى هوايى پيشرفته و انعطاف پذيرى فوق العاده آن خواهد گشت. يادمان نىود تانك فقط با تانك و نيروهاى پياده مقابله ميكند، ناو ها با ناوها ، پدافند با جنگنده ها ،، ولى هواپيماهاى جنگنده و نيروى هوايى با كليه نيروهاى نظامى شامل زمينى، دريايى، هوايى، پدافند و …..توان مقابله دارد و به راستى چند منظوره ترين و انعطاف پذير ترين نيروى نظامى است و كسى پيروز است كه آسمان در تسخير اوست.

    پاينده و جاودان ايران بزرگ

  31. امیر

    دوستان ضمن احترام به نظرات همگی عزیزان باید عرض کنم صنعت هوایی بخصوص ساخت جنگنده یکی از پیشرفته ترین و علمی ترین صنایع دنیاست و کشورهایی مثل آمریکا و روسیه و اروپا با سابقه یک قرنی در این صنعت هنوز هم بصورت مستقل قادر به تولید یک جنگنده نیستند چه برسه به ایران که حدود دو دهه هست که وارد اورهال و قطعه سازی و این اواخر تولید جنگنده های نسل سومی از ردش مهندسی معکوس شده اما علیرغم سابقه کم پیشرفت های چشمگیری شده که میتونیم این پیشرفت را در تولید جنگنده کوثر ببینیم گلوگاه اصلی ساخت جنگنده های نسل چهار و پنج ساخت موتور توربو فن بوده و هست که خوشبختانه به تازگی مینی توربوفن جهش تولید شد که خبر مسرت بخش برای ما ایرانیان بوده اما در ساخت موشکهای هوا به هوا و هوا به زمین و ضد کشتی تقریبا خودکفا شدیم در ساخت رادار ملی خودکفا شدیم در بخش طراحی بدنه هم در حد رفع نیاز خود پیشرفت کردیم در بحث هدایت پرواز و نرم افزار تسلیحات و هدایت موشک و … ناوبری و غیره هم خودکفا شدیم امیدوارم به زودی موتور توربوفن قوی در کشور تولید بشه تا شاهد پیشرفتهای خیره کننده ای باشیم

  32. m

    خرید جنگنده حتی سوخو پکفا خیلی به صلاح نیست…
    الآن آمریکا داره رو پهپادهایی کار میکنه که تو نبرد هوایی حتی از نسل پنجم ها هم بهتر باشن…
    به نظرم باید خودمون روی ساخت پهپادهای پیشرفته تر کارکنیم و قطعاً ظرفیتشو داریم.

  33. مصطفی

    جنگنده بخریم روش مطالعه کنیم بسازیم خیلی هم عالی میشه اما اوجب واجبات اول تحریبم ها را از سرمون باز کنیم ، دو سوال مطرح هست اگر ما به جای فلسطین بودیم فکر میکنید فلسطین بهتر از امارات میشد ، قطعا نمیشد سوال دوم امریکای نزدیک خطرناکه با امریکای دوهزار کیلومتر انطرف تر ، این سوالی هست که کسی به ان فکر نمیکند بهتر است دشمن جلوی چشمانمان باشد .

  34. یادگار

    آقای هی میگن چین جنگنده میده روسیه جنگنده میده کوپس کی میرسه ایران ایران این همه نفت بهشون میده یه سلاح به ایران نمیدن اقاچرااین دانشمندهای ایرانی بافکرخودشون یک جنگنده ی بسیار خوب نمیسازن ایناچیکارمیکنن واقعا؟؟

  35. هادی

    بهترین گزینه تولید نسل جدید سوخو۳۰smd که از رادار وموتور سوخو۳۵استفاده میکنه در داخل کشور هست..اگه با فروش خط تولید موافقت نکردن خرید تعداد محدود سوخو ۳۰و۳۵ واستفاده از فناوری آنها برای تولید جنگنده داخلی راه حل خوبی هست..همچنین ما باید از کشورهای دوستی که از هواپیماهای جدید غربی استفاده میکنن مثل قطر وعراق موتور ورادار هواپیما تهیه کنیم وسعی کنیم مهندسی معکوس کنیم

  36. حسین ازارومیه

    سلام الان تحریم تمام شده چراایران جنگنده نمی خردخواهش میکنم ازاخرین خبرمنتشردرباره خریدجنگنده اطلارسانی کنید وضمناقاهر313بکجارسیدخبری ازش نیست

  37. سید علی

    بعضی از دوستان آمارهای بسیار جالبی دارند که خود مسئولین هم ندارند. هواپیمای خریده شده باید پرواز کند و هواپیمایی که پرواز میکند سیگنال دارد که توسط ماهواره های جاسوسی و جغرافیایی این سیگنال ها ردیابی میشود. چنین ادعاهایی در مورد خریدهای هوایی ما شبیه داستان قالیچه پرنده می باشد. ماهواره ای که میتواند گوگل ارت را پشتیبانی کند قطعا می تواند این هواپیماها را روی باند پایگاه شاهرخی (نوژه) نشان دهد. دیگر چه مانده که داستان آن ساخته نشده. اگر اطلاعات نظامی به این راحتیها در اختیار عموم قرار بود گفته شود که دیگر به آن اطلاعات سری نمی گفتند. آقایون تصورات خوبی دارند اما واقعیت این است نه چین و روس ها به ما سلاح نخواهند فروخت حتی پس از پایان تحریم ها. ما یک بازار 100 میلیارد دلاری هستیم و امریکا یک بازار 2000 میلیارد دلاری. بنابراین هیچ کدام ایران را به امریکا ترجیح نخواهند داد. فهمیدن این موضوع بسیار سخت برای آنهایی که منطق داستانی دارند و بسیار آسان برای آنهایی منطق دارند می باشد.

  38. حسین ازارومیه

    من که اینجوردیدم روسیه مثل اینکه نمیخادبه ایران جنگنده بده چون مسئولان کشورمااصلاقراردادی نبستن .فکرکنم ایران پول نداردجنگنده بخرد همشویابردن یابه جیب آقازاده هاتبدیل ارزشده

  39. یول آشان

    من چشمم آب نمیخوره که روسیه به ایران جنگنده بفروشه.روسیه فقط داره ایران رو میدوونه .در اصل با چنتا خوش و بش الکی و سفرهاشون فقط ایران رو به ذوق میرسونن اما محاله روسیه جنگنده بفروشه.روسیه اصلامایل نیست.روس ها دوستان خوبی نیستن.همه دیدین که چه فیلمی برای ایران بر سر قرهباغ بازی کرد
    ۴۰ساله از انقلاب میگذره اما ایرا فقط درخواست متعددبرای خریدجنگنده کرده و همش هم ناتمام موندن

  40. مهران فلاحی

    ایران می تواند در جزیره فارسی امتیاز احداث پایگاه جاسوسی و در چابهار پایگاه و فرودگاه نظامی برای یک دوره موقت ۲۰ ساله در اختیار روسیه قرار بدهد ، این یک تعامل برد برد است که هم هزینه های نظامی ما را کاهش می دهد و هم امکان دسترسی به تسلیحات راهبردی پیشرفته را برایمان فراهم می کند. ۱۳۹۹-۰۹-۲۷

  41. ازراعیل

    پس کی میخوان خریدکنن

  42. حسین ازارومیه

    خواهشن اطلارسانی کنیدخریدجنگنده بکجارسیدایاایران توانسته قراردادببنددیاهمون جورمانده وضمناقاهر313چیشد

  43. ناشناس

    درسته ولی زمان میخاد
    الکی نیست
    اونا ۱۰۰ ساله کار کردن هزینه دادن تازه مثل ما تو تحریم نیستن . خود روسیه برد و لوازم الکترونیکی اش را از کشور های دیگه میگیره تا به صرفه باشه تازه باید به بازار آزاد باید دسترسی داشت که نداریم متاسفانه
    اون قدری که باید هزینه کنیم میتونیم باهاش ی جنگنده بسازیم که از جنگنده های الان ما ضعیف تر میشن
    پس عاقلانه اینه که پولشو بدیم بخریم من خودم دوست دارم پول تو جیب کارگر ایرانی بره ولی میبینی خیلی از این شاخ های اروپا هنوز از بقیه جنگنده میخرن

  44. مینا گلرو

    با سلام خدمت مدیریت محترم ‌و کاربران سایت ، البته چند مورد را هم با اجازه نویسنده محترم مقاله من باید اضافه کنم
    در مورد جنگنده حی -۱۰ این جنگنده را چین با انتقال فن آوری یک طرح لغو شده در اسراییل با نام لاوی که زیر فشار ایالات متحده بخاطر بیم از اینکه به رقیبی برای اف -۱۶ تبدیل نشه تولید نشد حتی ایالات متحده پیشنهاد داد اگر اسراییل لاوی را کنار بزاره اف -۱۶ با بهایی ارزانتر در اختیارش میذاره ولی اگر بخواد همچنان بدنبال تولید لاوی باشه کمک های نظامی سالیانه ای که از امریکا دریافت میکنه رو لغو میکند و در نهایت هم اسراییل طرح لاوی را با چینی ها تولید کرد که با استفاده از موتور روسی کامل شد و جالب اینکه در لیست تسلیحات جی ۱۰ تسلیحات بومی اسراییل هم قرار داره در کل برابر مقررات اگر کشوری در ساخت حداقل ۱۰ درصد جنگنده ای مشارکت داشته باشه برای فروش و یا انتقال فن آوری نظرش تعیین کننده است و من بعید میدونم اسراییل اجازه فروش جی -۱۰ به ایران رو بده

    نکته دوم اینکه در متن مقاله نوشته بود با پول یک جنگنده صدها موشک تولید میکنیم که من البته احساس میکنم نویسنده محترم مثال زدند که البته خواهشمندم اصلاح بفرمایید چون الان در بازار جهانی یک فروند اف -۱۶ به بهای ۵۰ میلیون دلار به فروش میرسد ( من بهای جنگنده را میگم و کاری به هزینه های جانبی ندارم ) این در جالیه که بهای یک فروند موشک بالستیک بسته به برد میزان حمل محموله و فاکتور های دیگر از ۲ میلیون دلار تا ۷۰ میلیون دلار متغیر هست و بطور مثال دو سال پیش ترکیه با چین به توافق رسید یک نوع موشک بالستیک تاکتیکی با برد ۲۵۰ کیلومتر را بصورت بومی در ترکیه تولید کنه که در بازار سلاح عرضه کنه هر فروند از موشک ۲ تا ۲/۵ میلیون دلار قیمت دآشت موشک هایی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر تا ۲۵۰۰ کیلومتر با توان حمل یک تن محموله دستکم ۵ تا ۷ میلیون دلار قیمت اون هست پس با بهای یک جنگنده شما نهایتا ۷ تا ۱۰ فروند موشک میتونید تهیه کنید و دقیقا به همین خاطر خیلی کشورهای دیگه تمایلی به خرید موشک ندارن و در کشورهای دیگه بعنوان یک حامل هسته ای در خدمت هست و تنها ایران و کره شمالی بعنوان سلاح اصلی اونو در خدمت دارن دیگر کشورها ترجیح میدن راکت های توپخانه ای که به مراتب ارزانتر هستند رو در خدمت داشته باشن

    جهت اطلاع شما عزیزان باید عرض کنم یک تیر مهمات توپخانه ۱۵۵ میلیمتری اکسکالیبور که یک گلوله توپ هدایت شونده هست ۸۰ هزار دلار قیمت داره

    برای خرید هم مسلما اراده ای برای خرید جنگنده نیست چون در یک مقطع فرانسه به ایران پیشنهاد داد که جنگنده های میراژ اف -۱ ایران رو که اگر اشتباه نکنم ۱۸ فروند بودند رو ارتقا و بروز رسانی میکنه ۵۰ فروند جنگنده از خدمت خارج شده خود فرانسه رو هم بعد از نوسازی بهمراه قطعات یدکی موجود در انبارهای فرانسه رو به علاوه سلاح و مهمات جنگنده رو هم به ایران واگذار میکنه حتی ایران میتونست زا کمی رایزنی تعداد بیشتری جنگنده دست دوم بکیره ولی در کمال شگفتی ایران این پیشنهاد استثنایی رو رد کرد و اعلام کرد تنها هزینه بروزرسانی ۱۸ جنگنده عراقی رو پرداخت میکنه و فرانسه هم گفت تعداد این جنگنده ها برای اختصاص یک سالن مونتاژ برای ارتقا اونا بسیار کمه و با توجه به اینکه خط تولیدش جمع شده باید توجیه اقتصادی داشته باشه و قبول نکرد
    اگر ایران پذیرفته بود الان تقریبا ۷۰ جنگنده میراژ اف -۱ که واقعا یک اعجوبه بحساب میادو عراق در برابر تامکت های ایران میراژ خرید رو در اختیار داشتیم
    ویژگی برجسته اش این بود که با راه انداری رادار اژوا ی میراژها که موشک اگزوسه را رادار هماهنگ هست قادر به حمل دو تیر موشک اگزوسه بود و کابوس هر ناوشکن و رزم ناوی میشد اونم در شرایطی که ایران هیچ جنگنده دریایی نداره و پی ۳ ها هم همگی بخاطر نبود قطعات یدکی زمین گیر شدن هرچند که حتی زمینگیر هم که نباشن سلاح ضد کشتی اونا موشک هارپون هست که ایران فاقد چنین موشکی هست

  45. .salare milad

    سلام و خسته نباشید به همه دوستان چند موضوع هست که بدانیم بهتری. راجب خرید جنگنده.بعضی دوستان میگن روسیه وچین به ایران تسلیحات نظامی بخصوص جنگنده نمی فروشه یک سوال اگر قرار بود نفروشه چرا تو شورای امنیت گفتن وتو میکنند تحریم های تسلیحاتی رو .واینکه حق وتو به راحتی نیست و یک سقفی معینی داره و هزینه و اینکه کی از فروش ما میگیم محصولش بدش میاد و کلی پول بجیب بزنه که هم اشتغال ایجاد کنه هم باید پول داشته باشه که بتونه پروژه های دیگشو جلو ببره. واینکه روسیه و چین قدرتشون مثل سال های ۱۹۹۸نیست و پوتین آدمی نیست که باج به آمریکا بده حتی رییس‌جمهور چین اقای پینگ. یک زمان روسیه به طرف آمریکا رفت زمان دیمیتری مدودف بود که گرایشات غربی داشت و با کارهایی احمدی نژاد هم بدتر ایرانو به انزوا برد .وگرنه روسیه غیرجنگنده همچی بما داده از رادارها گرفته تا سامانه های برد کوتاه بلند موشک یا اژدر اشکوال که حتی به چین نداده خیلیا میگن این اژدر بی ارزشع اخه آگه بی ارزش بود آمریکا برا بدست آوردن فناوریش جاسوس فرستاد .ولی مامورین k g b ستگیرش کردن تانک t 72 بهمون فروخته بالگرد فروخته اسلحه هجومی کلاش a k112 فروخته تحریم ها برداشته شدن و ایران قرارداد با روسیه و چین برای خرید جنگنده بسته و بروزرسانی میگ های ۲۹ و ارتقا به میگ ۳۵ وهمینطور بالگرد شاهد ۲۱۶ تمام مشخصاتش و نقشه هاشو فرستادن روسیه ک چه ارتقاء های باید ببینه و چه کم کاستی داره یعنی همکاری مثل بالگرد جدید چین ک با کمک های شرکت سوخو یا میگویان بلاخره ساخته شدبرا خرید سوخو۳۰ m2 و مونتاژ نصف داخل ایران براهمین طول کشیده و دارن چونه میزنن اخه سوخو۳۰m1 فناوری ایونیکش.برد رادارش تسلیحاتش قدرت موتور و غیره نصبت به m2ضعیف تره .شاید باورنکنید روسیه ازنظرپهپادی خیلی عقبه و قرارداد خرید پهپاد از ایران بسته. بعدش ما متحد روسیه هستیم که داریم رزمایش زمینی دریایی باهم انجام می دیم و در سوریه جنگنده های روس با پهپاد های شاهد مچ شده بودن و گرا موقعیت تروریست ها رو به جنگنده ها میدادن و برای خلبان روس که ترکیه نامرد بالگرد و زد نیروهای ایرانی بافرماندهی حاج قاسم نجات دادن از دست داعشیا خابانو و ده ها نفر کشته یاازنظر من شهید شدن وقتی تا این سطح باهم همکاری راهبردی داریم آنوقت ازفروش جنگنده صرف نظر میکنه اونم ازترسآمریکا آگه اینجوری بودزیرفشار آمریکا ائتلاف با ایران نمیکرد درمورد چین هم همینجور اول قرار بود چنگدو j 10 بخره ا ما فرمانده های ما گفتن جنگنده تک متوره بدرد نمیخوره.و قرارها چنگدوj 20 بخره اما نه هول هولکی..چرا چون نمیخواد تجهیزات خودشو ضعیف نشون بده و دیدین که بعد تمام شدن تحریم های تسلیحاتی آون همه رزمایش انجامد داد دوما وجهشو خراب نکرد که ایران جنگ طلب نشون بده و منتظر بوده تحریم ها تمام بشه ذرات خونه هاشو پره سلاح کنه .واز هول حلیم بیوفته توی دیگ.منتظره این دولت اشغال بره.راجب جنگنده های بومی قاهر f 313 یک کار خیلی خیلی بزرگ انجام دادن و هنوز دارن بروز رسانی میشه و ۱ماه دیگه انشالله پروازش می بینید. چرا امریکا میگه قاهرمثل f 22 یا f35 بخاطر اینکه پهپاد rQ 170 نمونه کوچیکش شده این دو جنگنده و حتی بمب افکن B2 چون هم جنس بدنه هم رادار هم فناوری های بکار رفته و تکنولوژی که برای جنگنده ها بمب افکن استفاده شده تو ارکیو هست پس برای چی باراک اوباما التماس میکرد پهپاد بهشون پس بدیم. چرا برای پهپاد های دیگه که غنیمت گرفتیم حرف نزدن و تمامی آون امکانات فناوری تکنولوژی جنس بدنه رادار و غیره توی قاهر بکار رفته .برید شکل اولیه قاهر مقایسه کنید باقاهر که تاکسی روی باند انجام داد بدنه صاف فیتوپ یانوک قاهر ازون شکستگی به سفید مثلث شده بجا یک موتور الان دومتور با درپوش که حرارت کم میکنه نصب شده زیر دماغه هیچ دوربین حرارتی دیدی دیشب وغیره نصب نبود و خیلی چیزهای دیگه .من قاهر f 313 خیلی باوردارم موفق باشید یاعلی

  46. امیر

    دو سال قبل به دو جنگنده های عربستانی (اف۱۵) به دستور آمریکا ماموریت تجاوز به حریم هوایی ایران داده میشه ناوهای هواپیمابر آمریکا در خلیج همیشه پارس هم وظیفه پشتیبانی این دو جنگنده رو بر عهده میگیرن تا اگر تام کت های ایرانی بلند شدند سرنگون کنند به محض اینکه این دو اف پانزده وارد حریم هوایی ایران شدند توسط دو فروند جنگنده سوخو سی اونا رو رهگیری میکنن و یکی شون مورد اصابت قرار گرفت اون یکی هم فرار کرد اینجا بود که مشخص شد ایران جنگنده سوخو سی یا سی و پنج داره

  47. مهدی

    دلمون رو به چه چیزهایی خوش کردیم . من میترسم همین هواپیمای کوثر هم الکی باشه و ما دلمون رو زیادی خوش کردیم . آخه دوسال پیش که خط تولیدش را نشون میداد هفت تا جنگنده اونم در یه خط در حال تولید بود اونم تولید انبوه بعد سه سال از رونمایی چند تا کوثر تحویل شده. بسی هممون در خوش‌خیالی به سر می‌بریم. تا همت نباشد هیچ اتفاقی نمی افتد . یکی از عاشقان وطن

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.