×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

 

bumbar anti tank missile 2 1 - معرفی موشک ضد تانک Bumbar ساخت صربستان

Bumbar (زنبورعسل)  یک موشک ضد تانک هدایت شونده ساخت صربستان است . این موشک توسط موسسه فناوری های نظامی  صربستان طراحی و تولید شده است و مراحل توسعه و طراحی این موشک از سال ۲۰۰۵ آغاز شد .

طراحی عمومی این موشک را می توان بسیار شبیه همتای فرانسوی- کانادایی خود یعنی  موشک ضد تانک Eryx دانست . این نکته قابل ذکر است که موشک اریکس هرگز به کشوری چون صربستان و یا یوگسلاوی سابق عرضه نشده است . بنابر این Bumbar را می توان به احتمال فراوان یک موشک مهندسی معکوس دانست .

موشک Bumbar در سال ۲۰۱۲ توسط ارتش صربستان به خدمت گرفته شد ولی تنها تعداد کمی از این موشک در اختیار یگان های ارتش صربستان قرار گرفتند .

bumbar anti tank missile 1 - معرفی موشک ضد تانک Bumbar ساخت صربستان

برخی منابع تعداد موشک های Bumbar در اختیار ارتش صربستان تا سال ۲۰۱۵ را تنها ۱۲ واحد پرتاب همراه با ۱۰۰ موشک دانسته اند .

از محاسن Bumbar می توان به توانایی استفاده توسط انسان ، بر روی خودرو و یا هر وسیله ی نقلیه ی دیگر اشاره کرد .

Bumbar یک موشک هدایت سیمی است که می تواند بر روی شانه یک سرباز یا بر روی سه پایه نصب و آماده ی شلیک شود که این مزیت به خاطر وزن آن است که موشک خالی آن ۱۰ کیلوگرم وزن دارد و به همراه سه پایه مخصوص آن وزن موشک به ۱۸ کیلوگرم می رسد .

bumbar anti tank missile 3 - معرفی موشک ضد تانک Bumbar ساخت صربستان

Bumbar دارای برد نسبتا کوتاه تا ۶۰۰ متر می باشد . حداقل برد آتش آن نیز ۶۰ متر است . برخی منابع گزارش می دهند که یک نسخه ی جدید از این موشک با برد ۱۰۰۰ متر توسط صرب ها در حال طراحی و تولید است .

ادعا شده است که این موشک می تواند در ۱۰۰۰ میلی متر زره نفوذ پذیری داشته باشد . موارد استفاده این موشک بسیار است و می توان از آن در برابر پناهگاه ها ، ساختمان ها و یا استحکامات زمینی استفاده شود ، حتی می توان به وسیله ی آن یک هلی کوپتر را در ارتفاع پایین مورد هدف قرار داد . از دیگر قابلیت های این موشک به شلیک در شب با دقت بالا اشاره کرد .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.