×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

 

 در این پست قصد داریم  ۵ بالگرد قدرتمند جهان را به شما معرفی کنیم ملاک انتخاب این بالگردها با توجه به نوع سلاح و امکانات سامانه های ناوبری و امتحان در میدان نبرد است.

آپاچی (آمریکا)

ای‌اچ-۶۴ آپاچی محصول شرکت بوئینگ و یک بالگرد تهاجمی چهار پره و دو موتوره با ارابه فرود چرخ زیر دم و یک کابین برای دو خدمه‌ است. 

بالگرد اپاچی

تسلیحات آپاچی شامل یک توپ ۳۰ میلی‌متری (۱٫۲ اینچی) ام۲۰۳ که بین دو چرخ فرود اصلی در زیر بدنه جلویی بالگرد نصب شده‌ است. معمولا ترکیبی از موشک‌های ضد زره ای‌جی‌ام-۱۱۴ هلفایر و غلاف راکت‌های هیدرا ۷۰  روی ۴ غلاف تسلیحات روی بال‌های بالگرد نصب می‌شوند. ای‌اچ-۶۴ دارای چندین سیستم پروازی پشتیبان برای بالا بردن احتمال دوام در نبرد می‌باشد و افزایش احتمال زنده ماندن خدمه در سقوط اولویت بالایی دارد. 
 ای‌اچ-۶۴های آمریکایی در جنگ‌هایی در پاناما، خلیج فارس، کوزوو، افغانستان و عراق شرکت داشته‌اند. اسرائیل هم از آپاچی‌های خود در جنگ‌های لبنان و نوار غزه استفاده وسیعی کرده است.

مشخصات 

نوع: بالگرد جنگنده

کارخانه‌های سازنده: بالگرد سازی هیوز- مک دانل داگلاس(صنایع دفاعی بوئینگ)

پرواز اولیه: ۳۰سپتامبر۱۹۷۵

وضعیت فعلی: سرویس دهی فعال

کاربران: ارتش ایالات متحده – نیروی هوایی اسرائیل-نیروی هوایی هلند-نیروی دفاعی ژاپن

تاریخ تحویل: ۱۹۸۴

تعداد ساخته شده: ۱۰۴۸از ۲۰۰۰ مورد سفارش شده

قیمت: ۱۸میلیون دلار آمریکا

ارتفاع: ۳٫۸۷ متر

قطر پروانه: ۱۴٫۶۳ متر

وزن خالی: ۵٫۱۶۵ کیلوگرم (بدون سوخت و اسلحه)

وزن قابل حمل: ۸۰۰۰ کیلوگرم

حداکثر وزن برخاست: ۹٫۵۲۰ کیلوگرم

نیروی محرکه: ۲ موتور  توربوشفت  General Electric T701

حداکثر سرعت: ۲۷۳ کیلومتر در ساعت

برد عملیاتی:  بدون سوخت گیری ۴۸۰ کیلومتر و با  سوخت گیری ۱۹۰۰ کیلومتر

ارتفاع قابل  فعالیت: حداکثر ۶۴۰۰ متر

سرعت صعود: ۱۳ متر در ثانیه

کوسه سیاه (روسیه)

هلیکوپتر تهاجمی کاموف ۵۰ (black shark یا همان کوسه سیاه) یکی از بهترین هلیکوپترهای شناخته شده در جهان است. این هلیکوپتر در قالب دو گونه طراحی گشته که نوع ۲سرنشینه آن (کاموف ۵۲) به (Alligator) موسوم است.این هلیکوپتر توانای روسی قابلیت حمله به اهداف زمینی و هوایی مختلف را در ساعات مختلف شبانه روز را داراست. 

بالگرد کاموف 50

 این بالگرد مجهز به دو موتور توربوشفت کلیموف (تی‌وی ۳-۱۱۷ وی‌ام آ) هر کدام به قدرت ۲۲۰۰ اسب بخار می‌باشد. طراحی این بالگرد در سال ۱۹۸۰ در دفتر طراحی کاموف آغاز شد و در سال ۱۹۹۵ تولید آن برای خدمت در ارتش روسیه به عنوان جایگزینی برای بالگرد میل-۲۴ تصویب شد.حداکثر سرعت لول کاموف ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت بوده و از برد رزمی برابر ۴۶۰کیلومتر برخوردار است

روتورهای این هلیکوپتر طوری طراحی شده که برخلاف هم چرخش می کنند و قابلیت هایی مانند قابلیت پرواز ساکن در ارتفاع ۴۰۰۰ متری و نرخ صعود ده متر بر ثانیه، قابلیت انجام مانور و چابکی فوق العاده حتی در سرعت های بالا،تقلیل تاثیر اغتشاش هوا و باد ،کاهش علائم راداری و صوتی و افزایش قدرت به میزان ده تا پانزده درصد را به این هلیکوپتر چابک بخشیده است. 

کاموف دارای یک توپ ۳۰م م ۲A42 می‌باشد.این توپ اتوماتیک در سمت راست کمی پایین تر از اتاقک خلبان نصب است که۴۶۰ گلوله دارای سر انفجاری بسیار بالاو یا ضد زره را شلیک می‌کند.نوع گلوله ها توسط خلبان در هنگام پرواز قابل تغییر است.این توپ به میزان کمی به سمت بیرون و بالا و پایین حرکت میکند.این نوع نصب شدن توپ باعث بهبود کیفیت نشانه روی و برد موثرتر و ضریب اطمینان برخورد بیشتر نسبت به توپ‌های متحرک است.

گزارش شده هدایتگر لیزری این هلیکوپتر عملاً ضد پارازیت است و پس از شلیک سیستم موشک را به صورت اتوماتیک به سمت هدف هدایت می‌کند که باعث می‌شود. بعد از شلیک کاموف توانایی گریز از منطقه خطر را داشته باشد. کاموف توانایی حمل انواع راکت پادهای غیر قابل کنترل نظیر اس-۵، اس-۸ و اس-۱۳ را دارد که میتوانند به سیستم هدفگیر لیزری Ugroza بالگرد متصل شوند.

مشخصات

خدمه: یک نفر

طول: ۱۶ متر

ارتفاع: ۴/۹۳

قطر پروانه اصلی: ۱۴/۵۰

وزن خالی: ۷۷۰۰ کیلو گرم

وزن بارگیری شده: ۹۸۰۰ کیلوگرم

پیشرانه: دو موتور توربوشفت Klimov TV3-117 به قدرت ۲۲۰۰ اسب بخار

حداکثر سرعت در هنگام شیرجه: ۳۵۰ کیکومتر در ساعت

حداکثر سرعت: ۳۱۵ کیلومتر در ساعت

حداکثر برد: ۱۱۶۰ کیلومتر با ۴ تانک جدا شونده سوخت خارجی

برد مفید: ۵۴۵ کیلومتر

حداکثر سقف پرواز: ۵۵۰۰ متر

سرعت اوج گیری: ۱۰ متر در هر ثانیه

توپ داخلی: توپ نیمه متحرک ۳۰ م م Shipunov 2A42 ( قابلیت شلیک ۴۶۰ گلوله ضد زره یا انفجار شدید ضد نفرات )

جایگاه حمل سلاح: ۴ جایگاه حمل سلاح زیر هر بال به اضافه دو جایگاه نوک هر بال برای نصب تجهیزات اخلالگر رادار یا موشکهای هوا به هوا در مجموع به وزن ۲۰۰۰ کیلوگرم شامل:

راکت: غلاف های ۲۰ تایی راکت پاد ۸۰ م م غیر قابل کنترل اس-۸ یا ۱۲۲م م اس-۱۳

موشک: پاد ۶ تایی موشکهای ضد تانک ۹K121 Vikhr با حداکثر توان حمل ۱۲ عدد، موشکهای هوا به هوا و موشک هوا به زمین نیمه اتوماتیک لیزری Kh-25

بمب‌ها: حداکثر ۴ بمب ۲۵۰ کیلوگرمی یا ۲ بمب ۵۰۰ کیلوگرمی

قابلیت نصب غلاف تیربار UPK-23-250، گالنهای جدا شونده ۵۰۰ لیتری بنزین، پادهای دو قلو شلیک موشک سبک هوا به هوای ایگلا (۴ موشک در مجموع)، نصب پادهای پرتاب گر چف و فلیر نوک هر بال (۵۱۲ چف و فلیر سر هر بال)

شکارچی شب (روسیه)

میل ام‌آی-۲۸ یک بالگرد تهاجمی روسی جهت مقابله با اهداف زمینی زره‌پوش و اهداف هوایی کم‌سرعت در روز و شب و تمام وضعیت‌های آب‌ و هوایی است. این بالگرد ۴ پره مجهز به به دو موتور توربو شفت با قدرت۲۲۰۰ اسب بخار می‌باشد.

کار بر روی طراحی میل ام آی-۲۸ در سال ۱۹۸۰ آغاز شد و اولین پیش‌ نمونه آن در نوامبر ۱۹۸۱ به پرواز درآمد. در سال ۲۰۰۶ اولین فروند از آن به نیروی هوایی روسیه تحویل داده شد. پیش بینی می‌شود این بالگرد تا سال ۲۰۱۶ جایگزین میل می ۲۴ شود.

بالگرد میل ام‌آی-۲۸

جنگ‌افزار ثابت سازمانی میل -۲۸، یک قیضه توپ ۳۰ میلیمتری «شیپونوف ۲ اِی ۴۲» (Shipunov 2A42) با ۳۰۰ تیر فشنگ می‌باشد. این توپ که در زیر دماغه نصب شده، در اصل یک جنگ‌افزار پیاده‌نظام است که بر روی نفربرهای زرهی «بی ام پی-۲» نصب شده است. این جنگ‌افزار دارای دو نواخت تیر می‌باشد، نواخت تیر ۲۰۰ تیر در هر دقیقه و ۵۵۰ تیر در دقیقه است که برد آن بر اهداف زمینی ۱۵۰۰ متر و علیه اهداف هوایی ۲۵۰۰ متر است که گلوله‌ها شامل گلوله‌هایی با انفجار زیاد برای استفاده علیه نفرات و گلوله‌های ضد زره می‌باشد. 

مشخصات

قطر گردش پروانه اصلی: ۱۷/۲ متر

حداکثر طول (پروانه‌ها در حال چرخش): ۲۱/۳۳ متر

درازای بدنه: ۱۷/۰۱ متر

پهنای بدنه (شامل محفظه موتورها): ۳/۱۲ متر

پهنای بدنه (شامل پهنای بالچه‌ها): ۵/۸۹ متر

بلندا از سطح زمین: ۳/۳۹۵ متر

وزن خالی: ۸۶۰۰ کیلوگرم

وزن عادی برخاستن: ۱۰۷۰۰ کیلوگرم

بیشینه وزن برخاستن: ۱۱۵۰۰ کیلوگرم

بیشینه سرعت: ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت (۳۲۰ کیلومتر بر ساعت به دلیل نوک پره‌های رو به عقب)

سقف پروازی خدمتی: ۴۶۰۰ متر

برد با بیشینه سوخت: ۶۷۰ کیلومتر، شامل سوخت ذخیره ۳۰ دقیقه پرواز

برد با بیشینه وزن بار: ۴۷۰ کیلومتر

برد عبوری: ۱۳۲۰ کیلومتر با ۴ مخزن سوخت خارجی

توپ: یک قبضه ۳۰ میلیمتری

تعداد فشنگ: ۳۰۰ تیر

موشک: موشک‌های ۷۰، ۸۰، ۳۰ میلیمتری

موشک ضد تانک: ۱در کل ۶ موشک «۹ ام ۱۱۴ اشتورم»؛ «۹ ام-۱۲۰اَتکا» با سیستم هدایت رادیویی فرمان در خط دید

بیشینه برد موشک ضد تانک: ۶ تا ۸ کیلومتر

موشک هوا به هوا: «۹ کا ۳۱۰» (کد ناتو: سام-۱۶)؛ «۹ ام ایگلا» (کد ناتو: سام ۱۸)

سامانه کنترل آتش: سایت مستقر بر کلاهخود خدمه، سامانه کسب و نشانگذاری هدف، سامانه دید شبانه خلبان، رادار موج میلیمتری «ان او-۲۵»

یوروکوپتر تایگر (آلمان – فرانسه)

نوعی بالگرد جنگنده دو موتوره و چهارپره است که در شرکت آلمانی – فرانسوی یوروکوپتر طراحی شده و تولید می‌شود. نخستین پیش‌نمونه این هلیکوپتر در سال ۱۹۹۱ به پرواز درآمد، اما به کار گیری رسمی آن در هوانیروز آلمان و فرانسه تا سال ۲۰۰۳ به طول انجامید.

بالگرد یوروکوپتر تایگر

این هلیکوپتر تهاجمی محصول نهایی پروژه مشترک آلمان و فرانسه در دوران جنگ سرد برای تولید یک هلیکوپتر ضدتانک کارآمد است که بتواند در برابر حمله نیروهای زمینی شوروی به اروپای غربی ایستادگی کند. 

تایگرهای فرانسوی به یک توپ مسلسل ۳۰ میلی‌متری جیات ۳۰ ساخت شرکت فرانسوی جیات مجهز هستند که در جهت نگاه خلبان حرکت می‌کند و این کار از طریق کلاه هوشمند خلبان تایگر انجام می‌شود. آلمانی‌ها به دلیل لگد زیاد این سلاح با نصب آن بر روی بالگردهای خود مخالفت کردند و در نتیجه تایگرهای آلمانی به طور پیش‌فرض به هیچ سلاحی مجهز نیستند و در صورت نیاز با تیربارهای ۱۲.۷ م‌م مسلح خواهند شد. تایگر همچنین با توجه به نوع ماموریت خود به انواع مختلفی از موشک‌ها و راکت‌ها یا مسلسل‌های اضافی تجهیز می‌شود و برای هدایت آن‌ها از یک کامپیوتر کنترل آتش مخصوص برخوردار است.

مشخصات

حداکثر وزن برخاست: ۶۶۰۰ کیلوگرم

نیروی محرکه: دو موتور توربوشفت ام‌تی‌یو توربومکا رولزرویس MTR 390 هر یک به قدرت ۱۴۶۴ اسب بخار (۱۰۹۲ کیلووات)

ظرفیت سوخت داخلی: ۱۱۰۵ کیلوگرم

سوخت داخلی + محفظه سوخت اضافی: ۱۶۸۹ کیلوگرم

حداکثر سرعت پرواز کروز با حداکثر وزن برخاست: ۲۷۱ کیلومتر بر ساعت (۱۴۶ گره هوایی)

مداومت پروازی استاندارد: ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه

حداکثر مداومت پروازی با محفظه‌های سوخت اضافی: ۵ ساعت

حداکثر برد عملیاتی در حالت مسلح با سوخت استاندارد: ۷۴۰ کیلومتر

حداکثر برد عملیاتی در حالت «غیر مسلح» با سوخت اضافی: ۱۱۳۰ کیلومتر

سقف پروازی: ۴۰۰۰ متر

حداقل دمای عملیاتی: ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد زیر صفر

کبرا (آمریکا)

این بالگرد آمریکایی برای اولین بار در سال ۱۹۶۵ پرواز کرد و خدمت در ارتش بیش از ۱۵ کشور را در کارنامه دارد . بیش از ۲۳۰۰ فروند از انواع این بالگرد ساخته شده که نشان از محبوبیت ، کارایی و موفقیت آن دارد.به خاطر همین عملکرد خوب سپاه تفنگداران امریکا تصمیم گرفت تا کبرا را برای سالهای بعد از ۲۰۲۰ نیز به خدمت گیرد و ان را توسط برنامه ارتقای H-1 عملی کرد و این گونه بود که AH-1Z VIPER افعی متولد شد.H-1Z بالگردی دو موتوره بر پایه AH-1W سوپر کبرا است که برای سپاه تفنگداران آمریکا ساخته شد. 

بالگرد کبرا hz1

AH-1Z از ۴ پره ، چرخانه اصلی کامپوزیتی ، سامانه مخابراتی ارتقا یافته و سیستم هدف یابی جدید بهره می برد. سیستم چرخاننده اصلی در اوایل سال ۱۹۸۰ بر روی بل Bell-403 به طور موفقیت آمیزی آزمایش شد. به خاطر عملکرد فوق العاده این چرخاننده، سپاه تفنگداران دریایی آمریکا تصمیم گرفت تا آن‌را به بالگرد جدید خود یعنی AH-1Z اضافه کند. سازندگان این سیستم منحصر به فرد اعلام کردند که سیستم مزبور می تواند چابکی بی سابقه، افزایش قابل ملاحضه سرعت، پرواز نرم و قابلیت اطمینان عالی را ارائه کند.

AH-1Z در ماه مه ۲۰۰۵ پرواز آزمایشی در دریا را به پایان رساند و در ۱۵ اکتبر همان سال سپاه تفنگداران دریایی آمریکا ورود اولین AH-1Z را به ناوگان خود جشن گرفت. اما در سال ۲۰۰۸ طی آخرین مرحله آزمایشهای پروازی مشکلاتی در سامانه هدفیابی آن دیده شد. مشکلات این سیستم در پایداری، وضوح تصویر، گم شدن هدف با بعضی تغییرات جزیی و در کل رفتار غیر عادی سامانه هدفیابی بود که تا قبل از تولید انبوه آن برطرف گردید. سیستم هدفیابی AH-1Z از نسل سوم سیستم جلونگر فروسرخ بهره می برد و قادر است در شب و روز و در تمامی شرایط جوی کار خود را به خوبی انجام دهد. این مشکلات باعث ۱۸ ماه تاخیر در تولید و در پی آن افزایش ۱۴۰% قیمت وایپر گشت، اما سرانجام در سال ۲۰۱۰ این افعی مرگبار مجوز ورود خود را دریافت کرد و تاکنون ۳۰ فروند از آن وارد خدمت شده است.

 مشخصات 

خدمه: ۲ نفر خلبان و افسر تسلیحات 

ظرفیت: ۳۰۲۱ کیلوگرم ( ۶۶۶۱ پاوند )

طول: ۱۷٫۸ متر ( ۵۸ پا )

ارتفاع: ۴٫۳۷ متر ( ۱۴ پا )

وزن خالی: ۵۵۸۰ کیلوگرم ( ۱۲۳۰۰ پاوند )

بیشینه وزن برخاست: ۸۳۹۰ کیلوگرم ( ۱۸۵۰۰ پاوند )

بیشینه سرعت: ۴۱۱ کیلومتر بر ساعت ( ۱۶۰ نات )

برد: ۶۸۵ کیلومتر ( ۳۷۰ ناتیکال مایل )

شعاع عملیاتی: ۲۳۱ کیلومتر با ۱۱۳۰ کیلوگرم محمات ( ۱۲۵ ناتیکال مایل )

بیشینه ارتفاع پروازی: ۲۰۰۰۰ پا 

سرعت اوج گیری: ۲۷۹۰ پا بر دقیقه

سوپر کبرا (آمریکا)

بِل اِی‌اِچ-۱جی و تی معروف به سی کبرا  و بِل اِی‌اِچ-۱دبلیو معروف به سوپر کبرا  و بِل اِی‌اِچ-۱زد معروف به وایپر rمدل های دو موتوره و بهینه سازی شده و پیشرفته تر بالگرد ای اچ-١ ” هیویی کبرا ” هستند.

اولین نمونه های دو موتوره بالگرد بل ای‌اچ-۱ کبرا به نام های بِل اِی‌اِچ-۱جی  و بِل اِی‌اِچ-۱تی  ( نمونه بهبود یافته AH-1J ) معروف به سی کبرا ( کبرای دریایی )  مخصوص نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا ساخته شد. نمونه صادراتی ای اچ-١جی به سی کبرا بین‌المللی  معروف شد و خود دارای دو مدل با قابلیت شلیک و هدایت موشک های ضد تانک هدایت سیمی بی‌جی‌ام-۷۱ تاو معروف به تاو کبرا (TOW Cobra) مجهز به سیستم هدفگیری و هدایت تلسکوپی ام-۶٩ این موشک ها در پوزه بالگرد و نمونه بدون قابلیت شلیک و هدایت این موشک های ضد تانک ، معروف به نان تاو ( Non TOW) بود.١۶٠ فروند از مدل نان تاو و ۶٢ فروند از مدل تاو بالگرد ای اچ-١جی سی کبرا  از سال ١٩٧۴ توسط هوانیروز ارتش شاهنشاهی ایران با هدف مقابله با توان عظیم زرهی کشور عراق و شوروی پیشین به خدمت درآمد. 
بالگرد سوپر کبرا

نمونه های بعدی دو موتوره به ترتیب بِل اِی‌اِچ-۱دبلیو  معروف به سوپر کبرا (به انگلیسی: Super Cobra) و اخرین و پیشرفته ترین نمونه کبرا یعنی بِل اِی‌اِچ-۱زِد (به انگلیسی: AH-1Z) معروف به وایپر ( افعی ) (به انگلیسی: Viper) هستند . لازم به ذکر است نمونه بِل اِی‌اِچ-۱زد با نام زولو کبرا (به انگلیسی: Zulu Cobra) نیز شناخته می شود.

ایران، اولین مشتری خارجی هلیکوپتر کبرا بود. ارتش شاهنشاهی ایران سی کبرای دو موتوره نیروی دریایی را به کبراهای تک‌ موتوره نیروی زمینی آمریکا ترجیح داد و در سال ۱۹۷۲ سفارش خرید ۲۰۲ فروند از مدل ارتقا یافته ای‌اچ-۱جی را به شرکت بل داد. کبراهای ایرانی به موتور پرقدرت‌تر T400-WV-402 مجهز شده بودند و چرخ‌دنده‌های کاهش‌دهنده لگد هم بر روی برجک هلیکوپتر نصب شده بود. 

مشخصات 

خدمه: ۲:نفر (CPG)

طول: ۵۳ ft 5 in (16.3 m) (with both rotors turning)

قطر پروانه بالگرد: ۴۳ ft 11 in (13.4 m)

ارتفاع: ۱۳ ft 5 in (4.1 m)

وزن خالی: ۶,۶۱۰ lb (2,998 kg)

بیشینه وزن برخاست: ۱۰,۰۰۰ lb (4,540 kg)

پیشرانه هواگرد: ۱× Pratt & Whitney Canada T400-CP-400 توربوشفت, ۱,۸۰۰ shp (1,342 kW)

قدرت نهایی خروجی ۱,۵۳۰ shp (1,125 kW)

حداکثر سرعت مجاز: ۱۹۰ knots (219 mph, 352 km/h)

سرعت بیشینه: ۱۵۲ knots (175 mph, 282 km/h)

برد: ۳۱۱ nmi (358 mi, 576 km)

سقف پروازی: ۱۰,۵۰۰ ft (3,215 m)

نرخ اوج‌گیری: ۱,۰۹۰ ft/min (5.54 m/s)

مسلسل گاتلینگ سه‌لول ۲۰ میلی‌متری ام۱۹۷ (مدل سه‌لول و سبک‌شدهٔ ام۶۱ والکان)

راکت و هوا به‌سطح ۷۰ میلی‌متری هیدرا

موشک ضد تانک بی‌جی‌ام-۷۱ تاو

موشک ضد تانک ای‌جی‌ام-۱۱۴ هلفایر در نمونه های AH-1W/Z

موشک هوابه‌هوای ایم-۹ سایدوایندردر نمونه های AH-1W/Z

  , بهترین بالگرد جهان , بهترین بالگرد های جهان , بهترین بالگرد ایران , بهترین بالگرد دنیا , بهترین بالگرد جنگی جهان , بهترین بالگرد , بهترین بالگرد های ایران , بهترین بالگردهای دنیا , بهترین بالگرد تهاجمی دنیا , بهترین بالگردهای تهاجمی , 

 

همچنین بخوانید:  هشدار ۶۱ سال پیش آیزنهاور درباره ایران:میلیتاریسم ایرانی نباید زنده شود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.