×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2089343 451 - آسیا بزرگترین وارد کننده سلاح جهان

به گزارش میلیتاری نیوز، طبق بررسی موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم ،منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ قریب به ۴۶ درصد از کل واردات سلاح را در جهان به خود اختصاص دادند که این رقم حاکی از آن است که این بخش از جهان بیشترین هزینه های دفاعی را داشته است.

 

قرار گرفتن دو کشور هند به عنوان بزرگترین وارد کننده و ویتنام به عنوان هشتمین وارد کننده سلاح در جهان در این فهرست قابل توجه است.

 

دولت هند در عین حال اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۱۹ صادرات تجهیزات نظامی را نیز به ۲ میلیارد دلار افزایش دهد.

 

وبسایت ‘گلوبال ایشو ‘ نیز با انتشار بخش دیگری از این گزارش نوشت: چین نه تنها در آسیا بزرگترین وارد کننده سلاح بوده بلکه با رقم ۶ درصد ،سومین وارد کننده اصلی سلاح در جهان نیز محسوب می شود.

 

این درحالی است که رتبه چین در این زمینه طی سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰حدود ۳٫۶ درصد از واردات کل جهان بود.

 

براساس این گزارش ویتنام نیز، با ۶۹۹درصد افزایش نسبت به ۵ سال ماقبل، هشتمین کشور وارد کننده سلاح در جهان در دوره پنج ساله ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ بوده است. این کشور کوچک آسیایی در پنج سال ماقبل آن چهل و سومین کشور وارد کننده سلاح در جهان بوده است .

 

طبق این گزارش این کشور جنوب شرق آسیا، به تنهایی ۵ درصد از خرید سلاح در جهان را در این دوره به خود اختصاص داده است.

 

شبکه خبر آسیا نیز گزارش داد: متخصصان موسسه صلح بین المللی استکهلم پیش بینی کردند که منطقه آسیا همچنان برای پنج سال آینده به عنوان اصلی ترین منطقه در هزینه های دفاعی خواهد بود به گونه ای که هزینه های دفاعی در آسیا تا سال ۲۰۲۰ میلیادی سالانه ۵۳۳ میلیارد دلار برآورد می شود. در حالیکه براساس گزارش موسسه تحقیقاتی ‘ جینز آی اچ اس’ این رقم در سال ۲۰۱۵ مبلغ ۴۳۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

 

این شبکه خبری به استناد گزارشی که این موسسه تحقیقات نظامی مستقر در لندن، در دسامبر ۲۰۱۶ منتشر کرد، نوشت: انتظار می رود در منطقه آسیا از هر سه دلار، یک دلار برای هزینه های دفاعی تا اوایل سال ۲۰۲۰ هزینه شود درحالیکه این رقم در سال ۲۰۱۰ ، یک دلار به ازای هر پنج دلار بود.

 

طبق این گزارش، در جنوب شرق آسیا ، فیلپین، اندونزی و ویتنام سه کشوری هستند که بودجه های دفاعی آنها بیشترین رشد را تا سال ۲۰۱۵ در منطقه نسبت به پنج سال ماقبل داشته است.

 

روزنامه استار پیشتر در گزارشی نوشت: ویتنام، به سرعت در حال نوسازی نیروها و تجهیزات نظامی خود است که یکی ازمهمترین علت های اصلی آن وجود اختلافات و منازعات دریای چین جنوبی در جنوب این کشور است.

 

هانوی به عنوان یکی از مدعیان این منازعه ، سعی در مقابله با رشد قدرت روز افزون پکن در دریای چین جنوبی دارد. بحران دیپلماتیک و احتمال بروز درگیری های مسلحانه میان پکن و هانوی از سال ۲۰۱۴ با احتمال یافتن نفت در آب های متعلق به ویتنام، روبه افزایش بوده است.

 

مهمترین تسلیحاتی که ویتنام در روند افزایش قابلیت های نظامی خود به آن روی آورده است، شامل جت های جنگنده، ناوچه نیروی دریایی، و زیردریایی است.

 

هانوی در سال گذشته اعلام کرد که اولین زیردریایی Kilo-class خود را که از روسیه خریداری کرده ، در دریای چین جنوبی مستقر کرده است.

 

در عین حال پکن نیز در این مدت سعی داشته با حضورحداکثری در این دریا،از پیشرفته ترین سیستم های راداری برای نظارت بر سطح و ترافیک هوایی و دریایی ، به ویژه در بخش جنوبی آن استفاده کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.