×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش میلیتاری نیوز، وبگاه ویژه امور نظامی رژیم صهیونیستی چندی قبل به نقد آزمایش موشک دفاع هوایی بومی«صیاد-۳» که ویژه پدافند هوایی در ارتفاعات بالاست، پرداخت.

این وبگاه نظامی با استناد به گزارش رسانه‌های داخلی نوشت: این سامانه برد بلند در آخرین رزمایش پدافند هوایی بزرگ ایران که «مدافعان آسمان ولایت -۷» نام داشت مستقر و با موفقیت شلیک شد .

بر اساس این گزارش، این عملیات پدافندی دامنه‌ای  به وسعت نزدیک به نیم میلیون کیلومتر مربع در استان‌های هرمزگان ، بوشهر و خوزستان را پوشش داد.

موشک رهگیر صیاد -۳ بخشی از سامانه موشکی دفاع هوایی «تلاش» است که در کنار رهگیرهای صیاد -۲  که علیه اهداف برد متوسط هستند، قرار می‌گیرد.

2052673 312 - قلمروی هوایی ایران در قرق «صیادهای برد متوسط و بلند»
صیاد-۲

بر اساس این گزارش، هر گردان از سامانه دفاع موشکی تلاش از سه پرتابگر موشک بهره می‌برد و این پرتابگرها قادرند موشک صیاد -۲ را برای هدف گیری اهداف برد متوسط  و موشک صیاد -۳ را برای هدف گیری اهداف برد بالا استفاده نمایند.

سامانه موشکی صیاد -۳  اهدافی با برد ۱۵۰ کیلومتر را هدف می‌گیرد و قادر است همزمان ۳۰ هدف را رهگیری و به سوی ۱۲ هدف شلیک نماید.

این سامانه مجهز به رادارهای هشدار سریع راهبردی  و ارائه تصویر  از تمامی قلمروی هوایی منطقه تحت پوشش خود است که البته مجهز به رادار ایرانی «افق» می‌باشد.

وبگاه یادشده نوشت:  ایران همچین در حال توسعه  سامانه برد بلند «صیاد-۴»  برای بکارگیری  در سامانه دفاع هوایی «باور -۳۷۳» است که مشابه موشک «اس-۳۰۰ » عمل می‌نماید.

بر ساس دستور سازمانی سامانه موشکی تلاش، هر یک گردان از این سامانه باید مجهز  به موشک‌های صیاد_ ۲ و صیاد _۳ باشد.

در ادامه این مطلب با اشاره به داشته‌های مختلف دفاع هوایی ایران چون موشک‌های «سام»، چند رادار ویژه با برد بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر که دارای بسامدهای عملیاتی مختلف و پوشش سامانه‌های دفاع هوایی چون «رعد»، «مرصاد» و «تلاش» است، آمده است: البته عملکرد این سامانه‌ها مشخص نیست اما بسیاری از آن‌ها متحرک بوده و قادرند به سرعت مستقر شوند. ایران حتی اخیرا مجهز به سامانه‌های روسی دفاع موشکی اس-۳۰۰ شده که هرکدام می‌توانند بیش از صد هدف را همزمان رصد کنند و به ۶ هدف تا برد ۲۰۰ کیلومتر موشک پرتاب نمایند. این سامانه در حال آزمایش است و البته ایران سامانه بومی «باور- ۳۷۳» با قابلیت‌های مشابه اس-۳۰۰ را نیز در اختیار دارد.

یک اندیشکده آمریکایی نیز اخیرا درباره کیفیت پدافند هوایی ایران نوشته بود: رشد قابلیت‌های دفاع هوایی این امکان را به ایران می‌دهد تا آزادی عمل آمریکا و عملیات هوایی متحدانش در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را به خطر انداخته و آسیب‌پذیری پایگاه‌های هوایی دشمن را بیشتر کند.

2052672 213 - قلمروی هوایی ایران در قرق «صیادهای برد متوسط و بلند»
رادار فتح

اندیشکده واشنگتن نوشت: ایران به طور قابل توجهی دفاع هوایی خود را در چند سال گذشته با ایجاد قرارگاه‌های دفاع هوایی مستقل «خاتم الانبیا» «KADHQ» و استقرار سامانه‌های دفاع هوایی برد کوتاه تا بلند، سازماندهی مجدد و بهبود بخشیده است.

بر این اساس، استقرار سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ در خلیج فارس تا محل استقرار ناوگان پنجم دریایی آمریکا در «جفیر» بحرین، میدان گازی شمال قطر و کل تنگه هرمز را پوشش می‌دهد. آتش‌بارهای سامانه‌های اس-۳۰۰ ایران نیز احتمالا با موشک‌های مختلف برد کوتاه تا متوسط «تور ام-۱»، «رعد» و «مرصاد» پوشش داده شده و تقویت می‌شوند.

اندیشکده واشنگتن در خاتمه نوشت: افزایش استقرار دفاع هوایی ایران موجب کاسته شدن از آزادی عمل نیروهای آمریکا در خلیج فارس خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.