×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2027370 274 - جزییاتی مهم از ۵ رادار پیشرفته پدافند موشکی «باور ۳۷۳»/ کشف و ردگیری ۲۰۰ هدف هوایی به صورت سه بعدی +عکس

به گزارش سرویس دفاع و امنیت میلیتاری نیوز، اهمیت دادن به طراحی و تولید سامانه های پدافندی خصوصا توسعه سامانه های راداری از جمله مهمترین اولویت های صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر بوده است.
با توجه به اینکه بحث کشف و رهگیری اهداف هوایی از جمله مسائل بسیار مهم و پایه ای در امر دفاع هوایی محسوب می شود، از این رو در کشور ما نیز توجه زیادی به این مطلب شده و محصولات زیادی در این بخش طراحی و ساخته شده است.
پس از برگزاری رزمایش بزرگ پدافند هوایی در جنوب کشور، موضوع تمرکز یگان‌های مختلف پدافندی بر استفاده از سامانه های بومی، بیش از پیش مورد تاکید و توجه قرار گرفت و در عین حال، این سوال مطرح شد که آیا همه اجزاء سامانه باور ۳۷۳ به عنوان جدیدترین و مدرنترین سامانه پدافند هوایی ایرانی، توسط متخصصان کشورمان طراحی و تولید شده است یا خیر.
پاسخ مهم به این سوال را می توان از برخی جزییات منتشر نشده از نمایشگاه هوایی کیش که چندی پیش در این مروارید خلیج فارس برگزار شد، به دست آورد چراکه اطلاعات مهمی از دستاوردهای راداری کشور در آنجا برای مخاطبان به نمایش در آمده بود.
 2027376 372 - جزییاتی مهم از ۵ رادار پیشرفته پدافند موشکی «باور ۳۷۳»/ کشف و ردگیری ۲۰۰ هدف هوایی به صورت سه بعدی +عکس

 

بر اساس تصویر به نمایش در آمده در این غرفه وظایف چندین سامانه راداری از جمله برخی از اجزای سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ مشخص و نسبتا تشریح شده بود. در این تصویر البته رادارهای رادار مطلع الفجر ۲ و رادار ملی هدایت فرود دقیق نیز دیده می شود.
آنچه که درباره این رادارها و خصوصا سامانه هایی مثل نجم و یا رادار معراج ۴ به چشم می آید این مسئله است که در طراحی و ساخت این دو رادار به نظر از مکتب طراحی غربی الهام گرفته شده و می توان در این زمینه به رادار AN/TPY-2 ساخت شرکت ریتهون اشاره کرد اما در عین حال در بخش رادارهای متحرک کوچکتر، شاهد نوعی الگوگیری از طراحی رادارهای روسی هستیم که کوچکتر بوده و روی شاسی هایی به منظور تحرک بالا نصب شده اند.

در حقیقت می توان به نوعی به این نتیجه گیری رسید که در بخش طراحی و توسعه رادارها هم مکاتب غربی و هم مکاتب شرقی مورد توجه طراحان ایرانی بوده و در عین استفاده از تجارب شرق و غرب، تلفیقی از بهترین ها مورد نظر بوده و اصرار و تاکید خاصی روی بهره گیری از الگویی منحصرا شرقی یا غربی، به چشم نمی خورد.

 

نجم؛ رادار خاص ایرانی با ۵۱۲۰ چشم بیدار

 

اولین تصویر در این مجموعه، محصولی کاملا شبیه به سامانه راداری نجم است. رادار نجم-۸۰۲ ساخت ایران یکی از نمونه‌های جدید بومی است که شامل یک رادار آرایه فازی با قابلیت جستجو و ردگیری چندگانه اهداف هوایی بوده و برای استفاده در سامانه‌های پدافند هوایی برد متوسط طراحی و ساخته شده است.
2027407 429 - جزییاتی مهم از ۵ رادار پیشرفته پدافند موشکی «باور ۳۷۳»/ کشف و ردگیری ۲۰۰ هدف هوایی به صورت سه بعدی +عکس

 

اولین تصویر از آن در نمایشگاهی از دستاوردهای دفاعی در تابستان سال ۱۳۹۰ منتشر شد که مورد بازدید فرماندهی کل قوا قرار گرفت. این رادار پیشرفته که ساخت شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) است در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی خوارزمی در همان سال رتبه اول پژوهش‌های کاربردی را در بخش طرح‌های ویژه به همراه موشک سجیل و رادار مطلع الفجر-۲ به خود اختصاص داد.
2027394 555 - جزییاتی مهم از ۵ رادار پیشرفته پدافند موشکی «باور ۳۷۳»/ کشف و ردگیری ۲۰۰ هدف هوایی به صورت سه بعدی +عکس
رادار نجم-۸۰۲ با آنتن‌های جمع شده در حالت آماده حرکت 

 

رادار نجم-۸۰۲ در حالت جستجو می‌تواند اهداف را در برد متوسط آشکارسازی و آنها را با بهره‌گیری از قابلیت خاص ردگیری کند. با استفاده از این توانایی خاص در حالی که رادار مشغول ردگیری یک یا چند هدف شناسایی شده است بخشی از توان خود را نیز برای جستجوی مجدد اختصاص داده و در واقع هوشیاری مجموعه پدافند نسبت به فضای تحت پوشش بیشتر می‌شود زیرا با وجود این قابلیت در صورت حضور اهداف جدید در پهنه آسمان، سامانه از وجود آنها مطلع خواهد شد.

در حالت ردگیری با مدیریت منابع رادار و استفاده از روش شکل‌‌دهی دیجیتالی پرتو رادار نجم قادر است اهداف را به صورت همزمان از فاصله متوسط ردگیری کند. با روش شکل‌ دهی پرتو می‌توان امواج را در جهات مورد نظر تقویت یا تضعیف کرده بهترین مسیر را برای سیگنال‌های ارسالی و مشخصات مقدار و فاز آنها مطابق شرایط تنظیم کرد.

رادار نسبتاً بزرگ نجم-۸۰۲ بر روی یک تریلر قرار داده شده و توسط یک کامیون جابجا می شود. در این رادارها آنتن از دو بخش مستطیلی تشکیل شده که در حال حرکت از هم جدا شده و در دو طرف محور طولی خودرو قرار می گیرند و در حالت آماده به کار نیز این ۲ بخش به هم متصل شده و یک صفحه بزرگ را ایجاد می نمایند. بخش های پردازش و کنترل این رادارها نیز روی خودروی دیگری قرار می گیرد.

 

البته ساختار آنتن رادار نجم-۸۰۲ از ۵۱۲۰ المان کوچک مربعی در قالب ماتریسی با ۶۴ سطر و ۸۰ ستون تشکیل شده است که هر یک از دو بخش مستطیلی دارای ۳۲ سطر از المان های فوق هستند.

 

 رادار معراج ۴
تصویر بعدی که در بالای این مجموع تصاویر وجود دارد، به نظر می رسد یک نمونه از رادار معراج ۴ باشد که از جمله رادارهای به کار رفته در سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ است. این رادار سه بعدی مراقبت و کنترل هوایی برد بلند بر پشت یک کشنده قرار گرفته و وظیفه کشف هدف اولیه برای سامانه باور ۳۷۳ را بر عهده دارد.
2027408 607 - جزییاتی مهم از ۵ رادار پیشرفته پدافند موشکی «باور ۳۷۳»/ کشف و ردگیری ۲۰۰ هدف هوایی به صورت سه بعدی +عکس

 

 2027395 897 - جزییاتی مهم از ۵ رادار پیشرفته پدافند موشکی «باور ۳۷۳»/ کشف و ردگیری ۲۰۰ هدف هوایی به صورت سه بعدی +عکس

 

تصویری از این رادار در جریان مراسم رونمایی از آن با حضور رییس جمهور نیز منتشر شد. این سامانه بر روی یک کشنده قرار دارد و دارای قابلیت کنترل، هشدار اولیه، مراقبت هوایی برد بلند، زمین پایه و ردگیری سه بعدی است. این سامانه مجهز به تکنیک‌های روز ضد جنگ الکترونیک است و قابلیت آشکار سازی و ردگیری ۲۰۰ هدف را دارد و مجهز به اتاق کنترل فرماندهی است.

 

رادار ردگیر سامانه باور ۳۷۳

تصویر بعدی نیز مربوط به رادار ردگیری سامانه پدافند هوایی برد بلند باور ۳۷۳ است که پیش از این نیز تصویری با کیفیت کم تر از آن، از رسانه ملی پخش شده بود. این رادار که بر روی یک کشنده نصب شده وظیفه تعقیب اهداف کشف شده را بر عهده دارد.
2027438 616 - جزییاتی مهم از ۵ رادار پیشرفته پدافند موشکی «باور ۳۷۳»/ کشف و ردگیری ۲۰۰ هدف هوایی به صورت سه بعدی +عکس
2027409 788 - جزییاتی مهم از ۵ رادار پیشرفته پدافند موشکی «باور ۳۷۳»/ کشف و ردگیری ۲۰۰ هدف هوایی به صورت سه بعدی +عکس
این رادار آرایه فازی و متحرک که از آنتن مسطح مستطیلی بهره می برد قابل مقایسه با رادار ۹۶L6 است که این رادار روسی بردی بین ۵ تا ۳۰۰ کیلومتر داشته و توانایی ردگیری تا ۱۰۰ هدف با سرعت‌های ۵۰ تا ۲۸۰۰ متر بر ثانیه را دارد. برای رادار ایرانی نیز کارایی مشابهی را می‌توان تخمین زد. این رادار قابلیت چرخش مکانیکی در صفحه افقی برای پوشش ۳۶۰ درجه اطراف را داشته و جستجوی آن در راستای عمودی نیز با چرخش الکترونیکی امواج به انجام می‌رسد.
رادار آرایه ای سامانه باور ۳۷۳
تصویر بعدی مربوط به یک سامانه راداری آرایه ای است که پیش از این در جریان مراسم رونمایی از سامانه باور ۳۷۳ دیده شده بود و بر اساس توضیحات منتشر شده در تصویر موجود در غرفه صا ایران در نمایشگاه کیش، یک رادار آرایه ای جستجو و ردگیری است.
2027542 361 - جزییاتی مهم از ۵ رادار پیشرفته پدافند موشکی «باور ۳۷۳»/ کشف و ردگیری ۲۰۰ هدف هوایی به صورت سه بعدی +عکس
2027410 428 - جزییاتی مهم از ۵ رادار پیشرفته پدافند موشکی «باور ۳۷۳»/ کشف و ردگیری ۲۰۰ هدف هوایی به صورت سه بعدی +عکس

این رادار هم از جمله رادارهای ناشناخته ایرانی مربوط به سامانه باور ۳۷۳ می باشد. ظاهر و نوع ماموریت اعلام شده برای آن این سامانه را در کلاس رادار قبلی معرفی شده قرار می دهد. ظاهرا این رادار از گونه آرایه فازی بوده و برای جستجوی فضا و ردگیری اهداف هوایی به کار می رود.

رادار مطلع الفجر ۳
اما تصویر بعدی که به عنوان رادار تاکتیکی هشدار اولیه مراقبت هوایی برد بلند معرفی شده است و البته یک دستگاه از آن نیز در بیرون از سالن برگزاری نمایشگاه هوایی کیش حضور داشت، در حقیقت رادار رادار مطلع الفجر ۳ است.
2027459 393 - جزییاتی مهم از ۵ رادار پیشرفته پدافند موشکی «باور ۳۷۳»/ کشف و ردگیری ۲۰۰ هدف هوایی به صورت سه بعدی +عکس
2027411 211 - جزییاتی مهم از ۵ رادار پیشرفته پدافند موشکی «باور ۳۷۳»/ کشف و ردگیری ۲۰۰ هدف هوایی به صورت سه بعدی +عکس

 

این رادار در آبان ماه سال جاری توسط وزیر دفاع کشورمان رونمایی شده و بر اساس توضیحات سردار دهقان، یک رادار دو بعدی با برد ۵۰۰ کیلومتر است.

با توجه به این توضیحات، مشخص است که ساختار و نوع طراحی سامانه ایرانی باور ۳۷۳ در حقیقت یک الگوی بومی برای حفاظت و تامین امنیت پایدار آسمان کشورمان است که با بهره گیری از انواع رادارهای دو و سه بعدی با برد و ارتفاع قابل توجه، نقشی مهم را در آینده نزدیک بر عهده خواهد گرفت. این موضوع از آنجا اهمیت ویژه ای دارد که تا پیش از تکمیل این سامانه ایرانی، این تصور برای عده ای پیش آمده بود که بدون سامانه اس ۳۰۰، یگانهای پدافندی کشورمان قادر به تامین کامل امنیت در لایه های بالایی آسمان کشورمان نبوده و نیاز است با خرید از کشورهای دیگر، در این زمینه رفع نیاز کرد که خوشبختانه با تاخیر طرف سازنده، نیروهای مسلح کشورمان در این بخش نیز به خودکفایی رسیدند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.