×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

بالگردگازل (غزال) درفرانسه توسط شرکت SUD Aviation که بعدا بهAerospatiale تغییرنام پیدا کرد طراحی و ساخته شد.

این پرنده دراصل برای رفع نیاز نیروی هوایی و هوانیروز فرانسه به یک بالگرد سبک وزن کارآمد طراحی وساخته شد ولی درادامه نظر ارتش بریتانیا را چنان به خود جلب کرد که این کشور در شرکت Westland اقدام به تاسیس خط تولیداین هواگرد نمود.
GAZELLE IRAQ - معرفی بالگرد گازل (غزال) Gazelle ساخت فرانسه
این قرارداد در فوریه 1967 به امضا رسید و قرار شد تا کمپانی وستلند اقدام به تولید تحت لیسانس 292 فروند غزال و 48 فروند پوما در خاک بریتانیا کرده و در عوض به کمپانی Aerospatiale نیز اجازه مونتاژ 40 فروند بالگرد لاینکس (Lynx) برای نیروی دریایی فرانسه را بدهد.
این پرنده به عنوان یک بالگرد سبک وزن ضد تانک در خدمت نیروهای مسلح فرانسه بود که به موشک های ضد زره هات مجهز شده و گونه ای از آن برای پشتیبانی سبک نفرات پیاده طراحی شده بود که از یک تیربار 20 م م همانند نمونه ضد هواگردش که به موشک های فروسرخ کوتاه برد میسترال مجهز بود بهره می‌برد و آخرین گونه از آن که برای ماموریت های شناسایی به کار گرفته می‌شد مجهز به سیستم تصویر برداری فروسرخ بود که به Gazelle Viviane معروف شد.
این بالگرد در خطوط مقدم ارتش فرانسه جای خود را به تایگر داد اما کماکان در نقش ترابری سبک به کار گرفته می‌شود . این هواگرد در چند نوع گوناگون در ارتش بریتانیا خدمت کرد که از جمله آنها می‌توان به گونه SA.341D که به Gazelle HT.3 معروف شد اشاره کرد که در خدمت نیروی هوایی بریتانیا بود و به عنوان بالگرد آموزشی انجام وظیفه می‌کرد.
گونه دیگر SA 341E بود که برای مقاصدی مثل ارتباطات و جابجایی VIP استفاده می‌شد که به Gazelle HCC.4. معروف بود و نمونه دیگری که برای آموزش خدمه دریایی به کار گرفته شده بود SA 341C نام داشت که در بریتانیا به Gazelle HT.2 شهرت داشت که اکنون همه این مدل های آموزشی با بالگرد Squirrel HT1 جایگزین شده است.
نمونه ای دیگر که برای سپاه تفنگداران هوابرد بریتانیا ساخته شده بود SA 341B نام داشت که برای انجام ماموریت از قبیل پست دیدبانی هوایی و هدایت آتش توپخانه و همچنین هدایت جنگنده ها برای حملات زمینی و تخلیه مجروحان و رله‌ی ارتباطی و فرماندهی و کنترل میدان جنگ استفاده میشد و Gazelle AH.1 نام داشت.
gaz5 - معرفی بالگرد گازل (غزال) Gazelle ساخت فرانسه
سوابق عملیاتی
فرانسه:
این کشور در اصل این هواگرد را برای انجام مقاصد نظامی خود از جمله ضد زره و ماموریت های تحت کنترل سازمان ملل به عنوان نیروهای حافظ صلح طراحی کرد که از جمله موارد کاربرد آن میتوان به جنگ این کشور در الجزایر و ماموریت های صلح بانی در چاد (دهه 1980) و یوگوسلاوی (دهه 1990) و جیبوتی (سالهای 91و92) سومالی(93) و ساحل عاج(از سال 2002 تا کنون) اشاره داشت و همچنین این هواگرد در عملیات طوفان صحرا در نقش ضد زره و در مقابل تانک های ارتش عراق به کار گرفته شد.
عراق:
این کشور در دهه های 1970 و 1980 میلادی تعداد زیادی از این هواگرد به همراه میزان قابل توجهی موشک های هات را به خدمت گرفت و از آنها در جنگ علیه ایران استفاده نمود البته پس از آن و در جریان جنگ اول خلیج به دلیل برتری هوایی نیروهای ائتلاف نتوانست از آنها بهره ای ببرد.
سوریه:
این کشور در طی جنگ سال 1982 لبنان به شکل موثری از این پرنده ها بر ضد نیروهای زرهی اسراییل استفاده کرد و تلفات زیادی به آنها وارد آاورد در حالی که تلفات خود این پرنده ها در حد معمول بود.
gazelle france - معرفی بالگرد گازل (غزال) Gazelle ساخت فرانسه
بریتانیا:
این کشور در نبردهای فالکلند و کویت و عراق و کوزوو از این پرنده ها استفاده کرد اما نمونه مسلح آن که به یک مسلسل و غلاف های راکت مسلح شده بود فقط برای جنگ فالکلند آماده شده بود که در این نبرد هم به کار گرفته نشد.
همچنین این کشور برای گشت هوایی بر فراز ایرلند نیز از همین پرنده استفاده میکند.
لبنان:
غزال توسط نیروی هوایی لبنان در خلال جنگ با گروه فتح الاسلام در اردوگاه نهر البارد به کار گرفته شد.
ایرلند:
سپاه تفنگداران هوایی این کشور از این پرنده برای مقاصد آموزشی بهره میبرد.
کشورهایی که گونه نظامی آن را در اختیار دارند:
آنگولا-بوسنی-کامرون-چین-اکوادور-مصر-فرانسه-گابون-گینه-عراق-اردن-کنیا-کویت-لبنان-مونته نگرو-مراکش-قطر-روآندا-سنگال-صربستان-سوریه-ترینیداد و توباگو-تونس – امارات -بریتانیا
Gazelle - معرفی بالگرد گازل (غزال) Gazelle ساخت فرانسه

مشخصات فنی:

خدمه: 2 نفر
گنجایش(بجز خدمه): 3 نفر
طول:11.97 متر
شعاع روتور اصلی: 10.5 متر
ارتفاع: 3.15 متر
وزن خالی: 908 کیلوگرم
 پیشرانه: یک موتور توربو شفت Turbomeca Astazou IIIA با توان 440 کیلو وات یا 590 اسب بخار
حداکثر سرعت: 310 کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز: 264 کیلومتر بر ساعت
برد: 670 کیلومتر
سقف پرواز: 5کیلومتر
نرخ صعود: 9 متر بر ثانیه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.