×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

حجت الاسلام علی شیرازی نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه اهدای مدال «ذوالفقار» از دست فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه ای را به سردار قاسم سلیمانی تبریک گفت.

zolfaghar neshan - قاسم سلیمانی نشان عالی ذوالفقار دریافت کرد

متن این پیام به شرح زیر است:

«برادر عزیز و گرامی سردار سرلشگر پاسدار حاج قاسم سلیمانی دریافت نشان ذوالفقار، بالاترین مدال افتخار جمهوری اسلامی ایران از دست فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه ای عزیز را به جنابعالی، ملت شریف ایران، فرماندهان و پرسنل نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت و به تمامی دوستداران سردار تبریک و تهنیت عرض می کنم و به علت رضایت مولا و مقتدایمان از جناب عالی و خدمات صادقانه و خالصانه تان بر خود می بالم و از خداوند عزیز و مهربان عزت بیش از پیش شما را خواهانم. موفق و پیروز و سربلند باشید. نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه برادرتان: علی شیرازی»

نشان یا مدال ذولفقار چیست و به چه کسانی اهدا می شود؟

نشان و مدال ذوالفقار عالیترین نشان و مدال جنگی قشون متحدالشکل در شاهنشاهی ایران بود که از سال ۱۳۰۱ به اشخاصی که در میدان جنگ از خود رشادت بروز می‌دادند اعطا می‌گردید. کمی بعد نشان سپه جایگزین مدال ذوالفقار شد و از آن تاریخ به بعد امتیاز جنگی ذوالفقار به موارد جنگ با دشمنان خارجی اختصاص یافت.

از میان نشان‌های افتخار نظامی که توسط ارتش شاهنشاهی ایران ایجاد شده بود، نشان ذوالفقار به همراه نشان‌های دانش، رازی، هنر و ورزش همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4245 - قاسم سلیمانی نشان عالی ذوالفقار دریافت کرد

برخی از کسانی که به دریافت این نشان نائل شدند عبارتند از:

سرتیپ امان‌الله میرزا جهانبانی در فرماندهی قوای آذربایجان و نبرد شکریازی سلطان محمدخان رشیدنظام، فرمانده بهادران تبریز در نبرد شکریازی

سرتیپ فضل‌الله زاهدی در نبرد شکریازی

نایب سرهنگ حسن آقاخان اسمعیلی فرمانده فوج پهلوی تیپ گارد تیرانداز در نبرد شکریازی

سرتیپ محمود بایندر فرمانده دسته آتشبار گارد در نبرد شکریازی

سرتیپ مرتضی خان یزدان پناه فرمانده تیپ پیاده لشکر مرکز به علت تعلیمات کامل جنگی به افراد تیپ پیاده

امیرلشکر احمدآقا امیراحمدی فرمانده لشکر غرب به علت فتوحات متعدد در خطه لرستان

امیرلشکر عبدالله خان امیرطهماسبی فرمانده لشکر آذربایجان به علت توقیف اقبال السطنه ماکویی و تصرف خزانه جواهرات و ارسال برای سردار سپه در سال ۱۳۰۳ پس از محاصره تیپ کرمانشاه در تنگ زاهدشیر توسط الوار و در اثر عزیمت نیروی نظامی از مرکز و جنگ شدید، تیپ کرمانشاه نجات یافت و افراد زیر به اخذ نشان ذوالفقار مفتخر شدند: سرتیپ محمد شاه بختی سرهنگ عباس البرز سرلشکر کریم بوذرجمهری یاور ابراهیم ضرابی سرتیپ امان‌الله خان رئیس ارکان حرب قشون از طرف قاطبه صاحب منصبان نشان درجه ۳ ذوالفقار را تقدیم سردار سپه وزیر جنگ و رئیس قشون نمود.

836786376373735356548 - قاسم سلیمانی نشان عالی ذوالفقار دریافت کرد

سرلشکر قاسم سلیمانی، این نشان بعد از انقلاب ۱۳۵۷ برای اولین بار به یک فرمانده نظامی اهدا می‌شود.

 

این نشان دو نوع بود: نوع اول مخصوص صاحب منصبان دارای چهار درجه و نوع دوم برای افراد نظامی شامل دو درجه. یک طرف این نشان جنگی علی بود و طرف دیگرش یک ذوالفقار سفید که به‌طور برجسته روی مینای آبی رنگی می‌درخشید. مدال به درجه داران و سربازان اهدا می‌شد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.