×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

مقابله با ادوات زرهی که در نبردهای نظامی زمینی نقش اساسی را بر عهده دارند از جمله دغدغه‎های مهم هر نیروی نظامی در دنیا است. نیروهای پیاده به عنوان کسانی که خودروهای زرهی بیشترین آسیب را به آنها می‎رسانند خیلی زود به فکر چاره‎ای مؤثر برای مقابله با این ادوات افتاند.

برای این منظور کمی پس از تثبیت وسائل زرهی به خصوص تانک در ارتش‎ها سلاح‎های ضد تانک نیز توسعه یافتند. با توجه به محدودیت‎های نیروهای پیاده در حمل و کاربری تسلیحات سنگین، ویژگی‎های مشترک بیشتر سلاح‎های ضد زره پرکاربرد در این نیروها را می‎توان سبکی و قابل حمل بودن توسط نفر، دوش‎پرتاب بودن، نشانه‎گیری مستقیم (با دوربین یا سامانه نشانه‎روی عادی)، کاربری ساده، پرتابگرهای بدون عقب‎نشینی، برد کوتاه و مناسب برای درگیری‎های نزدیک و مؤثر علیه خودروهای سبک و نیمه سنگین زرهی و در نهایت قیمت ارزان در مقایسه با موشک‎های هدایت شونده ضد زره بیان نمود. معروف‎ترین سلاح ضد زره راکتی در دنیا به اذعان اغلب منابع معتبر، راکت‎انداز RPG-7 است که هنوز هم به طور گسترده به کار گرفته می‎شود.

واژه آرپی‌جی (РПГ) مخفف واژه (به روسی: ручной противотанковый гранатомёт) به معنای «نارنجک‌انداز ضدتانک دستی» است. اولین نمونه آرپی‌جی در جنگ جهانی دوم با عنوان آرپی‌جی-۲ ساخته شده که طرح کلی آن به سلاح‌های ضد تانک آمریکایی بازوکا و آلمانی پانزرفاوست شباهت داشت. آرپی‌جی-۷ موفق‌ترین نمونه آرپی‌جی‌ها بود که اولین با در سال ۱۹۶۱ تولید شد. جدیدترین مدل این سلاح هم آرپی‌جی-۳۲ تولید سال ۲۰۱۰ روسیه است. از آرپی‌جی علاوه بر تانک می‌توان علیه نفربرها، تجهیزات جنگی غیر زرهی و نیز برای تخریب ساختمان‌ها و سنگرهای بتونی و حتی هلیکوپترهای ثابت استفاده کرد.

امروزه برای این سلاح در کشورمان دستکم 3 نوع راکت مختلف تولید می‎شود که هر یک برای مأموریت ویژه‎ای توسعه یافته است. همچنین دو راکت ضد زره دیگر به نام‎های ظفر و غدیر نیز تولید شده که با پرتابگرهای مخصوص به خود یعنی SPG-9 و RPG-29 شلیک می‎شوند. در این گزارش سه نوع پرتابگر مورد اشاره و 5 راکت مورد استفاده در آنها معرفی گردیده که در جدول زیر مشخصات اصلی این راکت‎ها ارائه شده است.

fath rocet 550x539 - معرفی 5 راکت دوش پرتاب پرکاربرد ساخت ایران

ﺭﺍﮐﺖ ﻓﺘﺢ

ﺭﺍﮐﺖ ﺿﺪ ﺯﺭﻩ ﻓﺘﺢ ﺑﺎ ﮐﺎﻟﯿﺒﺮ 40 ﻣﯿﻠﯿﻤﺘﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﻬﺪﺍﻡ ﺗﺎﻧﮏﻫﺎ، ﺳﻼﺡﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩﮐﺸﺸﯽ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﺩﻭﺍﺕ ﺯﺭﻫﯽ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﻭ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﮐﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﻬﺪﺍﻡ ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﺩﺷﻤﻦ ﺩﺭ ﭘﻨﺎﻫﮕﺎﻩ ﻭ ﺳﻨﮕﺮﻫﺎ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﺳﺘﺤﮑﺎﻣﺎﺕ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﻧﺮﺥ ﺷﻠﯿﮏ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﮐﺖ 4 ﺗﯿﺮ ﺑﺮ ﺩﻗﯿﻘﻪ، ﻧﻮﻉ ﺳﺮﺟﻨﮕﯽ ﺁﻥ HEAT ﺗﮏ ﻣﺮﺣﻠﻪﺍﯼ ﻭ ﻧﻮﻉ ﻓﯿﻮﺯ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻧﻮﻉ ﺍﻟﮑﺘﺮﻭﻣﮑﺎﻧﯿﮑﯽ ﺿﺮﺑﻪﺍﯼ ﺍﺳﺖ . ﺍﯾﻦ ﺭﺍﮐﺖ ﺑﺎ ﭘﺮﺗﺎﺑﮕﺮ ﮐﺎﻟﯿﺒﺮ 40 ﻣﯿﻠﯿﻤﺘﺮﯼ RPG-7 ﺷﻠﯿﮏ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ﺍﯾﻦ ﺭﺍﮐﺖ 2.35 ﮐﯿﻠﻮﮔﺮﻣﯽ ﺗﺎ 300 ﻣﯿﻠﯿﻤﺘﺮ ﺩﺭ ﺯﺭﻩﻫﺎ ﻧﻔﻮﺫ ﮐﺮﺩﻩ، ﺑﺮﺩ ﻣﺆﺛﺮ ﺁﻥ 300 ﻣﺘﺮ ﻭ ﺑﺮﺩ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺁﻥ 1000 ﻣﺘﺮ ﺍﺳﺖ . ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﺑﺮﺩ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﮐﺖﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﺪﺕ ﺯﻣﺎﻥ ﻻﺯﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﻌﺎﻝ ﺷﺪﻥ ﻓﯿﻮﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﻣﯽﮔﺮﺩﺩ . ﭼﻬﺎﺭ ﺑﺎﻟﮏ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﮐﻠﯽ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﻣﺴﺘﻄﯿﻞ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺑﺎﺯ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ که ﮐﺎﺭ ﭘﺎﯾﺪﺍﺭﺳﺎﺯﯼ ﺭﺍﮐﺖ 92 ﺳﺎﻧﺘﯿﻤﺘﺮﯼ ﻓﺘﺢ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ دارد.

Fath and Nafez 40MM Anti Armor Rockets - معرفی 5 راکت دوش پرتاب پرکاربرد ساخت ایران

راکت ضد زره نافذ

نافذ که 350 گرم سنگین‎تر از فتح است برای نفوذ بیشتر در زره‎ها طراحی و ساخته شده و به نظر می‎رسد این وزن بیشتر به سرجنگی کارآمدتر اختصاص یافته باشد. در نتیجه در مقایسه با راکت فوق با وجود برد مؤثر 200 متری که بیانگر 33 درصد کاهش است و سرعت شلیک 112 متر بر ثانیه (حدود 6 درصد کمتر) و سرعت بیشینه 270 متر بر ثانیه (10 درصد کمتر) تا 500 میلیمتر (حدود 67 درصد بیشتر) در زره‎ها نفوذ می‎کند. این راکت 96 سانتیمتری هم با بالک‎هایی مشابه نمونه‎های موجود در راکت فتح پایدار می‎شود. آشنایی با 5 راکت پرکاربرد و ناشناخته ساخت ایران +عکس راکت نافذ نرخ شلیک این راکت 4 تیر بر دقیقه، نوع سرجنگی آن HEAT تک مرحله‎ای و نوع فیوز مورد استفاده در آن از نوع الکترومکانیکی ضربه‎ای است. نافذ هم با راکت‎انداز RPG-7 شلیک می‎شود. یک نمونه با سرجنگی دو مرحله‎ای از راکت نافذ نیز توسعه یافته که برای انهدام زره‎های واکنشی مورد استفاده قرار می‎گیرد.

saaghe rocet - معرفی 5 راکت دوش پرتاب پرکاربرد ساخت ایران

راکت صاعقه

راکت ۴۰ میلیمتری ضد نفر صاعقه یکی از دستاورد‌های نیروی زمینی ارتش است که برای نابودی نفرات پیاده و تجمعات دشمن و انهدام سنگر‌های بتنی طراحی شده است، از ویژگی‌های این راکت قدرت انفجار بالا، فراوانی و شعاع پرتاب ترکش است. این راکت با قبضه آر.پی.جی ۷ قابل شلیک و دارای ماسوره مکانیکی می‌باشد و پرواز این سلاح در هوا نیز بدون صدا (صفیر) است. براساس این گزارش طول این سلاح ۵۹۰ میلمتر و قطر آن ۴۰ میلیمتر و وزن آن حدود ۱/۴ کیلوگرم است. سرجنگی این سلاح، HE و نوع سوختی که مصرف می‌کند جامد ۲ پایه است. حداکثر سرعت این سلاح ۱۵۰ متر بر ثانیه است و برد نهایی آن تا ۸۰۰ متر می‌باشد. این سلاح تاکنون در رزمایش‌های مختلف نیروی زمینی در راستای انهدام نفربرها، نیرو‌های پیاده، سنگر‌های بتنی دشمن فرضی مورد استفاده قرار گرفته است.

531020 44786876 550x126 - معرفی 5 راکت دوش پرتاب پرکاربرد ساخت ایران

راکت ظفر

این راکت کالیبر 73 میلیمتری در دو گونه ضد نفر و ضد زره برای انهدام مجموعه نفرات دشمن، سنگرها، استحکامات، پناهگاه‎ها و همچنین ادوات زرهی دشمن خصوصاً نفربرها و تانک‎های سبک طراحی و ساخته شده است. سرجنگی آن از نوع HEAT، فیوز مکانیکی ضربه‎ای و پرتابگر آن از نوع SPG-9 است. این راکت 1100 میلیمتری با بالک‎های کوچک اما 6 تایی باز شونده پایدار می‎شود. آشنایی با 5 راکت پرکاربرد و ناشناخته ساخت ایران +عکس راکت ظفر برد مؤثر این راکت 4.39 کیلوگرمی در شلیک مستقیم ضد تانک 800 متر عنوان شده که در این حالت از دقت بالایی نیز برخوردار بوده اما برد نهایی راکت ضد تانک 1300 متر و در نمونه ضد نفر تا 4500 متر است. میزان نفوذ راکت ضد زره به 300 تا 400 میلیمتر می‎رسد. سرعت اولیه شلیک این راکت فراتر از سرعت صوت بوده، پیشران راکتی کمی پس از دور شدن از پرتابگر روشن شده و آن را به سرعت بیشینه 730 متر بر ثانیه می‎رساند که این مقدار کمی بیش از دو برابر سرعت صوت بوده و رسیدن راکت به هدف را در زمان کوتاهی ممکن نموده که فرصت واکنش را دشمن بسیار کاهش می‎دهد.

ghadir 550x339 - معرفی 5 راکت دوش پرتاب پرکاربرد ساخت ایران

راکت غدیر

راکت غدیر مدل ترموباریک مهمات توسعه پیدا کرده برای راکت انداز آر پی جی ۲۹ ، حداکثر ۱۰۰۰ متر برد، ۶.۹ کیلو وزن و سرعتی در حدود ۲۲۵ متر بر ثانیه را دارد. با این دو نوع مهمات می توان گفت که آر پی جی ۲۹ می تواند طیف بسیار گسترده ای از تهدیدات از تانک های پیشرفته تا نیروهای پیاده پنهان شده درون یک سنگر یا ساختمان را هدف قرار دهند. سلاح گرمافشاری یا ترموباریک نوعی بمب یا موشک است که در ابتدا توده‌ ای از مواد آتش‌ زا در شعاع انفجاری خود ایجاد می‌کند که با اکسیژن موجود در جو مخلوط می‌شود. سپس در مرحله بعد، این توده آتش می‌گیرد. بطوریکه تمام منطقه آتش گرفته شده را نابود می‌کند. سلاح گرمافشاری ابتدا به کمک یک خرج کوچک، اَبری از غبار انفجاری ایجاد می‌کند و سپس آن را با خرج دوم محترق می‌ سازد. بمب گرمافشاری که بمب خلاء هم نامیده شده با استفاده از اکسیژن موجود در هوا برای سوختن، یک ابر انفجاری قدرتمند ایجاد می‌کنند و با این کار در مقایسه با بمب‌های معمولی، انرژی تخریبی خود را در طول زمان بیشتری آزاد می‌ کند. بنابر این، هنگامی که این بمب در فضای سرپوشیده پناهگاه‌ های زیرزمینی منفجر شود، فشار تخریبی آن به مدت طولانی‌ تری در فضای بسته پناهگاه باقی می‌ ماند و باعث تخریب بیشتری می‌ شود و به این خاطر برای پاکسازی استحکامات و سنگرها سلاحی کارآمد به‌شمار می‌آید.

  1. سعادت امینی

    عالی است من این سایت رو همیشه دنبال می کنم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.