×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

 سرویس دفاع و امنیت ميليتاری نيوز، جنگ های اطلاعاتی و نبردهای پشت پرده برای بدست آوردن برتری بر رقیب، نه تنها در میان دولتها بلکه در میان رقبای تجاری و در بسیاری دیگر از عرصه های غیر دولتی و غیر نظامی امری مرسوم به حساب می آید به گونه ای که هم اکنون نیز چندین پرونده مهم در عرصه اقتصادی پیرامون شکایت کمپانی های بزرگ از یکدیگر بابت دستیابی به اطلاعات داخلی و محرمانه همدیگر یا بهره گیری از ضعف ها و مشکلات آنها با کمک ابزارهای شبه جاسوسی، جریان دارد.

طی روزهای اخیر نیز اخبار مربوط به فعالیت های مشکوک و قابل تامل یک شرکت مشاوره ای اسراییلی که از افسران سابق سازمان موساد تشکیل شده برای رهگیری روابط مسئولین دولت اوباما با دولت ایران و بحث انتقال پول های حاصل فروش از نفت کشور مان، به رسانه ها درز پیدا کرده و جنجالی شده است و نشان می دهد ظاهرا اسراییلی ها در ایام بازنشستگی نیز علاقه! خود را به موضوع ایران حفظ می کنند. اگرچه این اتفاق، امر بدیع و تازه ای در عرصه اقتصادی محسوب نمی شود و سالهاست دشمنان جمهوری اسلامی به انحاء مختلف در تلاشند ضربات اقتصادی به کشورمان واردکنند، اما درز جزییاتی مهم از این جاسوسی و اقدام نفوذی، ميليتاری نيوز را بر آن داشت که نگاهی دقیق تر به این اتفاق داشته باشد.

کشورهای دنیا پیش از این، سالهاست که با مفهوم شرکت های امنیتی خصوصی آشنا و مواجه شده اند و برای نمونه داستان شرکت بدنام بلک واتر در این میان یکی از نمونه های بسیار مشهور به حساب می آید. پس از یازدهم سپتامبر و با توجه به افزایش اندازه نیاز به تعلیم نیروهای ویژه خصوصا در ارتش های کشورهای غربی، حجم زیادی از این نیروها آموزش دیده شدند و بعد از مدتی با کم شدن شدت درگیری ها در نقاط مختلف، نیاز به آنها کاهش پیدا کرد و این فرصتی بود که دلیل توسعه و افزایش شرکت های امنیتی خصوصی و مزدوران حرفه ای در دنیا خصوصا در آمریکا شد.

احتمالا بسیاری در بخش اطلاعاتی و جاسوسی از قدیم با واژه ای مثل کارآگاه خصوصی آشنا بودند اما به نظر می رسد در فضای جدید قرن بیست و یکم، مسائل جاسوسی و امنیتی نیز شکل خصوصی و در اصطلاح غیر دولتی به خود گرفته و باز هم در این مورد مشاهده می کنیم که اسراییلی ها از جمله پیشروها در حوزه فعالیت های غیرقانونی، جاسوسی و مزاحمت های اقتصادی هستند. احتمالا در نگاه اول این شرکت های خصوصی به نوعی خارج از تفکرات دولت حاکم بر یک سرزمین تلقی شود اما برای مثال وقتی این شرکت به دنبال بر هم زدن توافق هسته ای بین ایران و 1+5 می رود در آن زمان است که به نظر بازی از ابعاد جدیدی برخوردار می شود بخصوص انکه این اتفاق، توسط کارکنان موساد و در راستای اهداف رژیم اشغالگر قدس باشد.

مکعب سیاه : ترکیبی برای مشاوره و کمک یا …

شرکت “مکعب سیاه” در سال 2013 میلادی توسط دو افسر سابق اطلاعاتی اسراییلی به نام های دن زورلا و آوی یانوس تشکیل شده و طبق آمار رسمی دارای بیش از 100 نفر نیرو است که اکثر این نیروها اعضای قبلی سازمان های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی مثل موساد، امان (ضد اطلاعات ارتش اسرائیل) و شین بت هستند. محل اصلی دفتر این شرکت در تل آویو بوده و البته دارای دفاتری در لندن و پاریس نیز است.

2373095 - نقش موساد در تحریم جمهوری اسلامی با پوشش «مکعب سیاه»/ مئیر داگان و ژنرال ایلاند در تعقیب درآمدهای نفتی ایران +عکس

دن زورلا از بنیانگذاران مکعب سیاه

این شرکت خود را به عنوان یک گروه مشاور دهنده و کمک کننده در حوزه جمع آوری اطلاعات و مدیریت تهدیدات در امور تجاری و سرمایه گذاری معرفی کرده و حتی در وب سایت رسمی خود نیز به صورت آشکار اعلام کرده که عمده کارمندان آن از کارکنان سابق سازمان های اطلاعاتی اسراییل هستند. مئیر داگان رییس سابق موساد (مرگ در سال 2017) و ژنرال گیورا ایلاند رییس سابق شورای امنیت ملی اسراییل از جمله اعضای هیئت مشاورین این شرکت هستند.

2373097 - نقش موساد در تحریم جمهوری اسلامی با پوشش «مکعب سیاه»/ مئیر داگان و ژنرال ایلاند در تعقیب درآمدهای نفتی ایران +عکس

مئیر داگان

2373098 - نقش موساد در تحریم جمهوری اسلامی با پوشش «مکعب سیاه»/ مئیر داگان و ژنرال ایلاند در تعقیب درآمدهای نفتی ایران +عکس

گیورا ایلاند

سوابق تاریک مکعب سیاه

نام مکعب سیاه ابتدا در سال ۲۰۱۱ و کمک به تاجر یهودی-عراقی انگلیسی به نام وینسنت چنگیز در چندین شکواییه اختلاس در دادگاه‌های انگلستان مطرح شد. بعد از دستگیری وی و سقوط بانک ایسلندی کاپتینگ، مکعب سیاه به چنگیز کمک کرد که اطلاعات زیادی برای دفاع از خود تهیه کند. در نهایت چنگیز بیگناه تشخیص داده شد و شاکیان مجبور به پرداخت ۳ میلیون پوند به وی شدند. در سال ۲۰۱۴ مکعب سیاه توسط تاجر اسرائیلی به نام نوخی دانکنر استخدام شد تا رای دادگاه در مورد موتی بن موشه را تغییر دهد و این مجموعه اطلاعاتی موفق شد تحقیق مأموران آلمانی در مورد بن موشه را کشف کند.

دوﻟﺖ آرژاﻧﺘﯿﻦ نیز از مشاوره های ﺷﺮﮐﺖ “ﻣﮑﻌﺐ ﺳﯿﺎه” ﺑﺮای ﺟﻤﻊ اوری اﻃﻼﻋﺎت در ﻣﻮرد ﺻﻨﺪوق  ﭘﻮﺷﺶ رﯾﺴﮏ آﻣﺮﯾﮑﺎﯾﯽ “اﻟﯿﻮت“؛ ﯾﮑﯽ از ﻃﻠﺒﮑﺎران آرژاﻧﺘﯿﻦ و ﺑﺮای ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﻟﻐﻮ ﺣﮑﻢ ﮐﻪ دوﻟﺖ آرژاﻧﺘﯿﻦ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺪﻫﯽ ﻫﺎی ١.٣٣ ﻣﯿﻠﯿﺎرد دﻻری ﺧﻮد را ﺑﻪ “اﻟﯿﻮت” ﺑﭙﺮدازد ﺑﻬﺮه ﺑﺮده است.

در بهار سال جاری و در اوج بحث ها مبنی بر خروج یا عدم خروج آمریکا از توافق هسته ای موسوم به برجام، اخباری منتشر شد که نشان می داد شرکت مکعب سیاه ( Black Cube) در حال جمع آوری اطلاعات و هدف قرار دادن فعالیت اعضای دولت اوباما برای برهم زدن توافق هسته ای است. در همان زمان نیز منابع خبری اعلام کردند که دولت اسراییل به خوبی از فعالیت این شرکت علیه توافق هسته ای اطلاع دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط برخی رسانه ها، این شرکت اسراییلی به دنبال کشف هر گونه سوء رفتار مالی یا اخلاقی از اعضای دولت اوباما بوده که در روند توافق هسته ای موثر بوده اند. اگر چه که در همان زمان این شرکت اسراییلی با انتشار بیانه ای هر گونه ارتباط با دولت ترامپ یا حرکت بر ضد توافق هسته ای را شدیدا تکذیب کرد.

اما در جدیدترین افشاگری ها که توسط روزنامه هاآرتص اسراییل انجام شده، شرکت مورد نظر اسراییلی این بار به دنبال پول حاصل از فروش نفت ایران رفته است. بر اساس این اطلاعات، تحریم های وضع شده علیه ایران، بحث دریافت پول حاصل از فروش نفت کشور به دلار و انتقال آن به داخل کشور را حساس تر از قبل کرده چراکه این موضوع همیشه یک چالش بزرگ برای ایران در سالهای اخیر بوده است. در یک مورد به نظر پولی در حدود 5 میلیارد و 700 میلیون دلار حاصل از فروش نفت ایران به شکل ریال عمان در یکی از بانک های این کشور حاشیه خلیج فارس ذخیره شده و ایران به دنبال راهی برای تبدیل این پول به یورو بوده است.

 از آنجایی که پول اصلی که در عمان با آن فعالیت اقتصادی بین المللی انجام می شود دلار است عمانی ها برای تبدیل این حجم گسترده از پول به یورو مشکل داشتند و به دنبال راهی بودند تا در ابتدا این پول از ریال عمان به دلار و سپس به یورو تبدیل شود. بر این اساس، شرکت مکعب سیاه به دنبال رهگیری این تغییر و تحولات مالی و در نهایت استفاده از قوانین آمریکا برای بلوکه کردن آنها به اسم پرداخت به خانواده قربانیان حوادث تروریستی مرتبط با ایران بوده که به نظر می رسد در این راه هم به دنبال پیدا کردن نقطه ضعف از اعضای دولت اوباما و حتی نوعی ارتباط گیری با رییس بانک مربوطه عمانی نیز بوده که البته در این مسیر با شکست مواجه شده است.

مسائلی که در بالا به آن اشاره شد بخش کوچکی از میدان بزرگ نبرد اطلاعاتی در قرن جدید است که بین بسیاری از کشورها جریان دارد و نشان می دهد آمریکا و اسرائیل برای به نتیجه رساندن دور جدید تحریم ها که به نوعی آخرین تیر آنها برای به زانو درآوردن انقلاب و ملت ایران است، به هر نوع فعالیت؛ اعم از تهدید و جاسوسی و اقدامات غیرقانونی دست خواهند زد تا در این نبرد شکست دیگری را تجربه نکنند، لذا اطلاع از نحوه فعالیت و ابعاد گسترده تلاش آنها، می تواند برای افکار عمومی، رسانه ها و صد البته مسئولان اجرایی کشورمان بسیار مفید باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.