×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2232942 - فدوی: آمریکا در خلیج فارس حرف‌گوش کن شده است

به گزارش ميليتاری نيوز، طی ماه‌های گذشته مقامات آمریکایی بارها تلاش کردند کاهش نقض حریم آبی ایران از سوی شناورهای این کشور را به شکل دیگری برای افکار عمومی جلوه دهند. آنچه مسلم است از سال ۹۴ و بویژه بعد از ماجرای دستگیری ۱۵ ملوان آمریکایی، رفتار آمریکایی‌ها در خلیج‌فارس تغییر جدی کرده است، با این حال آمریکا این عقب‌نشینی را با عنوان کاهش مزاحمت‌ دریایی ایران برای ناوهای آمریکایی مطرح کرده‌ است! این ادعا که چندی پیش از سوی نیروی دریایی آمریکا مطرح شده، تیرماه امسال هم توسط ترامپ توئیت شده بود. رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ تیرماه در مطلبی مدعی شد برخورد ایران با ناوهای جنگی آمریکا در منطقه به صفر رسیده است.

ترامپ در توئیت خود نوشته بود: مزاحمت‌های ایران برای ناوهای آمریکا: سال ۲۰۱۵: ۲۲ مورد، سال ۲۰۱۶: ۳۶ مورد، سال ۲۰۱۷: ۱۴ مورد و سال ۲۰۱۸: صفر. قبل از ترامپ هم نیروی دریایی آمریکا با تکرار ادعای خود مبنی بر اقدامات ناامن‌کننده و غیرحرفه‌ای نیروهای ایرانی در خلیج‌فارس، به شبکه خبری فاکس‌نیوز اعلام کرد: «ایران در سال ۲۰۱۸ حتی یک مورد مزاحمت برای آمریکا در آب‌های‌خلیج [فارس] نداشته است». بنابر ادعای فاکس‌نیوز «در آخرین سال‌های ریاست‌جمهوری باراک اوباما قایق‌های نظامی ایران چندین بار برای شناورهای آمریکا مزاحمت ایجاد کرده‌اند که بسیاری از این موارد در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاده بود اما در نخستین سال ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تعداد این رویارویی‌ها کاهش ۶۰ درصدی داشته است.

آخرین باری که یک گزارش درباره رویارویی میان نیروهای ایران و آمریکا مطرح شد آگوست ۲۰۱۷ بود که در آن یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی تلاش داشت روی ناو هواپیمابر آمریکایی فرود بیاید. بدترین حادثه نیز ژانویه ۲۰۱۶ رخ داد، زمانی که نیروهای ایرانی ۲ قایق نیروی دریایی آمریکا را توقیف و ۱۰ تفنگدار آمریکایی را بازداشت کردند». اما ادعای کاهش برخوردهای ایران با ناوهای آمریکایی متجاوز به آب‌های ایران در خلیج فارس نخستین‌بار سال گذشته و در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ مطرح شد؛ ادعایی با رویکرد تبلیغاتی و مصرف داخلی برای هواداران رئیس‌جمهور فعلی آمریکا. اگرچه اواخر سال گذشته فرماندهان نظامی ایران به این ادعا واکنش رسمی نشان دادند و تاکید شد شرارت آمریکایی‌ها در مسیرهای دریایی خلیج‌فارس و تنگه هرمز کمتر و در نتیجه رویارویی نیروهای نظامی ایران با آنها نیز کمتر شده است اما آمریکایی‌ها بر استفاده تبلیغاتی از این موضوع اصرار دارند.

بنا به گفته فرماندهان نیروی دریایی سپاه، در ماه‌های گذشته نیروی دریایی آمریکا دچار «تغییر رفتار» در آب‌های منطقه‌ای شده است. سردار علی فدوی، فرمانده سابق نیروی دریایی و معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران طی ماه‌های گذشته در ۲ مقطع به این ادعای آمریکایی‌ها پاسخ داده است. وی ششم تیرماه در یادواره شهید «سیدمهدی خوش‌سیرت» در گلزار شهدای آستانه اشرفیه در این‌باره گفت: «‌ناوهای آمریکا در زمان اعلام خروج ‌از برجام از مرزهای آبی ایران دور شدند. آنها خودشان اعتراف کردند ‌از ترس عکس‌العمل جمهوری اسلامی ‌دور شدند». سردار فدوی پیش از این بهمن سال گذشته نیز از تعیین آبراهه توسط جمهوری اسلامی برای عبور کشتی‌های فرامنطقه‌ای گفت و اعلام کرد آنان از این قوانین تخطی نکرده‌اند. فدوی در همایش ارگان‌های دریایی در این‌باره گفته بود: جمهوری اسلامی ایران در خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، با اعمال حق حاکمیت خود، آبراهه‌ای را برای کشتی‌های خارجی و آمریکایی‌ها تعریف کرده تا از این خط عبور و مرور کنند و تاکنون از این مقررات تخطی نکرده‌اند. فدوی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، کشتی‌های آمریکایی و ۶ کشور دیگر که سیاست آمریکا را دنبال می‌کنند، برای عبور از خلیج‌فارس و دریای عمان باید از آبراهه‌ای که مشخص شده عبور کنند.

به آب‌های ایران نزدیک نمی‌شوند

در همین رابطه، سردار علی فدوی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه  در واکنش به ادعای رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تغییر رفتار ایران در خلیج‌فارس گفت: آنچه مسلم است آمریکایی‌ها باید از منطقه غرب آسیا بروند و زودتر از همه باید از خلیج‌فارس بروند. وی افزود: نشانه این موضوع هم این است که آمریکایی‌ها مودب‌تر و حرف‌گوش‌کن‌تر شده‌اند. فدوی گفت: آنها عدم تقابل جدید میان ایران و آمریکا را تغییر رفتار ایران عنوان کرده‌اند، این یک وارونه‌نمایی است؛ این اتفاق به این دلیل است که آمریکایی‌ها حرف‌گوش‌کن‌تر شده‌اند. معاون هماهنگ‌کننده سپاه تصریح کرد: قبلا هم در برخی موارد، چون آمریکایی‌ها کمتر حرف گوش می‌کردند، تقابل پیش می‌آمد و ما برخی از آنها را دستگیر کردیم در صورتی که  اگر آمریکایی‌ها طبق قوانینی که درباره آب‌های بین‌المللی وجود دارد عمل کنند خب!

طبیعتا ما هم کاری با آنها نداریم. فدوی در پاسخ به این سوال که اگر آمریکایی‌ها رفتارهای پیشین را تکرار کنند آیا بازهم با آنها برخورد خواهد شد؟ گفت: حتما اینطور است؛ چه آمریکایی‌ها، چه انگلیسی‌ها و چه هر کشور دیگری اگر طبق قانون مشخص چه در حوزه بین‌الملل و چه قوانینی که ما در داخل کشور تصویب کرده‌ایم، عمل کنند خب! طبیعتا اتفاقی نمی‌افتد اما اگر طبق این روال عمل نکرده و خارج از قاعده پیش بروند حتما با آنها برخورد خواهیم کرد. فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه درباره چرایی بیان اینگونه اظهارات از سوی رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفت: شما رسانه‌های خود آمریکا را هم اگر ببینید مشخص است راجع به ترامپ چه چیزی می‌گویند.

وی افزود: رسانه‌های آمریکایی به صورت روزانه درباره اظهارات بی‌مبنای ترامپ حرف می‌زنند؛ حتی در مستندی که اخیرا مایکل مور درباره این شخص ساخته، صراحتا می‌گوید ترامپ اینقدر احمق و بیشعور است که احتمال دارد آخرین رئیس‌جمهور آمریکا باشد و بعد از او آمریکا دچار فروپاشی شود. فدوی در پاسخ به سوالی درباره حمله موشکی سپاه به مواضع گروه تروریستی حزب دموکرات و روند پیشرفت موشکی کشور گفت: همه عملیات‌های سپاه علیه تروریست‌ها قدرتمند و بجا بوده است؛ چه عملیات‌های زمینی که زمان شهید حاج احمد کاظمی انجام می‌شد و چه عملیات‌های موشکی که اخیر علیه مواضع تروریست‌ها انجام شده است.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه گفت: قدرت عظیمی که امروز انقلاب اسلامی پیدا کرده است به همین اتاق جلسات تروریست‌ها محدود نمی‌شود، در کل منطقه هر دشمنی که بخواهد شرارت کند در هر اتاق جلسه‌ای که نشسته باشد می‌داند که ممکن است مورد هدف موشک‌های سپاه قرار بگیرد. وی تاکید کرد: امروز موشک به مولفه قدرت جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است. البته این از مولفه‌هایی است که دشمن می‌شناسد؛ دشمن، بسیاری از مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی را اصلا نمی‌داند و نمی‌شناسد.

اروپا هویت مستقل از آمریکا ندارد

فرمانده سابق نیروی دریای سپاه درباره تمرکز ویژه اروپایی‌ها روی توان موشکی ایران نیز گفت: تلاش و اقدامات اروپایی‌ها علیه توان موشکی ما کاملا مذبوحانه است. اروپایی‌ها عددی نیستند که بخواهند درباره موشک‌های ایران حرف بزنند. آنها اصلا چه کاره هستند که بخواهند از این غلط‌ها کنند. فدوی افزود: اروپایی‌ها دنباله‌رو بی‌اختیار آمریکا هستند و اروپایی‌ها اساسا خیلی مهم نیستند؛ کسانی که کاملا پیرو آمریکا هستند خب! طبیعتا هیچ هویت مستقلی ندارند که ما بخواهیم راجع آنها صحبت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کل اروپایی‌ها زیرمجموعه آمریکا هستند برخلاف برخی حرف‌هایی که زده می‌شود، اروپایی‌ها نشان داده‌اند هم به لحاظ اعتقادات و هم در عمل هیچ‌گاه خارج از چارچوب آمریکا عمل نکردند. فرمانده سابق نیروی دریای سپاه به پشت‌پرده برخی رفتارها و مواضع اروپایی‌ها اشاره کرد و گفت: اروپایی‌ها یکسری حرف‌های هماهنگ‌شده با آمریکایی‌ها می‌زنند تا برخی ساده‌لوح‌ها را در داخل کشور امیدوار کنند که برای انجام برخی کارها زمان وجود دارد.

وی ادامه داد: اروپا و آمریکا در یک سیستم قرار دارند و وقتی به صورت سیستمی کار می‌کنند این طبیعی است که کوچک‌تر از بزرگ‌تر تبعیت کند؛ کل اتحادیه اروپایی نسبت به آمریکا در یک توان بسیار کمی قرار دارند و راجع منافع خودشان هم نمی‌توانند صحبت کنند و اگر به همین مباحث اخیر اقتصادی میان اروپا و آمریکا نگاه کنید خب! مشخص است که برنده آمریکایی‌ها هستند. فدوی درباره اثرگذاری برخورد سپاه با ملوان‌های آمریکایی نیز گفت: آن برخورد قطعا بازدارنده بود، شما به حرف‌های آمریکایی‌ها که مراجعه کنید می‌بینید که آنها خودشان می‌گویند باید در مقابل ایران یک توان بازدارنده ایجاد کنند. فدوی گفت: این حرف را ما نمی‌گوییم، بلکه وزیر دفاع آمریکا که جایگاهی کلیدی است می‌گوید که طبیعتا خیلی معنا دارد؛ در سیستم سیاسی و نظامی دنیا این عبارت‌ها معنی و مفهوم مشخص دارد.

منبع: روزنامه وطن امروز

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.