×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2256984 - نخستین مصاحبه فرمانده سپاه پس از آزادی خرمشهر

به گزارش ميليتاری نيوز، «محسن رضایی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقاب اسلامی، یک روز پس از آزادسازی خرمشهر در «عملیات الی بیت‌المقدس» طی مصاحبه ای با نشریه شناخته شده ی سپاه، نکاتی را بیان نمود که بازخوانی آن ها جهت آشنایی با فضای عمومی در آن ایام، بسیار مفید به فایده خواهد بود.

محسن رضایی، طی گفتگویی با خبرنگار مجله «پیام انقلاب» (هفته‌نامه سپاه پاسداران) در مورخه 4 خرداد 1361 شمسی، درباره نتایج عملیات «بیت‌المقدس» و آینده جنگ توضیح داد. وی در آغاز این مصاحبه با بیان اینکه خرمشهر مهم‌ترین برگ برنده‌ای است که از دست ارتش عراق خارج شد، آزادسازی این شهر را مفهوم واقعی پیروزی بر این ارتش دانست و گفت: «الان دیگر کسی مطرح نمی کند که عراق در خاک ماست. همه الان دارند این را مطرح می کنند که ایران می‌خواهد وارد خاک کشور عراق بشود و این به خاطر این مسئله است که این موضوع حل شده که دیگر عراق قادر به ادامه جنگ نیست. نه تنها قادر به ادامه جنگ نیست، بلکه قادر به حفظ کشور خودش هم نیست. حال اینکه قبل از این عملیات اصلا بحث به گونه‌ای دیگر مطرح بود. بحث این بود که آیا ایران قادر است که جنگ را تمام کند یا نه؟ به همین دلیل که ایران قدرت نظامی وسیع در منطقه پیدا کرده، همه کشورهای منطقه احساس ترس و وحشت عجیبی کردند و فکر کردند بعد از عراق نوبت آنهاست.»

وی در پاسخ این سؤال که آیا بعد از این پیروزی وارد خاک عراق خواهیم شد، تصریح کرد: «دو تا راه حل داریم: یا باید جنگ خود را ادامه دهیم، یا باید حقوقمان را بدهند. اگر حقوق ما را دادند که با کسی جنگ نداریم، اما اگر ندادند راه حل خیلی خوب و قاطعانه‌ای داریم و حق خودمان را با زور از اینها خواهیم گرفت.»

محسن رضایی در پاسخ به پرسشی در خصوص زمان پایان جنگ، اظهار داشت: «ما فکر می کردیم واقعا این افرادی که در عراق هستند یا پشت سر عراق هستند، اینها به این زودی‌ها به بن‌بست نمی‌رسند. فکر کردیم قادرند صدام را بردارند و کسی دیگر را جای او بگذارند یا تغییر و تحول‌هایی بدهند، ولی به نظر می‌رسد که آن کسانی که پشت سر صدام هستند و خود صدام و همه دچار یک بن‌بست شدند و تا زمانی که در بن‌بست باشند و نتوانند بن‌بست را حل کنند، جنگ تمام نمی‌شود و تا زمانی که صدام وجود دارد این جنگ همچنان وجود دارد … ما واقعا احساس قلبی‌مان این بود که اگر این ضربات مهلک را بزنیم، به دلیل اینکه اینها ارتش را برای حفظ رژیم خود احتیاج دارند، دیگر همان‌جا کوتاه می‌آیند و عقب می‌نشینند و مسئله را تمام می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که اینها قصد دارند جنگ را مصادف کنند با پایان پذیرفتن رژیم خودشان و ما هم از این مسئله استقبال می‌کنیم و حالا که بنای آنها بر این است که جنگ ادامه پیدا کند تا رژیم آنها به پایان رسد، ما از این مسئله استقبال می‌کنیم و ممکن است جنگ یک مقدار دیگر طول بکشد، ولی از آنجایی که با پایان پذیرفتن جنگ مسئله رژیم عراق حل خواهد شد، ما خیلی خوشحال هم خواهیم بود و از این هم نگران نیستیم که جنگ نیز طول بکشد.»

فرمانده کل سپاه پاسداران در مورد احتمال کودتا یا سرنگونی صدام توسط مردم عراق، با اظهار اینکه هم اکنون ابهت صدام و ارتش او شکسته و انتقاد و اعتراض علیه صدام صریح و علنی شده است، گفت: «[این مسئله که] آیا این مقدار می‌تواند مردم عراق را به یک انقلاب بکشاند یا یک کودتا شود، هنوز برای ما مسلم و قطعی نیست.»

وی در پاسخ به اینکه آیا سپاه پاسداران برای تشکیل نیرویی همانند خود در عراق طرحی در نظر دارد، اظهار داشت: «ما از آنجا که ارتش عراق و رژیم آن را وابسته می‌دانیم، به خودمان حق می‌دهیم که به مردم عراق کمک کنیم از لحاظ آموزش، تسلیح و سازماندهی و تا زمانی که این رژیم بر عراق حاکم باشد، ما به فعالیت های خود برای آموزش چریکی و پارتیزانی مردم عراق ادامه خواهیم داد؛ و البته به این صورت نخواهد بود که خود ما (از نیروهای ایرانی) در آنجا کاری کنیم، بلکه از نیروهای عراق گروه‌هایی تشکیل می شود و خود اینها امور مملکت خود را به دست خواهند گرفت.»

محسن رضایی به سؤالی در خصوص اقدامات احتمالی آتی امریکا و عواملش علیه ایران چنین پاسخ داد: «حرکتی که می‌توانند انجام دهند قطعا بسیج عمومی کشورهای خلیج فارس علیه ماست. این امکانی است که در دست آنهاست، اما حالا تا چه اندازه بتوانند از این امکان استفاده کنند … در آینده ثابت خواهد شد. فکر می‌کنیم آمریکا قادر نخواهد بود مانورهای خیلی وسیع علیه ما داشته باشد. آنچه مسلم است این است که کشورهای عربی خواهند ترسید از اینکه سرنوشت‌شان مثل سرنوشت صدام بشود. همان طورکه کنفرانسی [اجلاس اخیر شورای همکاری خلیج فارس در کویت] که گرفتند تا درباره آینده جنگ صحبت کنند با شکست مواجه شد. این در حقیقت شکست نبود، بن‌بست بود. این بن‌بست ادامه خواهد داشت. به نظر ما سیاست ها و امکانات آمریکا در خلیج فارس، از آنجا که می‌خواهد آنها را علیه ما به کار گیرد، آن کسانی که باید علیه ما وارد عمل بشوند از ما خواهند ترسید و از قدرت اسلامی می‌ترسند. آمریکا به یک بن‌بست می‌رسد، همان‌طور که تا حالا رسیده، اما این بن بست در آینده بیشتر خواهد شد.»

فرمانده سپاه پاسداران همچنین در مورد طرح تشکیل «گردان‌های قدس» با حضور اسیران عراقی، گفت: «برای مسئله قدس باید کار اساسی بشود و آن اینکه خود نیروهای ما مستقیما وارد جنگ بشوند. برخوردی که ما با گردان جولان و گردان‌های قدس کردیم، یک حالت سیاسی بود که می‌خواستیم انجام بدهیم. بستگی به اسرا و پناهندگان دارد که تا چه اندازه‌ای آنها بیایند و بخواهند شرکت کنند. ما این امر را تشکیل می‌دهیم، اما برنامه این است که از نیروهای وسیع خودمان، سپاه و نیروهای بسیجی در مسئله قدس به صورت جدی استفاده کنیم. همان طور که قبلا گردان جولان را تشکیل دادیم و الان همه برادران، اسرا و پناهندگان دارند کار می‌کنند. هر تعداد از اسرا و پناهندگان مایل باشند در این گردان‌ها تشکیل می‌شوند و آماده می‌شوند و در صورتی که شرایط مناسب شود و دولت سوریه و دولت‌های دیگر اجازه بدهند که در خاک آنها علیه اسرائیل وارد عمل بشویم، این گردان‌ها را وارد عمل خواهیم کرد.»

وی در مورد احتمال اعزام نیرو به سوریه گفت: «هر وقت دولت سوریه بخواهد، ما الان در حدی هستیم که بتوانیم این کار را بکنیم و ان‌شاء‌الله در چند عملیات آینده که وضعیت جنگ را به نهایت می‌رسانیم، به امید خدا، بیشتر از چند تیپ می توانیم وارد عملیات بیت المقدس [اسرائیل] بکنیم.»

فرمانده سپاه پاسداران در پایان این مصاحبه درباره برنامه‌های سپاه پس از پایان جنگ نیز اظهار داشت:«بعد از مسئله جنگ یک برنامه عملی داریم و آن پاک‌سازی ضدانقلاب در تمام کشور است که دیگر خیال مردم ما از مسائل داخلی به طور کلی راحت بشود و در کنار این امر، انسجام سپاه که به عنوان اساسی‌ترین کار سپاه و در ابعاد فرهنگی، اعتقادی، آموزشی، کادرسازی، تشکیلات و سازماندهی خواهد بود.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.