×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2237150 - استقبال از بالگرد ایرانی در نمایشگاه هوایی ترکیه

به گزارش ميليتاری نيوز، نخستین نمایشگاه هوافضا و ایرشو ملی ترکیه «EURASIA2018» از 5 اردیبهشت ماه در جنوب غرب این کشور در حال برگزاری است و جمهوری اسلامی ایران نیز با حضور دو بخش خصوصی و دفاعی در این حوزه‌ها در قالب دو پروسه رسمی یکی از کشورهای شرکت‌کننده در این نمایشگاه است که به همراه روسیه بعد از کشور میزبان پررنگ‌ترین حضور را دارد.

جمهوری اسلامی ایران نیز با همراهی چند شرکت خصوصی دانش بنیان و همچنین برخی شرکت‌های وابسته به وزارت دفاع ازجمله سازمان صنایع هوایی، شرکت صنایع الکترونیک ایران (صاایران) و سازمان جغرافیایی در این نمایشگاه شرکت کرده است.

توانمندی ها و دستاوردهای ارائه شده کشورمان در این نمایشگاه در دو غرفه ٢١٣ (به سرپرستی سازمان صنایع هوایی و با شرکت صاایران و سازمان جغرافیایی) و ٣١٣ (به سرپرستی اتحادیه هوایی و فضایی و با شرکت ٥ نماینده از بخش خصوصی و دانش بنیان) در معرض دید عموم قرار گرفته است.

از آنجا که غرفه جمهوری اسلامی ایران تاکنون به عنوان یکی از فعال‌ترین غرفه‌ها در این نمایشگاه انتخاب شده در گفت‌وگو با جعفر زدوار مسئول صادرات سازمان صنایع هوایی که در این نمایشگاه حضور دارد در خصوص محصولات ارائه شده و اهداف ایران از حضور در این نمایشگاه گفت‌وگو کردیم.

وی در این گفت‌وگو هدف اصلی از حضور در ایرشوی ترکیه را نمایش دستاوردها با هدف بازاریابی و توسعه همکاری‌ها با دیگر کشورها از جمله ترکیه عنوان کرد و افزود: ما در این نمایشگاه برخی دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته و توانسته‌ایم با تعدادی از شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های ترک‌ دیدار کرده و بعضاً تفاهم‌نامه‌هایی نیز امضا کنیم.

مسئول صادرات سازمان صنایع هوایی خاطرنشان کرد: تاکنون چندین تفاهم‌نامه نوشته شده که امیدواریم تعداد زیادی از آنها در آینده تبدیل به قرارداد شود.

به گزارش فارس، از جمله تجهیزات به نمایش در آمده در غرفه ایران دو موتور طلوع 4 و صراط 2 جهت استفاده در هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های کروز است که برخی از آنها مورد توجه دیگر کشورها نیز قرار گرفته است.

از آنجا که ترک‌ها نیز اخیراً آماده ورود به عرصه موتورهای هواپیماهای بدون سرنشین شده و یک دستاورد خود را نیز در این نمایشگاه عرضه کردند از مسئول صادرات سازمان صنایع هوایی در خصوص همکاری‌های احتمالی و یا تبادل محصولات با ترک‌ها سؤال کردیم که وی گفت: در این زمینه طرف‌های ترکیه‌ای آمدند و صحبت‌هایی شد البته شما می‌دانید که این حوزه از طیف وسیعی از فناوری و تکنولوژی برخوردار است که شامل حوزه‌های الکترونیک تا جت می‌شود و جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها کار کرده و ما امروز موتورهای پهپادهای خود را در داخل می‌سازیم و دیگر وارد نمی‌کنیم.

زدوار تصریح کرد: البته آنچه ما در این نمایشگاه به نمایش گذاشتیم موتور طلوع 4 است که ما نمونه‌های پیشرفته‌تر از آن را نیز داریم اما طبیعتاً هیچ کشوری لبه تکنولوژی خود را در معرض دید عموم قرار نمی‌دهد.

وی گفت: کشور ترکیه در این زمینه وارد شده ولی موتوری که آنها ساخته‌اند یک موتور پیستونی ابتدایی است که تجهیزات ما نسبت به آن بسیار پیشرفته‌تر است ولی ترک‌ها نیز مانند ما در کنار خرید محصولات خواهان انتقال تکنولوژی و فناوری نیز هستند و ما هم در این خصوص مشکلی نداریم.

مسئول صادرات سازمان صنایع هوایی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به دستاوردهای ارائه شده دیگر در نمایشگاه از جمله سه هواپیمای بدون سرنشین یسیر، بینا و حماسه جهت فروش و بازاریابی و نیز نمونه سه بالگرد داخلی شاهد 278، صبا 248 و سورنا اظهار داشت: البته در میان بالگردها، بالگرد صبا با اقبال بیشتری مواجه شده است.

بالگرد صبا 248 یک بالگرد دو موتوره با 4 ملخ و دارای 8 صندلی و به وزن 3.5 تن است که نسبت به 2 نمونه ارائه شده دیگر بالگرد سنگین‌تری است. 

زدوار در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس، به ارائه برخی دستاوردهای دیگر از جمله قطعات ریز فنی و انواع پیچ و مهره‌ها اشاره کرد و گفت: در حوزه‌های هوایی پیچ و مهره‌ها از ویژگی‌های خاصی برخوردارند، ترکیه نیز این قطعات را از اروپا خریداری می‌کرد و ما در این نمایشگاه این تجهیزات خود را نیز که کاملاً داخلی هستند برای عرضه نمایش دادیم.

وی گفت: احتمالا تا 6 ماه قبل ما نیز این قطعات را خریداری می‌کردیم اما امروز خودمان در داخل آنها را ساخته و آماده بازاریابی و فروش نیز هستیم. 

مسئول صادرات سازمان صنایع هوایی، در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به تجربیات قبلی ایران برای حضور در نمایشگاه بزرگ ماکس در روسیه و نیز تفاوت آن با نمایشگاه ترکیه، تصریح کرد: البته نمایشگاه ماکس هنوز در دنیا رده اول را دارد و به لحاظ تعداد شرکت‌ها و قراردادهایی که در این نمایشگاه بسته می‌شود قابل مقایسه با نمایشگاه ترکیه نیست. البته ترک‌ها در نظر داشتند تا این نمایشگاه یک رقیب بزرگ برای نمایشگاه‌های مشابه مثل ماکس و آلمان (که همزمان با نمایشگاه ترکیه برگزار شد) باشد و در واقع آنها می‌خواهند آنتالیا را به یک هاب منطقه‌ای و رقیبی برای امارات و قطر تبدیل کنند و برای همین هم این نمایشگاه زیرنظر ریاست جمهوری ترکیه برگزار شده اما به هر حال آنچه که انجام شد با آنچه که آنها می‌خواهند فاصله زیادی دارد که این هم احتمالا به دلیل نداشتن تجربه باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته با همه این تفاسیر در حوزه بازاریابی و ارتباط با دیگر کشورها ما در این نمایشگاه وضعیت خوبی داشتیم و به نظر می‌رسد بازار بهتری برای ما بود چرا که اینجا راحت‌تر هستیم.

زدوار در پایان تصریح کرد: البته روس‌ها نیز با ما در نمایشگاه ماکس همکاری‌های خوبی دارند اما به هر حال این یک واقعیت است که روسیه تحریم‌های علیه ما را جدی‌تر گرفته است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.